F
Fokker S11
Guest
Ik heb met veel interesse jullie forum gelezen. Mijn complimenten.
Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben zelf een getrainde piloot voor de burgerluchtvaart. Echter door diverse oorzaken heb ik nog geen werk kunnen vinden. Maar ik blijf zoeken.
Het vliegen met grotere kisten kan ik wel, maar met modellen heb ik geen enkele ervaring. Echter van een goede kennis heb ik een kist gekregen die al volledig gebouwd is. Maar helaas geen tekeningen of beschrijvingen. Het is een Fokker S11. Niet echt een goede beginner, maar ach je moet het ergens mee leren.
Nu wil ik graag een keer bij vliegclub Aalburg gaan kijken of ze deze kist de lucht in kunnen krijgen en of ze het mij kunnen gaan leren. Echter ik wil daar wel met een vliegende kist aan komen en ben dus al bezig met het afstellen etc.
Nu heb ik 2 vragen :
VRAAG 1
Weet iemand wat voor motortje dit is ? Hij is pittig, maar er staat geen merk op. Alleen onderdeel nummers zoals 07.01.03 etc.
VRAAG 2
Ik heb het motortje netjes lopen. Stationair en ook volgas. Echter hij blijft alleen lopen MET de bougiegloeier er op. Zonder blijft ie nog 4 sec. lopen en nokt er dan meteen mee. Mijn idee is een veel te vet mengels (ook gebaseerd op het spoor op de vleugel)
Echter als ik de hoofdsproeier dichter draai wil hij niet meer vol en 3/4 gas lopen. Dan smoort ie en stopt als je het gas niet mindert.
Nu heb ik al veel dingen geprobeert, maar wie weet er wat ik verkeerd doe ? Ik heb al div gebruiksaanwijzigingen gelezen, maar die hebben steeds maar 1 sproeier. En ik wil wel met een mooi lopend motortje naar de club gaan.
Ik begin met de hoofdsproeier 1/4 open. Ik zorg dat er brandstof in de slang zit dmv blazen op de luchttoevoerslang van het tankje. Daarna is het een kwestie van voorgloeien en starten maar.
Als ie loopt stop ik het slangtje op de uitlaatnippel. De motor blijft dan goed lopen. Vervolgens draai ik de hoofdsproeier verder open zodat de motor ook volgas goed loopt. De "acceleratiesproeier" heeft geen effect op de echte acceleratie van de motor, maar bij het dichter draaien loopt de motor weer slecht volgas. Hij stopt er dan ook snel mee als je niet oplet. Die stel ik maar af tot ik hem goed vind lopen.
Het stationair doe ik als laatste met de kleine schroef waar je de gasklep mee begrensd. Dat spreekt allemaal voor zich.
Echter dit alles gebeurt vaak met de gloeier nog op de motor.
En iedere keer als ik de gloeier er af haal stopt de motor na 3-4 sec.
Daarna weer gloeien en tikken zorgt dat de motor weer loopt.
Ik doe dus iets fout maar weet iemand wat ? Vooral hoe moet ik omgaag met die "acceleratiesproeier"
Met iedere serieuze reactie ben ik al gelukkig.
Groeten, Joep
Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben zelf een getrainde piloot voor de burgerluchtvaart. Echter door diverse oorzaken heb ik nog geen werk kunnen vinden. Maar ik blijf zoeken.
Het vliegen met grotere kisten kan ik wel, maar met modellen heb ik geen enkele ervaring. Echter van een goede kennis heb ik een kist gekregen die al volledig gebouwd is. Maar helaas geen tekeningen of beschrijvingen. Het is een Fokker S11. Niet echt een goede beginner, maar ach je moet het ergens mee leren.
Nu wil ik graag een keer bij vliegclub Aalburg gaan kijken of ze deze kist de lucht in kunnen krijgen en of ze het mij kunnen gaan leren. Echter ik wil daar wel met een vliegende kist aan komen en ben dus al bezig met het afstellen etc.
Nu heb ik 2 vragen :
VRAAG 1
Weet iemand wat voor motortje dit is ? Hij is pittig, maar er staat geen merk op. Alleen onderdeel nummers zoals 07.01.03 etc.
VRAAG 2
Ik heb het motortje netjes lopen. Stationair en ook volgas. Echter hij blijft alleen lopen MET de bougiegloeier er op. Zonder blijft ie nog 4 sec. lopen en nokt er dan meteen mee. Mijn idee is een veel te vet mengels (ook gebaseerd op het spoor op de vleugel)
Echter als ik de hoofdsproeier dichter draai wil hij niet meer vol en 3/4 gas lopen. Dan smoort ie en stopt als je het gas niet mindert.
Nu heb ik al veel dingen geprobeert, maar wie weet er wat ik verkeerd doe ? Ik heb al div gebruiksaanwijzigingen gelezen, maar die hebben steeds maar 1 sproeier. En ik wil wel met een mooi lopend motortje naar de club gaan.
Ik begin met de hoofdsproeier 1/4 open. Ik zorg dat er brandstof in de slang zit dmv blazen op de luchttoevoerslang van het tankje. Daarna is het een kwestie van voorgloeien en starten maar.
Als ie loopt stop ik het slangtje op de uitlaatnippel. De motor blijft dan goed lopen. Vervolgens draai ik de hoofdsproeier verder open zodat de motor ook volgas goed loopt. De "acceleratiesproeier" heeft geen effect op de echte acceleratie van de motor, maar bij het dichter draaien loopt de motor weer slecht volgas. Hij stopt er dan ook snel mee als je niet oplet. Die stel ik maar af tot ik hem goed vind lopen.
Het stationair doe ik als laatste met de kleine schroef waar je de gasklep mee begrensd. Dat spreekt allemaal voor zich.
Echter dit alles gebeurt vaak met de gloeier nog op de motor.
En iedere keer als ik de gloeier er af haal stopt de motor na 3-4 sec.
Daarna weer gloeien en tikken zorgt dat de motor weer loopt.
Ik doe dus iets fout maar weet iemand wat ? Vooral hoe moet ik omgaag met die "acceleratiesproeier"
Met iedere serieuze reactie ben ik al gelukkig.
Groeten, Joep