Welk schip is dit

Beste medebouwers,

Ik ben in het bezit gekomen van dit vaartuig en wil deze gaan opknappen maar heb geen idee welk vaartuig dit is. Kan iemand mij vertellen wat voor model dit is?
5954FEC9-D9E3-4004-B7B4-38B9A7CB4A48.jpeg

654CA1FC-918F-4F9C-B40E-8B737829B6EE.jpeg

210F5AAF-D2C4-4EBD-9628-CCE1A9A1012C.jpeg

23ED01D8-0FA8-4633-9F19-D590E1B5F318.jpeg

Er staat op de voorzijde dat hij gebouwd is in 1967

Bvd.
 
Het RB merk Skyleader kende ik niet, naam komt maar één keer voor, in het LB-forum.
Ik neem aan dat er nieuwer/modernere radiobesturing in gaat, alle elektriek eruit.
Oude niet weggooien, er zijn mensen die het verzamelen, onder andere in:
Zender nostalgie - MBF
 
Laatst bewerkt:
Hallo Peet,

Kom eens met wat maten van de boot en het gewicht.
Laat ons ook weten wat je qua snelheid verwacht.
Moet er borstelloos in, of borstelmotoren?
Hoeveel assen / motoren mik je op?

Met wat meer informatie is het eenvoudiger om ter zake doende suggesties te doen.

Groeten, Jan.
 
Hallo Peet,

Kom eens met wat maten van de boot en het gewicht.
Laat ons ook weten wat je qua snelheid verwacht.
Moet er borstelloos in, of borstelmotoren?
Hoeveel assen / motoren mik je op?

Met wat meer informatie is het eenvoudiger om ter zake doende suggesties te doen.

Groeten, Jan.

De boot heeft een lengte van 1,2 meter en is 45cm breed. Zitten nu 2 schrofassen in met een schroef van 55 mm. Ik zou gaan voor borstelloos. Gewicht is nu niet in te schatten, zitten 2 zeer zware (gewicht) motoren in. Ik verwacht wel een snelle boot gezien de vormgeving.
 
Hoeveel schroefbladen en welke spoed?
@pompebled Ik heb geen flawu idee hoe/waar je bij een scheepsschroef de spoed bepaalt

Massa van boot zal hetzelfde (moeten) blijven, mits die correct is/was, vanwege diepgang/waterlijn.
 
Laatst bewerkt:
Hier een kiekje van het origineel:

8313C20F-AFE1-4020-9515-23744488BE26.jpeg


Heeft er aardig de sokken in!

Gevonden op www.vintagemodelworks.co.uk

“The main power units for the craft were provided by two Meteorite 8-cylinder petrol marine engines of 375 bhp at 2400 rpm, this gave a top speed of 28.4 knots.”
 
Hoeveel schroefbladen en welke spoed?
@pompebled Ik heb geen flauw idee hoe/waar je bij een scheepsschroef de spoed bepaalt
Bij een snel model als dit hecht je meer belang aan een efficiënte aandrijving dan schroeven op schaal; het water is niet op schaal en daarvoor compenseer je met schroeven die een forse spoed hebben (speedschroeven), met schroeven op schaal heb je een uitdaging om de boel zonder extreme cavitatie op snelheid te krijgen (je moet veel te veel toeren maken om met zulke props 50 km/h + te halen, dat wordt niks).

Groeten, Jan.
 
En hoe bepaal je de spoed van de schroeven die nu (nog) op de boot zitten?
Vergeleken met vliegtuigprops hebben ze veel minder verdraaiing/torsie van de bladen.
 
Hallo Peet,

De props die er nu onder zitten zien er niet slecht uit, al lijkt één van de bladen krom te zijn.
Dat is wel te herstellen.
Ze hebben een forse spoed, dus met de huidige (oude) motoren zal de gang er wel aardig in gezeten hebben.

Heb je ook een paar plaatjes van de motoren waarop de koolborstels te zien zijn?
Eerlijk gezegd lijken het wel kortsluitankers, met wikkelingen op de rotor én de stator.

Op de foto's kan ik niet goed zien waar de 'spaghetti' aan kabels naar toe lopen.

Weet je ook welke regelaar(s) er in zaten en op welk Voltage de boel draaide?

Groeten, Jan.
 
