Welke boot is dit??

image.jpeg

image.jpeg
Een poos geleden heb ik deze boot gekocht om te restaureren
Zij is 1.4 m lang
Enig idee wat voor een boot dit is
Wat is de schaal hoe oud is zij
Is het een echte boot?

Een poos geleden heb ik deze boot gekocht om te restaureren
Zij is 1.4 m lang
Enig idee wat voor een boot dit is
Wat is de schaal hoe oud is zij
Is het een echte boot?

Ik denk dat dit een mooi stukje eigenbouw is van een aantal jaren terug.
Volgens mij geen fabrieksmodel.
Naar de schaal kun je gissen; meet de hoogte van een (qua afmetingen bekend) voorwerp op en reken dat om naar 1:1.

En ja, als ze vaart is het een echte boot.
Als ze zinkt is het een heel slecht vermomde baksteen.

Nee Roel! Echt bestaand schip! Wasserschutzpolizei. WS 14 als model uitgewerkt.
Voor op de rivieren, grote binnenwateren, Bodensee.
Na oorlogs schip, van rond 1950.
Er zou thans zo een schip als jacht in Nederland moeten varen. Is voor een paar jaar terug via een jachtmakelaar aangeboden geweest.

Als het een polyesterromp is, dan van Schaffer (latere versies epoxy).
Hier een voorbeeld:
http://www.markt.de/poing/schiffsmo...serschutzpolizei/recordId,f7fef921/expose.htm
De romp is nog steeds nieuw verkrijgbaar met rompfout en al. Thans Steinhagen.

Over het bootje:
https://www.google.nl/search?q=wass...x-jTAhXGCywKHUcTCBAQ_AUICigB&biw=1296&bih=876
of zo gezocht:
https://www.google.nl/search?q=wass...6&bih=876#tbm=isch&q=polizeiboot+WS14&imgrc=_
Houtbouw, dan is ie van SMB... wat al lang niet meer bestaat...

Hier een origineel! :)
http://www.yachtüberführungen.de/index.php/ueberfuehrungen/logbuch-wsp-23

Typisch 'Duits-modellbau-ding'... zeer populair geweest, omdat er makkelijk stokoude robuust grote RC in kon worden gebouwd... vooral voor wedstrijd parcours varen geschikt. Aandrijving in onderstaande model... Schaffer Kraftei... een stevig Bosch 12V ventilatormotortje. Kachel of radiatorfan. (verder nooit uitgezocht)

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reactie
Er zitten een aantal details bij waardoor ik denk dat het een bestaand model is
De romp is trouwens volledig houtbouw
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Laatst bewerkt:
Zoals je ziet, kloppen van die moderne details geen fluit. Het zijn gefourageerde componenten van Robbe of Graupner, die tot voor hun ondergang rijkelijk verkrijgbaar waren in de goed gesorteerde modelbouwzaken. Een zeevaste deur zat niet op het schip. ook de serre voorop het stuurhuis hoort niet zo. Is een 'tweak' van de bouwmeester.
Is maar een weet. Goede basis voor een schitterend schaalmodel!

'Houdtbouw' is een oorspronkelijke tekening van SMB dus. Ook die is nog verkrijgbaar via VHT Verlag in Duitsland, als kopie.
Succes!
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ga met de gegevens maar eens een paar avondjes Google afstruinen en veel plaatjes opslaan. Als je wat dieper in de data graaft, tref je steeds meer. Rode oortjes!

Bakken info!!!!!???
http://www.rc-modellbau-schiffe.de/wbb2/index.php?thread/36246-ws-14-vorbildfotos/&threadid=36246
Wel even aanmelden-lid worden om het alles te kunnen zien!

Links in het midden, de SMB boot, rechts het schip dat Graupner in de jaren 50/60 uitbracht. Dat is thans zeer gezocht. Romp bestond uit balsa stapelbouw.

index.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ik vindt dat toch wel een erg mooi model.Ziet er zeker een goed schip uit om wedstrijden te varen.
Benieuwd naar de verdere plannen hiermee.

Mvg

Marc

Peter,
In de 1:1 wereld behoren dit soort schepen inmiddels veelal tot het "varend erfgoed"
Dit is een prachtig model met veel mogelijkheden om er iets heel moois van te maken.
Omdat het scheepje een geschiedenis heeft en naar ik aanneem een aantal keren gemodificeerd of tot jacht omgebouwd is kan je zelf kiezen welke periode hiervan jou het meeste aanspreekt en hem in die uitvoering te restaureren.
Neem er de tijd voor, laat dingen (zoals de genoemde attributen door Bas (post 8) die er niet op horen weg en het komt helemaal goed.
Groet, Bert

Dankje Bert ik wel hem zo orgineel mogelijk maken
Moet dus nog uitzoeken hoe het dek er " überhaupt" uit zag
Zoals hij er nu uit ziet lijkt het er niet op
Er zit nu zelf een zwembad er op
Zee waardige luiken enz.
Dus nog een hoop uit te fiegelieren!!
Maar als er iemand nog meer informatie heeft !!!
Alles is welkom
Gr peter

http://www.hassemodell.de/WS.html
Peter, Hierboven een link naar de firma Hasse, waar je zo te zien onderdelen voor dit schip kunt bestellen. Kost wel eenpaar Euro's, maar dan wordt het aardig origineel. Naar mijn gevoel altijd beter dan een fantasieschip met rafelig touw als railingdraad. Hoe verzint men het! Kijk maar of je er iets mee kunt. Gr. Klaas.

Hasse is niet meer! Alle matrijzen zijn overgedaan aan Steinhagen. Hasse had destijds weer de modellen van Schaffer overgenomen. Ook Duits cultureel erfgoed :-)
Hasse reeds op leeftijd, en na een zeer grote brand in de werkplaats het bijltje er bij neer gegooid. Heb nog een schitterende Schaffer Schnellboot romp hier staan. Waren destijds... 70 en 80er jaren behoorlijk prijzige kits. Heb nog een Schaffer cat ligen, zal nog wel even een plaatje achieten van het model.
Maar zo als ik al achreef, een tactische speurtocht via google levert vast wat op, ook hoe het dek stak. Volgens mij overigens gewoon staal. Het was geen jacht maar een werkschip van de politie.
Verder zou ik de tekening bestellen van smb. Via VTH verlag.
SMB tekeningen zijn behoorlijk gedetailleerd.
Gr Bas

PS: ik heb destijds behoorlijk veel kunnen vinden over een ander Duits scheepje, FL-8 SAR Flugsicherungsboot. Voldoende materiaal om toekomstig een goede schaal-reconstructie te kunnen maken. Het model ook mooi op schaalsnelheid en schaalvemogen te kunnen zetten :-)

Laatst bewerkt:
Jammer dat zoiets verdwenen is. Maar zo gaat het eenmaal, ook met ons. Toch leuk dat er af en toe nog iets opduikt en men de moeite neemt om te proberen er weer iets origineels van te maken. Zoveel te groter de voldoening als het allemaal lukt. Net als Bas schrijft, de tekening kopen en zoveel mogelijk foto's zien op te duikelen. En dan er tegenaan. Met wat inventiviteit en geduld is er ook veel zelf te maken. Probeer je zoveel mogelijk in te lezen m.b.t. de funktie van de boot. Duitse politieboten uit die jaren waren niet met de Nederlandse te vergelijken. Hieronder een plaatje met een stuk(je) Duitse boot er op. Begin 60-er jaren in de haven van Duisburg, Gr. Klaas.

1960Waar.jpg

Back