Welke groter vliegtuig?

Ah.. ok, zal wel een Parkzone of Durafly o.i.d. zijn?

Was effe bang dat je naar de nieuwe T-28 van E-flite zat te kijken, da's ook een kist voor 6 cellen, en dus echt voor de gevorderde vliegers.

Tegengestelde adviezen, waar zie je ze niet?

Gisteren sprak ik met een vlieginstructeur. Hij geeft al tientallen jaren les aan 75% van de leden van zijn vliegclub. Verder was hij bepaald geen domme jongen.
Zijn advies: koop de Carbon Z Cub, want deze vliegt gemakkelijker dan een YouCanFly.

Waarom volg ik dat niet op? Door de hier gekregen adviezen en het advies van mijn huidige instructeur. Zo dadelijk ga ik met het de Easycub vliegklaar maken en zoals jullie weten staat hier nog een nieuwe T28.
Mijn gedachte als leek is, dat het veel slimmer is om eerst ervaring op te doen met de toestellen die ik hier heb staan. Deze waren nieuw en goedkoop. Beiden gekocht van mensen die nooit aan de hobby zijn begonnen. Ik weet niet precies meer wat ik er voor betaald heb, want het waren complete sets met Futaba en Spektrum zenders, laders, lipo's etc. maar ik schat 100 euro per vliegtuig. Hoe meer ik oefen met deze toestellen, hoe langer straks de Carbon Z heel zal blijven (muzikantenlogica :D).

Wat een luxe problemen allemaal :)

Zoals bijna altijd, zo veel mensen, zoveel meningen. :)
Over het algemeen is het juist dat een groter vliegtuig "makkelijker" vliegt. Ik zet dat tussen haakjes want wat is makkelijker? Maar behalve het vlieggemak zijn er nog meer zaken waarmee je rekening moet houden.
Hoe vervoer je het model, past hij achter op de fiets, of heb je een fietskar?
Heb je een auto en past hij daar wel in?
En ook niet onbelangrijk, waar en hoe berg je het model thuis op?
Kan je met de fiets of auto vlak bij het veld komen of moet je nog enkele honderden meters met je spullen sjouwen? Bij ons op de club moeten we zo'n 700 meter met onze spullen door het weiland lopen.
Een groot model moet vrijwel altijd in delen vervoerd worden. Hoe veel werk is het om het model op het veld weer in elkaar te zetten. En vergeet je niets tijdens het in elkaar zetten? Of ligt de koppelbuis voor de vleugels nog thuis en sta jij al op het veld?:rolleyes: Heb ik daar soms ervaring mee? :D

Die Easycub zal zeker goed vliegen en je kan er prima mee leren vliegen. Wanneer je later over gaat naar een model zoals de Carbon Z zal je merken dat het vliegtuig zeker niet moeilijker zal vliegen dan de Easycub. Op bepaalde vlakken misschien zelfs makkelijker. Het vliegtuig zal wat rustiger reageren op zaken zoals turbulentie. Maar dat kan ook "tegenvallen" want de Carbon Z is een erg licht model en hoe lichter des te gevoeliger voor dingen zoals turbulentie.
Ook zal de Carbon Z wat "trager" reageren op de stuurcommando's. Een kleiner model reageert feller en directer. Dat kan een voordeel maar ook een nadeel zijn. Wat ik nog wel eens zie is dat mensen die voor het eerst met zo'n groot model gaan vliegen de neiging hebben te gaan oversturen. Ze willen bijvoorbeeld een bocht maken maar in plaats van direct de bocht in te draaien gaat dat grote model langzaam de bocht in. De vlieger denkt dat er iets niet helemaal goed gaat en gaat meer sturen waardoor het model uiteindelijk scherper de bocht in draait dan gewenst. Dat is een kwestie van wennen maar zeker in het begin is dat wel lastig.

He lijkt mij dus een goed idee om met een model als die Easycub te gaan beginnen. Wanneer je dan overstapt naar bijvoorbeeld de Carbon Z zal je daar weinig problemen mee krijgen. Even wennen maar daarna zal je er heel goed mee moeten kunnen vliegen.
Wil toch gaan leren vliegen met de Carbon Z? Dat kan zeker ook heel goed maar houd wel rekening met alle bijkomende zaken. Een kleiner model kan dan echt wel eens "makkelijker" zijn. Daarmee bedoel ik dus niet het vliegen ermee. Er zal niet eens zo heel veel verschil tussen die twee modellen zijn.