Hallo Peet,

De props die er nu onder zitten zien er niet slecht uit, al lijkt één van de bladen krom te zijn.
Dat is wel te herstellen.
Ze hebben een forse spoed, dus met de huidige (oude) motoren zal de gang er wel aardig in gezeten hebben.

Heb je ook een paar plaatjes van de motoren waarop de koolborstels te zien zijn?
Eerlijk gezegd lijken het wel kortsluitankers, met wikkelingen op de rotor én de stator.

Op de foto's kan ik niet goed zien waar de 'spaghetti' aan kabels naar toe lopen.

Weet je ook welke regelaar(s) er in zaten en op welk Voltage de boel draaide?

Groeten, Jan.

Hey Jan,

Wellicht hier wat duidelijke foto’s, waar de draaden naar toegaan, lijken mij gewoon schakelaars.
5E3F6A16-E7C8-4DB7-9F63-066F1A694865.jpeg

0F037EA3-5AD9-4C52-B4E6-1192C5DBA6CE.jpeg

190B2A00-8F42-4051-AFE8-60DA042A54F2.jpeg

43F5F514-4F6B-4C58-BD3C-59AAF58BDBC3.jpeg

2263281E-01AE-404A-9D4B-7903D229E573.jpeg
 
Ah, Taycol motoren!
http://eezebilt.tk/Range.html
Als ze nog gangbaar zijn, of gangbaar te maken, dan zijn het zeer zuinige (relatief) krachtige borstelmotoren, bijna net zo oud als ik ...
Ik heb ze nooit in werking gezien, dat is vóór mijn RC tijdperk, maar met name in Engeland varen er nog bosjes boten met Taycol motoren rond, ze zijn vrijwel onverwoestbaar.

Als je er prijs op stelt, zou je de boot met deze motoren kunnen laten varen, met de 55 mm wokkels er onder zal het nog best vlot gaan met rond de 4000 toeren onder last op 12V.

Groeten, Jan.
 
Waar zie je die nog, motoren die helemaal uit elkaar kunnen! Met zo te zien aparte windingen voor voor- en achteruit en zelf centrerende lagers. Die moet je niet weggooien, maar schoonmaken en weer in elkaar zetten. Juweeltjes, alleen al om naar te kijken.
De spoed van de schroef is wel te meten. In wezen is het de afgelegde weg tijdens één omwenteling. Op één blad meet je 18 mm. 3 x 18 = 54 mm. Ga ik er gemakshalve even vanuit dat het om een drieblads schroef gaat en de 3 bladen een gesloten cirkel vormen. Gr. Klaas.
 
Ah, Taycol motoren!
http://eezebilt.tk/Range.html
Als ze nog gangbaar zijn, of gangbaar te maken, dan zijn het zeer zuinige (relatief) krachtige borstelmotoren, bijna net zo oud als ik ...
Ik heb ze nooit in werking gezien, dat is vóór mijn RC tijdperk, maar met name in Engeland varen er nog bosjes boten met Taycol motoren rond, ze zijn vrijwel onverwoestbaar.

Als je er prijs op stelt, zou je de boot met deze motoren kunnen laten varen, met de 55 mm wokkels er onder zal het nog best vlot gaan met rond de 4000 toeren onder last op 12V.

Groeten, Jan.
Moet dan nog wel een regelaar op, zijn die nog te verkrijgen?
 
Peet, Geen idee eigenlijk of deze motoren geschikt zijn om de stroomrichting om te draaien. Maar je zou het omkeren via de schakelaars kunnen blijven doen en in de draad van de accu naar de schakelaars een vliegtuigregelaar (voor borstelmotoren) zetten. Dat is een regelaar zonder omkeerfunctie. Als je met één regelaar gaat werken moet die wel het verbruik van beide motoren aan kunnen. Gr. Klaas.
 
Klaas,

Afhankelijk van het type hebben deze motoren één of twee (sets)veldwikkelingen, óf je poolt de veldwikkelingen om met een dubbelpolige schakelaar, of je bekrachtigt domweg één van de twee veldwikkelingen van de dubbele versie, zie hier:
http://eezebilt.tk/Reverse.html

Groeten, Jan.
 
Jan, Bedankt voor de info. Mooi dat zoiets nog beschikbaar is. Gr. Klaas.
 
Back
Top