Weer "ontwerp en bouw" foam toestel.

Net even hier in Duitsland in de bouwmarkt gekeken maar er is geen 3mm, wel 6mm in rare maten, 30x100 of zo.

GJ
 
Oke, waar zal ik beginnen. De maiden was prut. Heb in eerste instantie de domp van de motor er maar helemaal uitgehaald, toestel dook als een gek ter aarde. Dat was opties in beginsel geen probleem, het toestel zag er nog netjes uit. Toen een remaiden. Hoewel de balans 2/3 van de koorde(zoals gebruikelijk) in mijn ogen prima was, dook het toestel toch weer ter aarde. Nou ja, toen begon eigenlijk het gesodemieter pas echt. Het toestel heb ik vliegend gekregen met heel wat gewicht aan de achterkant. Het vloog, daar is dan ook alles mee gezegd. De motor had, voor mij, te weinig trust en de lipo van 180Mah(2s) was na 1 min al leeg. Geen succes dus.

Thuis geprobeerd de vleugel los te peuteren om hem een iets andere hoek te geven, maar alles zat muurvast, dus dat werd slopen. Maar dat werd slopen in negatieve zin, want ik heb hem toen maar helemaal gesloopt. Al had ik hem goed vliegend gekregen de trust viel me sowieso tegen.

Gevalletje jammer en enkeltje prullenbak, nadat ik de elektronica had verwijderd natuurlijk. Vanavond heerlijk met mijn ander zelfbouw parkflyer gevlogen, dat dan weer wel.

Grt H:hammer:lixer
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad. Ik had de vleugel ook helemaal niet vast moeten lijmen in de romp. Had er te veel vertrouwen in. Les voor later.
 
I had gehoopt op een ander resultaat maar Ik vond het wel leuk om te volgen.
Ben nu al benieuwd naar het volgende.
 
Hoi,
Over de foam, ik ben laatst op zoektocht geweest maar na de Gamma en de Praxis bezocht te hebben bleek de Hornbach de enige die had wat ik zocht (grote platen 3mm depron).
Misschien heb je wat aan deze tip.
Groeten,
HJ
 
Depron ondervloer (zwarte variant) is online bij diverse aanbieders te koop. Voor zover ik weet met dezelfde eigenschappen als de witte platen.
 
Ik denk alleen wel dat de motordomp iets te heftig is, ik zou hem wat meer parallel aan de vleugel zetten, denk dat ie steeds omhoog wilt.
GJ

Dat wil niet zeggen dat ze goed vliegen...
Volgens mij heeft een Easystar minder domp, ik heb er hier 1 liggen en dan zijn de verhoudingen ook anders, de koorde van de Easystar is ook veel groter dus is de drukverdeling anders.
Maar ach.. gewoon proberen.

GJ
Dit gevonden op YouTube:

Vanaf 1min17:

Bij mijn volgend push prop toestel ga ik de motordomp instelbaar maken.

H:thumbsup:
 
Die motordomp vraag.................het laat me maar niet los en eigenlijk in een opwelling:hammer:een volantex gekocht. Deze dus:

360.jpg
Ik zit werkelijk met die downtrust in mijn maag en wil weten hoe dat nu echt zit, daarom heb ik dit toestel aangeschaft. Oke gisteren binnen gekregen en meteen alles ingebouwd en aangesloten. Het is een BNF dus ontvanger en lipo er in en gaan. Ik vond al met optoeren in de hand dat het toestel sterk naar beneden trok "raar", precies zoals mijn zelfbouw hierboven. CG is goed, dus wat kan er mis gaan...............ZOU JE ZEGGEN!! Maar ik voelde me niet lekker en ben nog voor het eten naar het veld gegaan.

Nu dan, het toestel dook meteen de grond in, ja hehe. :goal, dus heb ik het gewicht dat het CG moest verwezenlijken er maar uit gehaald. Mmm, ook niet goed natuurlijk, want nu was de staart te zwaar. Toch maar proberen, het toestel had toch al schade. Maar ook deze poging was eigenlijk te verwachten ook waardeloos.

Hier wat foto's van de schade:
540.jpg


540.jpg


Ik zou op YouYube dat deze toestellen bijna allemaal iets naar beneden duiken als ze hem afwerpen, raar!! Dus nu heb ik nog geen andwoord op mijn vraag en daar baal ik wel van. Toestel koste rond de tachtig euro, dus geen ramp, de setup kan ik altijd overzetten in een ander project, maar ik denk dat als ik de motor veel minder domp geef ik hem wel vliegend krijg. Maar vreemd is het wel dat ze dan zoiets verkopen, dat moet dan toch gewoon van je af vliegen?

Ik blijf dus met die ene grote vraag zitten.

Helixer
 
Laatst bewerkt:
Wat je niet moet vergeten is dat de downthrust is bedoeld voor de volle vliegsnelheid, dan heb je het maximale pitch up moment dat je probeert te compenseren... (even populair wetenschappelijk dan)
Als het model net uit de hand is gestart, heb je vrijwel geen vliegsnelheid en dus geen pitch up moment.
De down thrust roteert de kist dan oncontroleerbaar voorover.
Kist met motor net boven stationair opgooien, dan langzaam het gas open zodat je blijft klimmen, zou beter moeten gaan.
Alle modellen die wat pitch up afhankelijk zijn van de vliegsnelheid ( vanwege bijvoorbeeld een asymetrisch profiel) zul je min of meer dit gedrag zien.
Hoe meer de motor treklijn in balans is met de lijn waar de luchtweerstand aangrijpt, hoe minder last je zult hebben.

Een kunstvlucht model is zo ontworpen dat over een groot snelheidsbereik het krachtenevenwicht niet veranderd (anders zou zeer precies vliegen vrijwel onmogelijk zijn).
Maar ja, die hebben dan weer meestal niet van die lekkere zweefeigenschappen.
Iets dat lekker zweeft gedraagt zich vaak wat lastiger zodra je buiten de ideale snelheid komt.
Kortom, eerst handstarten en trimmen, totdat je een lekkere gljhoek hebt.
Dan heel voorzichtig motor aan....
 
Dank je wel, hier kan ik wat mee. Ik gaf inderdaad ook best wel veel gas, maar geen vol gas hoor. Ik ga hem morgen als de lijm weer is opgedroogd opnieuw uitproberen. En ook leuk natuurlijk.

Top, vrg Helixer
 
Back
Top