Zoals bijna altijd, zo veel mensen, zoveel meningen. :)
Over het algemeen is het juist dat een groter vliegtuig "makkelijker" vliegt. Ik zet dat tussen haakjes want wat is makkelijker? Maar behalve het vlieggemak zijn er nog meer zaken waarmee je rekening moet houden.
Hoe vervoer je het model, past hij achter op de fiets, of heb je een fietskar?
Heb je een auto en past hij daar wel in?
En ook niet onbelangrijk, waar en hoe berg je het model thuis op?
Kan je met de fiets of auto vlak bij het veld komen of moet je nog enkele honderden meters met je spullen sjouwen? Bij ons op de club moeten we zo'n 700 meter met onze spullen door het weiland lopen.
Een groot model moet vrijwel altijd in delen vervoerd worden. Hoe veel werk is het om het model op het veld weer in elkaar te zetten. En vergeet je niets tijdens het in elkaar zetten? Of ligt de koppelbuis voor de vleugels nog thuis en sta jij al op het veld?:rolleyes: Heb ik daar soms ervaring mee? :D

Die Easycub zal zeker goed vliegen en je kan er prima mee leren vliegen. Wanneer je later over gaat naar een model zoals de Carbon Z zal je merken dat het vliegtuig zeker niet moeilijker zal vliegen dan de Easycub. Op bepaalde vlakken misschien zelfs makkelijker. Het vliegtuig zal wat rustiger reageren op zaken zoals turbulentie. Maar dat kan ook "tegenvallen" want de Carbon Z is een erg licht model en hoe lichter des te gevoeliger voor dingen zoals turbulentie.
Ook zal de Carbon Z wat "trager" reageren op de stuurcommando's. Een kleiner model reageert feller en directer. Dat kan een voordeel maar ook een nadeel zijn. Wat ik nog wel eens zie is dat mensen die voor het eerst met zo'n groot model gaan vliegen de neiging hebben te gaan oversturen. Ze willen bijvoorbeeld een bocht maken maar in plaats van direct de bocht in te draaien gaat dat grote model langzaam de bocht in. De vlieger denkt dat er iets niet helemaal goed gaat en gaat meer sturen waardoor het model uiteindelijk scherper de bocht in draait dan gewenst. Dat is een kwestie van wennen maar zeker in het begin is dat wel lastig.

He lijkt mij dus een goed idee om met een model als die Easycub te gaan beginnen. Wanneer je dan overstapt naar bijvoorbeeld de Carbon Z zal je daar weinig problemen mee krijgen. Even wennen maar daarna zal je er heel goed mee moeten kunnen vliegen.
Wil toch gaan leren vliegen met de Carbon Z? Dat kan zeker ook heel goed maar houd wel rekening met alle bijkomende zaken. Een kleiner model kan dan echt wel eens "makkelijker" zijn. Daarmee bedoel ik dus niet het vliegen ermee. Er zal niet eens zo heel veel verschil tussen die twee modellen zijn.

Dank je voor de duidelijke uitleg.
Vandaag hebben we de Easycub helemaal vliegklaar gemaakt. Ik heb daar veel van geleerd. Mijn nieuwe leraar is uiterst secuur, dat ben ik eigenlijk ook. Vanavond gaan we er al mee vliegen. Dit vliegtuig past in zijn geheel in de auto, zonder dat de vleugels er af moeten. Waarschijnlijk koop ik voor hem een gebruikte zender van hetzelfde merk, dan kunnen we draadloos verbinden. Een vriend is bevorderd tot assistent leraar. Hij vliegt ook met Spektrum. De bedoeling is om met ieder, 2x per week te gaan vliegen en 5 lipo's per keer. Dus 20 vluchten per week. Kan ik eenmaal zelf landen, dan ga ik elke dag.
Voor mijn gevoel zit ik nu een beetje goed op de rit, maar dan in de lucht :D.

Tegengestelde adviezen, waar zie je ze niet?

Gisteren sprak ik met een vlieginstructeur. Hij geeft al tientallen jaren les aan 75% van de leden van zijn vliegclub. Verder was hij bepaald geen domme jongen.
Zijn advies: koop de Carbon Z Cub, want deze vliegt gemakkelijker dan een YouCanFly.

Ik vind het echt geen goed advies. Ja de Carbon Z Cub is over het algemeen lekker rustig en gemakkelijk te vliegen, het is echter ook een kist met enorm veel power als je het gas open gooit. Niet iets voor een beginner.

Het gewicht is voor een schuim model redelijk hoog, met een wat hardere landing (en die zal je als beginner toch een aantal gaan maken) gaan er gewoon dingen stuk. Het ding is een 3X zwaarder als een Youcanfly, een lichtere kist kan veel meer hebben.

