Welk toestel is dit? Q500 klasse?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door glasbloazer, 27 jan 2021.

  1. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Zo, vanmiddag een nieuwe poging gedaan.

    Rol en hoogte instellingen +8 en -8 mm. Expo 40%.
    Landingsgestel eronder gezet waarbij de wieltjes ongeveer 3cm verder naar voren staan.

    Bij eerste poging wou vliegtuig voorover kantelen (graspolletje).
    Bij tweede poging eerst een klein hoekje (graad of 5) linksaf, hierna kaarsrecht vooruit.
    Rustig aan gas bijgegeven en hup, de lucht in.

    Goed beheersbaar gedrag, besturing zelfs een beetje tam in het middengebied.
    Niks bij getrimd, rondje of 3 linksom, 2x vlakke 8 over volle lengte veld.

    Aangezien wind dwars op het veld stond hierna aangevangen met landen.
    1e keer wat veel snelheid, had misschien wel gelukt echter bij twijfel doorstarten.
    2e keer snelheid goed, had wat verder uitgemolken kunnen worden, en het toch wat te slappe landingsgestel
    plat, type lowrider.

    Voor de volgende keer:
    1: Roer uitslagen naar plus en min 10 mm ,voorlopig nog met 40% expo, later mogelijk wat minder.
    2: Steviger (Carbon) landingsgestel.

    Al met al tevreden over deze eerste vlucht, een ieder dank voor de input.

    Groet. Hans
     
    coen_l vindt dit leuk.
  2. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Gistermiddag 4e vlucht, vooraf:
    1 Roeruitslag rol en hoogte van plus en min 8mm naar plus en min 10mm.
    2 Carbon landingsgestel gemonteerd, beetje hoog, was wat enigste op voorraad die enigszins paste.

    Na poging of 6 om van de grond los te komen eindelijk succes (zonder duwtje).
    1 Roeruitslagen verstelling van 8 naar 10 mm is wereld van verschil (40% expo) goed beheersbaar gedrag.
    2 Carbon landingsgestel blijft heel.

    Algemeen:
    Minder tegenwind met opstijgen, pas de 6e poging doorgezet, eerder pogingen mislukt door teveel linksaf tijdens op snelheid komen.
    Lekker de snelheid er in gehouden, wil in bocht graag door kantelen naar180 graden en met veel up door bocht getrokken worden.
    Landing: weer dwars wind op veld, 1e poging doorgestart, snelheid te hoog.
    2e poging, misschien zelfde snelheid als 1e maal echter verder voor toestel gekeken, geland, metertje of 3 voor sloot tot stilstand.
    Voorlopig geen veranderingen.

    Groet Hans
     
  3. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Als je graag van de grond wilt starten kan je beter een beweegbaar rudder op het model maken.
    Dit soort modellen hebben vaak wat rechts rudder nodig in de start.
     
  4. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Windkracht 4 doet wonderen, bij minder is het Russisch roulette welke kant hij omhoog gaat.
    Wat GjvO zegt klopt, vanaf bepaalde voorwaartse snelheid gaat hij op de grond recht vooruit.
    Op YouTube zie je diverse filmpjes waar toestel een duwtje krijgt (brandstof) om direct snelheid voor uit te maken i.p.v. bocht.
    Hans
     

Deel Deze Pagina