wegwijs worden in lipoland

ik ben jullie in ieder geval dankbaar voor de goede uitleg. En zoals eerder gepost kan ik met een gerust hart de saddlepack lipo's aanschaffen zonder naderhand te horen dat het toch niet zo werkt als de fabrikant zegt of doet voor komen. Ik zal niet de enigste zijn die op de een of andere manier achterdochtig geworden is wat de fabrikanten allemaal claimen en zeggen. :-)

Anders teken je even voor je zelf de + en de - van een paar cellen. Bij parallel zijn alle + sen met elkaar verbonden. Eveneens zijn alle - nen met elkaar verbonden. Als dat voor je ligt op papier zie je meteen dat je niet meer de spanning van een enkele cel kunt meten.

Nee, klopt. Wat ik nog steeds niet goed begrijp;
Je leest overal dat je enkel zelf parallelle packs mag maken met cellen die van dezelfde fabrikant zijn, dezelfde capaciteit en dezelfde geschiedenis hebben. Ik kom er niet uit waarom dat dan is.

Als er in een pakket één cel zit die slechter presteert, dan neemt de daaraan parallel gesoldeerde cel het voor een deel over. Onverkort blijft dat de combinatie van die twee cellen eerder ontladen is dan andere combinaties van twee cellen in het pakket. Dat geldt ook als je er een cel tussenstopt met een kleinere capaciteit of andere afwijkende specificaties.

Het is en blijft van groot belang dat een pakket, in welke vorm dan ook, voor een maximaal rendement en een lange levensduur, en daar zegt de tweede wet van Kirchoff niets over, wordt samengesteld uit cellen die zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn.

als je dus een mindere cel er tussen hebt, bijvoorbeeld bij paralel 3 cellen dan zullen de 2 andere cellen de mindere presterende cel opvangen? dus dan werken die 2 cellen harder ?

even extreem. 1 cel in de 3 paralel geschakelde cellen is bijna kapot. dan zullen de 2 andere cellen dus overuren draaien om dezelfde amperes te geven? wat dus weer ten gevolgen heeft dat de twee andere cellen eerder kapot gaan? hoe zit dit dan met de aantal volts?

Of presteren de 2 andere paralel geschakelde cellen dan net zoveel ( dus minder) als de mindere cel? Ik moet net als PH toegeven dat dit mij niet duidelijk is.

ok dit bericht was getypt net voordat nps antwoordt gaf :-)

Voor de duidelijkheid moet ik even vermelden dat al 't bovenstaande geld voor accupacks die al samengesteld zijn en ook als zodanig gebruikt worden.
Als je zelf cellen parallel wilt zetten moet je er natuurlijk eerst voor zorgen dat de spanning van alle cellen gelijk is voordat je ze met elkaar verbind.
Twee cellen van verschillende capaciteit parallel zetten zou in princiepe kunnen.Als 't beter is om dit niet te doen laat ik de uitleg hier over graag aan Ernst over.

Tja het houdt voor mij een beetje op. Het is niet makkelijk dit soort zaken uit te leggen als er weinig elektrotechnische kennis aanwezig is. Het beste wat je kan doen is aannemen dat je alleen gelijke accu's in serie en parallel moet schakelen en de verdere achtergronden kan je dan maar beter vergeten.

Maar misschien is er iemand anders op het forum die het duidelijker kan vertellen.

In serie zetten mag met verschillende spanningen maar de capaciteit moet 't zelfde zijn.
Bij parallel is 't net andersom en moet de spanning gelijk zijn en mag de capaciteit verschillen.

:-) Ik neem het ook direct aan maar dan ga ik er over nadenken. En zonder die iets diepere kennis van lipo-cellen kom je er niet uit. Mijn vragen komen dan ook niet voort uit "niet willen geloven" maar uit interesse.
Toch bedankt voor uw dappere pogingen N.P.S. !

de achtegronden zijn mij duidelijk maar volgens mij is het een eutopie om te veronderstellen dat alle cellen met gelijkwaardige theoretische waardes altijd in de praktijk gelijk zijn? zelfs als de lipo's reeds fabrieksmatig in elkaar worden gezet?

Het ging er mij om, als basis beginsel dat de 2s3p saddlepacks goed gebalanceerd konden worden. Waarschijnlijk is het verlies wat een enkele cel zal hebben in de paralel geschakelde cellen te verwaarlozen op de hoeveelheid cycles dat zo'n pack kan hebben maar toch, als ik iets niet zeker weet dan probeer ik daar achter te komen uit intresse.