Daarnaast is het een te duur model om mee te beginnen, naast de CZC zelf heb je toch vrij kostbare 6S lipo's van 3700mAh tot 5000mAh nodig, en een fatsoenlijke lader. Je zit dus snel op een 500,- Euro, wat me vrij veel lijkt voor een beginner.

Als laatste moet je ook nog wat bouw-ervaring hebben, om de kist netjes af te stellen en zeker in geval van de CZC het goed kunnen balanceren van propellers. Het model heeft nog al wat problemen met vibraties, en de ESC en motor vervangen is iets wat je al snel zal willen doen.

Hoewel niet voor beginners, blijft het wel degelijk een kist om aan te raden..

Hier is de mijne :)

Laatst bewerkt:
Ik vind het echt geen goed advies. Ja de Carbon Z Cub is over het algemeen lekker rustig en gemakkelijk te vliegen, het is echter ook een kist met enorm veel power als je het gas open gooit. Niet iets voor een beginner.

Het gewicht is voor een schuim model redelijk hoog, met een wat hardere landing (en die zal je als beginner toch een aantal gaan maken) gaan er gewoon dingen stuk. Het ding is een 3X zwaarder als een Youcanfly, een lichtere kist kan veel meer hebben.

Daarnaast is het een te duur model om mee te beginnen, naast de CZC zelf heb je toch vrij kostbare 6S lipo's van 3700mAh tot 5000mAh nodig, en een fatsoenlijke lader. Je zit dus snel op een 500,- Euro, wat me vrij veel lijkt voor een beginner.

Als laatste moet je ook nog wat bouw-ervaring hebben, om de kist netjes af te stellen en zeker in geval van de CZC het goed kunnen balanceren van propellers. Het model heeft nog al wat problemen met vibraties, en de ESC en motor vervangen is iets wat je al snel zal willen doen.

Hoewel niet voor beginners, blijft het wel degelijk een kist om aan te raden..

Hier is de mijne :)

Alweer een zinvolle reactie, waarvoor dank :). Mooie film trouwens. Je hebt er een upgrade in liggen?
Zelf had ik ook al aan de dure lipo's gedacht. Nu heb ik Gens Ace 4 x 2200 en 1 x 3300. Deze gaan in de huidige Easycub. Ik heb overigens twee goede laders.
Gisterenavond voor het eerst weer les gehad met de Easycub. Men heeft de dong bijgesteld en het toestel gedraagt zich nu prima. Nou ik nog :D. Reageren op de wind blijkt lastig, zeker als hij wat verder weg vliegt zie ik het beduidend minder goed. Nu wordt het een kwestie van doorzetten. Ik geef nu 40 jaar muziekles en ik weet daardoor dat na een paar maanden het 'nieuwtje' er af is en daarna de beslissende fase begint. Morgen ga ik met de zenders verbonden vliegen.

Een lastige;
Ik moet vrij hoog vliegen, zodat de leraar het toestel op kan vangen als ik een fout maak. Ik maak uiteraard fouten, maar meestal kan ik het toestel zelf weer in de goede baan brengen. Als je dan vervolgens wat verder wegvliegt, wordt het toestel steeds minder goed te zien. Soms zie ik dan niet eens meer welke kant hij op gaat. Weet iemand hier een oplossing voor?

Dat zicht "probleem" is vrij normaal en dat heeft iedereen.

Je kunt je vliegtuig alleen besturen als je ziet hoe hij vliegt, zodra je alleen nog een silhouetje ziet is het over met de pret....aan een silhouet kun je bv niet zien of hij van je af gaat of naar je toe komt, ook kun je er niet aan zien hoe hij "hangt".
Wel is het zo dat een ervaren vlieger in dat silhouetje eerder een vliegrichting zal herkennen en hem dan alsnog terug kan sturen, maar het is eigenlijk gewoon zaak te zorgen dat hij goed zichtbaar blijft.
En, dit is niet lullig bedoeld, maar heeft ook te maken met je ogen, vooral als je wat ouder wordt neemt je zicht af en waar een jonger persoon met een scherpe blik het nog zou zien is het voor een oudere vaak een "bewegende stip" geworden.
Maar ook voor die persoon met het betere zicht geldt weer, zodra hij alleen een stip ziet weet hij ook niet meer precies wat er gebeurd en een stip is moeilijk / niet te besturen.

