Welk F3j-model??

Op RC-line stelt een duitser: Mein erster Vorschlag wäre ein Vision gewesen der Flieger wiegt in der Segler Version ca. 2kg das heist du bist auf ca. 2,6 kg Elektro leider kostet der Flieger 677 € aber du würdest das F3J Favorit Modell für die WM 2006 haben und dafür ist der Preis angemessen. Der Flieger geht wunderschön und ist gut Verarbeitet dazu noch schön Leicht........... vermutlich ein Traum für den Elektroflug !!!!!!!!

En:

der Dragonfly ist etwas zu Instabil, dazu gibt es sehr verschiedene Stimmen im Nachbarforum

En:

Meine ultimative Empfehlung bei einem Preisgefüge von ca. 1000.-Euro flugfertig.
Sharpwind mit D-Box ca. 550.-Euro
8 Zellen
brushless mit Getriebe

Abfluggewicht ca. 2,8kg geht vollkommen in Ordnung

En:

Sharon habe ich selber 2 Stück = Ohne Worte ......... Bin aber kein Fan davon das
muss man gnaz klar Sagen !!!!!!!!!!!
Valenta Zeugs = Storm = schlechte wahl für nen Elektro Segler wie Sharp Wind
auch zu schwer mit E-Antrieb für Thermik !!!!!! Da wird
es schwer was aus zu kreisen
Sharp Wind = Eher der F3bler wir auch nicht gut gehen mit E
Thermik XYZ = Eigentlich zu schwer und für das Gewicht zu weich
Thermik XL = Vergis es komplett das Ding fliegt nur in 300m höhe
das is viel zu schwer mim Falschen Profil !
Dragonfly = Gibts auf Anfrage auch mit GFK Fläche !!!!! Dann
wird er halt 300 Gramm Schwerer aber immernoch OK
Hybrid = Gute Wahl = Zur festigkeit / Bitte unterschätzt Nie diesen Flügel der hält
für Holz ganz schön viel !!!! Aber sobald es en bisschen
Windiger wird wird er auch net wirklich schnell gegen den
Wind.

Keuze valt niet mee he! Ga toch lekker zelf bouwen :wink: Dan heb je bouwplezier en als toegift een zwever!

Ik ben van plan weer een Ezwever te maken. Lichter en sneller te bouwen. andere lay-up en romp uit mal. Zin om mee te doen? Je moet alleen lang geduld hebben...

Een aantal gegevens op een rijtje;

F3j-zwevers met X-tail en electroaandrijving en welfkleppen. Liefst met profiel MH 32.

Mistral van FVK......................Span 306,...MH32,.............70 dm2,..............600 euro.

Graphite 2 van FVK................Span 310,...MH32,..............70dm2,.............vanaf 700 euro.

Pike Superior van Pollack. ....Span 330,...HQ/W 2,5/8 ,......dm2,...............960 euro.

Elektromaster van MPX,.........Span 370,...HQ 2,5-9W ,.......dm2,................520 of 610 euro.

Elektro Kult van Tangent. .....Span 340,...MH32,..............72dm2,...............470 of 550 euro.

Vision van Mibo......................Span 315,...HQW 2,5 ,.......63dm2,..............690 euro.

Elektromaster van Tangent....Span 370,...HQ 2,5-9W,........dm2,...............480 euro.

Dat is de gewone Elektro Kult van Tangent. Tangent geeft als adviesprijs voor de beklede versie 549 euro. Dus de prijs lijkt mee te vallen.

p.s. de MPX Elektromaster kun je van je lijstje afstrepen, dat is nu de Elektromaster van Tangent geworden. Scheelt weer een model om uit te kiezen. :wink:

Hoe staan jullie t.o.v. de spanwijdte?

Ik vind het nogal een verschil van 310 of 370 cm. Wat betreft de zichtbaarheid denk ik te kiezen voor de grotere zwevers.

Blijft dan niet veel over.....

