Weer zo'n beginnersvraag. (motor afstelling)

• Topicstarter Topicstarter Fokker S11
  • Startdatum Startdatum
F

Fokker S11

Guest
Ik heb met veel interesse jullie forum gelezen. Mijn complimenten.

Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben zelf een getrainde piloot voor de burgerluchtvaart. Echter door diverse oorzaken heb ik nog geen werk kunnen vinden. Maar ik blijf zoeken.

Het vliegen met grotere kisten kan ik wel, maar met modellen heb ik geen enkele ervaring. Echter van een goede kennis heb ik een kist gekregen die al volledig gebouwd is. Maar helaas geen tekeningen of beschrijvingen. Het is een Fokker S11. Niet echt een goede beginner, maar ach je moet het ergens mee leren.

DSC_0483-1.JPG

Nu wil ik graag een keer bij vliegclub Aalburg gaan kijken of ze deze kist de lucht in kunnen krijgen en of ze het mij kunnen gaan leren. Echter ik wil daar wel met een vliegende kist aan komen en ben dus al bezig met het afstellen etc.

Nu heb ik 2 vragen :

VRAAG 1

Weet iemand wat voor motortje dit is ? Hij is pittig, maar er staat geen merk op. Alleen onderdeel nummers zoals 07.01.03 etc.

DSC_0480-1.JPG
DSC_0482-1.JPG

VRAAG 2

Ik heb het motortje netjes lopen. Stationair en ook volgas. Echter hij blijft alleen lopen MET de bougiegloeier er op. Zonder blijft ie nog 4 sec. lopen en nokt er dan meteen mee. Mijn idee is een veel te vet mengels (ook gebaseerd op het spoor op de vleugel)
Echter als ik de hoofdsproeier dichter draai wil hij niet meer vol en 3/4 gas lopen. Dan smoort ie en stopt als je het gas niet mindert.
Nu heb ik al veel dingen geprobeert, maar wie weet er wat ik verkeerd doe ? Ik heb al div gebruiksaanwijzigingen gelezen, maar die hebben steeds maar 1 sproeier. En ik wil wel met een mooi lopend motortje naar de club gaan.

DSC_0481-1.JPG

Ik begin met de hoofdsproeier 1/4 open. Ik zorg dat er brandstof in de slang zit dmv blazen op de luchttoevoerslang van het tankje. Daarna is het een kwestie van voorgloeien en starten maar.
Als ie loopt stop ik het slangtje op de uitlaatnippel. De motor blijft dan goed lopen. Vervolgens draai ik de hoofdsproeier verder open zodat de motor ook volgas goed loopt. De "acceleratiesproeier" heeft geen effect op de echte acceleratie van de motor, maar bij het dichter draaien loopt de motor weer slecht volgas. Hij stopt er dan ook snel mee als je niet oplet. Die stel ik maar af tot ik hem goed vind lopen.
Het stationair doe ik als laatste met de kleine schroef waar je de gasklep mee begrensd. Dat spreekt allemaal voor zich.
Echter dit alles gebeurt vaak met de gloeier nog op de motor.
En iedere keer als ik de gloeier er af haal stopt de motor na 3-4 sec.
Daarna weer gloeien en tikken zorgt dat de motor weer loopt.

Ik doe dus iets fout maar weet iemand wat ? Vooral hoe moet ik omgaag met die "acceleratiesproeier"

Met iedere serieuze reactie ben ik al gelukkig.

Groeten, Joep

Misschien moet je een andere gloeiplug proberen, ik denk dat dat wel scheelt.

Groeten Robert

Bij een beetje behulpzame club zullen ze met plezier proberen je motor goed lopend te krijgen. Zelfs voor de echte "kenners" blijft het en stuk moeilijker om via internet een motor afgesteld te krijgen :D er zijn wel standaard afstellingen enzo maar de kans is groot dat je toch weer tegen dingen aan blijft lopen.

Het is gewoon veel makkelijker om zo'n ding te zien en horen, mooie kist trouwens! Succes en veel plezier in deze schitterende hobby :D

Joep, je moet je afvragen wat je als eerste wil. Vliegen of dit model vliegend krijgen. Als je in eerste instantie gewoon wil vliegen, zet dan dit model en deze motor even opzij.
Ga naar W&A en ga een beetje proeven van modelvliegen, kijken, ruiken etc.
Je zal dan concluderen dat je met een standaard trainer het snelst in kan stappen. Dit model is dan voor later.

Robert van der Weijst zei:

Groeten Robert

Ik las op het autoforum dat dit een oorzaak kon zijn.
Ga ik vandaag even proberen.