Maar goed, ik heb de 2s3p saddlepacks reeds besteld hehe :-), eens kijken hoe dat gaat.

In serie zetten mag met verschillende spanningen maar de capaciteit moet 't zelfde zijn.
Bij parallel is 't net andersom en moet de spanning gelijk zijn en mag de capaciteit verschillen.

Helaas, zo eenvoudig is het niet... LiPo's hebben altijd (volledig geladen een spanning van 4,2 Volt.) Bij serieeel schakelen van verschillende capaciteiten is bij ontlading de cel met de kleinste capaciteit het eerste leeg. De andere cellen willen nog wel doorgaan en de kleinste cel wordt gedwongen mee te doen. Resultaat: cel diep ontladen en kapot.

als je dus een mindere cel er tussen hebt, bijvoorbeeld bij paralel 3 cellen dan zullen de 2 andere cellen de mindere presterende cel opvangen? dus dan werken die 2 cellen harder ?
Dat klopt.
Je kunt ook zeggen dat de stroom door de beste cellen het hoogste is.
Het spannings verloop is bij alle cellen gelijk omdat ze parrallel staan.
Ga je echter een capaciteits test doen dan komt daar alleen een gemiddelde waarde uit die niets zegt over de individuele cellen.
Om duidelijkheid over de cellen te krijgen moet je ze appart testen op de zelfde mannier.
Pas dan kun je besluiten of het nog zin heeft deze cellen in hetzelfde pakket te gebruiken.:)

Helaas, zo eenvoudig is het niet... LiPo's hebben altijd (volledig geladen een spanning van 4,2 Volt.) Bij serieeel schakelen van verschillende capaciteiten is bij ontlading de cel met de kleinste capaciteit het eerste leeg. De andere cellen willen nog wel doorgaan en de kleinste cel wordt gedwongen mee te doen. Resultaat: cel diep ontladen en kapot.

Even goed lezen N.P.S.
Ik schrijf toch duidelijk dat bij serieel de capaciteit 't zelfde moet zijn.

@cdrom flyer
dus als de capaciteit van de individuele paralel geschakeld cellen niet gelijk zijn dan gaat degene met de kleinste capaciteit ( doordat het een mindere cel is) eerder kapot doordat de twee goeie hem verder leeg trekt dan eigenlijk de bedoeling is? dit gebeurd dan ook met het opladen lijkt mij? Of worden de cellen niet kapot getrokken en heeft dat alleen invloed op de totale rij-, vlieg-en vaartijd?

Bij parallel schakeling van 3 cellen waarvan 1 cel bv 1000mAh is en de andere 2 2000 mAh zal de cel van 1000 mAh eerder geladen worden door de 2 anderen dan leeggetrokken. Die ene cel eerder leegtrekken kan gewoon niet omdat die parallel staat aan de andere 2 en dus de zelfde spanning blijft houden. En ja de 2 grotere cellen leveren meer stroom dan de kleinere cel.
Dat N.P.S. een andere mening heeft komt waarschijnlijk omdat hij zo'n parallel pakket in gedachten meteen verwerkt in een serieel pakket omdat het daar in eerste instantie om ging. Ik heb 't dus over een parallel pakket zonder dit verder met iets anders in serie te zetten.

@cdrom flyer
dus als de capaciteit van de individuele paralel geschakeld cellen niet gelijk zijn dan gaat degene met de kleinste capaciteit ( doordat het een mindere cel is) eerder kapot doordat de twee goeie hem verder leeg trekt dan eigenlijk de bedoeling is? dit gebeurd dan ook met het opladen lijkt mij? Of worden de cellen niet kapot getrokken en heeft dat alleen invloed op de totale rij-, vlieg-en vaartijd?
Nee niet helemaal.
We hebben het hier over cellen van een gelijk type voor het goede begrip.
De goede cel krijgt het juist zwaarder te verduren.
Een lipo cel is vaak niet plotseling stuk maar gaat langzaam in prestatie achteruit.
Daardoor zakt de spanning sneller in en neemt daarbij de nog goede cel mee in die spanningsval omdat hij daarmee parrallel geschakeld is.
De goede cel zal dat proberen tegen te houden en krijgt het daardoor zwaarder te verduren.
Bij het laden gebeurt het omgekeerde.
De beste cel zal de grootste laadstroom krijgen en dus ook weer de grootste capaciteit aan enargie bevatten als de cellen geladen zijn.
Zolang de laadstroom beperkt is kan dat geen kwaad omdat de lader immers alle parrallel geschakelde cellen als een enkele cel ziet en de spanning tot 4.2V beperkt.
Het grootste probleem bij parrallel schakelen van cellen is volgens mij dat je niet meten kan hoe de conditie van de afzondrlijke cellen is zonder ze los te koppelen.

