Nee.... EPA is endpoint. EXP is exponentieel, en dat is een functie die in mijn ogen niks op een heli te zoeken heeft. Velen zijn dat niet met mij eens, maar die mensen sturen vrijwel allemaal met electronische ondersteuning, en dan is EXP inderdaad minder schadelijk
Die EPA moet je tijdens de set-up op 100% laten staan, om te voorkomen dat je ergens iets verkeerd instelt.
Als je eenmaal vliegt, kun je hem gerust wat terugzetten als de heli al te giftig reageert op de staart.
Als je hem terugzet tijdens de set-up, bestaat de kans dat je ergens anders iets verkeerd doet, omdat jij, en dit is niet kwaad bedoeld, nog niet helemaal begrijpt hoe een en ander exact werkt. De kans bestaat ddan dat je ergens wat over het hoofd ziet en bijvoorbeeld je hevellengte aanpast terwijl EPA niet op 100% stond....
Vandaar dat het belangrijk is, dat je een bepaalde volgorde aanhoudt, zodat je iedere stap vanuit de juiste uitgangspositie doet.
Die stappen herhaal ik nu nog even kort, gewoon voor de duidelijkheid:
1-EERST mechanische set-up. Hiervoor gyro er tussenuit, servo rechtsstreeks in ontvanger (juiste kanaal) en EPA op 100. Hevellengte afstellen tot er net wel, net geen mechanische aanslag is.
2-Daarna
optioneel: heli tot nét tegen hooverpunt aan brengen (maar NIET VLIEGEN) en de stuurstanglengte of servopositie schuiven tot de heli met trim in het midden en stick neutraal, "ongeveer" recht blijft. Na deze operatie, stap 1 even vluchtig herhalen ter controle dat hier niet teveel veranderd is.
3-gyro aansluiten, in rate mode zetten, en met limits potmeter het laatste beetje mechanische aanslag er uit werken. Tijdens deze afstelling moet je volkomen negeren hoeveel of hoe weinig stick er nodig is om de servo "in de hoek" te krijgen.
4-voorzichtig gaan hooveren, en de gain afstellen zodat de staart niet oscilleert (gain te hoog), niet zwalkerig (gain te laag) reageert, maar mooi soepel de commando's volgt. Negeren hoeveel stick je nodig hebt. Zolang het niet uit de hand loopt gaat het bij deze stap puur om hoe de gyro reageert/corrigeert.
5-rustige rondvlucht in gaan (bijvoorbeeld lazy eights vliegen), en kijken of de staart "lekker" aanvoelt in de bochten, en NU PAS, mag je met EPA de staart kalmeren.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden uiteraard, maar deze methode is gewoon de meest correcte, en als je hem strak aanhoud, hoef je niet te begrijpen hoe het werkt, en ben je toch 100% zeker dat het niet fout gaat.
Ik vlieg nu ruim 30 jaar heli, en deze methode pas ik nog steeds toe in de exacte volgorde zoals ik hem hier beschrijf. Iedere keer weer, ondanks dat ik ondertussen toch wel aardig inzicht heb in hoe een en ander meet-en-regel-technisch in elkaar steekt.
Het is dus niet "afstellen voor dummies" maar gewoon goede en bewezen praktijk
Nog even ter uitleg waarom je aan het eind wel met EPA mag spelen: Je hebt al vast gesteld, dat na de "werktafel-set-up" de hekrotor al bij halve stick in de hoek staat.
Je hebt nu de volle slag van de hekrotor ter beschikking, bij de volle slag van de servo. Daarmee wil de heli, ALS je die uitslag zou geven in de lucht, ENORM hard rondgaan.
Je gaat nu vliegen en de boel reageert te giftig, dus je schroeft EPA terug. Stel, jij stuurt je heli dwars op de wind, en de wind wil die staart terugblazen. Dan neemt de draaisnelheid van de heli af zonder dat jij verder wat met je stick doet. De gyro merkt dat, en houd op met tegenwerken, dus jij krijgt opeens toch die volle hekrotoruitslag, zonder dat jij daar wat voor hoeft te doen...
Er is dus niks aan de hand als je EPA terugschroeft NA de mechanische set-up.
Je moet alleen als uitgangspunt voor je mechanische setup 100% EPA gebruiken, anders loop je kans, dat je bijvoorbeeld volle slag hekrotor al bij halve slag servo bereikt, en dat gaat ten koste van de nauwkeurigheid, EN van de beschikbare trekkracht van de servo. En vergis je niet in de kracht die nodig is om een hekrotor te bedienen als hij op toeren is.
Groet, Bert