Welke heli vliegt makkelijker

IK heb ik het verlede al een 450 kds gehad.

Nu wil ik weer een heli kopen , maar zou een 500 size wat makkelijker vliegen? en dan vooral buiten ?

Zeer persoonlijk.

@Jahrno;

M.i. is dit zeer persoonlijk.
Als je al een KDS 450 hebt gehad, dan weet je ook dat dat een fel af te stellen heli is. Als je een stabielere heli wilt, tja dan moet je groter.

Besef wel, dat b.v. een HK500 of een T-REX 500 welliswaar stabieler zijn, maar geniepig fel kunnen worden gemaakt.
Echt al een beste opstap naar 3D vliegen, als optie (een 450'er kun je nog temmen bij 3-4Bft, maar dit is al tricky).

Neem nou mij en mn vliegmaat.
Hij heeft 2 stks 450'er- TREX'en én een T-REX 600 (electro).
Ik heb met verschillende setups, 2 stuks Mikado Logo 10, de één met houten bladen, de ander met carbonbladen. Voor mij is een 450'er een indoorheli, waarmee je met mazzel en KUNDE buiten rond kunt vliegen.

Mn vliegmaat zijn 450'ers staan nu met dit weer vaak aan de grond.
Z'n T-REX 600 doet het prima! (Als je de afmetingen van een 500'er met een 550'er vergelijkt, dan scheelt dat qua afmetingen nogal, maar mijn 550'er Logo's doen niet veel onder voor de afmetingen van de T-REX 600).

Mikado is nu al een poos de "oude" vloot aan het herzien: starten vanaf een Logo 400.
Mijn ervaringen zijn (bij electroheli's): Mikado vliegt rustiger/stabieler.
Zeer geschikt voor schaalvliegen, maar de 600SE serie is uiterst fel te krijgen! Zeer geschikt voor zelfs 3D schaalvliegen!

Persoonlijk hoef ik geen racekopter, maar een helikopter. Een T-REX 500 wil ik nog wel, maar de 600...??? Je ziet dat de keus heel persoonlijk is.

Belangrijk voor een grotere heli is zeker of je hem de baas kunt, ondanks de extra stabiliteit: denk ook eens aan de gevaren bij een crash/storing, om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid letsel die zo'n "moordmachine" kan aanrichten. Kun je vliegen? Dan is groter fijner! Zo niet, neem dan eerst les, of het nu gaat om een brevet te halen of niet, je leert je eigen grotere heli met hulp, VEILIG, VERANTWOORD te vliegen.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Ik heb nog steeds les, maar kan ondertussen met 4Bft met mn Logo met woodies rondvliegen en met 5Bft met die met carbonbladen. Ook de bouw, setup en VOORAL je zender/ontvanger zijn van wezenlijk belang!

Mvg,
Tjeerd. :wink:

@Jahrno;
Hopelijk heb je hier iets aan.
Ik heb nog steeds les, maar kan ondertussen met 4Bft met mn Logo met woodies rondvliegen en met 5Bft met die met carbonbladen. Ook de bouw, setup en VOORAL je zender/ontvanger zijn van wezenlijk belang!

