Welk type electromotor voor starter?

tja, je kunt voor de zekerheid er een magneetje in zetten, maar persoonlijk ben ik niet zo bang dat de hij naar voren trilt. de kosten van een o-ring zijn nu ook weer niet zo hoog. Ik denk dat hij meer slijt door het starten dan door het mogelijk naar voren gaan en aanlopen...

praktijk zal het wijzen niet? :)

Gr. Rik

Heu....., dat o-ringetje ben ik ook niet zo bang voor, eerder dat de starter mee wil gaan draaien met alle desastreuze gevolgen van dien, hou dat ding tijdens draaien maar goed in de gaten. ;)

Ik heb er een paar jaar geleden een besteld bij Wren.
Dit is een speed 280 bb met koppeling.

mvg eric
Hoi Eric, tnx! Dat is ook een veel gebruikte motor volgens mij maar er is verschil in grote van turbine. De 280BB zit in de speed 300 range en is meer voor de MW54's en zo, ik vraag me af of ze ook zwaardere rotors aan kunnen, zéker de grote van mijn GR180 met 74mm diameter.

Vandaag echter een kadootje binnen gekregen van een collega bouwer om te proberen. Ziet er goed uit en vooral de bendix clutch is goed na te maken voor als ik er meerdere nodig heb. De aluminium behuizing lijkt lomp zwaar maar is vrij dunwandig uitgevoerd. Binnenin ziet mijn verbazin dat er een simpele Speed400 in zit. Zal wel werken hoewel je kan afvragen of hij ook duurzaam is, zal het gaan proberen. Misschien dat ik ook de kleinere 280BB ga proberen om het lichter te krijgen, scheelt iets van 25gram.

Hier een filmpje van de bendix clutch, dit is nog zónder kortsluit rem, daarmee zal hij nog sneller intrekken.

Hier wat foto's van het ding, ga hem van de winter inbouwen op een nog te bouwen nieuwe GR180.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-MFUZPU8U.jpg

GroteFoto-6QEJUI7L.jpg

Als je goed kijkt zie je het intrek veertje:
GroteFoto-4RWOJGBT.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
koppeling

deze koppeling met speed 400 gebruik ik zonder problemen om mijn 74 mm te starten.
deze heb ik gekocht voor 10 euro bij sandor wie weet heeft hij er nog wat liggen.
de houder ut 160 is een aanrader. zit mooi gecentreerd zie tekening UT 160
koppeling met spindel. rechthoekige draad is gemakkelijker te maken en doet het ook goed alleen je moet het draag vlak op je motor niet te groot maken anders wil hij nog wel eens blijven kleven.
gr Gerrit Jan

Laatst bewerkt:
@Gerald.

Een speed 280je gaat niet werken, die fikt zo uit met jou formaat motor, om jou motor op de 10K te krijgen heb je +/- 15 amp piek nodig en dan nog effe met gas naar de 16K op 8 a 10 amp's.
Als je het 400tje een half uurtje laat draaien in een potje met demiwater ben je het vonken op de collector grotendeels kwijt en gebruik je minder stroom en gaat het motortje heel lang mee.

Ger.

Hi Gerald

Ik zou een speed300 6V op 2S LiPo met een stroombegrenzing op 5A gebruiken.
Gaat moeiteloos over de 30000rpm en blijft heel!
Start al jaren KJ66's.

Grtz René

...... alleen je moet het draag vlak op je motor niet te groot maken anders wil hij nog wel eens blijven kleven.
gr Gerrit Jan
Ja, dat klopt. Waarschijnlijk is die van m'n GR180 niet goed en moet er een ander spinnertje op.

@ Ger; Ik denk dat die 280BB inderdaad wat krap is. Misschien dat ik het later tóch eens ga proberen al is het alleen om wat gewicht te besparen. Die S400 zal ietswat oversized zijn en zal jááren meegaan denk ik. Zie je vrijdag, wellicht dat er daarna weer een nieuwe GR180-K geboren gaat worden....;)

@Rene, dat ga ik zeker nog proberen, is die 280BB van multiplex niet gewoon een opgepimpte speed300? Misschien dat die het iets beter houd vanwege beter lagers....we zullen zien.

Maarrrr vandaag: Gerald goes electric! :D

Heb de starter op één van m'n goede oude KJ66's gezet om eens te proberen en te kijken. Ik heb ook nog een oude Orbit (projet) AECU liggen met een paar kleppies. Vandaag het zaakje maar eens aangekoppeld en wat bedrading gesoldeerd. Het stelt uiteindelijk helemaal niet zo veel voor. Eerst eens een test gas start gedaan, ging meteen prima dus gelijk maar daarna met kero proberen. In één woord, geweldig! Prachtig hoe techniek het allemaal oplost. Hoewel ik natuurlijk honderden auto starts van anderen heb gezien, blijft het dan leuk als je eigen torretje dat dan ook doet. Deze motor hoefd niet meer met een préhistorische persluchtfles gestart worden.

