welk beginner 3d toestel ala shockflyer?

accw zei:
....
Ik had al gezien dat de 34er veel gebruikt wordt, maar begrijp eigenlijk niet helemaal waarom. Het lijkt mij dat de 26er (hoger rendement) aantrekkelijker is. Wel zou die op max meer dan 10A trekken.
.....

Staar je niet blind op rendements nummertjes. Blijf kijken naar het totaal.
Een goede prop maakt heel veel uit. Lager gewicht ook.
Beetje extra stroom door minder motorrendement kan tegenwoordig echter niet zoveel kwaad. Je vliegt toch korter dan je lipo's kunnen bieden.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je grotere lipo's nodig hebt om om extra stroom aan te kunnen.

Geadviseerde motoren komen meestal uit praktijk ervaringen en zijn optimaal voor een genoemde toepassing. Voor indoor is gewicht heel belangrijk. Voor buiten weer meer het topvermogen.

Iedereen bedankt voor alle tips enzo.

Ik kom zojuist bij Quartel vandaan en heb het volgende aangeschaft:

1. CC Phoenix 10A
2. Typhoon 6/3d
3. Ikarus shockflyer

Waarom?

1. Als regelaar wilde ik eigenlijk alleen de Phoenix hebben omdat ik me niet druk wilde maken over afslaan etc. Jullie hebben hier de beste resultaten mee, dus... € 52,50
2. Ik kon van Axi alleen de 2212/26 of /34 krijgen. Ik vond dit toch wat aan de zware kant en kwam dus uit op de Typhoon... € 49,-
3. een shocky.... Eigenlijk niet wat ik wilde, maar het assortiment dat ik bij vier winkels heb gezien was errug beperkt. Dit was goed betaalbaar en de verkoper zwoor dat hij zelf met nauwelijks ervaring er makkelijk mee kon vliegen. Zo staat het ook op de doos.... Ik ben benieuwd.

Is deze setup (ik wil gaan vliegen met 2s1p 1200mA (of 2s1p 450mA) en een 10x4.7) een goede keus?

Morgen komt de 6/3d pas binnen (was uiteraard niet op voorraad) en ik zal me dan eens buigen over de manier van bevestigen, zwaartepunt etc...

Nogmaals iedereen bedankt.
grt,
Alex

Ik denk dat je met een 9x4.7 al voldoende vermogen hebt voor de shock.

Zelf vlieg ik deze motor met een 8x4 prop en 3 lipo's of 9x5 en 2 lipo's op de ultimate.

@harold,

Ik zal dat in gedachte houden.
Wat raad je me aan als lipo-setje?

Is het vliegtuigje trouwens als beginnende rolroer vlieger inderdaad een beetje te vliegen? (ik ben trouwens banger voor het landen ;-)
Ik dacht te gaan beginnen op een groot weiland, maar de wieltjes zullen in het gras niet lekker sporen :-(
Hoe houd ik het heel (vangen?)

Al hoverend netjes uit de lucht pakken ;)

Die Q boys hebben 'liegen' en 'overdrijven' in hun functie omschrijving staan, dat wist je toch? 8O

Met kleine roeruitslagenbeginnen, en niet bang zijn, ik heb mijn 1e shok gelijk na 2 vluchten weggedaan,
was voor mij toen zelfs met ennou rolroer ervaring geen doen.

Niek,

Dat ga je niet menen.
Ik wel wat eerdere negatieve ervaringen bij Q opgedaan (op service), maar ik blijk daar toch steeds de grootste keus te hebben. Bovendien lijkt hun advies vaak meer hout te snijden dan bij andere modelbouwzaken.
Tevens staat er op de doos dat ze ook goed te vliegen zijn door beginners.... en omdat iemand op dit forum (moderator) melde dat een YAK wel goed te doen was (ook een shocky).... dacht ik... dat zit wel goed.
Nu durf ik hem al niet te meer bouwen :-( laat staan te vliegen :evil:

Weer een slecht aanschaf gedaan en dat na zoveel speurwerk. Wordt wel een dure hobby zo...
Maar ja... ik ben van de straat (4 uur bouwen, 30 minuten reizen plus 2 minuten vliegen)

accw
de yak is inderdaat goed in 3d de f3a is goed voor het strakke vliegen en de andere shock's zijn leuk voor 3d maar strak vliegen is dan wel speciaal voor hele goede piloten weg gelegt.
ik heb zelf een superstar gehad en die heeft een kwart indoor seizoen mee gemaakt. nu heb ik hem vervangen voor een f3a en voor het aankomend indoor seizoen haal ik nog een yak op.
heb al wel eens gevlogen met een yak 54
de 6/3d is leuk voor een f3a en yak maar niet op een superstar of soort gelijk want hij is te zwaar.
wel moet je een 9x4.7 prop op de 6/3d zeten

niet veel behalfe tussen de edge en de f3a en yak
de yak en f3a hebben nammelijk meer span dus kunen ze iets zwaarder gebouwd worden en ook vaak zijn ze iets stabieler

Heb ik weer..., kies ik de meest onstabiele :cry:
Waarom ik deze koos ipv de YAK...
De Edge was van de eerste serie (oude doos) en kostte 35 euri de YAK zat in een nieuwe doos en kostte 55 euri...
Omdat ook de edge in een nieuwe doos 55 euri kostte........
Dus dan maar 35 euri...
Begrijp nu dat ik hem toch wel met de eerste vlucht in puin vlieg.
Jammer.
Nog een ander voorstel van een méér beginner toestelletjes voor een Typhoon 6/3d ?

