welk materiaal grootzeil en fok

Hallo
Ik ben een zeilboot aan het bouwen.
De mast is 170 cm lang en de giek is 45 cm lang.
Ik heb verder geen gegevens omdat ik alleen een romp heb zonder tekeningen
Is spinakerdoek geschikt om de zeilen te maken of is dat te slap en heb ik steviger materiaal nodig?

halo ,ik denk dat je eerst moet gaan kijken wat je er mee wil,een zeiler voor de lol gewoon lekker aan het water bezich zijn,of wil je een snelle wedstrijd zeiler bouwen, ik denk dat je daar al verschil moet maken met je keuze.zeilen kunnen uit een stuk gemaakt worden ,wedstrijd zeilen zijn dikwijls banen ,dat heeft weer met de bolling te maken.welk materiaal, ik waag me daar niet aan er zullen zeker mensen zijn op het forum die je hier veel meer over kunnen vertellen dan ik.veel sucses en plaats is wat foto,s van et schip.gr de vrijevaarder.,,,tonsr.

Voor een zeil van deze afmeting moet je geen spinakerdoek nemen veel te slap
Voor de zeilen kan je gebruiken poly tekenpapier dat poly papier zijn in vele namen te koop maar bij een goede kantoor winkel zijn deze te koop in vellen A3 meestal in 80 micron.
Dit moet je weer plakken met dubbelzijdig tape
Als je in de buurt van een zeilmaker woont die wedstijdzeilen maakt kan je proberen om Laminaat doek te kopen je moet wel laminaat nemen wat goed glad is en niet zwaarder is dan 3 o.z +/- 70 gr
Ik heb even naar de mast lengte gekeken 170 cm daar komt een neerhouder onder dan zit je op de 165 cm dan zijn de M klasse zeil maten die er een beetje bij passen van 0.516 m2
Heb even op mijn lijstje gekeken in de uitvoering 62% groot 38% fok voorlijk groot 1650 mm onderlijk 390 mm voorlijk fok 1135 mm R 342 mm
De R is een drie hoek nemen langs het voorlijk liggen naar het punt achterlijk onderlijk
Er is ook een uitvoering 59%groot 41% fok Voorlijk groot 1650 onderlijk 370 mm fok voorlijk 1160 mm R 363 mm
Als je een mal wil maken voor een zeil met banen kijk even op de Micro Magic klasse Duitsland daar heb je een mooie tek met bouwplan voor een zeil mal (profiel)
Als er verder vragen zijn dan hoot ik het wel

Gr Tom

zeilboot oom fred.png
hallo mannen bedankt voor de reacties hier een foto van de romp

Tja,
zomaar een zeil bedenken voor een schip (van oom Fred?) zonder veel gegevens is lastig.
Die foto is ook wel erg klein. graag een groter formaat en ook een foto van het dek aanzicht (locatie mast, stagen, fok aangrijping op dek), en eventueel van de mast, onderkant en aangrijpingspunt zijstagen.
Het valt mij op dat er een diep roer opzit (ik neem aan dat dat blauwe ding aan de rechterkant het roer is?)
De kiel is niet echt duidelijk , ik zie iets geels en rood (lood ?)

Vragen die er zijn:
1 tekening ? staat daar geen zeil plan op ?
2 gewicht incl lood etc.
3 Overall lengte ? Breedte ? Diepgang ?
4 is het een klasse schip ? zo ja welke ?
5 Gewenst zeil oppervlak, hangt af van gewicht, diepgang ( plaats lood en stabiliteit)
6 Verdeling zeil oppervlak over voorzeil en grootzeil, hangt af van plaats mast in relatie tot zwaartepunt zijdelingse oppervlak in lengte richting.
7 Heb je wel een mast ? zo te lezen wel, Zitten daat geen verbindingspunten op voor de fok en zijstagen ? Het aangrijpingspunt van de fok op de mast is gebruikelijk op hetzelfde punt als de zijstagen. Dit zou wat houvast geven voor de fok.
8 Je hebt wel een giek voor het grootzeil, heb je ook een giek (of boom) voor de fok ? Welk materiaal ?

