Welke groter vliegtuig?

WillydeWoofer

Forum veteraan
Tijdens een vliegshow kreeg ik veel adviezen voor een Cub Carbon Z. Het formaat spreekt me erg aan.
Zijn er nog meer electromodellen die in aanmerking komen?
Bedankt voor de hulp.

Er is zoveel keus....
Wat zijn jouw eisen?
Moet het met motor, servo's en alle elektronica op ontvanger na gereed uit de doos komen?
Kun je zelf een setup opstellen en inbouwen?
Wil je zelf graag een toestel bouwen?
Moet het EPO zijn, of spreekt hout jou aan (hout is veel meer gebruikelijk in die omvang)

De wensen zijn;
Groot en dus goed zichtbaar. Liefst met een flinke electromotor (hoe sneller, hoe liever). Een bovendekker, dus makkelijk vliegend.
Hoe meer kant en klaar het toestel is hoe liever, maar servo's en een motor inbouwen is geen probleem.
Onafhankelijk van elkaar hebben een paar mensen, tijdens een vliegshow, bovengenoemd vliegtuig geadviseerd.
In een Duits maandblad is dit toestel deze maand op de 1e plaats geëindigd bij een lezersonderzoek.
Inmiddels vond ik een groot model Trojan T28 en een DHC Beaver.
Jullie advies wordt gewaardeerd.

Mooi vliegtuig met alle gegevens en set up er bij dus daar moet je eerst van uit gaan.

http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFL10450

Wat een ander er van vindt is echter minder belangrijk dan de vraag past hij bij jouw vlieg ervaring.
Aan de vraagstelling te zien ontbreekt het daar echter aan maar ik kan me vergissen.
Vliegen moet je eerst leren en dan telt voornamelijk of het makkelijk vliegt maar nog belangrijker kan je hem snel repareren.
En dan geldt hoe groter hoe moeilijker te repareren.
Een spanwijdte van 1 tot 1.5m is makkelijk te vliegen maar vooral goedkoper en makkelijker te repareren en ook daar is ruime keus in. ;)

Laatst bewerkt:
Mooi vliegtuig met alle gegevens en set up er bij dus daar moet je eerst van uit gaan.

http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFL10450

Wat een ander er van vindt is echter minder belangrijk dan de vraag past hij bij jouw vlieg ervaring.
Aan de vraagstelling te zien ontbreekt het daar echter aan maar ik kan me vergissen.
Vliegen moet je eerst leren en dan telt voornamelijk of het makkelijk vliegt maar nog belangrijker kan je hem snel repareren.
En dan geldt hoe groter hoe moeilijker te repareren.
Een spanwijdte van 1 tot 1.5m is makkelijk te vliegen maar vooral goedkoper en makkelijker te repareren en ook daar is ruime keus in. ;)

Ik ben inderdaad een beginnend vlieger. Dat groter, moeilijker is, wist ik niet. Repareren is geen probleem.

Hoe groter hoe makkelijker een model vliegt.
Alleen met de landing heb je meer gewicht wat doorzet.
Als je wijs ben vraag je wel hulp van een ervaren vlieger om het te leren.

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb tot nu toe 10-15 vluchten gemaakt met een You Can Fly. Mijn leraar had aanvankelijk moeite om de zenders aan elkaar te koppelen. Al vier keer is het vliegtuig helemaal gerepareerd, maar ondertussen behoorlijk uit model geraakt. Vandaag boorde hij zich na het opstijgen onmiddellijk de grond in. Vanuit de pits was hij al twee keer ergens tegenaan gevlogen. Het klinkt een beetje flauw, maar de meeste crashes kwamen niet door mij.
De tweede leraar vliegt in mode 4 en ik in mode 2. Toen ik de zender af wilde zetten, zette ik eerst het gas dicht, maar dat was juist vol-gas. Van dit soort pechgevallen heb ik dus aan de lopende band. Sterker nog, ik ben zelf nog nooit neergestort.

