wegwijs worden in lipoland

Ik heb dieverse linkjes doorgelezen en geen info gevonden op mijn vraag dus hierbij het volgende:

Ik heb een duratrax ICE lader die 4 lipocellen 8A kan laden. Kan ik dan met deze lader als ik een balancer er tussen plaats die 6 cellen kan balanceren een 2s3p saddlepack laden? 2s3p = 6 cellen. Of moet ik alleen de in serie geschakelde cellenreeks rekenen, dus 2?

Moet ik een andere lader aanschaffen die minimaal 6 cellen kan laden?
Iemand die mij hierbij kan helpen?

Laatst bewerkt:
Als je het pack in (elecktrisch) twee losse pack's kunt delen kan je ze parallel laden ...
Het opdelen zou je kunnen doen door tussen cel 3 en 4 een kabeltje te gebruiken i.p.v. de vaste doorverbinding en deze kabel deelbaar maken d.m.v. een (goud)steker-verbinding ...
Ook kan je bij cel 3 alleen een aftapping maken .... maar dan moet je het pack in tweeën laden, dit werkt ook goed maar duurt alleen wat langer .....

Je bedoelt fisiek opdelen dus 2 x 1s3p laden? die je naderhand weer door het verbinden van een kabeltje 2s3p maakt? dat wordt denk ik wat lastig want de saddlepack lipo's zijn compleet met balanceerkabeltje en al gesoldeerd.

Een ander voorbeel o.a. is de maxamps saddlepack de 7.4v 6000mah zijn 2s5p. Bij elkaar 10 cellen waarvan er dus 2 groepen zijn van 5 paralel geschakelde cellen en die 2 pararel geschakelde groepen (van 5 cellen) zijn in serie geschakeld.

Uit je antwoordt lees ik dat het eigenlijk lastig wordt om met een 4 cellen lipo lader een 2s3p of een 2s5p lipo accu te laden? daarvoor zou ik dus een 6 of 10 cellen lipo lader voor moeten hebben?

volgens mij niet....je lader ziet bij die 2s3p cellen gewoon een 2s pakket. De afgegeven spanning is immers 7,4V. Als je balancer alle 6 de cellen kan balanceren lijkt me dat gewoon te werken.

Een 4 cellen lader kan tot 14,8V laden maar dat hoeft bij 2s3p helemaal niet.

nou dat zou goed nieuws zijn want ik zat al naar een nieuwe lader te kijken :-) Zijn er nog meer mensen hier op het forum die dit kunnen verifieren? dan hoef ik alleen een 6 of 10 cellen balancer te halen.

Dat zou ik even doen want ik spreek niet uit ervaring. Er zijn vast mensen die het zéker weten.

Goed Parallel geschakelde packs kan je zo laden voor de lader zijn het gewoon grotere cellen een 2S5P is voor een lader gewoon een 2S pack .... je lader kan 4(S) lipo aan dus moet het goed gaan alleen de laadtijd zal wat langer worden .... alleen kom je boven de 4S dan moet je je pack opdelen ..... dus een 6S4P zal je op moeten delen in of 1x 2S4P en 4S4P en beide appart laden of in 2x 3S4P en dan zou je ze parallel kunnen laden als één 3S8P pack (moet je wel wat met de balanceerkabeltjes knutselen, maar het kan)

...... de saddlepack lipo's zijn compleet met balanceerkabeltje en al gesoldeerd.

Dan mag je er denk ik toch vanuit gaan dat ze goed parallel gesoldeerd zijn Dirk? En als alle 6 de cellen een balanceeraansluiting hebben kan er ook geen onbalans optreden.

ah ok. dat is goed om te weten dat je dus moet kijken naar de hoeveelheid (groepen) cellen die in serie zijn geschakeld en niet naar de exacte hoeveelheid in de pack.

Worden de cellen die paralel zijn geschakeld ook gebalanceerd? of is dat alleen de in serie geschakelde cellen? of allebei? of is dat bij ieder merk verschillend?

Als je balanceerstekker (die uit het pack komt) 7 polen heeft worden alle cellen individueel in de gaten gehouden en door de balancer gebalanceerd.

ok dat is iets wat ik zou moeten vragen aan de dealer. Ik heb ze namelijk nog niet besteld. Als er maar 3 plugs aan zitten worden alleen de 2 in serie gebalanceerd en de 2 groepen van 3 cellen afzonderlijk niet. Uhmmm lijkt me dan niet goed of vergis ik me nou?

Ik zie net op de foto dat er maar 3 draden naar de balanceerstekker gaan dus dat betekend dat alleen de 2 serie geschakelde cellen (goepen) gebalanceerd worden. Lijkt me raar dat de 3 cellen in de groep dan niet gebalanceerd worden maar dan de gemiddelde voltage etc. doorgeven? dan lijkt het me dat die cellen in paralel in onbalance raken en dus na een tijd totaal van elkaar verschillen?

