Welk F3j-model??

knikvleugeltje

In Memoriam
Ik loop al een tijdje te zoeken naar een F3j-model.
Ik kijk geregeld op ebay.de en rc-lineforum.
Maar de meeste zijn niet zoals ik ze graag zie.

Mijn wensen:

3 delige vleugel. (lijkt me stabiler)
Kreuzleitwerk
Borstelloos :yes:
Normale cellen. :D
4 kleppenvleugel.
Geen ribbenvleugel.
Niet te duur (dus 2e hands is goed)

Nu kwam ik deze tegen:

Van Tangent: De Kult.

kult1.jpg

Wordt aangeboden voor 337 $. (dat zal ongeveer 250 euro zijn) zonder portokosten

Op de versie van de foto slaat dit; VLW rudder in Balsa-carbon-construction with 3D-wingtips, fixed and egded rudders
Maar de electroversie heeft een Kreuzleitwerk.
Volgens mij stond er in Aufwind een verhaal over de electrokult.

Tangent-Kult-Link

Nadeel is dan weer de 2-delige vleugel.

wie heeft een goed model en wil er af?
Wie weet een goed model?
Mag een allroundmodel zijn met het zwaartepunt bij F3j.
Ik heb geen wedstrijdambities, puur voor de lol/ontspanning.

graag advies :lol: :lol:

Taco.

Als je wat meer over de KULT wilt weten kun je het beste HIER "even" kijken.

volgglasbakken komen al snel minimaal rond de 600 euro's uit.

Je zou de K2 Light van FVK eens kunnen proberen. Wel geen K-staart, maar ja...

Onder aan DEZE pagina vindt je de DragonFly, Niet duur, en K-staart.

Je kan het ook zelf maken :wink:

Taco,

de site's voor de beste informatie heb je nu dus al. Rconline en RC-network.
Succes met de zoektocht.

Hans

Als je relatief goedkoop een vol-glas bak wilt hebben is een valenta Dragon misschien wel iets.
F3J, bijna 3 meter, 3 delige vleugel, 4 flappen in de vleugel.

Bijna €400,- nieuw.

Mooi vliegtuig die Kult en vliegt ook erg goed. Ik heb zelf de Electro versie. Web Page Name

Er zijn twee versies van de normale kult een thermic carbon en master carbon. Als je meer wilt dan alleen zweven (dus het betere ragwerk) dan doe je er wel goed aan om de vleugelpen te vervangen door een stalen pen.

Op rc-networks.de staan ook regelmatig wel leuke 2e hands modellen.

@ Johan vG: die Kult houd ik in de gaten.

@ Berrie: het ligt er aan wat ik koop, maar de motor blijft ook in gedachten, maar dan moet hij ook nog passen. en ik ben geen ster in electrozaken wat betreft samenhang motor/regelaar/prop.

@ michiel b: De Dragon had ik ook al gezien, maar bij kleinere spanwijdtes ben ik bang dat de vleugelbelasting wat aan de hoge kant komt te zitten.

Ribbenvleugels komen toch maar niet aan de orde omdat ze wat kwetsbaar zijn bijv. bij landen in een stoppelveld.

Deze is op dit moment te koop: (Kult) EBAY.DE

Zelf één maken heb ik wel aangedacht, maar dan op deze manier: romp en event. vleugeldelen opzoeken op ebay en dan aan elkaar maken, maar of dat iets is????

Taco.

Nadeel van op internet kopen is dat als je zeg 500 - 700 euro besteed, of zelfs nog meer, dat je niet zeker weet of de aangeboden zwever ook goed is.

Ik heb nog even foto's gemaakt waar ik nu nog mee vlieg (elastiekstart). Het is al een oudje, volledig houtbouw vleugels, alleen remkleppen(centraal aangestuurd, ruimte op), geen welfkleppen vleugels niet te stijf, folie op de vleugels, platstalen vleugelverbinders.

F3j-1.JPG

F3j-2.JPG

Ik houd deze zwever wél aan, hij is al bijna antiek :? , maar ons vliegveld ligt ongunstig op de meest gangbare windrichtingen en dan kom je niet weg met een elastiek. En de motorvliegers zijn daar ook niet blij mee.

Ik lees niets op dit forum over deze zwever:
space pro 3,27

Het is een Space Pro 3,27 mtr. Als ik deze van motor enz. moet voorzien, dan wordt het wat duur denk ik.

Als je echt interesse hebt in een F3J kist, en je kan (wilt) nog even wachten, kom dan kijken bij Hollandglide.
Dit is een internationale F3J wedstrijd met tussen de 120 en 140 deelnemers.
Alle meest recente zwevers liggen daar.
Fabrikanten zijn daar ook, en het gebeurt vaak dat dat er ook tweede hands ligt.
Wil je komen kijken geef je dan wel ruim van te voren op anders kom je de vliegbases niet op.

http://www.hollandglide.nl/

Groet: Adrie :D

Knikvleugeltje, ik ken iemand die met een Xperience Pro vliegt. De rompjes zijn erg dun. Het moet lukken, maar het is wel een gepruts.

Wat ook heel erg handig is voor modellen waarbij de vleugel op de romp geschroefd is, is een motor aufsatz van Florian Schambeck .
Zelf ben ik aan het wachten totdat er een versie beschikbaar komt die je kan gebruiken met opsteek vleugels.

EMA%20basic%20edition%20Flyer1.jpg

100_2645.JPG

Dit is duidelijk iets voor lipo-liefhebbers.
Maar inderdaad een leuk systeen, want wil je toch zo nu en dan elastiek gebruiken, dan laat je die opzetmotor er af.

Het voordeel is dat het je altijd een electro romp scheelt.
Lipo liefhebbers zijn hier duidelijk in het voordeel. Alhoewel de oplossing van StratAir in hun electro Europhia bijna overal toepasbar moet zijn:

europhia_elektro_1_640.jpg

europhia_elektro_2_640.jpg

Ja, als ik een electromodel heb, wil ik ook graag mijn vario er in hebben. :wink:
Het zetloggie is maar klein, wil altijd wel.

Gr

Back