Marijn van D. zei:
Het is gewoon veel makkelijker om zo'n ding te zien en horen, mooie kist trouwens! Succes en veel plezier in deze schitterende hobby :D

Dank je, maar de eer komt mij eigenlijk niet toe :)

Hans Meij zei:

Hij lijkt er idd veel op, maar dan zonder ontsteking en ook een andere carberateur.
Weet iemand toevallig een website met info over Tartan motoren ?
Of worden ze niet meer gemaakt ofzo. Ik kan er bijna niets van vinden.

Hans Meij zei:
Joep, je moet je afvragen wat je als eerste wil. Vliegen of dit model vliegend krijgen.

Tja, eerst was het "vliegen" de beweegreden. Maar nu wil ik steeds liever dit model de lucht in krijgen. Al heb ik hele sterke bedenkingen bij de maatvoeringen en zaken zoals het zwaartepunt. Vandaar dat ik stapsgewijs bezig ben.

- Eerst de motor en elec. goed en storingsvrij laten werken.
- Daarna oefenen met taxïen
- Bij voldoende ervaring met taxïen geleidelijk opstijgen en landen (maar 1 meter van de grond)
- En als laatste vrije vluchten maken.

De 1e en 2e stap kan ik zelf wel leren en oefenen.
3e stap en zeker de 4e stap doe ik liever onder begeleiding.

Ik heb in een opvlieging nog wel een klein modeltje gekocht om eerst te leren vliegen. Die zit echter nog steeds in de originele doos en moet nog kompleet gebouwd worden. Tijd en geld ontbreken met om deze vanaf de grond af op te bouwen. Dus die zal nog wel een tijdje in de doos blijven.

Dus einde van het verhaal is dat ik na lang wikken en wegen met deze kist wil leren vliegen. Het vliegen kan ik wel, maar met een model is toch weer even wat anders.

Tartan is ook in gloeiplug versie geleverd, als methanolmotor.

Stap 3 doet men niet bij vliegclubs, eerst stap 4.

Ga niet met die motor kloten, gewoon naar de club gaan. Misschien is er iets mis met die motor dat men op de club in één oogopslag ziet of voelt en jou en ons A4-tjes typewerk zou kosten. Motoren moet je zien/ruiken/voelen/horen. Voor de rest kan ik me alleen maar bij Hans' opmerkingen aansluiten. Ik kan me voorstellen dat ze bij de club niet staan te juichen om jou met dit toestel instructie te geven, ook al was de Fokker S11 een trainer van de KLu ;)

Joep, ik ben benieuwd naar de afmetingen en het gewicht van het toestel. Kan je het eens op de weegschaal zetten?

stap 2 is de perfecte stap om perongeluk het model de lucht in te brengen en daar direct stap 5 achter te laten volgen.
stap 5 is de eerste eigen crash en die doe je meestal zonder begeleiding.

Schitterend model Fokker S11 maar, sorry dat ik het zeg, dit model hoort thuis bij een ervaren modelvlieger met veel vliegervaring.

Zo`n model vraagt z`n nodige aandacht tijdens het vliegen en zolang je die niet beheerst is een crash eerder regel dan uitzondering.

Wil je toch eens de stoute schoenen aan trekken dan zou ik het volgende doen.

1 neem het model mee naar een club,
2 laat het model daar geheel controleren en laat de motor afstellen,
3 laat een ervaren vlieger de kist invliegen (dan weet je in ieder geval dat de kist vliegt),
4 neem het model mee naar huis,
5 haal alle besturing eruit,
6 koop een kant en klare trainer (vaak voor zeer weinig op de kop te tikken (sorry ik heb net een rolroer trainer verkocht),
7 leer goed vliegen met de trainer,
8 koop een leuke laagdekker en leer hier goed mee vliegen,
9 en dan, dan kun je er eens aan gaan denken om met de Fokker S11 te gaan vliegen onder begeleiding van een ervaren vlieger,
10 je einddoel is bereikt je hebt goed leren vliegen met trainers je hebt onder toezicht ervaring opgedaan met de S11 en nu kun je er solo mee vliegen na al die tijd.

Het klinkt langdraadig maar voor een veilige vlucht is dat in werkelijkheid ook zo.
Ik zeg niet dat je niet kan leren vliegen met de S11 onder begeleiding maar ik zou je het ten strengste af raden want gegarandeerd dat je de kist in een beginstadium crasht en dan heb je niks meer.

Wees wijs en ga naar een club en leer vliegen met een trainer, zet de S11 in een mooi hoekje neer en begin hier pas aan te denken als je zover bent en geloof me dat zal niet binnen een jaar zijn (mits je elke dag gaat vliegen dan zou het misschien nog kunnen).

Deze kist is te mooi om te crashen :!:

Succes en wij staan altijd voor je klaar met wijze raad.

Groet,
Berto.

