Welke ECU?

Beste turbinevliegers, ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikte ECU voor een Behotec Jetstream 66HP turbine. Gemakkelijkste oplossing zou natuurlijk de (originele) Projet ECU aan te schaffen, maar is dit ook de beste oplossing? Daarom ben ik dus als turbine-leek één en ander gaan opzoeken over een paar courante merken zoals de Digitech ATCU, Projet, Orbit en de Fadec. Aangezien ik zelf heel minieme ervaring heb met de Digitech ATCU en niet met andere merken, kan ik eigenlijk niet oordelen over verschillende systemen anders dan "wat je krijgt voor hoeveel geld". Daarom mijn vragen hieromtrent. Wie gebruikt wat en waarom? Hoe zit het met gebruiksvriendelijkheid en eventuele dienst na verkoop? Wat draait op welke software, updatebaar, klaar voor kerostart-speedsensor-enz? Graag jullie ervaringen, ondervindingen en aanbevelingen... Ik denk dat de zelfbouwers hier op het forum zeker interessante input kunnen geven.
Hoeft ook niet persé allemaal nieuw te zijn, dus als er iemand een tweedehands setje heeft liggen, zéker reageren.

Groeten, Bart.

Je kan wel een ander merk ecu pakken.
Maar ik weet niet waar je de motor vandaan hebt, en of er nog garantie op zit.

Want als je een andere ecu neemt, en er is iets met de motor dat hij terug gaat naar de fabriek. Dan denk ik dat er weinig ondersteuning komt van hun zeide, als het bekend is dat je een andere ECU erop aangesloten had.

Misschien is dit alleen maar iets om over na te denken. Verder heb ik helaas geen ervaring met de ECU's die je opnoemt

Ondersteuning is geen probleem. Ik kan ten alle tijde terecht bij de mensen van Behotec, voor mechanische storingen tenminste en uiteraard zonder garantie. Het gaat dan ook om een "nieuwe" motor, heeft enkel testruns in de fabriek achter de rug (kan ik natuurlijk ook niet 100% zeker van zijn zonder ECU logs, maarja). Hij is al open geweest voor inspectie en ziet er in ieder geval nog spic en span uit vanbinnen.

Bekijk het dan niet alsof het een "merk"-turbine is, stel je voor dat het de zoveelste KJ-66 is. Welke ECU schaf je er dan voor aan en waarom?

Hallo Bart,
Uitgaande dat ik mijn turbootjes altijd zelf bouw, ( mix van alles wat er in de loop der jaren aan ervaringen van anderen en mezelf is opgebouwd, maar ook te vergelijken met Kamps/KJ en alle kopien en varianten alszodanig op de markt gebracht)
Ik kan niet vergelijken met meerdere ECU's, daar ik of met een eigenbouw startsysteem werk(te) of met Orbit.
Derhalve mijn " beperkte" mening, in de hoop dat anderen ook hun positieve/negatieve ervaringen delen.

Aangaande Orbit, kan ik aangeven dat dit ding doet wat het moet doen. Mogelijk kwa formaat niet de kleinste, maar daardoor wel lekker robuust en met goede electrische verbindingen.
In ieder geval, de manier en omstandigheden waarmee ik vlieg, maken het weleens dat de handel, waaronder de ECU, flinke klappen en andere inwerkingen voor de kiezen krijgt :roll: .

In eerste instantie heb ik de Orbit gebruikt in kombinatie met gasstart en nadien laten ombouwen ( 18 €) naar Kerostart. Vanwege dit, kan ik ook aangeven dat de afhandeling en ondersteuning van Orbit door mij als goed ervaren is. (komen toezeggingen na).
De Orbit Aecu is dus of Gas of Kero start. Indien naar Kerostart omgebouwd, kan je dus niet terug naar gas. ( ervaring van paar maanden terug, maar het lijkt mij dat ze dit ook wel kunnen/zullen aanpassen) Dit kan dus vooralsnog een nadeel betekenen.
Bij Kero start moet je dan wel een 3 S Lipo of in ieder geval boven de 12 Volt aanbieden, om de 12 Volt brander te kunnen voeden. Er zijn ook ( andere merken) 6 volt branders, maar dan zijn ( wat ik verneem) nogal eens levensduur problemen met deze brandertjes mee.
Overigens zie ik de organieke Orbitjes ook door verschillende turbine fabrikanten (voorzien van eigen label) mee geleverd.

Waarom ik destijds op Orbit ben uitgekomen? Daar deze ECU bij andere bouwers in soms heel "experimentele situaties" heel bleef, en ik bij anderen de nodige problemen gezien heb, waarbij de ECU ( diverse merken) heel veel mogelijkheden ( mogelijk meer dan bij Orbit) toeters en bellen aan kan, maar wel onbetrouwbaar,snel defect, bleek.
Er is niets vervelender dan een ECU die af en toe een eigen leven leidt, of dit is gaan doen daar men gek werd van de instellingen en daarmee fouten maakt(e).

