welk setje voor een voerboot?

• Topicstarter Topicstarter viktoir
  • Startdatum Startdatum
robert,
duidelijk,

Ik verander niks aan rc van gps fishfinder en bestureing boot,kan ik ook niks aan veranderen.
Camera op 5,8 ghz
Bediening van lampjes en camera via 2,4 ghz

gr

viktor

ik kan geen kanaal switchen op die 2,4 ghz zender /ontvanger
dus er is wel een kans dat een videozender op 2,4 de ontvanger stoort omdat deze naast elkaar geplaatst worden.
Daarom lijkt me 5,8 voor de videozender een betere optie.

Kan iemand mij vertellen wat nu een kwalitatief goed 5,8 setje is?
Ik las dat er veel namaakspul te koop is wat voor zeer lage prijzen op internet te vinden is.
Dus welk merk/type is nu je van het? lettend op beeldkwalitieit en stabiliteit qua beeldoverdracht.

Gr

viktor

ik kan geen kanaal switchen op die 2,4 ghz zender /ontvanger
dus er is wel een kans dat een videozender op 2,4 de ontvanger stoort omdat deze naast elkaar geplaatst worden.
Daarom lijkt me 5,8 voor de videozender een betere optie.

Kan iemand mij vertellen wat nu een kwalitatief goed 5,8 setje is?
Ik las dat er veel namaakspul te koop is wat voor zeer lage prijzen op internet te vinden is.
Dus welk merk/type is nu je van het? lettend op beeldkwalitieit en stabiliteit qua beeldoverdracht.

Gr

viktor

MVG. Robert.

Laatst bewerkt:
robert,

je schrijft normaliter..... Ik zal dat eens uitzoeken want dat setje ontvanger/zender is volgens mij poppenspul.
Ben het merk ff kwijt maar koste nieuw iets van 40 euro
zegt niks natuurlijk maar wil echt alles uitsluiten voordat ik daadwerkelijk overga tot aanschaf van een dergelijk video setje.

Die wegval van beeld middels obstakels is te ondervangen middels een hoger vermogen te gebruiken,ik denk in mijn geval daar weinig last van te krijgen want in de visserij heb je altijd een openveld van boot naar oever,alleen bij verkenningstochen varend op het setje kan dat lastig zijn.

Maar weet jij zo de merken die bekend staan om hun geleverde kwaliteit?

Gr

viktor

rDie wegval van beeld middels obstakels is te ondervangen middels een hoger vermogen te gebruiken,ik denk in mijn geval daar weinig last van te krijgen want in de visserij heb je altijd een openveld van boot naar oever,alleen bij verkenningstochen varend op het setje kan dat lastig zijn.

Hoger vermogen gebruiken? En nog meer overlast veroorzaken voor andere gebruikers op dezelfde frequentie? Dat lijkt me niet verstandig!

Als je last van obstakels hebt zul je ervoor moeten zorgen dat de antenne's van de zender en de ontvanger altijd goed zicht op elkaar blijven houden. Kortom, ontvanger met antenne zo hoog mogelijk monteren (bijvoorbeeld op een driepootstatief) en als dat mogelijk is hetzelfde doen voor de zender met antenne.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Als je met FPV wil vliegen, varen of rijden en 100% legaal bezig zijn wordt dit toch echt moeilijk volgens mij. Ik vindt het gewoon belangrijk dat je degelijk materiaal hebt en niemand anders er last mee bezorgt. Steeds op de limiet gaan werken door beperkt vermogen levert meer gevaar op dan met te groot vermogen zenden en zeker zijn van goede verbinding.
Een groot deel van de zenders in de fpv wereld zijn illegaal zoals volgens mij ook de 5.8Ghz 600mW set van Immersion die hier ook wel door mensen wordt aangeraden.
Het is aan de persoon zelf om uit te maken of hij dit al dan niet koopt wetende dat het illegaal is.