Laatst bewerkt:
Dat N.P.S. een andere mening heeft komt waarschijnlijk omdat hij zo'n parallel pakket in gedachten meteen verwerkt in een serieel pakket omdat het daar in eerste instantie om ging. Ik heb 't dus over een parallel pakket zonder dit verder met iets anders in serie te zetten.

Hebben we het dan opeens over iets anders??? Het ging over samengestelde pakketten met serie én parallel geschakelde cellen. Dat het verhaal niet geldt voor een 2P1S pakket moge duidelijk zijn.

Het is helemaal niet zo moeilijk maar kennelijk toch lastig te begrijpen.
Je kan het voor jezelf eens gaan proberen met een "simpel" proefje. Neem 3 verschillende emmers. Boor onderin een gaatje en soldeer er een pijpje aan sluit op elk pijpje een slangetje aan. Alle slangetjes sluit je aan op een verzamel pijp die je afsluit met een kurk.
Vul nu de emmers met een gelijk niveau water, dus in elke emmer bijvoorbeeld 10cm water. Laat de hele opstelling een poosje zo staan want als er in één emmer misschien iets meer water zit zal zich dat via de slangetjes netjes over de emmers verdelen.
Stel dat er nu in de ene emmer 3 liter zit, in de tweede emmer zit 2 liter en in de derde emmer zit 1 liter.
Wanneer je de kurk nu uit de verzamel pijp trekt zal het water eruit stromen met een snelheid van bijvoorbeeld 3 liter per minuut. In de drie emmers zit in totaal 6 liter dus zullen ze na 2 minuten leeg zijn. Maar wat valt je op? Alle drie de emmers zijn tegelijk leeg! Het water uit de 3 liter emmer doet er 2 minuten over om eruit te lopen maar ook bij de 2 en 1 liter emmer duurt het 2 minuten. :)
Het water liep dus met een snelheid van 1,5 liter per minuut uit de grootste emmer. Uit de 2 liter emmer was de snelheid 1 liter per minuut en bij de 1 liter emmer was het maar 0,5 liter per minuut.

Hoe kan je dit vergelijken met LiPo's?
Je hebt 3 LiPo's van verschillende grootte, 3Ah, 2Ah en 1Ah (de drie emmers).
Die cellen zet je parallel en sluit die aan op een lampje dat 3A gebruikt (de uitstroompijp).
Dan laat je de cellen netjes op tot precies dezelfde spanning (evenveel centimeters water in de emmers).
Laat de cellen een poosje zo staan want als er één cel misschien een ietsje hogere spanning heeft zal zich dat netjes over de andere cellen verdelen. De cel met de iets hogere spanning zal iets ontladen worden en de ander cellen iets opgeladen. DIT IS NIET DRAMATISCH, die stromen zijn zo klein dat het echt geen kwaad kan. Je moet natuurlijk nooit volle en lege cellen parallel zetten. Dat kan wel gevaarlijk zijn!
Als je nu het lampje aanzet zal er 3A uit de parallel geschakelde cellen worden getrokken.
De totale capaciteit was 6Ah dus zal het 2 uur duren voor de accu leeg is.
Maar ook hier zullen alle drie de cellen tegelijk leeg zijn. Dat betekend dus dat de grootste cel de meest stroom heeft geleverd, de kleinere cel heeft minder geleverd en de kleinste cel nog minder.
Je kan dus zonder groot gevaar cellen van verschillende capaciteit parallel zetten maar je kan niet zomaar de maximale stroom die de cellen kunnen leveren bij elkaar optellen. De cellen met de grootste capaciteit zullen de meest stroom moeten leveren dus zullen die het zwaarst belast worden. Pas op dat je dus niet boven de maximale stroom van de grootste cel uitkomt.

Ernst, je verhaal klopt voor drie parallel geschakelde cellen. Maar wat nu als een 2P3S pakket één zwakke cel heeft. Dat de discussie.

Back