Voorlopig mag ik een makkelijk-vliegende laagdekker van een van de leraren gebruiken om te lessen en ik heb nog een Trojan T28 staan. Om nou voor € 180,00 weer een nieuwe YCF te kopen zie ik niet zitten. Zo langzamerhand weet ik het ook niet meer. Jullie wel? Misschien moet ik eerst maar eens op vakantie.

Zo langzamerhand weet ik het ook niet meer. Jullie wel? Misschien moet ik eerst maar eens op vakantie.
Waar je nu tegen aan loopt zijn de automatismen die je nog niet onder de knie hebt.
Voor je gaat vliegen met een instructeur moet hij wel met de zelfde mode vliegen als jij anders is het alleen wachten op een crash.
Dat geldt ook voor het gas dat je instinctief op de juiste manier moet gebruiken.
Het is ook gewoon dom om met 180 euro te gaan vliegen als je nog grote crash risico's loopt.
Het kan ook met een depron eigenbouw vliegtuig.
Je hebt dan een zender en elektronica in je vliegtuig van een paar tientjes die een crash meestal wel overleven.
Een eigenbouw vliegtuig dat na een crash vaak stuk is kost nog geen 10 euro en je kunt kiezen tussen honderden tekeningen op internet.
Dat is de weg om goedkoop te leren vliegen en als je dat aan wilt nemen dan ben je een heel grote stap verder.
Je kunt ook een vliegtuig bouwen en daar de elektronica in over zetten alleen moet het dan wel een beetje passen maar daar voor kan je gewoon een bouwdraadje starten op het forum.
Bouwen met schuimplaten is uiterst simpel en goedkoop.
De modellen zijn dan niet zo mooi maar voldoen uitstekend om te leren bouwen en vliegen.
Modellen vliegen zonder te kunnen bouwen is meestal een aflopende zaak.;)

Laatst bewerkt:
Waar je nu tegen aan loopt zijn de automatismen die je nog niet onder de knie hebt.
Voor je gaat vliegen met een instructeur moet hij wel met de zelfde mode vliegen als jij anders is het alleen wachten op een crash.
Dat geldt ook voor het gas dat je instinctief op de juiste manier moet gebruiken.
Het is ook gewoon dom om met 180 euro te gaan vliegen als je nog grote crash risico's loopt.
Het kan ook met een depron eigenbouw vliegtuig.
Je hebt dan een zender en elektronica in je vliegtuig van een paar tientjes die een crash meestal wel overleven.
Een eigenbouw vliegtuig dat na een crash vaak stuk is kost nog geen 10 euro en je kunt kiezen tussen honderden tekeningen op internet.
Dat is de weg om goedkoop te leren vliegen en als je dat aan wilt nemen dan ben je een heel grote stap verder.
Je kunt ook een vliegtuig bouwen en daar de elektronica in over zetten alleen moet het dan wel een beetje passen maar daar voor kan je gewoon een bouwdraadje starten op het forum.
Bouwen met schuimplaten is uiterst simpel en goedkoop.
De modellen zijn dan niet zo mooi maar voldoen uitstekend om te leren bouwen en vliegen.
Modellen vliegen zonder te kunnen bouwen is meestal een aflopende zaak.;)

Dat is toevallig (of niet natuurlijk), ik belde vanavond een vriend die ik nogal hoog aan sla (hij is ir.) en hij adviseerde ook zelfbouw. Pas een serieus toestel kopen als je het e,e,a, onder de knie hebt. Ik ga eens zoeken op het net.

Zojuist de zolder opgeruimd en wat stond daar: een kale Multiplex Easystar. Deze heeft v-vormige vleugels.
Daar hebben we aanvankelijk aelerons opgezet, maar dat bleek niet te werken. Dit toestel ziet er nog strak uit en is makkelijk weer op te bouwen. Mijn laatste nieuwe leraar adviseert ook eerst met een staartroer te leren vliegen en daarna pas met aelerons. Op internet staat dat v-vleugels ideaal zijn voor een beginner, omdat je dan meer draagkracht in de bochten hebt!? Deze leraar weet er volgens mij ook het meest van. Hij vliegt met turbinejets. Of zal ik vragen of hij er daar nog een van op zolder heeft staan? :mad::D

Met een moderne zender hoeft het geen probleem te zijn om met verschillende modes voor leraar en leerling te vliegen. Met de Taranis gaat dat bijvoorbeeld heel eenvoudig. Als je al zoveel gecrashed bent door je leraar dan wordt het hoog tijd om een andere te zoeken ;-)

Maar zo te lezen is dat al gelukt. Veel succes met leren vliegen verder!