Johan

Als je met FPV wil vliegen, varen of rijden en 100% legaal bezig zijn wordt dit toch echt moeilijk volgens mij. Ik vindt het gewoon belangrijk dat je degelijk materiaal hebt en niemand anders er last mee bezorgt. Steeds op de limiet gaan werken door beperkt vermogen levert meer gevaar op dan met te groot vermogen zenden en zeker zijn van goede verbinding.
Een groot deel van de zenders in de fpv wereld zijn illegaal zoals volgens mij ook de 5.8Ghz 600mW set van Immersion die hier ook wel door mensen wordt aangeraden.
Het is aan de persoon zelf om uit te maken of hij dit al dan niet koopt wetende dat het illegaal is.

Johan

De discussie is helder; of je gebruikt legale frequenties en dan kan je als zendamateur ook hogere vermogens gebruiken (zoals bijvoorbeeld de 600mW 5.8GHz ImmersionRC videozender), of je gebruikt met een amateurlicentie frequenties die alleen te gebruiken zijn door zendamateurs maar dan dien je wel de kanalen te kiezen die vrij zijn.

Een hoger vermogen videozender is overigens geen garantie voor een beter bereik, je kunt beter de nadruk leggen op de ontvanger en daar een antenne met meer gain (in dBi) monteren, zodoende kan je met een kleiner vermogen (legaal!) dezelfde of grotere afstanden behalen.

Zomaar een 900MHz/1.2GHz/1.3GHz set uit China of via eBay bestellen en deze gaan gebruiken is vragen om problemen omdat men in de regel aan geen enkele voorwaarde voldoet wat betreft gebruikte frequenties, harmonischen, out of band emissies, etc. etc. Je koopt feitelijk een stoorzender en bent dus gebruikers op diezelfde band die zich in jouw buurt bevinden tot last. Daarom is een verantwoord gebruik van legale frequenties een vereiste, als we allemaal China/eBay sets gaan gebruiken dan is het wachten op problemen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

De discussie is helder; of je gebruikt legale frequenties en dan kan je als zendamateur ook hogere vermogens gebruiken (zoals bijvoorbeeld de 600mW 5.8GHz ImmersionRC videozender), of je gebruikt met een amateurlicentie frequenties die alleen te gebruiken zijn door zendamateurs maar dan dien je wel de kanalen te kiezen die vrij zijn.

Een hoger vermogen videozender is overigens geen garantie voor een beter bereik, je kunt beter de nadruk leggen op de ontvanger en daar een antenne met meer gain (in dBi) monteren, zodoende kan je met een kleiner vermogen (legaal!) dezelfde of grotere afstanden behalen.

Zomaar een 900MHz/1.2GHz/1.3GHz set uit China of via eBay bestellen en deze gaan gebruiken is vragen om problemen omdat men in de regel aan geen enkele voorwaarde voldoet wat betreft gebruikte frequenties, harmonischen, out of band emissies, etc. etc. Je koopt feitelijk een stoorzender en bent dus gebruikers op diezelfde band die zich in jouw buurt bevinden tot last. Daarom is een verantwoord gebruik van legale frequenties een vereiste, als we allemaal China/eBay sets gaan gebruiken dan is het wachten op problemen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Sander,

Wat betreft gebruik van hoger vermogen en frequentie heb je volkomen gelijk.

Echter de apparaatuur uit china of ebay is zeker niet altijd slecht, hier zitten producten bij die soms beter zijn dan bekende merken. Trouwens veel bekende merken (niet alleen FPV producten) zitten met hun productie en zelfs ontwikeling in China.
Ik weet zelf ook heel goed waar ik mee bezig ben en test mijn producten die ik in china of ebay koop ook meestal wel voor ik ze in gebruik neem.
Ik heb zelf twee bedrijven, eentje in verkoop en kalibratie van meetinstrumenten (LHM instrumentation) en een bedrijf in ontwikkeling en productie van electronica (LHM NV)
dus apparatuur genoeg ter beschikking om te testen.

het is zeker niet de bedoeling om je aan te vallen Sander, want ik vindt dat je meestal goede informatie geeft en je producten van immersion mogen er zeker zijn.

M.V.G.

Johan

Johan,

Je hebt helemaal gelijk, maar je geeft zelf al een beetje aan waar de schoen wringt, jij hebt de mogelijkheid om het kaf van 't koren te scheiden doordat je de beschikking hebt over meetapparatuur. Een doorsnee consument heeft dit echter niet en dan weet je ook niet precies wat je koopt, da's een risico.

