Wel of geen wash-out?

Ben bezig met een vleugelset voor een LS3. Totale spanwijdte 3220, per vleugelhelft 1560 mm.

Ik bouw dit keer eens niet in schuim, maar met 32 ribben per vleugelhelft, waarna ik de hele vleugel ga indekken met 1.5 mm balsa. Ik heb alle profielen afgedrukt met Profili op zelfklevende etiketten, compleet met building tabs. Opgeplakt op 3 mm balsa en uitgesneden, werkt perfect. Alsof je een kit bouwt met supernauwkeurig stanswerk!

Ik heb geen gebruik gemaakt van washout (lagere instelhoek tip dan wortel). De instelhoek is over de gehele vleugel gelijk. Nu vraag ik me toch af of ik dat niet toch had moeten doen. :?: Ervaringen? Op het web vindt ik verhalen voor en tegen.

Het geheel is nu nog niet ingedekt, dus ik zou de tip TE nog wel kunnen ondersteunen. Maar als het ook zonder kan dan laat i het liever zo, die building tabs ondersteunen nu elke rib.

Oh ja, het profiel is Worthman FX 60-126, de vleugel krijgt rolroeren en stoorkleppen

DSCF0115.JPG

DSCF0116.JPG

Groeten
Arthur

Ik begrijpdat het hier om een vleugel van eigen ontwerp gaat. Er is dus blijkbaar geen informatie over het oorspronkelijke ontwerp.Waarschijnlijk beschik je niet over een tekening, maar alleen over een epoxy romp.(Ook geen informatie over zwaartepunt en roeruitslagen, enz, anders die informatie gebruiken). Enige wash-out (5 a 6 mm bij de achterlijst aan de tip is in het algemeen nuttig omdat hierdoor de vleugeltippen later overtrekken dan het vleugelmidden, waardoor het overtrekgedrag gemoedelijker woedt en het model bij overtrekken minder abrupt over een vleugeltip wegvalt.

Ik begrijpdat het hier om een vleugel van eigen ontwerp gaat. Er is dus blijkbaar geen informatie over het oorspronkelijke ontwerp.

Ja en nee. De romp is een multiplex LS3 2e keus rompje. Ik heb een paar kopietjes van relevante delen van de bouwtek waarop in ieder geval het zwaartepunt, richtingsroer en zp staan. Ook heb ik een klein (10cm) overzichttekeningetje van een vleugelhelft waaruit ik de algemene geometrie en de lokatie voor stoorkleppen en rolroer heb kunnen afleiden. Ook weet ik zeker dat het profiel bij het Mpx origineel FX 60-126 is.

Waarschijnlijk beschik je niet over een tekening, maar alleen over een epoxy romp.(Ook geen informatie over zwaartepunt en roeruitslagen, enz, anders die informatie gebruiken).

Bijna! zie boven. :)

Enige wash-out (5 a 6 mm bij de achterlijst aan de tip is in het algemeen nuttig omdat hierdoor de vleugeltippen later overtrekken dan het vleugelmidden, waardoor het overtrekgedrag gemoedelijker woedt en het model bij overtrekken minder abrupt over een vleugeltip wegvalt

Ok - dan ga ik nu een strip snijden van 1.56 meter van 0-5 mm oplopend en plaats dat onder de building tabs aan de TE.

Paul - waar baseer jij de '5 a 6 mm' op? De breedtje bij de vleugeltip is 130 mm. Dan is by 5mm de sinus van de hoek = 5/130. Asinus 5/130 geeft 2.2 graden negatief ten opzichte van wortel. 2.6 graden bij 6 mm.

Is dat een goede ervaringswaarde? In dat geval kan ik Profili dat de volgende keer automatisch over de hele vleugel laten berekenen en de bouwtabs hierop aanpassen - er is voor wortel een tip een instelhoekverschil opgeefbaar.

GRoeten
Arthur

Paul/Arthur,

In plaats van millimeters zou ik hier liever uitgaan van een waarde in graden: Indien de zwever groter of kleiner zou worden gebouwd blijft de tip verdraaiing gelijk.

In dit geval denk ik dat 1 - 1,5 graad negatieve verdraaiing in het buitenste 1/3 deel prima moeten voldoen. Toepassen van verdraaiing over de gele lengte is bouwtechnisch makkelijker maar beeinvloedt de prestaties wel negatief!

In plaats van millimeters zou ik hier liever uitgaan van een waarde in graden: Indien de zwever groter of kleiner zou worden gebouwd blijft de tip verdraaiing gelijk.

Hi Arjen, Paul,

vandaar mijn toevlucht tot het internet voor wat gonio formules. Pauls' 5-6 mm kwam in mijn geval uit op 2.2 - 2.6 graden.

In dit geval denk ik dat 1 - 1,5 graad negatieve verdraaiing in het buitenste 1/3 deel prima moeten voldoen. Toepassen van verdraaiing over de gehele lengte is bouwtechnisch makkelijker maar beeinvloedt de prestaties wel negatief!

Ok, dan praten we over een 2.5 mm die geleidelijk afgebouwd word over een lengte van 52 cm. Moet lukken.

Groeten
Arthur

Het inbouwen van een aerodynamische (wash-out) verdraaing in een vleugel is natuurlijk altijd een kwestie van een compromis. De efficientie (o.a. enerszijds meer weerstand en wataerodynamische verliezen, anderzijds meer stabiliteit en een prettiger overtrekgedrag). Bij motortrainers, zoals "Charter"' "Taxi", enz. houdt men een veilige waarde aan door bij een Clark-Y achtig profiel een constante verdraaing van 6 mm. toe te passen. Maar dit zijn wel modellen zonder ailerons. Je idee lijkt mij dus wel o.k.. Mocht in de praktijk blijken dat het overtrekgedrag niet tot tevredenheid leidt, dan kunnen in eerste instantie beide ailerons eventueel iets up-getrimd worden, waarmee in feite een bergelijkbaar effect als met meer wash-out bereikt wordt. Daarna kunnen eventueel, om het geheel iets eleganter aan te laten sluiten tegen het vaste deel van de vleugel, nieuwe ailerons gemaakt worden met een overeenkomstige verdraaing. Je krijgt dan bij de tip een soort s-profiel dus.In verband met het zgn haak-effect is het wel wenselijk, om met 2 aileronservo's aangestuurd via 2 aparte kanalen en een computerzender te werken en bij beide ailerons meer üp"dan "down"in te programmeren.

LS3 zwever

Hallo,

Toevallig wil het zo zijn dat ik in het bezit ben van een originele LS3 van Multiplex.
Gezien ik deze kist bij toeval tegenkwam en heb aangekocht moet ik zeggen dat er wel e.e.a. aan schade`s zat.
Momenteel staat deze kist op prioriteit No1 om op te knappen.
Wat ik zo kan zien zit je met het profiel wel op het goede spoor, ik kan je wel helpen aan de plaatsing van de rolroeren en stoorkleppen daar ik de originele vleugels erbij heb zitten.
zal eerdaags even foto`s plaatsen.

Spanwijdte is inderdaad 3220 mm.

Mijn LS3 is nooit afgekomen... dus als je nog op zoek bent naar een 'maagdelijke' romp en cockpitkap (nog in het plastic)....

Groet
Arthur

Back