Weer "ontwerp en bouw" foam toestel.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door helixer, 28 apr 2020.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Eerst gewoon handstarten, totdat je een redelijke glijvlucht hebt.
    Eerder is verder experimenteren niet erg zinvol.

    Mooi veldje heb je daar!
    Een dikke week geleden naar Spakenburg v.v. gefietst en op de terugweg, vlak voor het viaduct over de A27 even naar rechts gekeken, vandaar....

    Ergens aan de horizon, dus...
    IMG_20200602_122636.jpg
     
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Helixer, ik kan me vergissen maar je redeneert de verkeerde kant op volgens mij.
    De reden van de "downthrust" (dus motor as naar beneden gericht in de vooruit richting) is juist om te voorkomen
    dat hij duikt. Als je die downthrust weghaalt (motor parallel zet aan de romp as) wordt het probleem nog veel groter.

    De motor genereert een draaimoment omdat hij niet in lijn met het zwaartepunt zit (dat zit ergens in de romp).
    Vergelijk het met een tweemotorig toestel waar je maar 1 motor aan zet - die giert de andere kant op. Als je de motor
    boven het zwaartepunt trekt (of duwt) hij het toestel voorover.

    Om dat te voorkomen richten ze de motor as bij jouw toestel flink naar beneden zodat deze ongeveer naar het zwaartepunt wijst.
    Als hij dan nog steeds duikt zou je meer domping moeten geven, niet minder. Dat werkt natuurlijk niet oneindig (motor duwt
    het vliegtuig in zijn geheel naar beneden in plaats van vooruit) dus dit is waarschijnlijk een compromis. Vervolgens kom je uit bij
    wat Bruno zegt - een iets precaire balans tussen vliegsnelheid opbouwen en niet meteen de grond in duiken.
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Oke Bruno, ik heb precies gedaan wat je hebt gezegd en wat denk je?...........................................hij vliegt..............Yes. Ik maakte in het begin nog wel steeds dezelfde fout, namelijk: Ik gooide hem te voorzichtig van me af. Dus dat werd hem dus niet. Het toestel dook ondanks weinig gas toch nog in het gras. Gelukkig geen schade, want de lijm was nog niet helemaal droog, maar ik kon niet wachten.

    Toen gooide ik hem harder van me af en het toestel begon mooi recht vooruit te zweven. Eureka, dat is het, harder van me af gooien!! Daarna met weinig gas, ik voelde het toestel een weinig trekken en nogmaals hard van me af en verdomd daar ging die. Langzaam gas opgevoerd en ja hoor ik kon hoogte maken. Ik stond te trillen op mijn benen, haha. Eenmaal op hoogte het gas flink opgevoerd en toen merkte ik dat ik moest spelen met mijn hoogte roer om hem recht te houden. Dat luistert best wel nauw, want eenmaal vol gas gegeven trok het toestel omhoog. Precies wat jij in jouw post vermelde. Ook het landen is een te gekke ervaring, dat ding blijft doorzweven, dus eerste keren een paar doorstarts moeten maken. En man, wat een snelheid genereert dat toestel, waanzinnig echt een jankertje, haha.

    Eenmaal op de grond meerdere keren opnieuw gestart en geland om het in de vingers te krijgen. Je moet het maar weten. 2 lipo's leeg gevlogen en met elke lipo zeker 12 minuten gevlogen. Toestel heel naar huis, ook lekker.

    Bruno, hartelijk dank voor deze vliegles. Weet je nu wat ik frustrerend vind? Waarschijnlijk was mijn zelfbouw(zie begin van dit draadje) wel oke. Jammer dat ik hem heb afgebroken.

    Top, grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2020
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Heinz, dat klopt. Ik heb gedaan wat Bruno zei, Enfin, lees mijn bovenstaande post even. Het grappige is dat het vliegtuig juist gaat duiken als je vol gas geeft en langzaam vliegt. Maar als je op snelheid bent en je geeft een dot gas gaat het toestel juist omhoog. Het is dus spelen met het hoogte roer. Maar wel bedankt voor het meedenken, Jullie hebben mij fantastisch geholpen.

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Bruno, dat is zeker een mooi gebied. Daar ga ik heen met mijn grotere toestellen. Voor de wat kleinere toestellen heb ik een veld, die ze in de winter gebruiken als schaatsbaan zo groot als een voetbalveld ongeveer 1 km van mijn huis. En naast mijn huis heb ik een klein veldje waar ik vlieg met zeg maar indoor vliegtuigjes, dus ik kan mijn hart ophalen hier in Huizen. Dat pontje komt me bekend voor.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Uiteindelijk bepaal je de voorwaartse snelheid met het hoogteroer (of het instelhoek verschil, als je geen hoogteroer hebt) en de stijg- of daalsnelheid met het motorvermogen.
    Denk daar maar eens over na....
     

Deel Deze Pagina