Houd altijd 3 dingen als gouden regel,( 1) vlieg niet te ver, (2) maar ook niet te dichtbij. Als en vliegtuig over je hoofd vliegt en je moet meedraaien met je hoofd omhoog is de kans groot dat je je oriëntatie kwijtraakt en niet meer ziet hoe je stuurt, zelfs niet naar boven of beneden en dan gaat het snel mis.
En als 3e regel, vlieg nooit in de zon, dan ben je een paar seconden verblindt en voor je je vliegtuig weer ziet kan hij al zodanig in de problemen zijn dat je het ook niet meer redt.

Dat zicht "probleem" is vrij normaal en dat heeft iedereen.

Je kunt je vliegtuig alleen besturen als je ziet hoe hij vliegt, zodra je alleen nog een silhouetje ziet is het over met de pret....aan een silhouet kun je bv niet zien of hij van je af gaat of naar je toe komt, ook kun je er niet aan zien hoe hij "hangt".
Wel is het zo dat een ervaren vlieger in dat silhouetje eerder een vliegrichting zal herkennen en hem dan alsnog terug kan sturen, maar het is eigenlijk gewoon zaak te zorgen dat hij goed zichtbaar blijft.
En, dit is niet lullig bedoeld, maar heeft ook te maken met je ogen, vooral als je wat ouder wordt neemt je zicht af en waar een jonger persoon met een scherpe blik het nog zou zien is het voor een oudere vaak een "bewegende stip" geworden.
Maar ook voor die persoon met het betere zicht geldt weer, zodra hij alleen een stip ziet weet hij ook niet meer precies wat er gebeurd en een stip is moeilijk / niet te besturen.

Houd altijd 3 dingen als gouden regel,( 1) vlieg niet te ver, (2) maar ook niet te dichtbij. Als en vliegtuig over je hoofd vliegt en je moet meedraaien met je hoofd omhoog is de kans groot dat je je oriëntatie kwijtraakt en niet meer ziet hoe je stuurt, zelfs niet naar boven of beneden en dan gaat het snel mis.
En als 3e regel, vlieg nooit in de zon, dan ben je een paar seconden verblindt en voor je je vliegtuig weer ziet kan hij al zodanig in de problemen zijn dat je het ook niet meer redt.

Bedankt voor de tips.
Als zeer ervaren (20 jaar) slotracer met snelheden van 85km per uur, was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Het werd rc vliegen. Omdat ik al 59 jaar ben, weet ik dat er langer over ga doen dan een jonge knaap. Ik weet dat ik minder scherp ben gaan zien de laatste jaren. De leraren tot nu toe, laten mij behoorlijk ver wegvliegen, ik schat een paar honderd meter. Tijdens de les van morgen zal ik zeggen, dat ik het toestel dan niet meer kan zien. In principe staan wij met de rug naar de zon.
Ik hoop toch echt dit jaar nog een fatsoenlijke rechthoek te kunnen vliegen en zelfstandig te kunnen opstijgen en landen. De techniek van het vliegtuig en de zender leren, zit ik niet echt over in.

Ik heb hier nog niemand de Multiplex Funcub horen noemen? Ik heb hem en het is een geweldig ding. Mede doordat hij mooi langzaam kan vliegen, een aanrader.

En.... Als beginnend vlieger, investeer in een goede flightsimulator voor op je computer en maak meters achter het scherm. Je moet vingergeheugen kweken, d.w.z. dat intuïtief de goede richting uitgaat bij het opzij en naar je toe vliegen, uren maken op de simulator. een goede kan je vrij nauwkeurig instellen.

Ik heb hier nog niemand de Multiplex Funcub horen noemen? Ik heb hem en het is een geweldig ding. Mede doordat hij mooi langzaam kan vliegen, een aanrader.

En.... Als beginnend vlieger, investeer in een goede flightsimulator voor op je computer en maak meters achter het scherm. Je moet vingergeheugen kweken, d.w.z. dat intuïtief de goede richting uitgaat bij het opzij en naar je toe vliegen, uren maken op de simulator. een goede kan je vrij nauwkeurig instellen.

Op rcgroups.com is men erg enthousiast over de FunCub.

Omgaan met de sim gaat vrij goed.

Gisterenavond teruggekomen van vakantie. Mooie zwevers gezien: gieren van 280cm.

Voor de vakantie nog even de EasyCub gemold. Mijn leraar vliegt met het gas andersom. Dat was ik even vergeten toen het toestel op de grond stond. En de accu zat er nog in: foutje bedankt. Het boorde zich in het voorwiel van de fiets van een behulpzame vriend. Van dit soort dingen, heb ik nou vanaf het begin: grrrrrr.

Maar geen nood, de club heeft een You Can Crash :D en daar mag ik nu verder mee leren vliegen.
De Trojan T28 wil ik trouwens verkopen. Ik vind hem te klein. Als ik een beetje fatsoenlijk kan vliegen met de You Can Fly, koop ik de Carbon Z Cub. Op rcgroups zijn er 1025 pagina's te lezen over dit toestel.