ImmersionRC producten worden overigens ook gemaakt in China, maar wel in Europa ontworpen, volgens de hier in Europa geldende eisen. Helaas kan je dat van de audio/video zenders die normaliter in China of via eBay kunt aanschaffen niet zeggen. De ImmersionRC producten hebben dan ook een CE keuring gehad en certificaten ervoor zijn ter inzage beschikbaar.

Nu ben ik van mening dat ook een niet zendamateur prima met een 600mW 5.8GHz videozender aan de slag kan gaan, want in de regel zit je niemand anders in de weg, want FPV vliegen doe je niet midden in een woonwijk, maar ergens op een weiland of bij een RC vliegclub.

Overigens onderschrijf ik je opmerking dat je beter een iets hoger vermogen kunt gebruiken i.p.v. met veel toeters en bellen toch een bruikbaar bereik te behalen met een klein vermogen. Zo kan je met een volstrekt legale 25mW 5.8GHz videozender prima 3km ver vliegen, je hebt daar echter wel een 18dBi antenna voor nodig in combinatie met een antenne volg systeem. Echter een 600mW 5.8GHz videozender en een Fatshark videobril met ingebouwde ontvanger werkt veel makkelijker en prettiger en levert ongeveer hetzelfde bereik zonder alle toeters en bellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Overigens onderschrijf ik je opmerking dat je beter een iets hoger vermogen kunt gebruiken i.p.v. met veel toeters en bellen toch een bruikbaar bereik te behalen met een klein vermogen. Zo kan je met een volstrekt legale 25mW 5.8GHz videozender prima 3km ver vliegen, je hebt daar echter wel een 18dBi antenna voor nodig in combinatie met een antenne volg systeem. Echter een 600mW 5.8GHz videozender en een Fatshark videobril met ingebouwde ontvanger werkt veel makkelijker en prettiger en levert ongeveer hetzelfde bereik zonder alle toeters en bellen.

Zou je dat nader kunnen onderbouwen dat je met een 25mW zender en een antenne van 18 dBi legaal bezig bent?

Als ik dit document van AT bekijk hebben ze het over e.r.i.p en dat is het uitgezonden vermogen door de antenne. dus in dat geval ben je met een richtantenne toch illigaal bezig omdat je zo'n 18 dB boven het toegestane door de antenne uitgezonden vermogen bezig bent.

Je zet de 18dbi antenne op de ontvanger, je zendt daarmee dus niets uit. De 25mw zender heeft gewoon een omni antenne van een dbi tussen de 1-3.

heren,

ik ben eens effen een beetje aan het rondneuzen op internet en kwam deze site tegen van een firma uit Rotterdam
http://shop.righthere.nu/index.php

wat mij opvalt is dat er setjes verkocht worden van minimaal 200 mw en meer,mag ik hier uit opmaken dat je wel degelijk (ongeacht of het wel of niet mag) een beetje power nodig heb om enige afstand storingsvrij te kunnen overbruggen? al helemaal als de zender op minimale hoogte boven het water zit.
jullie vliegeniers zitten op hoogte uit te zenden,dan zal een setje makkelijk enige afstand overbruggen.

feitelijk maakt mij het niet uit of ik dan illegaal bezig ben,vroeger in mijn 27 mc en 2 en 3 meter tijd waren wij ook illegaal bezig....en er mag zoveel niet!! beetje zinloze discussie dan ook want het merendeel van jullie zijn illegaal bezig,iedereen weet hoe het zit......
waarom dan steeds herhaling op herhaling en welles nietes?
geheel inrelevant voor mij persoonlijk.

goed weekend

gr

viktor

robert,

ik ben bekend met het fenomeen antennes en versterking,ik heb jaren lang zelf antennes gemaakt en gestacked.
voor mij is het belangrijk dat ik met een zo klein mogenlijk antennetje de gewenste afstand kan overbruggen,dit omdat ik al heel veel spul moet mee sleuren richting waterkant.
hoe compacter hoe beter dus,mocht ik met de standaard antennes niet het gewenste resultaat halen kan ik altijd nog met mini yagi aan de gang.
Buying Product-5. 8ghz 19dbi Mini Yagi Antenna,details,reviews,on qrbiz.com

zoiets dus
gr

viktor

Back