Indien je een koop motor heb, zou ik kijken welke ECU er organiek bijgeleverd wordt. Dit ter voorkoming dat men bij problemen excuses gaat aanvoeren om je geen verder support te geven. Indien een motor van oorsprong onbekend of een eigenbouwer, zou je een Orbit kunnen nemen. De instellingsmogelijkheden zijn behoorlijk ruim om te voldoen aan vele motoren waarbij toch de elementaire parameters binnen de grenzen dienen te blijven. Daarbij is het instellen ervan relatief simpel.
Tevens zijn er turbine gebruikers die een uitgespoken mening hebben omtrent een optische toerental sensor ( zonlicht kan dit beinvloeden indien de LED's niet goed geplaatst) of een magneetje in de spinner met Hall sensortje. Ik gebruik optisch en nooit problemen hiermee ervaren.
Maar mogelijk hebben anderen op het forum een meer uitgesproken mening en een bredere kijk op zaken wat dit betreft.

OK?

see you,
Jacques.

ik vlieg al een paar jaar met mijn Behotec JB130 met projet ecu .
en tot nu toe geen problemen what so ever als je het eenmaal weet hoe die werkt is het een eitje om te programeren
en als je een update laat doen kun je ook met kerostart werken en eventueel weer terug schakelen naar gas start.

@ Jacques: Alvast bedankt voor je zéér gedetailleerde uiteenzetting. Mooi om te horen dat de Orbit z’n kleine minpuntjes ruimschoots worden goedgemaakt door z’n robuustheid en vooral betrouwbaarheid. Even de prijs erbij van op de webstite; Voor 288euro heb je de AECU, onboard micro EDT, PC-interface, rev speed sensor en een EGT-sensor.

@Jetpower: Goed om weten dat je bij deze van kero terug naar gas kunt, iets wat de Orbit (voorlopig nog) niet heeft. Voordeel van de Projet vind ik dat je ook keuze hebt tussen optisch of magnetisch voor de speedsensor, de Orbit doet blijkbaar alleen optisch. Prijs; identiek aan de Orbit, 288euro voor de HORNET V6.06 set (PC Anbindung, GPS, optisch oder magnetische Drehzahlsensoren) +dataterminal. Weet wel niet of of er een thermokoppel bij zit.

Dan heb ik nog de Digitech ATCU, 278euro voor de ATCU-set + datakabel. Voor 329euro heb je de kerostart-optie erbij. Zeer komplete set met kabels en 2 ventielen erbij! Zeer kleine ECU die op Fadec software loopt. Dus prijs-kwantiteit haalt deze het zeker wel. Extra voordeel: Klimmen is maar 70km van bij mij, dus bij problemen kan ik direkt bij Sandor terecht. Bij vragen over de software kan je direkt naar Xicoy.com.

De Digitech ATCU heeft (denk ik) enkel een magneetsensor voor rpm-pickup. Niet dat ik daar een uitgesproken mening over heb, ik denk dat beide zowel voor- als nadelen hebben. Jetpower, welk systeem gebruik jij op je JB130?

Bart,
Ik gebruik beide systemen
Magneet van WREN o.a MK 54 en Mk54 turboprop Fadec software, optisch Jet Cat P-80 en 120 trustturbine
Allebei geen enkel probleem mee gehad en nog steeds niet.
Turbineregeling ( PROJET) van Jetpower eveneens goed,kan het weten ben clubgenoot
Hij vliegt veel met z'n jet zonder problemen
Spul van Sandor is ook prima en dichterbij
Nou ja kijk maar!
Gr,Ronald

@Bart.

Ik heb de ProJet aan mijn turbine hangen.
Zat er bij toen ik de turbine aanschafte, wist ik veel? ik heb er de optische opnemer aanhangen maar kan ook op magnetisch worden gezet.
Is 1X retour geweest naar ProJet zelf, temp sensor instelling verliep steeds.
Projet vroeg na e-mail verkeer of ik de ECU wilde insturen voor 'prüfen en controlieren', dit gedaan en ik kreeg zowaar een gloedje nieuwe ECU toegezonden voor de kosten van 'prüfen en controlieren', totale kosten ongeveer 62 euro, kreeg de nieuwste uitvoering met kerostart.
Ben even aan het klooien geweest om de kero-start optie operationeel te krijgen maar dit wil nog niet erg lukken, moet me er nog wat verder in verdiepen om het werkend te krijgen, maar laat het uiteraard wel weten als ik het goed werkend heb.
1 nadeel vond ik de vele instelmogelijkheden van deze ECU maar nu ik hem heb doorgrond vind ik het wel een fijn ding.
Alleen de orginele klepjes van ProJet zijn bagger, bij een hoge doorstroming sloeg (bij een flow van +/- 400cc p/m) deze dicht en dat is niet fijn als je aan het vliegen bent, deze had ik al snel vervangen voor de klepjes die Sandor verkoopt en zijn gewoon goed en erg licht.
Ik geloof niet dat er slechte ECU's zijn want in dit kleine wereldje gaat zoiets zeer snel en verdwijnt een minder goede ECU zo van de markt.
Of zoals Ronald zegt "kijk maar wat je doet"

Grtz Ger.

Back