Van dit soort dingen, heb ik nou vanaf het begin: grrrrrr.

Als ik een beetje fatsoenlijk kan vliegen met de You Can Fly, koop ik de Carbon Z Cub. Op rcgroups zijn er 1025 pagina's te lezen over dit toestel.
Dat heeft iedereen en dat licht niet aan het vliegtuig maar aan gebrek aan ervaring.
Tegen de tijd dat je fatsoenlijk vliegen kunt vind je het niet belangrijk meer hoe veel pagina's er al over de Carbon Z Cub geschreven zijn.
Dan heb je er zelf een gefundeerde mening over.
Nu fantaseer je er alleen over maar als dat je motiveert dan is daar niets mis mee. ;)

Laatst bewerkt:
Een lastige;
Ik moet vrij hoog vliegen, zodat de leraar het toestel op kan vangen als ik een fout maak. Ik maak uiteraard fouten, maar meestal kan ik het toestel zelf weer in de goede baan brengen. Als je dan vervolgens wat verder wegvliegt, wordt het toestel steeds minder goed te zien. Soms zie ik dan niet eens meer welke kant hij op gaat. Weet iemand hier een oplossing voor?

Als je met een leraar/leerling systeem vliegt kan je heel laat ingrijpen.
Zelf liet ik leerlingen nooit zo hoog vliegen, metertje of 50 en ik heb ingrepen gedaan op 1 a 2 meter hoogte.
Gaat prima.

Dan je probleem, hoe weet je hoe een vliegtuig ligt...
Op een gegeven moment moet je weten dat als je een bepaalde kant opstuurt het model op een bepaalde manier ligt.
Dat is ervaring maar ook oefening.
In F5B wedstrijden zaten we regelmatig zo hoog dat je het model vrijwel niet meer zag maar je weet dat als je eerst naar rechts stuurt je naar links moet sturen om het weer in dezelfde baan te krijgen.

Veel beginners willen te veel sturen, daar kan ook het probleem zitten.
Een model vliegt normaal gesproken neutraal, als jij niets doet gaat het vliegtuig in dezelfde baan verder.
Probeer maar eens van links naar rechts (of omgekeerd) te vliegen en zet je zender op de grond,
Het vliegtuig zal gewoon doorvliegen, je hoeft niet te sturen.
Als je te veel gaat sturen dan slingert het model door de lucht en maakt het moeilijker te bepalen hoe het ligt.

Nog een tip:
Vlieg eens met een andere instructeur, verschillende meningen en vliegstijlen is zeer leerzaam.

GJ

Lijk mij dat je voor lessen niet zo ver weg moet dat je je toestel bijna niet meer ziet, dat zijn dingen - je grenzen opzoeken - die je doet als je al het minder spannende goed onder de knie hebt. Ik vind het een beetje raar dat je leraar dat toelaat. Ook vind ik het raad dat hij in een andere mode vliegt, ik zou idd ook een andere leraar vragen die dezelfde mode vliegt als jij.

Lijk mij dat je voor lessen niet zo ver weg moet dat je je toestel bijna niet meer ziet, dat zijn dingen - je grenzen opzoeken - die je doet als je al het minder spannende goed onder de knie hebt. Ik vind het een beetje raar dat je leraar dat toelaat. Ook vind ik het raad dat hij in een andere mode vliegt, ik zou idd ook een andere leraar vragen die dezelfde mode vliegt als jij.

Zicht: vrijdag een oogmeting laten doen en een zonnebril op sterkte besteld (+1,25).
ik zal vragen of we wat dichter bij kunnen blijven m.i. heeft het ook geen zin.
Mode 2 en 4: ik vlieg single stick met rechts, alleen het staartroer is aktief, binnenkort vliegen met 2 zenders gekoppeld en met aillerons. alleen het gas gaat nu andersom, maar daar blijf ik nog even van af. zodra ik ga starten en landen, gaat de leraar in mijn mode vliegen.
Algemeen: de wind gooit roet in het eten. ik reageer te laat, m.n. de snelheid gaat er dan uit. te laat reageren betekent over-reageren met alle gevolgen vandien. de wind is mijn grootste vijand. de eerste autorijles en trompetles gingen ook niet al te best ;)
Tot slot: het is veruit de beste leraar tot nu toe.

Al met al nog veel oefenen en leren zie ik wel. Wanneer ben je begonnen met lessen?
En.... misschien ben je wel wat vroeg aan het nadenken over een groter model ;-)

Back