Mvg,
Tjeerd. :wink:
He Tjeerd, ik wil het topic niet kapen, maar vroeg me af: met die logo 10 (formaat trex 550 toch?) kun je dus gewoon nog 'normaal' vliegen met 5bft?
Op de sim merk ik het verschil wel maar ben benieuwd wat jij er in de praktijk van vind.
Zondagmiddag was het een dikke 5 tot 6, wat vlagerig ook, en heb nog even gevlogen met m'n 450 of ehm eigenlijk was het enorm vechten tegen de wind en leek het nergens op ;) Wind mee gaat het echt hard, dan om de bocht trekken waarbij je die bladen echt luid hoort (vooral met die goedkope fiberglass dingen)en als het ware kruipend weer tegen de wind in. Ik heb liever rustiger weer om loops, rolls en misschien eens inverted te oefenen, maar 't was toch weer een uitdaging :p Normaal vlieg ik graag m'n 5 packs leeg maar nu was het na de tweede ook wel mooi geweest.
Het zou fijn zijn als een grotere heli daar echt niet zo'n last van heeft. Dat is dan iets om in de toekomst naar uit te kijken.
Voor mij is een 450'er een indoorheli, waarmee je met mazzel en KUNDE buiten rond kunt vliegen.
Mja indoor met m'n 450 zou ik niet snel doen, of het moet echt een grote ruimte zijn. Misschien leuk als je goed 3d, langzaam wilt vliegen of hoveren oefent?
Ik schat dat m'n heli met sportvliegen normaal qua snelheid rond de 20 a 50km/u doet en dat op een hoogte van zegmaar 0,5m tot meters hoog wat in de gemiddelde zaal vast niet lukt. Ik denk dat je met een dergelijke heli juist erg goed moet kunnen vliegen om dat veilig binnen te doen want je zou 'm maar per ongeluk het publiek in sturen..

Om nou te zeggen dat een 450 een indoor heli is vind ook ik nogal ver gaan.

Ik heb op mijn PRO een headspeed van 3400 RPM op idle 2 en dat is nogal veel voor indoor vliegen. Met een constante wind van 3 Bft en met wat vlagen is er nog erg goed te vliegen met een 450!!! Denk dat een 450 wel snelheden kan halen in FFF tot 80 Km/h dus heb je wel een hele grote ruimte nodig!!!!!

Doe je een goede setup is een 450 ook gewoon super stabiel en makkelijk af te stellen van tam to wild!!!!

zo ziet een Pro indoor eruit (idle 1 is 3000rpm), let ff op halverwege (1m.44) heel ff 3400 rpm!!!

Deze Sporthal is 44x28x7 M ik moet zeggen dat de muren toch erg snel dichtbij komen en de zaal ineens niet meer zo groot lijkt!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke heli?

Je kaapt niets. In feite vraag je ook naar "welke heli". :wink:

Betreffende het indoor vliegen met een 450'er:

Dat kan het best in een evenementenhal met zeker 2x een oppervlakte van een gymzaal.
Één van onze instructeurs van de helivereniging/helischool vliegt OOK in een gewone gymzaal met een 400'er ( waar ik met een Logo slechts (!) wat kan hooveren en om me heen kan vliegen (tail-inn) en wat kleine verplaatsingen kan doen) de sterren van de hemel (geen 3D). :cool:

In een evenementenhal, strikte regels wie waar/wanneer vliegt, kun je vanwege de grootte van een half voetbalveld en de hoogte (de kromme spanten) wel degelijk 3D vliegen! Ook de grote jongens geven demo's in zulke zalen (veel te zien op youtube); er worden zelfs wedstrijden 3D indoor gehouden (meer "ingehouden" dan buiten natuurlijk).

Let wel: in een zaal met een zachte vloer (gymzaal) kan een crash een kapotte vloer opleveren...je moet het dus wel beheersen, en goed verzekerd zijn/afspraken met de eigenaar hebben gemaakt.

Gisteren heb ik met houten bladen (!) met een vlagerige 4-5Bft op een grasveld vlak bij huis ook moeten "vechten" met mijn Logo 10. Geen risico's genomen vanwege downdraft en upwash. Met een iets andere setup en met mn andere Logo 10 (carbonbladen) zou ik ook deksels goed hebben moeten uitkijken, maar daarmee vlieg ik inderdaad ( ben geen 3D vlieger) vrij om me heen en ook de hoogte in met 5Bft (dan niet met een echte vlagerige wind).
Dit is erg risicovol met een vlagerige wind ( ben één keer in een luchtzak terecht gekomen op een meter of 6 boven de grond, half nose-inn; tja dan is er geen redden meer aan::help: crash leverde E230,- schade. Iig geen pilot-error, dat was een troost. :grin:

Wat bij een Logo 10 bij zulke windvlagen en 5Bft vervelend is, is een laag eigengewicht (ca. 2,5 kg met een ruim 600g zware lipo; "leeggewicht=zonder lipo=ca 2kg of 1,9kg"), nee darn heeft mn vliegmaat met zn T-REX 600 ("leeg" ca. 3,5kg) minder last van.