Elektro Kult van Tangent. .....Span 340,...MH32,..............72dm2,...............470 of 550 euro. :?:

Elektromaster van Tangent....Span 370,...HQ 2,5-9W,........dm2,...............480 euro. :?:

2 modellen maar, en nog niet eens de duurste, of zie ik het nu verkeerd?
Ik heb nog geen studie gemaakt van profielen, al weet ik wel dat MH 32 goed is voor thermiekvliegen, blijft dan één over, de Kult :idea: dacht ik.
Maar op een duits forum lees ik dat de elektromaster beter bevalt voor thermiek.
Taco.

waarom ga je niet voor de mistral f3j van FVK?
mijn vader heeft jarenlang met de K2 gevlogen(volgensmij de voorganger van de mistral f3j) en dat ding vloog perfect.
het eindgewicht is ongeveer 2400g
op de site van FVK staat ook een bouwverslag dus.
het model kan met elektroneus EN een kruisstaart geleverd worden.

gr dragonf3b

De Mistral is inderdaad heel mooi, maar de spanwijdte is maar 306 cm. Dan is 370 cm. ietsje groter, zodat je hem beter op hoogte ziet.

Taco.

Ook mooi, maar met ribbenvleugel, en dat was niet volgens mijn verlanglijstje. :wink: :wink:

Ik heb namelijk al een F3j-geval (naam?), zie eerder naar boven. En ook heb ik een Robbe Freewind (met ribbenvleugel).

knikvleugeltje zei:
Elektro Kult van Tangent. .....Span 340,...MH32,..............72dm2,...............470 of 550 euro. :?:

Elektromaster van Tangent....Span 370,...HQ 2,5-9W,........dm2,...............480 euro. :?:

Ik zal proberen te verwoorden wat ik zou overwegen tussen deze twee kisten. Het is dus mijn persoonlijke mening en gevoel. Dat mag je negeren.

Om te beginnen heb je de keuze uit twee goede kisten. Spanwijdtes, vlieggewicht en profielen zijn goed. Beide profielen zitten "in dezelfde hoek". Namelijk een dikte van 8.5-9% en een welving van circa 2.4-2.5%. Da's net mooi voor jouw doel.

MH32 heeft zich bewezen en is net zo hardnekkig onuitwisbaar en klassiek als bijvoorbeeld de RG15, en is gewoon goed! De HQW profielen zijn toch iets verfijnder, meer toegelegd op hun welffunctie. Ik hoef het rijtje topmodellen die zo uitgevoerd zijn vast niet te noemen. Naarnaast heb ik op RCnetwork ooit de vraag gesteld over de keuze MH32 versus HQW2.5-8.5 voor een electrozwever. Het antwoord was: HQW2.5-8.5. Dat bleek namelijk in de praktijk beter te "dragen". Dit verklaard waarschijnlijk ook de voorkeur van de duitsers voor de Elektromaster. Met profiel HQW2.5-9 is dat een broertje/zusje van de Soaring Star. Daarnaast is de grotere spanwijdte gekoppeld aan een grotere slankheid wat de geinduceerde weerstand verkleind. Juist met thermiekvliegen (hoge liftcoefficient) haal je daar je voordeel uit. Ook daar komt de voorkeur voor de elektromaster waarschijnlijk vandaan.

Een voordeel voor de kleinere Kult zou kunnen zijn dat deze wendbaarder is en beter in te zetten is in turbulentere thermische omstandigheden. Maar dit zijn nuance verschillen tussen deze kisten, en de keuze is dan ook waar je voorkeur ligt.

Wat de zichtbaarheid betreft is 3.7mtr natuurlijk voordeliger. Dat geld overigs alleen als je redelijk boven je hoofd vliegt. Vanwege het slanke sillouet vindt ik deze kisten verderweg lager vliegent allemaal slecht te zien. Overigens is 3.3mtr, waar ik nu al een poosje mee vlieg, prima tussen de 300 en 500mtr hoogte te zien. Hoger kan, maar dan overtreed ik de regels wel erg grof.....

Ik heb geprobeerd een verhaaltje neer te zetten zonder je naar een keuze te leiden.

