Welke gloeiplug voor 1/10de Novarossi motor?

Een hele tijd geleden heb ik met een 1/10de nitro (serpent) gereden maar door omstandigheden heb ik het toen onhold gezet. Net voor corona had ik de draad weer willen opnemen maar dat kon toen niet. Dus ik probeer het nu nog eens.
Vooreerst ben ik al mijn materiaal weer op punt aan het zetten.
Wat ik onder andere opnieuw nodig heb zijn verse gloeipluggen.
Ik heb volgende 1/10de motoren:
- JP stock en tuned
- Max
- Novarossi 12-3 of zoiets
- Novarossi +12 of zoiets (staat andere koelkop op)
- Novamega (type ?)
Dit zouden allemaal novarossi based motoren moeten zijn.
Nu weet ik niet meer welke plug ik hiervoor nodig heb.

Ik heb ook nog een sirio liggen maar ik vermoed dat hierin geen Novarossi pluggen passen?
Blijkbaar bestaat Novarossi niet meer? Kunnen er dan nog onderdelen verkregen worden?
 
Daar gaan turbo pluggen in en meestal is dat een 5 of een 6. OS pluggen zijn op dit moment populair en kom je daar ui op de P5 en RP6. OSMAX adviseert zelf de RP6 voor hun .12 motoren.

De Novarossi plug is inderdaad anders dan alle andere pluggen. Alle andere pluggen zullen prima in een Novarossi passen maar Novarossi pluggen niet zomaar in andere motoren. Novarossi bestaat idd niet meer maar Nova engines en MAXpower hebben delen overgenomen.

Wat betreft de Sirio, vandaag kan je dat onder de naam XRD en Corsatec vinden maar daar passen de OS pluggen ook in.
 
[QUOTE="Roelof, post: 4355948, member: 324"
De Novarossi plug is inderdaad anders dan alle andere pluggen. Alle andere pluggen zullen prima in een Novarossi passen maar Novarossi pluggen niet zomaar in andere motoren[/QUOTE]

Mag ik vragen wat het verschil tussen de pluggen is?
Waarom werkt Novarossi niet zomaar op een andere motor?
 
Het verschil zit in de tip en hoever de schroefdraad doorloopt.

Bij een novarossi plug loopt de schroefdraad helemaal door tot waar het conische deel begint. Bij een Picco plug stopt het schroefdraad iets eerder en dat doet het ook in de Picco button head. Als je daar een Novarossi plug in draait kan je hem niet geheel aandraaien omdat de schroefdraad iets eerder stopt. Ik heb al een aantal Picco motoren aangepast door met een vlak afgeslepen M8x0.75 tap de schroefdraad iets deder in te zetten.

En dan heb je pluggen van bv OS die tussen het conische deel en het schroefdraad een iets smaller puntje hebben. Vreemd genoeg is bij OS de buttonhead niet zo gevormd en kan je een Novarossi plug plaatsen maar er zijn ook motoren zoals de GRP geloof ik die ook het gat in de button head zo gevormd hebben en er nooit een Picco of Novarossi plug in gaat passen.

Nova maakt nog steeds de Novarossi plug maar nu ook met de smallere tip welke in alle motoren past.
 
Ik heb hier nog een aantal pluggen liggen waar naast het cijfer 5 (met nog wat letters) ook cold op staat.
Wat is het verschil nu ook alweer tussen cold en hot pluggen?
En wat is dan best geschikt voor een Novarossi .12? koud of warm?
 
Bij turbo pluggen praat men niet over koud of warm maar over een plugnummer. Deze turbo pluggen komen in een warmtegraad nr3 t/m een 8 en Novarossi had op het laatste moment zelfs een 9. Voor een .12 zit je gewoon aan een 5 of een 6.

Hoe hoger de nummer des de kouder de plug. En koud is eigenlijk een breed begrip maar een koudere plug gebruik je in warmer weer om de ontsteking op een dezelfde moment te houden.
 
Ondertussen zijn we iets meer dan een jaar verder.
Ik heb vorig jaar een plug nummer 6 van Novarossi gebruikt. Dit in een Novarossi .12 (eerder een "basis" motor").

Ik heb volgende pluggen nog ligger van Novarossi:
-Novarossi Turbo C6Tf (op zilveren kartonnetje)
-Novarossi Turbo ultra C5TGF (staat ook nog bij "Cold" - en zit op een gouden kartonnetje)

Vorig jaar heb ik waarschijnlijk de C6Tf gebruikt.
Kan ik ook die C5TGF gebruiken in het geval ik geen C6TF meer heb? Of wanneer welke?

Ik heb ook nog oa. een JP tuned en Novarossi .12 met enkele letters erna. Beiden zijn eerder "high end" of getuned in vergelijking met de motor die er nu op staat. Ik weet niet meer welke pluggen ik hiervoor indertijd gebruikte.
Ik had gelezen dat de C5TGF dan eerder voor deze getunde motoren zijn?
 
Door de compressie aan te passen zou je ook een 3 of zelfs een 8 kunnen gebruiken. Zoals eerder opgemerkt doet de plugnummer iets met het ontstekingstijdstip waar ook de compressie, het nitrogehalte en in een kleine mate de buitentemperatuur verantwoordelijk voor zijn. Een 5 of een 6 zal prima bruikbaar zijn. Met een 5 zal je misschien iets meer koppel en een betere "throttle response" hebben terwijl je met een 6 iets meer toeren kan pakken.
Het is ook niet dat je een bepaalde plug moet gebruiken, een nummer hoger of lager zal ook prima werken en alleen de motor een iets ander karakter geven. Een standaard gegeven (en ook nog steeds geen verplichting) is dat je met extreem warm weer een koudere plug kunt gebruiken en met extreem koud weer een warmere plug.
 
Back
Top