In het draadje waaruit deze is ontstaan, heeft br@m inmiddels glashelder aangetoond dat, bij aanwezigheid van een CE sticker en conformiteitsverklaring van de fabrikant, de CE geldig is; de fabrikant is dan aansprakelijk, ongeacht of deze zich in europa bevind, vestigingen in europa heeft, of dat eindgebruiker het apparaat zelf geimporteerd heeft.
Eerlijk gezegd ging ik er altijd van uit, dat produktaansprakelijkheid en CE-verantwoordelijkheid samen gingen en binnen één rechtspersoon verenigd moesten zijn, maar dit blijkt niet correct. Het is zo, dat als je zelf buiten de EU apparatuur aanschaft je alleen moet voldoen aan de R&TTE richtlijn om de apparatuur hier in Europa te mogen gebruiken, zoals Dirk al eerder aangaf. Bij een eventuele aansprakelijkheid kun je daarbij niet terugvallen op een derde partij omdat daarvoor niets is geregeld. De CE-normering is daarvoor dan ook niet bedoeld, daarvoor dient de produktaansprakelijkheid. Een fabrikant, die buiten de EU is gevestigd is bijvoorbeeld ook niet via de Europese wetgeving aansprakelijk te stellen.
De situatie is het duidelijkst als je uitgaat van een fabrikant, die buiten de EU is gevestigd en een importeur, die het produkt hier op de markt brengt. De fabrikant is daarbij gerechtigd de CE-certificering te regelen, mits er natuurlijk aan alle regels is voldaan.
Vanaf het moment, dat het produkt vervolgens op de Europese markt wordt gebracht gaat het onder de Europese regelgeving vallen. Hierbij wordt de importeur er voor aansprakelijk. Deze moet er dan ook voor zorgen, dat de CE-certificering aanwezig is. Heeft de fabrikant dit al geregeld, dan is deze afdeling verzorgd. Deze documentatie kan hij dan overleggen en hij moet dan alleen nog zijn eigen verklaring daaraan toevoegen, waarna ook de produktaansprakelijkheid is geregeld.
Voor de eindgebruiker betekent dit, dat als er een conformiteitsverklaring bij zit van een Europese importeur, ook de aansprakelijkheid is geregeld. Brengt de fabrikant het produkt zelf op de Europese markt, dan geldt daarvoor het zelfde. Koopt men het produkt buiten de EU, dan is er voor de produktaansprakelijkheid niets geregeld. Ook niet als dit produkt volkomen identiek is met een produkt, dat binnen de EU wordt verhandeld.
Natuurlijk wordt het verhaal interessanter als de fabrikant binnen de EU is gevestigd of hier een vertegenwoordiging heeft. Hoe het dan precies zit weet ik niet. Uiteraard mag je verwachten, dat deze dan altijd aansprakelijk is, maar dat moet ik nog eens navragen. In ieder geval is een importeur daarop niet aan te spreken.
Hoe een verzekeringsmaatschappij met al deze wetenswaardigheden omgaat weet ik niet. Uiteraard zal deze bij relatief kleine schadebedragen niet de moeite nemen om een uitgebreid onderzoek te doen. Bij grote schadebedragen wordt dit vrijwel zeker wat anders. Daarvan gaf ik al eerder een voorbeeld, maar dat is van vele jaren terug.