Welke Graupner zender?

Beste mensen,

Na wat zoeken op internet heb ik niet de juiste antwoorden gevonden.
Met mijn huidige MPX/Weatronic mix wil ik waarschijnlijk niet lang door. Daarom ben ik me aan het verdiepen in een alternatief. Ik heb nu Graupner op het oog. Hierbij heb ik de volgende vragen aan Graupner deskundigen.

1) Wat is het verschil tussen MX en MZ?
2) Wat is het verschil in technologie van MC, MX en MZ?
3) Hoe werkt bij Graupner het binden (ontvanger koppelen aan zender) en het quickbinden (model wissel op het veld)?
4) Is het eenvoudig om met 2 verschillende Graupner zenders te switchen voor 1 modelvliegtuig? (ter info: Ik heb nu een oude zand/zout zender en een tweede heeft-niet-veel-te-lijden zender)
5) Kun je je opgeslagen modellen eenvoudig overzetten naar een andere Graupner zender?
6) Kun je de modellenopslag (24 of 30) vergroten / uitbreiden?
7) Is voor de handzenders MX en MZ een draagsysteem beschikbaar met inklapbare pootjes (aan je buikkant), zodat je niet dat instabiele oogje op de zender hoeft te gebruiken?
8) Ik lees in reviews over slechte schakelaars, wat zijn jullie ervaringen?
9) Is de knuppelhoogte eenvoudig en goed af te stellen bij de MC20, MX?? en de MZ?? ?
10) Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

Het kan zijn dat mij later nog meer vragen te binnen schieten...
Maar voor nu alvast bedankt voor het meedenken.

Daar het alleen om de Graupner zenders dient te gaan mijn reactie verwijderd.

Grt,
Berto.

Laatst bewerkt:
Precies waar ik al bang voor was...
Adviezen over andere merken. Dat is niet mijn bedoeling van dit draadje.

Hallo Sander,

Om meer hier over te weten te komen zou ik even googelen, dan kom je al snel hier, hier of hier.

Geen verschillen in technologie (allemaal HoTT), alleen in uitvoering (draaiknoppen, schakelaars, kleurenscherm, werktijd-accu). Ik heb zelf een MC20, en heb nog nooit problemen gehad met schakelaars en de accu houdt het lang vol. De MC-serie heeft schuifschakelaars, iets wat ik erg prettig vind. Als je de sticks te kort vindt, dan draai je ze gewoon een stuk langer.

Erg mooi: de standaard telemetrie, makkelijk uitbreidbaar en zeer eenvoudig te koppelen. In de MC-series zit een micro-SD kaartje, dus die kun je makkelijk verwisselen / kopiëren / enz.

Als ik jou was zou ik de handleidingen even downloaden, die kan nog meer van jouw vragen beantwoorden.

Succes met je keuze!

Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort een MZ-24 aangeschaft als opvolger voor mijn FX-30 Weatronic (Weatronic is recent failliet gegaan dus ook ik had een nieuw platform nodig).
Helaas biedt Graunper m.i. eigenlijk geen goede 'tussenpaus' tussen de MC20 en bijv. MC32 maar dat terzijde.
Ik had als 2 potentiele opvolgers HoTT en FrSky (Taranis zenders), hoewel prijstechnisch niet te verslaan toch gekozen voor HoTT.