Op de opmerking van Vrijevaarder in te gaan: ook al zou het een klasse zijn, ik denk dat je met dit model steeds achteraan ligt bij een wedstrijd (voortgang der techniek).

Hoewel ik zelf in het verleden wel spinnaker doek gebruikt heb is er tegenwoordig mooier materiaal aanwezig zoals Mylar. Je kan ook zeilen kopen, maar dan moet je de maten weten. (prijs 1 set ergens tussen 100-200 euro). Aangezien je blijkbaar nieuw bent zou ik eerst een "proefsetje" maken van "goedkoop" materiaal en niet meteen naar een zeil met banen gaan.
De verdeling die Tom K noemt hoeven voor jou niet van toepassing te zijn. Ik weet niet waar ze vandaan komen. Waarschijnlijk van de standaard maten zoals geleverd door de leveranciers van complete kant en klaar zeilen ?

Overigens: als je alleen een mast hebt, kan je natuurlijk ook overwegen om ee nieuwe mast te maken die eventueel langer is.Dit zou ook te overwegen zijn als je huidige mast van hout is (aluminium pijp is gangbaarder, carbon pijp is voor de fanatici en wedstrijdvaarders)

We horen het wel.

groet
Joost vs

joost de achtergrond van mijn schrijven is deze ,niet wetende wat voor schip het is,heb ik geprobeerd wat duidelijkheid te geven en van daar ik mij ook trughoudend heb op gesteld wat voor doek te gebruiken.vgr tonsr

Ton,
prima hoor. Ik heb er geen probleem mee. Het zijaanzicht lijkt wel een beetje op die van jou Yellow Boomerang. Daardoor denk ik dat hij redelijk op leeftijd is hoewel het roer anders doet vermoeden. Met hulp van velen moet Airduck er wel uitkomen. Hopenlijk heeft hij meer gegevens.

Groet en tot zeilens (het weer wordt beter!)

Hallo allemaal, ik besef dat er tot nu toe weinig gegevens zijn aangeleverd, eerlijk gezegd had ik niet zo snel zoveel reacties en vragen verwacht.
Wat de foto's betreft, ga ik ook aan werken, ben er nog niet zo erg in thuis.

voor de boomerang kan ik niet verder wacht op de gromerij,mijn mast voet ligt daar duurt ongeveer 2 weken.ja wat de lijn betreft lijkt ze we wat op mij schip ,maar beetje klein plaatje kan het niet goed zien.vgr tonsr

Hallo allemaal, ik besef dat er tot nu toe weinig gegevens zijn aangeleverd, eerlijk gezegd had ik niet zo snel zoveel reacties en vragen verwacht.
Wat de foto's betreft, ga ik ook aan werken, ben er nog niet zo erg in thuis.

Hopenlijk kunnen we met de foto's een en ander reconstrueren.
Gaat het eigenlijk alleen om het zeildoek, of eigenlijk ook over de aanbevolen afmetingen van de zeilen ?
Zoals je ziet zijn er veel hulpvaardige handen.
joost vs

ik ben hier is aan het meten geweest je schrijf dat de mast 1.70 meter is en de boom voor groot zeil45 ctm is,ik vindt die boom nog al groot ,hoelang is je schip dan.
ik heb mijn mast gemeten deze is 2.40 meter en de grootzeil boom is 55 ctm dat scheelt met jouw boom maar 10 ctm terwijl mijn mast70 ctm hoger is en mijn groot zeil tot boven in de mast loopt,de lengte van mijn schip is 2 meter.
ik vraag me af of de mast voering wel orgineel bij dit schip horen,gezien de kiel en de bulb . op de foto toont het schip naar mijn idee ook niet zo groot.vgr tonsr

Ton,
Jouw mast steekt toch nog een eind in de boot?
Ik vermoed dat die van Airduck op het dek staat.
Airduck, Fotos fotos please
Joost vs

dat klopt wel joost 24 ctm onder deks, de boom van het groot zeil zit 10 ctm boven deks en het grootzeil loopt van de boom tot de top van de mast.
ja grote foto,s als kan.vrijevaarder ,,,tonsr.