Je gebruikt een boel moeilijke woorden, maar ik heb ook gekeken op rc-line forum e.d.
Zodoende maakte ik de zelfde afweging.

Ik heb nu offertes opgevraagd voor het totaalpakket.

Afwachten.

Taco.

Ik ben nu bezig servo's uit te zoeken.

De maximale maten zijn:

Rol dik 13 mm.
Welf dik 15 mm.
Richting en hoogte 33x15 mm. max.

Als minimale kracht geven ze op 20 Ncm.

Ik ben niet zo'n servo-kenner :? , maar ik heb eens bij Hitec de servo's langsgelopen.
En dat is er o.a. het volgende prijsbewuste :idea: aanbod:

IQ-200 MG...........15€.........28x14x29mm.......28 gr......60 Ncm.
IQ-140BB.............12,50€....27x13x25mm.......14 g.......18Ncm.
HS-125MG............28€........30x10x34mm.......24 gr......35Ncm (rol?)(welf?)
HS-81.................16€.........30x12x30.............17 gr......27Ncm
Hs-81MG.............23€.........idem....................19gr.......27Ncm
HS-85MG............28€..........29x13x30............22gr........33Ncm
HS-85BB............22€..........29x13x30............19gr........33Ncm.(rol?)

Wat neem ik???? :?: :?:

Graag hulp.

Taco.

Als je voor Hitec kiest zou voor mij de keuze niet moeilijk zijn.

Rol dik 13 mm. HS 125 MG
Welf dik 15 mm. HS 125 MG HS 85 MG kan ook
Richting en hoogte 33x15 mm. max. HS 85 MG of anders de HS 81 MG Vlieg zelf met de HS 81 MG in de Pike Superior.

Bezuinig niet al te veel op je servo's.
Neem in ieder geval MG servo's.
Een slechte landing met kunststof tandwielen en je kunt ze vervangen.

Adrie :D

In mijn Kult zitten op Welf en Rol Futaba S3150's (43euro). Deze zijn slechts 10mm dik. Op hoogte en richting zitten Hitec HS-225MG's (27euro).

Als je puur voor het zweven gaat dan zou het kunnen zijn dat de keuze voor een electromaster beter is. Mijn Kult met in totaal 18 SC cellen is eigenlijk wat aan de zware kant voor het echte zweef werk. Hij weegt nl iets boven de 4 kg.

Wat betreft accu zat ik te denken aan sanyo RC-3600 HV, 12 cellen kant en klaar inline gesoldeerd voor 66 euro. Zie Batt-mann
Of ze dan allemaal inline zijn weet ik niet, anders moet ik ze zelf maar solderen.

Volgens mij heb ik ze dubbelbreed nodig, sorry voor de omschrijving, maar ik weet het anders niet.

:arrow: Maar ook hier ben ik in voor advies. :idea:

Taco.

knikvleugeltje zei:
Prijs :( , vlammen 8O , andere lader :( , balancer :cry: en misschien nog meer :roll: , geef mij voorlopig maar de oudevertrouwde cellen. Daar snap ik wat van. :?

Taco.

Trouwens het wordt toch de Elektromaster. :D

Aah - ik had een paar postings gemist. Op het totale bedrag voor de zwever maken die paar extra euro's toch niet veel uit. Het rendement van die investering is niet gering. Mijn MPX Milan is maar iets zwaarder geworden bij de electrificatie, door gebruik te maken van Lipo's. Je bent dan direct ook veel minder kritisch qua vleugelbelasting, en dus welk model je gaat gebruiken. Speciale Lipo laders heb je tegenwoordig al voor een habbekrats. De meeste multiladers kunnen ze trouwens ook goed aan. Ik zou het toch serieus overwegen.

Het 3700 4S pakket dat ik gebruik weegt maar 386 gram. Een vergelijkbaar pakket 12x sanyo 3600 weegt al gauw 730 gram. Reken daar dan nog een ontvanger accu bij (die ik vervangen heb door een SBEC) en de gewichtsbesparing is al gauw ruim 400gram!

Back