wegslaan staart mcpx v2 in stunt mode

Hoi Mensen,

sinds een tijdje vlieg (hooveren) ik met een mcpx v2. Nu heb hem laatst in stunt mode gezet (is een RTF versie, dus idle up) en nu slaat de staart af en toe weg, tot wel 90 graden en altijd de zelfde kant op! Iemand een idee wat het is en wat er aan te doen is?

bedankt,
Peter

Tjah.. Als je wild bent met de pitch gebeurd dat.. Je hebt een paar opties om het te verminderen:
- Tailboom verlengen
- betere lipo's kopen die de stroompieken van de motor wel aankunnen en zo de staartaandrijving genoeg stroom kunnen blijven geven.

Zie mijn topic:

mcpx-tips-trucks

Laatst bewerkt door een moderator:
helaas gebeurd het niet als ik wild met de pitch ben, maar als ik hoover. Het lijkt wel of ie een paar "tikjes" geeft. Het gebeurd ook maar af en toe en voornamelijk als ik van normal naar idle up schakel (na een seconde of 10).

Ja, dat hij teveel stroom gaat vragen en de staartmotor niet veel meer krijgt. Ofwel is de staartmotor kapot, kan ook..

De staart (-motor) zal ik vandaag eens vervangen, dan zien we het direct! Hoe weet ik of het de hoofdmotor is, zonder deze te vervangen? Ik heb die niet op reserve liggen. En normaal gesproken doet alles het prima, maar soms slaat ie.

Als je een staartmotor op voorraad hebt dan zet je die er toch gewoon ff op en dan weet je direct aan welke motor het ligt ;)

Andere optie

Ook de mcpx heeft gyro's
Gyro's hebben een hekel aan trilling.

Als je een scheve feathering shaft of ongebalanceerde bladen hebt, maak je trilling in het frame tijden het vliegen.
Daar wordt een gyro gek van

Probeer het andere setje bladen eens...

Lijkt me sterk, mijn mcpx trilt als een gek (uhum) en nooit problemen met de staart gehad. Ik zou de oorzaak toch ergens anders zoeken..

Jelle, een laagfrequente trilling heeft de gyro niet zocsnel last van.
Dus trillingen waardoor het hele ding schud, daar heeft ie dus geen boodschap aan.

Maar hoogfrequent is dodelijk, daar kan hij compleet van in de war gaan

Trouwens, ik heb wel eens vaker iets over deze mcpx gehoord :mrgreen: (ik kijk nu pas naar de naam van de ts)

Betreffende mcpx is nieuw, ook niet extreem veel gevlogen (minder dan 100 vluchten)

Dus motoren zijn het niet denk ik

Ja, die "piloot" ken je inmiddels wel. De motoren heb ik ook m'n twijfels bij, omdat het maar af en toe voorkomt. Ik neem hem woensdag wel mee Student, wellicht hebben we na/ tijdens het bouwen tijd om er naar te kijken?

groeten

Bekend probleem die 90 graden twitches. Als de featheringshaft gewoon recht is, is het naar alle waarschijnlijkheid trilling. Bij mij bleek het de ophanging van de print te zijn. 1 schroef was dol... Ook met een gespleten mainshaft kan je dit verschijnsel krijgen.

Oplossing

Hoi Allen,

het bleken inderdaad de trillingen te zijn en dan met name veroorzaakt door een accu die niet helemaal lekker zat (modificatie met klitteband die niet helemaal lekker is......). Hij is weer snaarstrak!

groeten,
Peter

Ikzelf heb dit ook al gehad om verschillende redenen:
- slecht contact aan het connectortje voor tail rotor: pinnetjes beetje vertinnen helpt
- de vernis draden naar de tail rotor zijn beschadigd/versleten door trilling/crashes en maken af en toe sluiting: goed inspecteren want de volgende stap is een FET die doorfikt
- gebogen faethering shaft geeft toch teveel trilling waardoor stuurkaart van de wijs geraakt

Back