Met een moderne zender hoeft het geen probleem te zijn om met verschillende modes voor leraar en leerling te vliegen. Met de Taranis gaat dat bijvoorbeeld heel eenvoudig. Als je al zoveel gecrashed bent door je leraar dan wordt het hoog tijd om een andere te zoeken ;-)

Maar zo te lezen is dat al gelukt. Veel succes met leren vliegen verder!

Het is moeilijk om als beginner de juiste weg te vinden. Eerst moet je proberen te ontdekken, wie er bij een vereniging wel en wie er geen verstand van zaken heeft. Wel is iedereen erg behulpzaam, maar iemand kan je ook helpen alles aan gort te vliegen :D. Gelukkig versta ik de kunst om de volgende dag weer vrolijk verder te gaan.

Ik heb een nieuwe Spektrum DX6. De nieuwe leraar vliegt in modus 4 en hij moet op de ontvanger eerst twee aansluitingen verwisselen!?

Voor zover ik weet zit je bij Spektrum aan een vaste volgorde van de kanalen. Als de zender van de leraar hier flexibel mee om kan gaan is er nog geen probleem. Als je het op kan lossen door wat stekkers om te pluggen is dat ook geen probleem. Het is aan te bevelen om met een vaste instructeur te werken. Succes!

Als ik het zo lees ben je nog echt een beginnend vlieger, en dan is een ca. 4 kg wegende Carbon Z Cub levens gevaarlijk.

De genoemde T-28 is ook nog te hoog gegrepen, een DHC-Beaver is een prima keus (indien een wingspan niet veel groter dan 1.5 meter)

Gewoon dus een leuke bovendekker, de genoemde Multiplex Mentor is inderdaad ook erg aan te raden als trainer. Dit soort kisten zijn redelijk sterk en gemakkelijk te repareren in geval van een niet al te zware crash.

De Carbon Z Cub kan je aan gaan denken als je drie kisten of een jaartje verder bent. Die kist is niet echt moeilijk te vliegen, en zeker een aanrader (heb 'm zelf ook), maar in de handen van een onervaren piloot gewoon een gevaar op het veld. En je bent al snel 500,- kwijt voordat je er mee kan vliegen, dus ik zou eerst maar eens wat goedkopere kisten stuk vliegen ;)

Laatst bewerkt:
We gaan morgen de Multiplex Easy opbouwen en vervolgens lessen.
Als ik daar mee kan landen en opstijgen, gaan we verder met de Trojan T28.
Daarna zal het pas de Carbon Z worden.
Bedankt voor al jullie adviezen.

Welke T-28 Trojan heb je op het oog Willy ?

[edit] en een andere goede manier om vliegervaring op te doen is een simulator op de PC te gebruiken.
Phoenix is een prima keuze om mee te beginnen, Realflight is nog beter.
Zoek op banggood.com, voor een tientje koop je een USB dongle.

Laatst bewerkt:
Welke T-28 Trojan heb je op het oog Willy ?

[edit] en een andere goede manier om vliegervaring op te doen is een simulator op de PC te gebruiken.
Phoenix is een prima keuze om mee te beginnen, Realflight is nog beter.
Zoek op banggood.com, voor een tientje koop je een USB dongle.

Ik heb de Phoenix. Daarmee vliegen gaat vrij goed.

De Trojan staat hier al een poosje. Er staat T28B op en nummer 140025. Het is een nieuwe die ik voor weinig van iemand heb overgekocht.

Back