Welk vet/olie gebruiken/raden jullie aan?

Gewone simpele vraag.

Welke vetten en/of olie gebruiken jullie voor de assen en bearings?
Straks de staart van de Atom enz demonteren en ga deze dan gelijk nog een invetten zoals het hoort maar zou niet goed weten welk product ik daarvoor het beste ga gebruiken.

Niks, Nada, Noppes. alleen de druklagers en onway invetten. overal vet of olie op smeren trekt alleen maar vuil aan.

Wat je nog zou kunnen doen is 1 drupje op de hoofdas, bij de swash, en een drupje op de staartas bij de pitchslider. en dan het teveel eraf vegen.

Niks, Nada, Noppes. alleen de druklagers en onway invetten. overal vet of olie op smeren trekt alleen maar vuil aan.

Wat je nog zou kunnen doen is 1 drupje op de hoofdas, bij de swash, en een drupje op de staartas bij de pitchslider. en dan het teveel eraf vegen.

Daarom het gebruik van pure Teflon (dit stoot stof, enz...af), op de 3D masters gebruikt de top 5 niets anders!!

Groet,
Eric

Daarom het gebruik van pure Teflon (dit stoot stof, enz...af), op de 3D masters gebruikt de top 5 niets anders!!

Groet,
Eric

Teflon trekt nog steeds meer stof aan de niks;)
Ik heb meer pitchslijders uit zien slijten door prut/stof wat erin blijft zitten dan door geen smering. Onthou wel, die slider heeft geen draaiend verschil met de tailshaft.. slider en as draaien even snel, enige wat er gebeurd is glijden.

Atom 500 gebruikt een nogal vreemde tail slider aansturing waardoor je dwarskrachten krijgt tussen tailshaft en slider. Om een goede staartwerking te hebben is het echt nodig die te smeren.
Je kunt evt ook gewoon silicone spraygebruiken.

Ik zeg dit met een knipoog, maarre, Anko, leven jouw heli's lang genoeg om te slijten?????

Zelf gebruik ik voor die tail-pitchsliders gewoon een heel klein beetje Vario Titan-Fett, en dat werkt prima. Mijn heli's draaien erg veel in het stof laag bij de grond, pikken zéér veel graspulp op met de hekrotor, en ik heb er nog niet een moeten vervangen. Zelfs die van mijn vorig jaar met pensioen gestuurde lesheli was het na 8 jaar nog 100% in orde, en die hekrotor-unit hangt gereviseerd als sparepart aan het schap.
Je kunt gewoon de kogellinks een (héél) klein drupje teflon-olie geven, de pitchsliders (hek en hoofdrotor) op de as een heel dun veegje Titan fett (kost 10~15 Euro voor 10 gram, maar die 10 gram gaan bij mij met 7 heli's ongeveer 5 jaar mee) en ook een heel dun veegje van dat vet op de open tandwielen. Bij gesloten tandwielen een flinke klodder vet, en daar hoef je dan eigenlijk nooit meer naar om te kijken. Een Belt laat ik droog of heel soms een drupje teflon olie op de gladde kant.

Groet, Bert

Ik zeg dit met een knipoog, maarre, Anko, leven jouw heli's lang genoeg om te slijten?????

Dat niet;), maar staart onderdelen is iets wat ik nooit heb vervangen.. (op assen en lagers na) en die slider zit er na 400+ keihard 3d vluchten nog steeds lekker strak op.... zonder olie. Zelfde met de ball links... zitten losser als in t begin, maar ze rammelen niet.
Logo van een maatje loopt tegend 100, gesmeerd, en die heeft duidelijk zichtbare speling.. wordt gebruikt voor hoveren. Mijn eigen logo, tegen de 150 vluchten ongesmeerd zit nog steeds strak.

Dus of wij vliegen met zn tweeen op erg stoffige velden, of triflow/scorpion/teflon olie(alles geprobeerd) trekt meer zooi aan dan ongesmeerd....
Ik weet iig dat bij de helis die hier gevlogen worden, het meer slijtage oplevert dan het voorkomen moet.

Added bonus: meeste ongesmeerd scheelt onderhouds en schoonmaak intervallen(het laatste doe ik nooit.... Ik gebruik het CAC programma.. Clean After Crash:))

Tsja, als je enigszins regelmatig de hekrotor-as vervangt, vervang je een van de twee "slijtende" onderdelen, he? dus dan zeggen 400+ vluchten niet zo heel veel, keihard 3D of niet. Voor 3D word de slider op zich (in elk geval het glijvlak) niet zwaarder belast dan om het even welke andere vliegsituatie.
Dan nog is bij jou 400 vluchten ongeveer 4000 minuten maximaal, of wel ongeveer 70 uur.... (haal jij 10 minuten per vlucht? Denk het niet, zal eerder 5~8 minuten max zijn, dus wellicht maar 50 uur)