Voor zover ik weet zit er wel degelijk een verschil tussen de MZ en MC serie en om meer precies te zijn op het vlak van programma structuur.
De MZ-serie is meer gebaseerd op Futaba logica.
Dit was voor mij een pre daar ik Futaba gewend ben.
Als je een Futaba persoon bent en je moet Graupner gaan programmeren en vice versa dan heb je veelvuldig wat scheldmomentjes. Niet iets onoverkomelijks maar merkbaar aanwezige verhoogde frustraties :-) .
De MZ is met zijn touchscreen en simpele opbouw redelijk rechtoe rechtaan.
Nadeel van het mooie kleuren touchscreen is dat je er weinig tot niets op ziet in de zon en dat het de accu vrij snel leegtrekt.
Standaard wordt de MZ-24 geleverd met 4000mAh welke eigenlijk net te weinig capaciteit heeft, de 5000mAh accu is beter qua capaciteit, past zonder aanpassingen maar is veelal niet leverbaar, de 6000mAh is overwegend wel leverbaar maar dan moet je een andere batterijafdekking gebruiken of met je dremel aan de slag.
Het simpele scherm van bijv. de MC serie is wel beter leesbaar (maar dan heb je weer een andere programma structuur) en de accu gaat langer mee.

Quickbind zoals bij Weatronic is niet nodig voor zover ik kan zien (elke ontvanger wordt 1 keer met de zender gebonden en krijgt een unieke ID) tenzij je een update hebt gedaan (waar je vroeger de Weatronic ontvanger best ver weg kon stoppen zolang je maar de SCU-poort op een verlengkabel had zitten voor een update moet je nu wel fysiek bij het knopje op de ontvanger kunnen).
Hoe het werkt bij meerdere zenders op 1 ontvanger durf ik niet te met zekerheid te zeggen daar je echt 1 specifieke zender met 1 specifieke ontvanger bindt betwijfel ik of dit gaat werken (maar nogmaals, geen idee of dit kan en staat volgens mij evenmin in de manual).

W.b. schakelaars, die review had ik ook gezien maar de schakelaars op die MZ-24 die ik recent heb gekregen zijn gewoon prima in orde en doen niet onder aan bijv. die op mijn Futaba FX-30 (sterker nog, ik denk zelfs dat ze net iets beter zijn qua kwaliteit).

Zenderpults kun je ook verkrijgen voor de MX en MZ en de MC is natuurlijk al een pultzender.
Dat is feitelijk het grootste verschil tussen MX, MC en MZ.
MX handzender op Graupner logica,
MC pultzender op Graupner logica,
MZ handzender op Futaba logica.

Voor jou als Multiplex gebruiker zou Graupner logica net iets meer in de zelfde lijn liggen maar anders is het een kwestie van gewenning (en hoewel ik op de Duitse fora gelezen heb dat er een paar hierdoor hun MZ voor een MC/MX gewisseld hebben lijkt dit mij meer een incident dan iets onoverkomelijks.)

Volgens sommigen ligt de MZ beter in de hand dan de MX, of dit zo is weet ik niet daar ik niet kan vergelijken.
In ieder geval ligt de MZ mij heel lekker in de hand (gewoon Jan-modaal handen).

Knuppelhoogte-verstelling is simpel zoals bij veel handzenders.

MZ heeft ook een geheugenkaart.

MZ heeft een interne speaker, MX/MC niet.

En verder is het zaak dat je gewoon voor jezelf bepaald wat je wilt / belangrijk acht.

Dan zal het de MX zijn welke deze niet heeft.
Heeft de MC een mp3 speler? De MZ lekker wel :p
Bluetooth heeft de MC dan weer wel en de MZ niet. Ga je het gebruiken? Vast niet.
Er zit wel een duidelijk verschil in programmeer mogelijkheden tussen de MZ-18 en de MZ-24 overigens. Let hier wel op!
Naast het mindere aantal kanalen schoot de MZ-18 voor mij tekort op het vlak van programmeer mogelijkheden.
Ik lees trouwens net ergens dat je tussen de MC en MX modelgeheugens over kunt zetten middels de computer (zet modelgeheugen van MX op de PC en daarna van PC op de MC). Wel moet je dan de knuppeltoewijzing nog aanpassen.
Hoe dit is met de MZ durf ik niet te zeggen.

Kijk gewoon goed naar de software mogelijkheden van de diverse zenders en vergelijk het met wat jij nodig hebt.