Laatst bewerkt:
Cellen balanseren die parrallel staan heeft geen zin natuurlijk. Even nadenken dan weet je dat de spanning van de parrallel geschakelde cellen gelijk is. Lader kun je trouwens gewoon gebruiken.

tja lipo technologie is nieuw voor mij dus vandaar mijn vragen. De spanning kan mischien gelijk zijn van de twee groepen maar de cellen die in die groepen zitten zouden verschillend kunnen zijn? Mij gaat het erom dat de 6 cellen individueel niet overladen worden of beneden de critische grens komen. Als de paralel geschakelde cellen onderling altijd gelijk getrokken worden dan is er verder voor mij geen probleem. :-)

Cellen balanseren die parrallel staan heeft geen zin natuurlijk. Even nadenken dan weet je dat de spanning van de parrallel geschakelde cellen gelijk is. Lader kun je trouwens gewoon gebruiken.

Ja, dit heeft niets met LiPo technologie te maken maar met basiskennis elektrotechniek.

Bij een 2P3S pakket worden als het ware eerst twee LiPo-cellen parallel gezet. De spanning van zo'n pakket blijft gelijk, maar de capaciteit verdubbeld. Het pakket gedraagt zich als één LiPocel. Vervolgens worden drie van deze pakketten die feitelijk uit twee parallel geschakelde LiPo's bestaan in serie geschakeld. De spanning verdrievoudigd zich, de capaciteit blijft gelijk. Het pakket gedraagt zich als een drie cellenpakket en is alszodanig te balanceren.

Het nut van zo'n operatie ontgaat me, behalve als extreme capaciteiten nodig zijn. Normale LiPo's zijn in vele capaciteiten verkrijgbaar, dus dubbele paralle pakketten maken zal meestal niet nodig zijn.

ok mijn basiskennis electro is weer wat bijgeschaafd :-). In ieder geval bedankt, dan kan ik die 2s3p pakketten met een gerust hart aanschaffen.

Mooie kans om mijn basiskennis elektrotechniek op te frissen....wat nou als in 2 parallel geschakelde pakketten de ene cel minder gaat presteren dan de ander? En dus de ene na het rijden bij het laden eerder vol is dan de ander? Als je geen balancer hebt wordt die volle cel toch doorgeladen? Het is een serieuze vraag trouwens :-)

Het nut van zo'n operatie ontgaat me, behalve als extreme capaciteiten nodig zijn.

Het is een saddle pack voor een auto, waarbij een deel aan de ene, en een deel aan de andere kant ligt om het gewicht gelijkmatig te verdelen. Ook kun je 2 kleine pakketten makkelijker kwijt dan één grote. Zo raar is dat niet.

tja als hier een ander antwoord komt dan op mijn vraag dan weet ik het ook niet meer want dat is dezelfde vraag die ik had maar dan in een 3p of vergis ik me nou haha :-)

wat nou als in 2 parallel geschakelde pakketten de ene cel minder gaat presteren dan de ander? En dus de ene na het rijden bij het laden eerder vol is dan de ander? Als je geen balancer hebt wordt die volle cel toch doorgeladen? Het is een serieuze vraag trouwens :-)

Dat kan dus niet. Als twee cellen parallel geschakeld zijn kan de klemspanning niet verschillend zijn. Een accu bestaat elektrisch gezien uit meerdere componenten. Diep in de accu zit ergens de EMK, de Elektro Motorische Kracht. Dan is er inwendige weerstand. Dan is er ook nog een klemspanning, de spanning die je meet op de aansluitklemmen. Al deze componenten zijn onderhevig aan de, en nu maken we het officieel, de tweede Wet van Kirchhoff. En die zegt:

In een gesloten keten is de algebraische som van de producten van takweerstand en takstroom gelijk aan de algebraische som der EMK, die in deze keten werkzaam zijn.

Of in gewoon Nederlands, als je twee accu's parallel hebt staan zorgt de natuurkunde er voor dat de klemspanningen (dus niet de EMK) gelijk worden. Eén accu van de twee kan minder presteren maar dat compenseert de andere.

Dank...het is weer boven komen drijven :D En ik heb nog wel Gymnasium-B met natuurkunde. Waarschijnlijk even niet goed opgelet of ik begin af te takelen........

Had er ook even een boek bij nodig. Was in mijn schooltijd gewoon basiskennis elektrotechniek op de LTS. Moest je nog van alles mee kunnen uitrekenen. Zonder rekenmachines, die waren nog niet uitgevonden.

Back