Welke gyro gebruiken?

Hallo allemaal,

Ik ben een trex 550E super combo V2 aan het bouwen.
Bij deze kit zit een GP900 bij geleverd.
Ik vind dit in combinatie met mijn eigen ontvanger een onhandig ding met extra kabels.
Ik ben opzoek naar een goede prijs/kwaliteit gyro waar ik even mee vooruit kan.

Wat adviseren jullie?

Groet,

Carlos

Hier in het verkoop forum anders gaan ze voor 75,- op ebay. Maar mocht je ooit voor fbl gaan is de beastx een betere keus.

Waarom zou je een andere kopen?
Je kunt hem ook alleen als hekgyro gebruiken.
Of je sluit met met een S-Bus of iets dergelijks aan op de ontvanger.
Ik zou hem gewoon gebruiken. Zonde van het geld om zo maar weg te doen.
Het is een prima gyro.

als hij ongeveer gelijk is aan de gp780 /750 is het best een goede gyro, alleen soms even lastig in te stellen. Als hij het dan eenmaal doet is hij prima

Uiteindelijk heb ik een Futaba GY401 gekocht.
Een ding valt mij op.
Als ik op de normale gyro stand vliegt blijft de staart keurig recht, zodra ik overschakel naar AVC loopt de neus zachtjes weg naar rechts.
De trim staat in de normale stand precies in het middel.

Iemand een idee?

Staart servo een heel klein beetje verschuiven. Of als dat niet kan de link tussen de servo en staart wat wijzigen.
O nee je zegt normaal wel goed

Geen subtrim op de staart!

Trouwens je zegt keurig recht. Kan alleen bij geen wind en zo. Weet je zeker dat je de gyro standen niet door elkaar haalt
Groeten
Martin

Laatst bewerkt:
Hoi Martin

Alle subtrims staan op 0
Servo kan in mijn inzien niet scheef staan.
Gyro standen zijn makkelijk af te lezen, als het ledje rood brand staat hij in de AVC mode, ledje uit gyro mode.

Ik heb de servo link net zo lang afgesteld totdat hij recht hovert met de trim in het midden.

Start je wel op in AVC (heading Hold mode)?
Je MOET eem 401 in HH opstarten anders initialiseert hij niet goed.
Het lampje moet dus permanent branden (zonder input).
Pas dan mag je ook Normal mode gebruiken

Start je wel op in AVC (heading Hold mode)?
Je MOET eem 401 in HH opstarten anders initialiseert hij niet goed.
Het lampje moet dus permanent branden (zonder input).
Pas dan mag je ook Normal mode gebruiken

Met 4 stuks GY401 in gebruik, en een paar als reserve op de plank, durf ik gerust te stellen, dat het voor de werking van het apparaat helemaal geen reet uitmaakt of je dat ding in HH opstart of niet....

(Ik heb het zojuist uitgebreid voor je getest met alle "opstart-scenario's" die ik kon verzinnen, en het maakt ECHT niks uit)

Er is maar een ding van belang als je op enig moment gedurende de vlucht HH wilt gebruiken, en dat is dat de ReVo curve (pitch=>hekrotor mixer) uitgeschakeld staat tijdens initialiseren.

99.9% van de mensen gebruikt het ding maar in één mode, en dan doet het totaal niet ter zake hoe je hem initialiseert, zolang je hem initialiseerd in de stand waarin je hem gebruikt....

Dat regeltje in de manual staat er alleen om die 0.1% van de gevallen waarin het mogelijk mis kan gaan, te omzeilen, want niet iedereen snapt voldoende van meet&regel-techniek om uitgebreid te gaan uitleggen wanneer iets wel, en wanneer iets niet kan....

Groet, Bert

ALs de 401 wegloopt in heading hold, kan zomaar je gain te laag staan.
Deze is namelijk per mode, en per toerental anders.

Krijg je hem helemaal niet goed, even terug naar de basis.
Alles op kanaal 4 (dacht dat 5 de gain is) op 0, endpoints 100%
Dan in normal gyromodus de servo verschuiven over de staartbuis tot de staart stil blijft staan.
Ja, daar gaat ff wat werk in zitten, en kan alleen goed gebeuren met een windstille dag

tussendoor de limits in de gaten houden
op de 401 zit een optie om het middenpunt te verschuiven.

Dan naar heading hold schakelen, in theorie zou hij nu goed moeten zijn.
tuurlijk wel de gain goed zetten, te lage gain veroorzaakt ook wel s drift

Deze is namelijk per mode, en per toerental anders.

Nou.... Andere gain per mode en per toerental is NIET een "feature" van de GY401 (of welke andere gyro dan ook) maar puur afhankelijk van de mogelijkheden van je zender.

Groet, Bert

Hmmm....
Het is al tijd geleden dat ik de 401 heb gebruikt.
Maar als hij drifte initaliseerde ik hem opnieuw in HH en was het goed.
Het kan zijn dat dit niet persé hoeft maar ik zou het zo doen.

Ook kan met deze temperaturen de drift komen door temperatuurverschillen. Warme auto-> koude lucht.
Even laten aklimatiseren voordat je gaat vliegen.

De andere overduidelijke zaken zijn al genoemd:
- Trim
- Subtrim
- Revo mix
- te lage Gain

Check alle flightmodes, inclusief Hold

Nadat de boel op temperatuur is en je hebt geen trillingen kan je hem initialiseren (nulpunt) door drie keer snel over te schakelen van HH naar normal en weer terug. De led bevestigd de actie door te knipperen.

Oeps.....

Joop, ik zat hier fout....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back