Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
RAF Vosper rescue tender: https://www.google.com/search?q=RAF...AUICigB&biw=1366&bih=654#imgrc=U8AaABj0fjouDM:
Groeten, Jan.
Het RB merk Skyleader kende ik niet, naam komt maar één keer voor, in het LB-forum.
Ik neem aan dat er nieuwer/modernere radiobesturing in gaat, alle elektriek eruit.
Oude niet weggooien, er zijn mensen die het verzamelen, onder andere in:
Zender nostalgie - MBF
Hallo Peet,
Kom eens met wat maten van de boot en het gewicht.
Laat ons ook weten wat je qua snelheid verwacht.
Moet er borstelloos in, of borstelmotoren?
Hoeveel assen / motoren mik je op?
Met wat meer informatie is het eenvoudiger om ter zake doende suggesties te doen.
Groeten, Jan.
Bij een snel model als dit hecht je meer belang aan een efficiënte aandrijving dan schroeven op schaal; het water is niet op schaal en daarvoor compenseer je met schroeven die een forse spoed hebben (speedschroeven), met schroeven op schaal heb je een uitdaging om de boel zonder extreme cavitatie op snelheid te krijgen (je moet veel te veel toeren maken om met zulke props 50 km/h + te halen, dat wordt niks).Hoeveel schroefbladen en welke spoed?
@pompebled Ik heb geen flauw idee hoe/waar je bij een scheepsschroef de spoed bepaalt
Hallo Peet,
De props die er nu onder zitten zien er niet slecht uit, al lijkt één van de bladen krom te zijn.
Dat is wel te herstellen.
Ze hebben een forse spoed, dus met de huidige (oude) motoren zal de gang er wel aardig in gezeten hebben.
Heb je ook een paar plaatjes van de motoren waarop de koolborstels te zien zijn?
Eerlijk gezegd lijken het wel kortsluitankers, met wikkelingen op de rotor én de stator.
Op de foto's kan ik niet goed zien waar de 'spaghetti' aan kabels naar toe lopen.
Weet je ook welke regelaar(s) er in zaten en op welk Voltage de boel draaide?
Groeten, Jan.
Moet dan nog wel een regelaar op, zijn die nog te verkrijgen?Ah, Taycol motoren!
http://eezebilt.tk/Range.html
Als ze nog gangbaar zijn, of gangbaar te maken, dan zijn het zeer zuinige (relatief) krachtige borstelmotoren, bijna net zo oud als ik ...
Ik heb ze nooit in werking gezien, dat is vóór mijn RC tijdperk, maar met name in Engeland varen er nog bosjes boten met Taycol motoren rond, ze zijn vrijwel onverwoestbaar.
Als je er prijs op stelt, zou je de boot met deze motoren kunnen laten varen, met de 55 mm wokkels er onder zal het nog best vlot gaan met rond de 4000 toeren onder last op 12V.
Groeten, Jan.