De Edge is de betere vlieger van de oude serie.
Als je het zwaartepunt op 4 cm van de neuslijst legt en de uitslagen klein dan zal het wel lukken om redelijk te vliegen en het model te leren kennen. Zo snel vlieg je die Edge niet in puin, de mijne leeft ook nog maar is nu met pensioen. Als je goed zoekt in de diverse draden dan kun je foto's zien waarop mijn edge staat met een wel heel vreemde vleugelverdraaiïng en toch vloog het nog.

Verder zoals Niek en ik al zeiden die Ennu was een betere keuze geweest.

Ik wilde graag een kit.
Iets waarbij ik weet dat ik de storende factor ben en niet het toestel.
Zelfbouw en experimenteren met goedkopere aandrijving cq regelaar kan daarna naar behoeven worden toegepast.

Ik heb nog een zelfbouw Pits-Special staan.
Mooi, maar met een speed 280 en 5:1 vertraging wilde het alleen vliegen met een flinke gooi. Na de eerste bocht, snelheid eruit... tegen de grond. Misschien dat ik hierin de typhoon nog eens inbouw.
Zal toch wat meer trekkracht hebben.
En nu de zomer toch al helemaal niks is, verlang ik al naar de wintermaanden... Kan ik lekker bouwen.

grt

accw heb je hem al in elkaar ziten zo nee wees dan slim en haal wat depron platen om de delen over te trekken.
dan ben je namelijk goedkoper uit dan als je elke keer een nieuwe kit koopt.
het is heel erg te begrijpen dat je eerst een edge gekocht hebt want het vliegt wel goed alleen is het minder stabiel dan de yak en zo.
niet heel veel maar net iets.
probeer het gewicht van je edge niet boven de 170 gram en niet onder de 150 gram te krijgen

Hoi,
Het in puin vliegen van de edge is niet zo heel makkelijk ;)
Het is mij nog steeds niet gelukt wat ik ook probeer...
bomen, doelpalen, tunnels, andere vliegtuigen etc.. dat koolstof is erg sterk.
Zelf heb ik langs de zijkanten van de romp ook nog koolstof zitten van voor naar achter, dit maakt dat hij ongevoellig is voor impact en dus nog steeds leeft.
Kijk maar eens in op dit forum naar Edge.. staan wel wat nuttige tips bij.

Groeten Vincent

accw, die 6/3d doet t priimaaaa in bijv een Holliday, half gas al erg interesting.
En ja, ik weet holidays bouwdozen te vinden, ken de fabrikant erg goed.

Kom nou gewoon eens langs, dan kunnen we er in mijn hobbyhok verder over praten., ipv steeds heel nederland en belgie hier verder blijven uitwijden.

pm me even voor mijn adres.

@Marco,

Ik moet nog beginnen met bouwen.
Met twee kinderen is het vaak lastig om tijd vrij te maken :roll:
Bovendien wil ik eerst even e.e.a. doorlezen (o.a. tips voor de edge en hoe de 6/3d te bevestigen)
Om de delen even over te trekken om later spare-parts te kunnen maken, is een goede tip. Ik was dit zeker ook van plan en heb de depron platen al klaar liggen :wink:

@Vip-er
Dat zijn de verhalen die ik graag hoor. Ik denk dat als alles goed is gebouwd en functioneert ik best wel een rondje of zo kan vliegen zonder crashen. Het zijn vooral het invliegen en de landingen waar ik wat banger voor ben. Het feit dat het toestel toch wel e.e.a. stootje kan verdragen, geeft me een goed gevoel.

@Niek
Ik heb je een pb-tje gestuurd.
Wat betreft de Holiday.... Helemaal niet aan gedacht...
Komt ook omdat ik eigenlijk dacht dat de Holiday (van IMA toch) voor een speed 280 met günther was.
Maar leg me dat maar persoonlijk uit ;-)

grt,
Alex

Is orgineel ook voor een 280...
Maar wat is er op tegen om iets 3x te overmotoriseren? :mrgreen:

Hoi,
de neus is het kwetsbaarste en er zit het nodige gewicht in. Deze kan verstevigd worden met bijvoorbeeld koolstof of een stuk depron er schuin tussen gezet, dan krijg je een stevige koker die wat meer impact kan hebben.

succes

6/3D op een holliday met dop van spuitbus.
Met 3 lipo's 9A en idioot veel stijgen.
Niet iets voor beginners.

holiday_typhoon.JPG

Back