Welk electro vliegtuig vliegt nog bij windkracht 3 of 4?

ik heb een tijdje met een junior sport gevlogen, van graupner. een zwever van 2 meeter, ging goed omhoog met een speed zeshonderd en acht cellen, en die vloog zelfs beter met wind dan zonder. En hij kon serieus wat wind aan, en is niet zo moeilijk om mee te vliegen, alleen de landing, want hij wil blijven zweven :wink:
groetjes

´T Is maar wat je wil. Zoek je een redelijke maat trainer, dan zou ik de eerdere genoemde optie van het electrisch aandrijven van een gewone trainer nemen. Worden hele mooie resultaten mee gehaald.

Het ging immers om het (leuk) vliegen met wat wind.

Een Twinjet is een gemakkelijke delta om te vliegen. Zeker als je Lipo cellen zou gebruiken (wordt hij veel lichter van) Het model kan wel.... maar hoeft niet.... snel/vlot te vliegen. Hij lijkt vele malen stoerder dan hij is. Volgens mij ooit ontworpen voor jongens van 12 (zoals ik dus, mentaal gezien dan :wink: ).

Ik zou verder eerlijk gezegd niet echt een specifiek electromodel weten voor 4 Beaufort wat eenvoudig te vliegen is. Je komt dan toch al snel op het electrisch aandrijven van ´normale´trainers.
:D

ik vlieg een f3a shockflyer nog met windkracht 6 en uitschieters naar 7/8 en dan bedoel ik echt vliegen waar onder ook stil hangen in de wind.
prop hangen kan je dan vergeten maar er is zo veel meer dan dat bijvoorbeeld voor je neus het model op de rug leggen en dan stil gaan hangen in de wind.
oke dat gaat nog wel eens mis.
maar he het is maar depron.
als het kapot gaat door het vliegen vind ik het niet erg. maar gaat het kapot door transport ben ik minder happy.

windkracht 6 en uitschieters naar 7/8

Bullshit :!: Met uitschieters naar 8 is landen al lang onmogelijk geworden als het je tenminste gelukt is het ding heel uit de auto naar de vliegplek te krijgen.

Hai die Kees je krijgt nogal wat turbulentie over je heen...

Geeft niks hou vol, je gaat vliegen.

Groeten van een M.E.E. collega
8O Klaas

Leo C. zei:
windkracht 6 en uitschieters naar 7/8

Bullshit :!: Met uitschieters naar 8 is landen al lang onmogelijk geworden als het je tenminste gelukt is het ding heel uit de auto naar de vliegplek te krijgen.

Waarschijnlijk nog nooit met een shockie met harde wind gevlogen, anders wist je dat ze dit ook aankunnen. Het is niet makkelijk maar wel te doen.

Ik denk dat de inschatting van windkracht 6 a 7 bft verkeerd is. Een echte windkracht 7 voelt namelijk als storm en in storm vlieg je geen shockflyer.

een flinke bries is wel mogelijk
Jock

Als je weer met een trainer wil beginnen, neem dan een MPX magister of iets dergelijks. Iets kleiners zou ik niet nemen.

Zoniet, dan lijkt de Twinjet me een uitstekende keuze. Ik heb 'm ook gevlogen. Stabiel. Start en landing zijn niet moeilijk.

leo C. en jock
die wind snelheid is gemeten.
op het moment.

theo je hebt 100% gelijk makkelijk is het dan inderdaad niet.
het mooiste is dat je langzaam tegen de wind in kruipt en vervolgens gas dicht met de wind mee als een speer gaat en vervolgens met veel sturen weer neus in de wind en vol gas.
het zelfde doen we met grote kisten en vliegtuigen zo groot als de piccojet
en ik zelf ook met de heli.

Jaaa, niet aan gedacht, maar heel goede keus. Wanneer zal ik hem nu eens kopen? Kan geheid meer wind hebben dan een Easystar, maar waarschijnlijk wat minder dan een Twinjet.

die wind snelheid is gemeten
Hoewel het mij nog steeds zeer onwaarschijnlijk voorkomt, wil ik objectieve meetresultaten niet uit de weg gaan en verontschuldig ik mij voor het gebrek aan vertrouwen in de inhoud van je eerdere post.

Als je als herintreder wil beginnen en dan ook nog met electro dan is die Magister een goede keuze, maar ook de Twinstar van Multiplex is een heel goede optie. Beide modellen komen uit de stal Multiplex. Die "jet" modellen laat die nog effe liggen, ze kunnen best wel makkelijk vliegen maar ik denk dat je beter af bent met de Magister of de Twinstar.

EasyStar, zeker met een wat krachtiger motortje, vliegt prima bij windsnelheden tot 35kmu. Desnoods een wat zwaardere batterij er in of een camera er op om het gewicht wat te verhogen. Landen wordt op een gegeven moment wel wat moeilijker omdat de windsnelheid boven zijn zweefsnelheid komt.

Ander alternatief is de RBC Delta 400. Weinig last van de wind. Vliegt prima op 1100 mAh 2S LiPo's. Snel en wendbaar. Kan makkelijk achter in de auto bij de hand gehouden worden om gauw even te vliegen. Maar wel een balsa bouwdoosje. Kan wel makkelijk nagebouwd worden in bijv. Depron.