Theo Coenen zei:
stap 5 is de eerste eigen crash en die doe je meestal zonder begeleiding.
:D

Bij veel clubs leer je ook eerst landen, en dan pas opstijgen.

je kunt ook een laagdekker trainer nemen als eerste trainer maar dan moet dan wel de calmato sport laag dekker zijn.
inderdaat niet meteen met deze kist gaan vliegen je zet een beginner 1:1 piloot ook niet meteen in een spitfire maar lekker in een piper of chessna.
geloof me mens dragende vliegtuigen zijn heel iets anders dan model vliegtuigen ook al zijn de zelfde natuurkundige wetten er op van toepassing.
het is nammelijk je zich punt dat het totaal anders maakt.
ik spreek uit ervaring.

Robert van der Weijst zei:

En inderdaad, het probleem was opgelost met een andere plug. De afstelling van de motor stond verders heel netjes. Een beetje te vet, maar dat kan voor de koeling en smeering weinig kwaad. Te meer omdat ik alleen grondwerk doe en dus minder koeling heb.

Ik ben vandaag al een beetje wezen taxïen. Het ging voorbeeldig. Het toestel luistert vrij direct op de controls. Alleen een scherpe bocht kun je vergeten. Het staartwiel stuurt niet al te scherp. Je moet het dus meer van airflow over het richtingsroer hebben. Maar daar reageert hij wel op.
Een nadeel van een taildrager is wel dat de staart sneller omhoog hobbelt over een slecht wegdek (gras) en je dan de prop in de gaten moet houden. Met het hoogteroer is dit goed te beheersen, zolang je er maar op bedacht bent.

Al met al is deze dag een succes te noemen. De kist is al verder geweest dan dat ie ooit is gekomen :D

Hans Meij zei:
Op het forum alhier is er ook het een en ander te vinden over tartan

Ik had de zoek optie al gebruikt, maar zag daar geen bruikbare informatie. Maar ik ben er nu ook achter dat deze motor niet meer gemaakt wordt voglens Hobby In.

BTW de afmetingen en gewicht zal ik eens opmeten en doorgeven.

ron van sommeren zei:
Joep, misschien dat deze discussie/informatie over het overstappen op een laagdekker je van je snode plannen kan afbrengen ;)

Ik ben mij zeker bewust van het verschil tussen en hoog en laagdekker. (al was het verhaal van de spin volkomen flauwekul) Ik heb met beide typen 200 en 800 uren ervaring. En hoogdekker is als trainer zeker practischer en verstandiger. Maar wees gerust, ik vlieg nog "steeds" niet. BTW bij bijv. de KLS wordt er ook alleen getraint met laagdekkers.

Theo Coenen zei:
stap 2 is de perfecte stap om perongeluk het model de lucht in te brengen.

Je moet inderdaad op letten, maar met taxïen heb ik het over normale snelheden, niet vliegsnelheid. Het is meer een techniek om de controls te leren beheersen. Met name het sturen van een kist die op je afkomt is toch iets wat ik moet oefenen.

Berto zei:
Schitterend model Fokker S11 maar, sorry dat ik het zeg, dit model hoort thuis bij een ervaren modelvlieger met veel vliegervaring.

Dat is ook de reden dat ik er nog niet mee gevlogen heb.
En eerlijk gezegd, misschien nadat ik een clubgenoot heb zien vliegen met de kist en heb zien worstelen, zal voor mij de blinddoek misschien afgaan.

Begrijp me niet verkeerd. Ik waardeer al jullie opmerkingen.

Ik wil ook zeker niets overhaast doen. Verder dan taxien zal ik wel niet komen.

Ik was al met een epiloog bezig maar zag dat je net een gepost had dat je niet verder zal komen dan taxien.

Pfff, gelukkig, ik ben er weer een beetje gerust op.

Grt,
Berto.

Ja zoals je gezien hebt, ben ik een beetje eigenwijs, maar niet gek.

Het laatste wat ik wil is het kist tegen boom laten knalen of loodrecht naar de grond jagen.

Dus we doen het lekker rustig aan met het taxien.

Bij ons op de club zijn nog 2 of 3 van deze motoren in gebruik. Niets op aan te merken en vrij simpel af te stellen, net als een OS 10cc.
Je hebt de motor nu draaiend maar toch loopt hij nog niet helemaal 100%. Er mankeert nog wat aan de afstelling. Ik denk dat de oorzaak zit in het feit dat je een kleine vergissing maakt. Wat je als acceleratie sproeier aanduid is dat NIET, het is de stationair sproeier!! Daar zit toch een flink verschil en kan het afstellen een stuk lastiger maken. Ik heb al eens eerder beschreven hoe je de sproeiers af kunt regelen. Je kan dat HIER vinden.
Zoals al eerder is geschreven kan je het beste aan een ervaren persoon vragen de motor voor je af te stellen en je natuurlijk uit te leggen hoe hij dat doet. Als het je voorgedaan wordt kan je in 5 minuten meer leren dan een half uur lezen op het forum. Je moet zo iets horen, zien, ruiken en voelen.

Back