Allereerst wat antwoorden op de vragen van joost vS
1 Er is geen tekening/zeilplan
2 De bulp moet nog gegoten worden, gewicht zal +- 10/12 kg zijn
3 Overall lengte 1707 mm , breedte 315 mm , diepgang geschat op 400 mm
4 Klasse onbekend, gezien de vormgeving is het een klassiek model/schip
5 Probeer zelf naar gegevens van de M en K klasse een zeilplan samen te stellen
6 Begrijp de vraag, in mijn geval is eigenlijk de kiel het uitgaanspunt voor het zeilplan, de mast heeft wel een bekende positie,hart 690 mm vanaf de voorsteven
7 Ik heb een mast gemaakt, (hout) alleen de lengte was te achterhalen, die is 1760 mm vanaf het dek
8 Geen giek of fokke boom, moet nog gemaakt worden, materiaal nog niet beslist

Deze model zeilboot is in het verleden door een scheepstimmerman gebouwd, op de originele manier, spanten met gangen bekleed.
Er is toen een tekening geleend voor de bouw, maar die moest retour, we hebben geprobeerd om de tekening te achterhalen maar dat is mislukt.
Iemand heeft ,wanneer ?, een polyester contra mal van dit model gemaakt, die mal is vervolgens in mijn bezit gekomen, en daar heb ik deze romp in gemaakt / gepolyesterd
Het roerblad is nu misschien wat aan de grote kant, dit is gedaan omdat de praktijk uit gaat wijzen wat de goede afmeting is, en het is eenvoudiger om er wat af te halen dan te vergroten.
Dit is in het kort de geschiedenis van dit model.

Groeten Fred

PS Foto's willen nog niet lukken

Mast 170 cm, voor een schip van 170.7 cm dat is vrij kort?
Waar heb je die lengte gehaald ?
Bij een verstaging naar de top zou 200 cm een betere verhouding zijn en bij de voorstag op 1/4 à 1/5 onder de top 210 à 220 cm .

Fred,
Dank voor de informatie.
Je zegt diepgang ca 40 cm, Maar is dat diepgang of van dek tot onderkant kiel. Als ik de foto verschaal lijkt me dat het dek-kiel is.
Ale je foto's maakt, doe dat dan ook van de kiel.
Hopenlijk zitten er op het dek iets van een aangrijpings ount van de fok ?
Is het gewicht van de te maken bulb 10-12 kg of is dat van de complete boot ? ik vermoed van alleen het lood ?
en tenslotte, je hebt het over de giek van 45 cm. Waar is dat op gebaseerd ? Idem de 1.70 m voor de mast, zie ook Isola's vraag.
Dit lijkt een beetje in de richting van de Nationale Reeks te gaan.

Fred,
nog even een toevoeging:
als je foto's maakt, probeer dan ook "technische foto's van de romp te maken, dwz, recht van opzij en recht van achteren of voren. Dat helpt om via opmeting te schatten wat het gewicht moet worden en welke waterlijn. Dat blijven natuurlijk schattingen, maar mogenlijk dat dat je verder helpt.
Bedenk ook dat de locatie van de bulb mede de ligging bepaald (trim voor-achterover) Het zou mooi zijn als je de vorm van het oude lood hebt ???

Airduck Fred,
Vandaag met "Ard" gesproken. Hij heeft een Nationale Reeks, zie bij het zeilforum : ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler.
Daar jouw boot erg op die van hem lijkt hebben we de maten van de zeilen op een tekening gezet, zie de foto.
Dat moet je een indruk geven van wat jij op jouw boot zou kunnen zetten. Het "gemeten" oppervlak is ca 6500 vierkante cm, dus meer dan van een Marblehead (5160 vierkante cm).
Zijn totale gewicht is 13.5 kg
Joost vs
20160128_161959_resized.jpg

Back