Voor verschillende depron vliegende vleugeltjes zijn bouwtekeningen op het internet te vinden. Bijv. de ZagNutz. Deze kunnen makkelijk geschaald worden naar het gewenste formaat. Ik heb bijv. een ZagNutz met een spanwijdte van 80cm die het ook prima doet bij windsnelheden van 35-40kmu met een Micro 6 motortje met 6x5.5 prop op 1200mAh 3S Lipos. Met de duwpropellor --net als bij de EZ*-- veel minder risico op landingsschade.

Lichtste vliegtuig waarmee ik bij windsnelheden tot 30kmh nog buiten vlieg --vloog eigenlijk; raakte op een gegeven moment wat hard de grond;=)-- zit in de orde van 150gram. Dus gewicht zecht ook niet alles.

Het antwoord op je vraag is ook te geven door de kenmerken van een windbestendig vliegtuig te noemen:
* Voldoende motorvermogen, met name voldoende propellor-snelheid (lagere draaisnelheid x hoge spoed, of hoge draaisnelheid x elke spoed). Het gaat hierbij meer om snelheid dan stuwkracht. Een slow-flyer setup is echt niet aan te raden; moet je zo ver lopen naar benedenwinds om hem op t halen;=)
* Een platte of bolle onderkant aan de vleugel. Zeker geen holle vleugel. Een volledig platte vleugel kan prima. Een vleugel met een mooi maar niet te dik profiel met platte of bolle onderkant en bolle bovenkant werkt voorspelbaarder.
* Relatief meer gewicht == hogere vleugelbelasting betekent meer luchtsnelheid is prettiger dan zeer lage vleugelbelasting. Als de vleugel van het toestel het kan hebben dan kan dus een grotere accu flink schelen bij winderig weer.
* Een vleugel met rolroeren is prettiger dan een model met extreme V-stelling en allen richting en hoogteroer. Het laatste kan wel (bijv. EZ*) maar is wat lastiger bij dwarswind.
* Hoe minder zij-oppervlak, hoe liever. Dit maakt het ook weer makkelijker om dwars op de wind te sturen. Je zal niet alleen met de wind mee en tegen de wind in willen vliegen. Je zal ook bochten moeten maken. Bij een zeer groot zijvlak kan je dan flink opzij gezet worden met gevaar van overcorrigeren en een stall.

Een heel andere suggestie: Denk er eens over na om een paar van die goedkope fiets-LED lampjes uit elkaar te halen. Soldeer voorzichtig de lampjes los en soldeer ca 40cm lange dunne draadjes tussen de lampjes en hun oorspronkelijke plek (let op de polariteit van het lampje!). Verbind bijv. twee printjes in parallel aan een shakelaartje en aan 2 AAA NiMH batterijtjes. Tape de lampjes op verschillende plaatsen aan de buitenkant van je model en het batterijtje en de printjes op of onder de romp. Wacht tot de wind gaat liggen, wat vaak aan het begin van de avond het geval is:

Go Nightlfying!!!

Met name met een slo-flyertje is dit hartstikke leuk en een heel goede oefening van je vliegvaardigheid. Verlengt je vlieguren in deze donkere maanden.

ik kan niet anders dan theo's post beamen over de magister trainer.
het is een heel gemoedelijk kistje die met aardig wat wind nog bijzonder goed gevlogen kan worden.
ook weer natuurlijk met de juiste vleugel belasting.
want hij is grooter dan een shock dus vangt ook meer wind.

Leo C. zei:
Bij ieder model geldt wel, hoe lichter je hem houdt hoe beter het vliegt.

Ben ik het toch helemaal niet mee eens :) Hoe zwaarder is mijn picojet maakte hoe stabieler hij werd en hoe minder last hij had van de wind. Er zit 0,0 gekke eigenschappen in en hij vliegt als een jet, snel, strak en hard.

Voor de meeste modellen geld het wel :)

Gisteren gevlogen met windkracht 5 (8-10ms) met windstoten naar 6..
Standaard EasyStar RTF versie Speed 400 motortje... (alleen een 7 cel accu i.p.v. 6 cel)

Ik moet zeggen dat dit alles perfect vloog en erg leuk.. stunten gaat dan ineens erg leuk worden :P

Alleen zijn de piloten nu dus snip verkouden.. :P

dat moet minder wind geweest zijn... anders kom je niet tegen de wind in (lukt hier niet met 4bf....) toch? Ik heb ze vaak weg zien waaien :(

Verder is een delta ook erg stabiel met wind. Ik had haast geen last van windkracht 4 met een 180 grams piepschuim deltatje... kan je nagaan :) Mmh, picojet is ook een delta ;) Dus delta's zijn vaker niet wind gevoelig ;)

ik vlieg regelmatig een x-bow moet speed400 en dit gaat eigenlijk goed met bijna elke wind...zeker tot en met windkracht 4.
het stijgen gaat wel lekker snel met deze wind. :)

Back