Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ah.. ok, zal wel een Parkzone of Durafly o.i.d. zijn?
Was effe bang dat je naar de nieuwe T-28 van E-flite zat te kijken, da's ook een kist voor 6 cellen, en dus echt voor de gevorderde vliegers.
Zoals bijna altijd, zo veel mensen, zoveel meningen.
Over het algemeen is het juist dat een groter vliegtuig "makkelijker" vliegt. Ik zet dat tussen haakjes want wat is makkelijker? Maar behalve het vlieggemak zijn er nog meer zaken waarmee je rekening moet houden.
Hoe vervoer je het model, past hij achter op de fiets, of heb je een fietskar?
Heb je een auto en past hij daar wel in?
En ook niet onbelangrijk, waar en hoe berg je het model thuis op?
Kan je met de fiets of auto vlak bij het veld komen of moet je nog enkele honderden meters met je spullen sjouwen? Bij ons op de club moeten we zo'n 700 meter met onze spullen door het weiland lopen.
Een groot model moet vrijwel altijd in delen vervoerd worden. Hoe veel werk is het om het model op het veld weer in elkaar te zetten. En vergeet je niets tijdens het in elkaar zetten? Of ligt de koppelbuis voor de vleugels nog thuis en sta jij al op het veld?Heb ik daar soms ervaring mee?
Die Easycub zal zeker goed vliegen en je kan er prima mee leren vliegen. Wanneer je later over gaat naar een model zoals de Carbon Z zal je merken dat het vliegtuig zeker niet moeilijker zal vliegen dan de Easycub. Op bepaalde vlakken misschien zelfs makkelijker. Het vliegtuig zal wat rustiger reageren op zaken zoals turbulentie. Maar dat kan ook "tegenvallen" want de Carbon Z is een erg licht model en hoe lichter des te gevoeliger voor dingen zoals turbulentie.
Ook zal de Carbon Z wat "trager" reageren op de stuurcommando's. Een kleiner model reageert feller en directer. Dat kan een voordeel maar ook een nadeel zijn. Wat ik nog wel eens zie is dat mensen die voor het eerst met zo'n groot model gaan vliegen de neiging hebben te gaan oversturen. Ze willen bijvoorbeeld een bocht maken maar in plaats van direct de bocht in te draaien gaat dat grote model langzaam de bocht in. De vlieger denkt dat er iets niet helemaal goed gaat en gaat meer sturen waardoor het model uiteindelijk scherper de bocht in draait dan gewenst. Dat is een kwestie van wennen maar zeker in het begin is dat wel lastig.
He lijkt mij dus een goed idee om met een model als die Easycub te gaan beginnen. Wanneer je dan overstapt naar bijvoorbeeld de Carbon Z zal je daar weinig problemen mee krijgen. Even wennen maar daarna zal je er heel goed mee moeten kunnen vliegen.
Wil toch gaan leren vliegen met de Carbon Z? Dat kan zeker ook heel goed maar houd wel rekening met alle bijkomende zaken. Een kleiner model kan dan echt wel eens "makkelijker" zijn. Daarmee bedoel ik dus niet het vliegen ermee. Er zal niet eens zo heel veel verschil tussen die twee modellen zijn.
Tegengestelde adviezen, waar zie je ze niet?
Gisteren sprak ik met een vlieginstructeur. Hij geeft al tientallen jaren les aan 75% van de leden van zijn vliegclub. Verder was hij bepaald geen domme jongen.
Zijn advies: koop de Carbon Z Cub, want deze vliegt gemakkelijker dan een YouCanFly.
Ik vind het echt geen goed advies. Ja de Carbon Z Cub is over het algemeen lekker rustig en gemakkelijk te vliegen, het is echter ook een kist met enorm veel power als je het gas open gooit. Niet iets voor een beginner.
Het gewicht is voor een schuim model redelijk hoog, met een wat hardere landing (en die zal je als beginner toch een aantal gaan maken) gaan er gewoon dingen stuk. Het ding is een 3X zwaarder als een Youcanfly, een lichtere kist kan veel meer hebben.