Hier een filmpje van gerald's eeerste autostart :cool:.

Groetjes,
Gerald

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoppa, Gerald is ook weer van deze tijd :wink:

(Lagertjes een beetje versleten? )

Ger.

Hier nog wat plaatjes van het zaakje ingebouwd op de testbok:

Tis een hele gewirwar van extra bedrading, de plug aansluiting heb ik inmiddels verwijderd vanwege het verhaal onder.
GroteFoto-HRSFFMIY.jpg

GroteFoto-KEOCOL7A.jpg

Hier de AECU van orbit. Een vrij oude unit, formaat broodtrommel...:D. Orbit was later projet geworden en als ik nu op hun site kijk wordt je direct doorverwezen naar evojet... www.orbit-electronic.de Maar het werkt prima, eenvoudig in set-up, vrij weinig parameters die je aan kunt passen maar dat is ook nergens voor nodig. Voor mijn grote F16 heb ik ook de autostart op de planning staan maar dan ga ik waarschijnlijk gebruik maken van fadec met kerostart.
GroteFoto-CKETCR8J.jpg

Oude orbit pomp met minstens zo oude magnetische kleppen. Ik weet eigenlijk niet eens meer waar ik ze vandaan heb en zijn volgens mij ook nergens meer te koop. Ze werken echter prima na een schoonmaal beurtje, ze bleven in begin plakken vanwege wat dikker geworden vet resten.
GroteFoto-4S7VLMAT.jpg

Vandaag een paar startjes gemaakt om te spelen :D en gelijk de "hang" gekregen dus dat smaakt naar meer. Heb zojuist de starter er gelijk weer af gesloopt, hij moet in m'n F15 op de JG100!

Hier moet hij dus in:
GroteFoto-43NBT6FP.jpg

Tor gelijk uitgebouwd en gesloopt om de starter passend te maken:
GroteFoto-NCJ3ZEUJ.jpg

Met schuifmaat en zwarte inkt precies aftekenen/krassen:
GroteFoto-Y6FH83TM.jpg

En zó zit hij er nu op:
GroteFoto-ZTT4LMRH.jpg

Van binnen bekenen:
GroteFoto-OVZLGKQY.jpg

Net nog effe een droogstart gemaakt om te kijken of eea mooi in het midden zit, dat past precies! Morgen verder met FOD-kapje en rand aparatuur.

Groetjes,
Gerald

Hoi Gerald,

Ziet er goed uit. Zorg ervoor dat de motor geremd wordt, dan schiet de bendix sneller (en altijd) naar binnen.

Tnx Ray. Remmen is geregeld in de aecu van orbit, hij schiet iedere keer mooi terug.

Remmen, wervelstroom rem, door een magneetje ergens strategisch te plaatsen?
Nee hoor, veel simpeler, door de electromotor die inmiddels hard draait kort te sluiten aan de polen, dan stop hij onmiddelijk. Vervolgens krijg je de omgekeerde werking van de bendix dat hij meteen terug schiet. De starter die in dit draadje beschreven is van Frank turbinen hebben een stalen bendix die ook nog eens terug schiet door magnetisme van de motor zelf. Er zijn meerdere manieren.

Groetjes,
Gerald

Én voilá, hier het zaakje in de F15 gebouwd met alle kleppen en accesoires. Het enige waar ik nog moeite mee heb is de gasfles, deze hou ik voorlopig liever extern en koppel ik dus af na het starten.

Morgen de test!

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-HD8BFCR8.jpg

Dat wa snog een snelle modificatie aan de F15 Gerald.
Nu de rest nog ;-)

Ah, dat ene gasflesje maakt ook niet meer uit, de meesten hebben geen gas aan boord.
In de USA is het dacht is zelfs verboden.

Heb er wel eens aan gedacht om ook een klein gasflesje in te bouwen, lijkt dan net kerostart.
Tot op heden nog niet gedaan, bevalt me zo ook heel goed :yes:

ja ,maar dit is niet vergelijkbaar met de GR 180
je zal hem echt op die motor moeten testen.

en kijken of de start motor niet te warm word.
ik persoonlijk zou voor een bb serie motor gaan, maar geen 280 ,want die is veeeel te klein.
ik gebruik zelf de speed 480 bb van graupner , dat is een supersterke motor met kogellagers ,en verwisselbare koolborstels

Laatst bewerkt:
Back