Welke Accu?

Koos82

verslagschrijvers
Hallo Allemaal,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, ik ben de USS Enterprise aan het bouwen van Tamiya
uss-enterprise-1-350-a
Het is de bedoeling dat hij op 6Volt gaat varen met waarschijnlijk 2 motoren, graupner speed 400.
Ik had nog een lood accu staan maar die is veel te zwaar (750 gram)
Nu ben ik opzoek naar een lichtere accu met eigenlijk veel ampere, dat ik langer dan 15 minuten kan varen. ik zoek eigenlijk een accu van rond 350 gram maar, ik weet niet of ze bestaan uberhaupt. en ik ben ook niet zo thuis in de electronica
Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Alvast bedankt
Koos

Laatst bewerkt door een moderator:
Lipo's. deze lipo is 2500 mAh, 2S en 165 gram. 2 van die parallel en je hebt een accu van 5000 mAh die maar 330 gram weegt.

Alleen weet ik het niet hoe lang die motortjes het uihouden op 2 cellen lipo (7.4V nominaal en 8.4V volgeladen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja. LiPo lader. NiCd/NiMH, LiPo en loodaccu's moeten alledrie op verschillende manieren geladen worden. Even zoeken op discussies met 'lipo' en 'lader' in de titel. Leesvoer voor uuuuuuuuuuuren ... ;) Maar ik denk dat iemand anders hier wel een geschikte lader voor je uit de mouw kan schudden.

Mag ik hier even op in haken? 2 2500mAh lipo's parallel maakt 5000mAh; Hoe doe je dat?

Ik heb er ook wel oren naar om van 2 1000mAh lipo's 1 van 2000mAh te maken voor mijn helicopter!

Groetjes,

Bandit

En héél belangrijk voordat je ze met elkaar verbindt zorgen dat ze dezelfde spanning hebben. Wanneer je ze eerst laad kun je ze daarna aan elkaar zetten.

Dus 2 gloedje nieuwe lipo's eerst leegvliegen, dan de plussen en de minnen met elkaar
verbinden en vervolgens 1 stekker er weer aan zetten ?

Blijven deze 2 samen dan wel gewoon 11.1 volt?

Bedankt!

Groetjes,

Bandit

Daarna beide accu's weer laden, daarna verbinden.

Bij parallelschakeling neemt de capaciteit toe, bij serie-schakeling neemt de spanning toe. In beide gevallen is de totale hoeveelheid energie gelijk.

en nog even voor Koos: Graupner maakt de Speed 400 in meerdere versies, de 4,8, 6 en de 7,4V. De 6V blijft (onlogisch maar waar) prima heel op 2 cellen (=7,4V), de 7,4V doet het eigenlijk pas goed op 3 cellen (=11,1V). Dat is in ieder geval zo als je ze in vliegtuigen gebruikt. Belangrijker dan het voltage is wel dat je de schroeven goed kiest want geen enkele motor blijft heel als je hem te zwaar belast, welk voltage je er ook op zet.

Klopt PH_AJH.
de 4,8, 6 en de 7,4V.
Kleine opmerking. De 7,4V versie van een speed 400 bestaat niet. Dit moet een 7,2V zijn. (denk aan die oude ronde cellen die we vroeger gebruikten ;) )

Als je Lipopacks parallel gaat zetten, is het ook handig/verstandig om de balancerstekkers met elkaar te verbinden. (kleur op kleur)
Je gaat dan op cel-niveau accu's parallel zetten, en dat is de enige manier om geen onderlinge spanningsverschillen te krijgen. Is ook makkelijk met opladen: je hebt dan maar 1 lader en 1 balancer nodig.

Uh Koos.
Heb je enig idee hoe veel vermogen je nodig hebt.
Ik denk ongeveer 10W of nog minder.
En dat is een fractie van waar 2X speed 400 toe in staat is.;)
Geen probleem voor de motoren maar de accus kunnen klein en dus goedkoop zijn.

Laatst bewerkt:
Heel vroeger was mijn eerste RC project een boot van 90cm lang. Die voer op een cassetterecordermotortje een hele dag op een 2Ah 6V bromfiets accu.
Niet erg snel, maar ik denk dat die enterprise ook niet echt als een speedboot hoeft te scheuren.
Ik schat dat je met een sp400 7.2V en 5 of 6 oplaadbare penlight batterijen al prima schaal kan varen. Een dergelijke combinatie werkte ook voor een gemotoriseerde lokeend prima om schaalsnelheid te zwemmen (en een beetje sneller).
2 speed400 lijkt mij veel te veel vermogen voor deze schaalboot.

Als je echt 350gram nodig hebt koop je voor 10 of 15 euro een 6 cellen Nicad of NiMh "racingpack" voor auto's. Die heeft ongeveer dat gewicht.

Lipo's zijn vooral licht. Leuk voor vliegtuigen, niet echt nodig voor boten.

Ove sp400 motoren:
speed400 4.8 = 20 windingen mabuchi 380
speed400 6v = 35 windingen
speed400 7.2v - 45 windingen
Een motor heeft geen "volten", alleen een grens waarbij het stuk gaat. Voor deze toepassing hoef je je daarover niet druk te maken.
Ik stel mij zo voor dat al die namen en volten van de graupner speed motoren verzonnen zijn door "de marketing trut van graupner". Het slaat eigenlijk nergens op.

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de informatie, zo zie je maar als je niet zo thuis ben in de electronica als ik dan, ga je mooi om het maar zo te zeggen de "boot" in

Allemaal bedankt voor jullie reacties

Koos

Back