Mijn gepensioneerde lesheli had 800+ vluchten van een kwartier plus "restminuten" (van en naar het startvierkant hooveren voor en na de les), dus dik over de 200 uur, met de originele slider+as.... 90% van de tijd hooverend doorgebracht
Vet smeert, en het is onzin om te beweren dat het vanwege stof een soort schuurpasta word. Als je het over automodellen hebt zou ik het met je eens geweest zijn, maar zand is wat anders dan "gewoon" stof....
De meeste brandstofheli's vliegen ook zonder luchtfilter....(de mijne niet overigens)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Tsja, als je enigszins regelmatig de hekrotor-as vervangt, vervang je een van de twee "slijtende" onderdelen, he? dus dan zeggen 400+ vluchten niet zo heel veel, keihard 3D of niet. Voor 3D word de slider op zich (in elk geval het glijvlak) niet zwaarder belast dan om het even welke andere vliegsituatie.
Dan nog is bij jou 400 vluchten ongeveer 4000 minuten maximaal, of wel ongeveer 70 uur.... (haal jij 10 minuten per vlucht? Denk het niet, zal eerder 5~8 minuten max zijn, dus wellicht maar 50 uur)

Een gehard stalen as zal niet meer slijten dan een messing busje;).

Maargoed, aan de TS: het maakt dus ip niet veel uit. Doe waar jij je prettig bij voelt:)

Een gehard stalen as zal niet meer slijten dan een messing busje;).

Ik weet niet wat jij van tribologie weet (ik ben er i.i.g. géén expert in) maar je kon nog wel eens raar staan te kijken wat harder slijt.... Hardheid is daar niet de enige factor in.... Smering bijvoorbeeld....
In de combinatie staal/kunststof is het bijvoorbeeld toch echt het staal wat harder slijt, en ook in motoren met witmetalen lagers kan onder de juiste omstandigheden het zachte lagermateriaal minder slijtage vertonen dan de harde stalen as..... En dat witmetaal was vroeger zéér zacht, het bestond voor 80% uit Tin.... Ging toch zomaar 60.000 uur (of nog veel langer) mee....

Ongesmeerd zal inderdaad dat messing busje waarschijnlijk harder slijten, maar dat durf ik niet eens met zekerheid te zeggen: Bij een lagering met twee verschillende materiaal-hardheden heeft namelijk het zachtere materiaal de eigenschap slijtagedeeltjes in te bedden, waarna zonder smering het zachte materiaal abrasief word naar het hardere materiaal, niet andersom....

Groet, Bert

Haal ik dat dan in de modelbouwwinkel of kan ik gerust even in een lokale bouwwinkel dit gaan halen?

Kijk uit met smeermiddelen dat er niet te veel weekmakers inzitten zodat je kunststoffen week worden. Zoals de kruipolie / ik maak alles los olie bij de bouwmarkt.

Zelf gebruik ik triflow of Robbe kunststof olie (1-5530) op de staartas en de hoofdas verder smeer ik ook niks. Want inderdaad is het kiezen uit twee slechten.

Gr. Remco

Lang leve nitro, dit smeert zichzelf :mrgreen:

Helemaal als je eenmaal inverted gaat proberen..

Maar voor de rest gebruik ik heeeeeel af en toe een piets triflow op de swash en op de staart
Verder alles ok..

1 keer een swash versleten, maar daar kwamen de lagers dan ook uit zetten
Dus geen smering kwestie

Kijk uit met smeermiddelen dat er niet te veel weekmakers inzitten zodat je kunststoffen week worden. Zoals de kruipolie / ik maak alles los olie bij de bouwmarkt.

Zelf gebruik ik triflow of Robbe kunststof olie (1-5530) op de staartas en de hoofdas verder smeer ik ook niks. Want inderdaad is het kiezen uit twee slechten.

Gr. Remco

Zoek eens op het merk "Klüber".... Die hebben veel smeermiddelen die specifiek ontworpen zijn om juist die weekmakers NIET aan te tasten.

Dat Titan Fett van Vario komt er ook vandaan, al wil niemand zeggen welk product het nou precies is. Wat ik wel weet is dat Klüber het alleen in minimum verpakkingen van 300 gram verkoopt, en dat het plm 1000 Euro per kilo kost (alle specaile vetten van Klüber zowel als andere fabrikanten zitten in die richting).... Dat maakt die prijs van 15 Euro per 10 ml die Vario rekent een stuk begrijpelijker....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Zoek eens op het merk "Klüber".... Die hebben veel smeermiddelen die specifiek ontworpen zijn om juist die weekmakers NIET aan te tasten.

Dat Titan Fett van Vario komt er ook vandaan, al wil niemand zeggen welk product het nou precies is. Wat ik wel weet is dat Klüber het alleen in minimum verpakkingen van 300 gram verkoopt, en dat het plm 1000 Euro per kilo kost (alle specaile vetten van Klüber zowel als andere fabrikanten zitten in die richting).... Dat maakt die prijs van 15 Euro per 10 ml die Vario rekent een stuk begrijpelijker....

Groet, Bert
Ik bestelde er ook vet in een spuitpatroon.
Misschien dat je een kennis hebt die in de voedingsindustrie werkt.
Die bedrijven werken ook heel veel met Klüber.
Tonnie

Back