wegwijs worden in lipoland

Ik dacht dat de discussie er over ging om wat meer basis kennis te verkrijgen. Als er een zwakke of kapotte cel in je pakket zit dan is je pakket niet meer goed en dien je dit te vervangen. Bij het balanseren van de in serie geschakelde pakketten heb je dat snel genoeg in de gaten. Het parallel pakket met de slechte cel heeft dan een lagere spanning.

Ernst, je verhaal klopt voor drie parallel geschakelde cellen. Maar wat nu als een 2P3S pakket één zwakke cel heeft. Dat de discussie.

Dat heeft Ernst juist zo mooi uitgelegd, de sterke cellen zullen dus iets zwaarder belast worden, en de zwakke wordt ontzien.
Het geheel zal dus, afhankelijk van de zwakte, procentsgewijs minder presteren.

Ik dacht dat de discussie er over ging om wat meer basis kennis te verkrijgen. Als er een zwakke of kapotte cel in je pakket zit dan is je pakket niet meer goed en dien je dit te vervangen. Bij het balanseren van de in serie geschakelde pakketten heb je dat snel genoeg in de gaten. Het parallel pakket met de slechte cel heeft dan een lagere spanning.

Bij basiskennis hoort ook begrijpen waarom, niet alleen weten wat je moet doen. Wat ik moet doen weet ik wel, maar wat precies de achterliggende theorie is heb ik niet helemaal duidelijk. Vandaar mijn vragen en de antwoorden die ik tot nu toe gelezen heb helpen enorm. Dus dank!

Dat is ook goed dat je vraagt. En ik hoop ook dat je antwoord gekregen hebt. Als iets nog niet helemaal duidelijk is kun je dus gewoon verder vragen.

Ernst, je verhaal klopt voor drie parallel geschakelde cellen. Maar wat nu als een 2P3S pakket één zwakke cel heeft. Dat de discussie.
Stel je hebt 3 gelijke emmers met even veel water. Ze zullen altijd even snel leeg zijn en omdat ze gelijk zijn zullen ze alle drie evenveel water leveren.
Wat denk je zal er gebeuren als je een steen in één van de emmers legt en daarmee de hoeveelheid water in die emmer minder maakt?
Het resultaat is 100% hetzelfde de emmer met de steen erin zal minder water leveren want de capaciteit is kleiner. Het maakt niet uit wat de oorzaak van het capaciteits verschil is, wat er gebeurt is gelijk.

Laatst bewerkt:
Ja, maar het probleem is dat die emmer met die steen veel eerder leeg is dan dan de andere emmers. Bij een LiPo wil je dat niet, dan is hij stuk.Dat was de essentie van de vraag. Waarom moeten 2P3S accu's dezelfde capaciteit hebben.

Nope ! Laat ik het anders uitleggen, samen vormen zij 1 batterij, de cellen helpen elkaar !

De omliggende cellen zorgen ervoor dat de zwakke cel nooit onder de grens komt.

Waarom moeten 2P3S accu's dezelfde capaciteit hebben.
Omdat je die ook op hetzelfde moment leeg wilt hebben.;)
Parrallel geschakelde cellen mogen in capaciteit verschillen omdat hun spanning altijd gelijk zal zijn.
In serie geschakelde cellen niet omdat de cel met de kleinste capaciteit het eerste leeg zal zijn en eerder onder zijn minimum spanning zal komen tijdens ontladen.:)

Ja, maar het probleem is dat die emmer met die steen veel eerder leeg is dan dan de andere emmers.

Dat is een kleine vergissing. Als je de emmers zo met elkaar verbind zoals ernst beschreven heeft dan heb je te maken met communiserende vaten. De hoogte van 't water zal dus steeds gelijk blijven.

Elektrotechniek en watervoorbeelden gaan altijd fout. Wat ik bedoelde is dat de steen een vermindering van de capaciteit voorstelde. Er gaat dus minder water in de emmer.

Elektrotechniek en watervoorbeelden gaan altijd fout.
:onweer: Daar zit wat in. :mrgreen:

Wat ik bedoelde is dat de steen een vermindering van de capaciteit voorstelde. Er gaat dus minder water in de emmer.
Precies, er zit minder water in die emmer maar toch zal hij even snel leeg zijn als de rest. Waarom heeft tieske al goed uitgelegd. Doordat de drie emmers communiserende vaten zijn zal het niveau in alle drie de emmers altijd evenhoog blijven. Die emmer met minder water zal dus minder bijdragen aan de hoeveelheid water die uit de gemeenschappelijke pijp stroomt.

Voor accu cellen geldt precies hetzelfde, wanneer je die parallel zet zijn het ook "communiserende vaten". De spanning (het "water niveau") blijft gelijk aan de cel met de grootste capaciteit en die cel zal het grootste deel van de uitgangsstroom leveren.
Dat lijkt me toch niet zo moeilijk om te begrijpen of denk ik nu te makkelijk. :oops: Ik heb dat wel eens hoor, dat ik niet kan begrijpen dat iemand anders mij niet begrijpt. :confused:

Ik dacht eerst ook, waarom komt hij nu met emmers water aan maar als je weet wat communiserende vaten zijn en aanneemt dat een accu 't zelfde werkt dan kun je je de werking makkelijker voorstellen.

Als je nu nog zo'n opstelling maakt van 3 emmers maar dan zonder steen en deze op 't zelfde moment laat leeglopen met de 3 emmers met steen dan zul je zien dat de opstelling met steen eerder leeg is dan de opstelling zonder steen.

Dat heb je dus ook in een 2S3P accu. Als de parallel accu's bestaan uit 3x1000 mAh cellen en een cel is kapot of minder dan is de capaciteit van die accu niet meer 3x1000 maar bv nog maar 2500 mAh.

Als dat slechte pakket van 2500 mAh in serie staat met een goed pakket van 3000 mAh dan levert ieder pakket evenveel stroom en zal bij 't slechte pakket de spanning sneller dalen. Je balancer met maar 3 draadjes ziet dit meteen ondanks dat je niet iedere cel appart kunt meten.
En daar ging 't in 't begin van dit draadje om. Je weet dus niet welke cel kapot of slecht is maar wel welk pakket je moet vervangen.

Als je nu nog zo'n opstelling maakt van 3 emmers maar dan zonder steen en deze op 't zelfde moment laat leeglopen met de 3 emmers met steen dan zul je zien dat de opstelling met steen eerder leeg is dan de opstelling zonder steen.

We zijn er!!!

Back