Hallo Bart,
Uitgaande dat ik mijn turbootjes altijd zelf bouw, ( mix van alles wat er in de loop der jaren aan ervaringen van anderen en mezelf is opgebouwd, maar ook te vergelijken met Kamps/KJ en alle kopien en varianten alszodanig op de markt gebracht)
Ik kan niet vergelijken met meerdere ECU's, daar ik of met een eigenbouw startsysteem werk(te) of met Orbit.
Derhalve mijn " beperkte" mening, in de hoop dat anderen ook hun positieve/negatieve ervaringen delen.
Aangaande Orbit, kan ik aangeven dat dit ding doet wat het moet doen. Mogelijk kwa formaat niet de kleinste, maar daardoor wel lekker robuust en met goede electrische verbindingen.
In ieder geval, de manier en omstandigheden waarmee ik vlieg, maken het weleens dat de handel, waaronder de ECU, flinke klappen en andere inwerkingen voor de kiezen krijgt :roll: .
In eerste instantie heb ik de Orbit gebruikt in kombinatie met gasstart en nadien laten ombouwen ( 18 €) naar Kerostart. Vanwege dit, kan ik ook aangeven dat de afhandeling en ondersteuning van Orbit door mij als goed ervaren is. (komen toezeggingen na).
De Orbit Aecu is dus of Gas of Kero start. Indien naar Kerostart omgebouwd, kan je dus niet terug naar gas. ( ervaring van paar maanden terug, maar het lijkt mij dat ze dit ook wel kunnen/zullen aanpassen) Dit kan dus vooralsnog een nadeel betekenen.
Bij Kero start moet je dan wel een 3 S Lipo of in ieder geval boven de 12 Volt aanbieden, om de 12 Volt brander te kunnen voeden. Er zijn ook ( andere merken) 6 volt branders, maar dan zijn ( wat ik verneem) nogal eens levensduur problemen met deze brandertjes mee.
Overigens zie ik de organieke Orbitjes ook door verschillende turbine fabrikanten (voorzien van eigen label) mee geleverd.
Waarom ik destijds op Orbit ben uitgekomen? Daar deze ECU bij andere bouwers in soms heel "experimentele situaties" heel bleef, en ik bij anderen de nodige problemen gezien heb, waarbij de ECU ( diverse merken) heel veel mogelijkheden ( mogelijk meer dan bij Orbit) toeters en bellen aan kan, maar wel onbetrouwbaar,snel defect, bleek.
Er is niets vervelender dan een ECU die af en toe een eigen leven leidt, of dit is gaan doen daar men gek werd van de instellingen en daarmee fouten maakt(e).
Indien je een koop motor heb, zou ik kijken welke ECU er organiek bijgeleverd wordt. Dit ter voorkoming dat men bij problemen excuses gaat aanvoeren om je geen verder support te geven. Indien een motor van oorsprong onbekend of een eigenbouwer, zou je een Orbit kunnen nemen. De instellingsmogelijkheden zijn behoorlijk ruim om te voldoen aan vele motoren waarbij toch de elementaire parameters binnen de grenzen dienen te blijven. Daarbij is het instellen ervan relatief simpel.
Tevens zijn er turbine gebruikers die een uitgespoken mening hebben omtrent een optische toerental sensor ( zonlicht kan dit beinvloeden indien de LED's niet goed geplaatst) of een magneetje in de spinner met Hall sensortje. Ik gebruik optisch en nooit problemen hiermee ervaren.
Maar mogelijk hebben anderen op het forum een meer uitgesproken mening en een bredere kijk op zaken wat dit betreft.
OK?
see you,
Jacques.