In mijn geval kan de MZ-24 gewoon prima met wat ik voor ogen heb met bijv. F5J modellen maar ook met schaalzwevers zal ik niet snel tekort komen.
Ik kon natuurlijk ook gewoon een MC-32 kopen en deze biedt meer kanalen en wat mogelijkheden t.o.v. bijv. de MZ-24 maar om eerlijk te zijn vind ik deze 650 euro meerprijs niet direct terug in waar ik deze zender voor ga gebruiken.
Ik bedoel, als ik het red met een zender van 400 euro waarom zou ik dan 650,- euro meer uitgeven alleen omdat anderen kunnen zien hoe cool mijn zender is.

Ben ik dan echt heel eerlijk en was ik wel van plan om er nog een berg geld tegenaan te gooien dan zou ik juist wat dieper in de buidel tasten en gewoon een Jeti DC16 of DC24 zender kopen.

....Heeft de MC een mp3 speler? De MZ lekker wel ....

Ja, dat heeft hij ook. En ik gebruik 'm dagelijks om mijn hele muziekcollectie af te spelen nooit...

Ik vind de MC-serie er ook mooi uit zien, met tevens schakelaars op diverse, makkelijke plekken (bijvoorbeeld aan de onderkant, waar je (ik :hammer:tenminste) in 'rust' mijn middelvinger toch al heb zitten. Kun je schakelen, zonder dat de duimen van de knuppels hoeven...

Ook krijg je waar voor je geld: alu-koffer, beugels + zenderriem, plus extra ontvanger erbij...

Jullie zijn me goed aan het helpen. Bedankt!
De MZ valt voor mij waarschijnlijk af vanwege te veel nadelen.
Denk aan de bedrijfsduur op de accu. Je mag blij zijn als je de zender niet hoeft bij te laden op het veld. Dat is wat ik tenminste opmaak uit de reviews.
Een touch screen werkt bij mij waarschijnlijk net zo slecht als een smartphone. Ding ziet mij vinger pas na de derde poging als ik enigszins agressief op het scherm hengst.
Ik ben dan waarschijnlijk ook de enige op deze planeet die nog knopjes op zijn telefoontje heeft zitten.
De MZ heeft een Futaba-gedachte-achtige manier van programmeren. Ik heb veel ruzie gehad met de FC-18 en de FC-28 (van anderen). Die heb ik nooit begrepen.

Dus dan blijft de MC en de MX over. Voor mij. Klinkt misschien decadent, maar je kunt ze natuurlijk ook allebei aanschaffen.
Ook al vlieg ik geen wedstrijden meer, een tweede zender achter de hand hebben vind ik wel een geruststellend idee.
Ik las dat je de vliegmodellen over kunt zetten van MC naar MX. Nou dan wordt aan die eis ook weer voldaan.
Mocht ik eens gaan handlaunchen, dan is een MX ook wel handiger dan een MC.
Een MC20 zou ik als A-zender gebruiken en nieuw aanschaffen. De MC32 heb ik in mijn handen gehad, maar als je met je duimen op de knuppels vliegt, zoals ik, lukt dat niet met de MC32 omdat de knuppels te ver van de rand gepositioneerd zitten. Als B-zender zou ik kiezen voor een MX die minstens de mogelijkheden van de MC20 heeft. Dit hoeft dan geen nieuwe zender te zijn. Dan heb ik ook iets minder pijn als ik in de duinen (zand) ga vliegen. Ik ga dus nu uitzoeken welke MX dat dan is. Wordt vervolgd.

En dan hier het vervolg.
Ik ben een behoorlijk eind met mijn vergelijk, maar wat ik niet terug kan vinden in de handleiding van de MC20 is de optie om elke schakelaar "vrij" aan te wijzen.
Of heeft Graupner bepaald welke schakelaar je dient te gebruiken? De handleiding van de MX20 is er wel duidelijk over:
"Freie Zuordnung aller Schalter zu Schaltfunktionen
durch einfaches Umlegen des gewünschten Schalters".