Daarnaast is het een te duur model om mee te beginnen, naast de CZC zelf heb je toch vrij kostbare 6S lipo's van 3700mAh tot 5000mAh nodig, en een fatsoenlijke lader. Je zit dus snel op een 500,- Euro, wat me vrij veel lijkt voor een beginner.
Als laatste moet je ook nog wat bouw-ervaring hebben, om de kist netjes af te stellen en zeker in geval van de CZC het goed kunnen balanceren van propellers. Het model heeft nog al wat problemen met vibraties, en de ESC en motor vervangen is iets wat je al snel zal willen doen.
Hoewel niet voor beginners, blijft het wel degelijk een kist om aan te raden..
Hier is de mijne
Dat zicht "probleem" is vrij normaal en dat heeft iedereen.
Je kunt je vliegtuig alleen besturen als je ziet hoe hij vliegt, zodra je alleen nog een silhouetje ziet is het over met de pret....aan een silhouet kun je bv niet zien of hij van je af gaat of naar je toe komt, ook kun je er niet aan zien hoe hij "hangt".
Wel is het zo dat een ervaren vlieger in dat silhouetje eerder een vliegrichting zal herkennen en hem dan alsnog terug kan sturen, maar het is eigenlijk gewoon zaak te zorgen dat hij goed zichtbaar blijft.
En, dit is niet lullig bedoeld, maar heeft ook te maken met je ogen, vooral als je wat ouder wordt neemt je zicht af en waar een jonger persoon met een scherpe blik het nog zou zien is het voor een oudere vaak een "bewegende stip" geworden.
Maar ook voor die persoon met het betere zicht geldt weer, zodra hij alleen een stip ziet weet hij ook niet meer precies wat er gebeurd en een stip is moeilijk / niet te besturen.
Houd altijd 3 dingen als gouden regel,( 1) vlieg niet te ver, (2) maar ook niet te dichtbij. Als en vliegtuig over je hoofd vliegt en je moet meedraaien met je hoofd omhoog is de kans groot dat je je oriëntatie kwijtraakt en niet meer ziet hoe je stuurt, zelfs niet naar boven of beneden en dan gaat het snel mis.
En als 3e regel, vlieg nooit in de zon, dan ben je een paar seconden verblindt en voor je je vliegtuig weer ziet kan hij al zodanig in de problemen zijn dat je het ook niet meer redt.
Ik heb hier nog niemand de Multiplex Funcub horen noemen? Ik heb hem en het is een geweldig ding. Mede doordat hij mooi langzaam kan vliegen, een aanrader.
En.... Als beginnend vlieger, investeer in een goede flightsimulator voor op je computer en maak meters achter het scherm. Je moet vingergeheugen kweken, d.w.z. dat intuïtief de goede richting uitgaat bij het opzij en naar je toe vliegen, uren maken op de simulator. een goede kan je vrij nauwkeurig instellen.
Dat heeft iedereen en dat licht niet aan het vliegtuig maar aan gebrek aan ervaring.Van dit soort dingen, heb ik nou vanaf het begin: grrrrrr.
Als ik een beetje fatsoenlijk kan vliegen met de You Can Fly, koop ik de Carbon Z Cub. Op rcgroups zijn er 1025 pagina's te lezen over dit toestel.
Een lastige;
Ik moet vrij hoog vliegen, zodat de leraar het toestel op kan vangen als ik een fout maak. Ik maak uiteraard fouten, maar meestal kan ik het toestel zelf weer in de goede baan brengen. Als je dan vervolgens wat verder wegvliegt, wordt het toestel steeds minder goed te zien. Soms zie ik dan niet eens meer welke kant hij op gaat. Weet iemand hier een oplossing voor?
Waauw dat ik dat nog mag mee maken.U bent een wijs man cdromflyer.
Lijk mij dat je voor lessen niet zo ver weg moet dat je je toestel bijna niet meer ziet, dat zijn dingen - je grenzen opzoeken - die je doet als je al het minder spannende goed onder de knie hebt. Ik vind het een beetje raar dat je leraar dat toelaat. Ook vind ik het raad dat hij in een andere mode vliegt, ik zou idd ook een andere leraar vragen die dezelfde mode vliegt als jij.