Bertus, je schrijft dat je niet meer dan 3500mAh uit een 5000mAh accu gebruikt, dat is een beetje inefficiënt. Laten we voorop stellen dat dit absoluut geen kwaad kan, het komt de levensduur van de accu zelfs ten goede! Maar is dat zinvol? Als je deze vraag gaat stellen zal blijken dat dit niet het geval is.
Waarom niet? zal dan natuurlijk de vraag zijn. Omdat de accu met een zodanig hoge stroom wordt belast dat de winst door het minder ver ontladen daar volledig door verloren gaat. Als je de accu steeds vrijwel helemaal ontlaad zal de accu misschien 2000 cycli mee gaan. Door er maar 3500mAh uit te trekken zal dat misschien wel 5000 cycli kunnen worden. Maar dat is wel bij een belasting van maximaal 1A. In ieder geval niet veel meer.
Bij stromen van 80A tot 100A en laden met 10A (2C) of misschien wel 15A (3C) zal de levensduur van de accu heel snel dalen en blijft er misschien maar 200 cycli van over. Door hem minder ver te ontladen zal dat mogelijk oplopen tot 220 cycli maar veel meer zal het niet worden. Mijn ervaring is dus dat het helemaal leeg gebruiken van de accu voor onze toepassingen niet echt veel slechter is.
Maar, zoals altijd wel een paar waarschuwingen.

Zorg er wel voor dat je de accu nooit te ver ontlaat. Dus zet de afslagspanning op een goede waarde. Meestal is ongeveer 3,4V voor een lichte belasting (tot 10C of zo) prima. Bij zwaardere belastingen kan dat lager worden. Bij 10C tot 20C kan de spanning zakken maar ga dan niet lager dan ongeveer 3V. Bij nog hogere belastingen kan de spanning nog verder naar beneden maar houdt 2,6V wel als het absolute minimum. Als je zo laag gaat ben je wel "gevaarlijk" bezig.
Als je accu leeg is en hij is "heet" wacht dan even tot hij wat afgekoeld is en ga hem dan direct laden. Wacht geen dag of nog langer, dat kan je de accu kosten! Een accu leeg wegleggen is net zo gevaarlijk voor de accu als te ver ontladen.
De accu tot de bewaarspanning laden en zo bewaren is altijd te prefereren boven volgeladen wegleggen. Als je zeker weet dat je de accu de volgende dag weer gaat gebruiken kan je hem 100% laden. Wij mogen echter niet elke dag vliegen en ik weet nooit hoe het weer zal zijn in het volgende weekeinde. Ik laad mijn accu's dus aan het einde van een vlieg dag altijd tot de bewaarspanning.
Vertrouw eigenlijk niet op de cut-off van je regelaar, dat kan je model in gevaar brengen zeker een heli. Als je telemetrie hebt en je kan de gebruikte hoeveelheid energie in de gaten houden kan je zeker op tijd stoppen. Bij 5000mAh accu's zou ik stoppen bij 4500mAh. Dat is niet veel slechter voor de accu en nog veilig voor je model.
Ik heb geen telemetrie en gebruik de timer in mijn zender. Gisteren lekker gevlogen en de timer gaf melding dat de tijd verstreken was. Ik vloog op dat moment net laag over het veld en gaf weer vol gas om door te gaan. De motor leverde nog prima vermogen dus heb ik nog een extra rondje gevlogen. Na de landing werkte alles nog prima maar tijdens het van de baan taxiën stopte de regelaar de motor, de accu was toen echt leeg! Dat extra rondje was dus eigenlijk op het randje, dat had ik misschien beter niet kunnen doen.

De accu was warm maar niet heet, dus niets aan de hand. Even een kwartiertje wachten tot de accu afgekoeld was en daarna direct weer laden. Zo gebruik ik die 3S / 3700mAh accu's (2 stuks voor dat model) ook al 2,5 jaar en ze presteren nog steeds uitstekend. Maar de belasting in mijn model is met maximaal 10C duidelijk minder dan wat jij gebruikt.