Ik vlieg met een MX20 en moet zeggen dat ik het grootse nadeel, waar ik bij aanschaf niet op gelet heb, het ontbreken van de sliders vind. Verder is het een hele fijne zender.

Mocht ik de keuze nog een keer maken dan zou ik voor de MC20 (of liever misschien wel de 32) kiezen.

Met sliders bedoel je de "Proportional-Schieberegler (SD1 + 2) aan de zijkant van de MC20?
Of bedoel je de schuiven (SR 1 + 2) in het midden van de zender?
Mag ik vragen waar je die voor gebruikt?

En wat kan volgens / voor jou de MC32 beter dan de MC20?

Ik bedoel met sliders, de schuiven aan de zijkant.
Die heeft de MX-20 dus niet, maar is voor het trekken van Flaps bijzonder handig.

de MC-20 had reikwijdte problemen, ik weet niet of dat nog zo is.

Misschien offtopic, maar wat heb je dan op je "ratelknuppel" geprogrammeerd als dat de flaps niet zijn?

Wel weer ontopic: Liever bij een volgende keuze de MC32 i.p.v. de MC20 vanwege vermeende reikwijdteproblemen?

Over de reikwijdte:

Lang geleden toen ik met 'n EON600 op ruim 500m zat (dat zou ik nu nooit meer doen :hammer:) zat er in de romp een GR12 ontvanger gestopt (met één antennedraadje binnenboord). Op die hoogte (540 meter ongeveer) ging m'n MC20 piepen (reikwijdteprobleem). Dat vroeg natuurlijk om nadere inspectie. Later heb ik er een GR16 ingestopt, met de twee antennedraadjes buiten het toestel. Toen had ik op dezelfde hoogte "vollbereich". Ik weet niet of het aan de positie van het antennedraadje lag in de romp, maar als je op deze hoogtes wilt gaan vliegen, dan zou ik er een GR16 ontvanger instoppen (GR16 gespecificeerd staat voor + 4000m bereik).

Echter, vliegen op 500+ meter met zo'n model is niet leuk meer en moet je echt turen naar je toestel, maar als het je dan toch een keer per ongeluk gebeurd (en de GR12 gespecificeerd staat voor + 2000m bereik) moet je er wel van op aan kunnen dat alles nog werkt. Ik zou eigenlijk nog een keer moeten testen met een GR12, en dan de antenne uit het toestel laten bungelen.... Maar dat mag niet meer.....

Laatst bewerkt:
Echter, vliegen op 500+ meter met zo'n model is niet leuk meer en moet je echt turen naar je toestel, maar als het je dan toch een keer per ongeluk gebeurd (en de GR12 gespecificeerd staat voor + 2000m bereik) moet je er wel van op aan kunnen dat alles nog werkt. Ik zou eigenlijk nog een keer moeten testen met een GR12, en dan de antenne uit het toestel laten bungelen.... Maar dat mag niet meer.....

Gij boefje :p

Maar anders de reikwijdte testen op een hoogte van 299,99 meter en een afstand van 1977,35 meter.
Of als je die 500 meter over wilt doen; 299,99 meter hoogte en 400 meter verwijdering. :D

Hoger dan 300 meter hebben we nooit gemogen volgens mij.

Mijn vraag in post #10 staat nog open, en die luidt:

Ik ben een behoorlijk eind met mijn vergelijk, maar wat ik niet terug kan vinden in de handleiding van de MC20 is de optie om elke schakelaar "vrij" aan te wijzen.
Kun je met een MC20 de schakelaars vrij toewijzen net als bij de MX20?

OK, dank je.

Ik ben trouwens aangenaam verrast door de prijzen van zenders en ontvangers van Graupner.
Maar dan was ik ook Weatronic gewend. Niet zo gek dat die club niet meer bestaat.

Back