Heb je hier iets aan? :confused:

Mvg, Tjeerd. :wink:

Welke heli te kiezen?

@gevaho;

"Om nou te zeggen dat een 450 een indoor heli is vind ook ik nogal ver gaan."
Bij 3-4Bft, geen echt vlagerige wind, zie ik mensen bij onze vereniging/helischool prima vliegen hoor! Voor MIJ is dit te tricky! :sad:

Men neemt een 450'er vaak als max voor indoorvliegen. (Mooi gedemonstreerd in het filmpje!).
Dat zou met een 350'er of een 400'er beter gaan, heb ik ervaren. (Zelf en meegemaakt van anderen).
Maar om dan de conclusie te trekken dat het een outdoormachine is, gaat mij persoonlijk weer te ver...

In mijn eerste post in dit draadje heb ik ook als opschrift;
"Zeer persoonlijk".

Mijn ervaringen met een 450'er buiten waren in het verleden met 3-4Bft niet zo best...
Maar dat zal hem ZEKER mede gelegen hebben aan het feit dat ik met E-Sky heli's vloog. Alhoewel, mijn dochter (17) vliegt potdorie met de King 2 (450'er motor en wat upgrades) achtjes buiten (op hoogte) met 2-3Bft! Met woodies nog wel! :confused:
Tja, dan wint ze het toch van deze oude zak (48jr ) :sad:

Gr, Tjeerd. :wink:

Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk dat het tricky is met meer wind als 3Bft. Mijn ervaring is ook met de 450 als de wind constant is uit een richting het geen probleem is, maar heb je een vlagerige wind is het anders en heb je wel wat skills nodig hierop te anticiperen.

Maar dan ligt het eerder aan de piloot als aan de heli( net wat je ook zelf zegt dat jij het te tricky vind) . Ik ben nu zelf ook op een nivo aan gekomen dat mijn skills vragen om een grotere heli om me verder te kunnen ontwikkelen, zal helaas ff moeten wachten tot het volgend voorjaar/zomer.

Let wel: in een zaal met een zachte vloer (gymzaal) kan een crash een kapotte vloer opleveren...je moet het dus wel beheersen, en goed verzekerd zijn/afspraken met de eigenaar hebben gemaakt.
Goed punt, anders wordt het wel een erg dure crash.
Gisteren heb ik met houten bladen (!) met een vlagerige 4-5Bft op een grasveld vlak bij huis ook moeten "vechten" met mijn Logo 10. Geen risico's genomen vanwege downdraft en upwash. Met een iets andere setup en met mn andere Logo 10 (carbonbladen) zou ik ook deksels goed hebben moeten uitkijken, maar daarmee vlieg ik inderdaad ( ben geen 3D vlieger) vrij om me heen en ook de hoogte in met 5Bft (dan niet met een echte vlagerige wind).
Vind je dat de bladen dan het verschil maken? of is de headspeed met hout te laag?
Dit is erg risicovol met een vlagerige wind ( ben één keer in een luchtzak terecht gekomen op een meter of 6 boven de grond, half nose-inn; tja dan is er geen redden meer aan::help: crash leverde E230,- schade. Iig geen pilot-error, dat was een troost. :grin:
Dat lijkt me balen man; ik heb al best wat leer(crash)kosten gehad, maar voor een paar honderd euro crashen is toch andere koek.
De king 3 en ook m'n 450 heb ik wel gecrasht omdat ik de orientatie kwijt was, iets wat met een grotere heli dan misschien weer niet was gebeurd omdat je die beter ziet :confused:
Wat bij een Logo 10 bij zulke windvlagen en 5Bft vervelend is, is een laag eigengewicht (ca. 2,5 kg met een ruim 600g zware lipo; "leeggewicht=zonder lipo=ca 2kg of 1,9kg"), nee darn heeft mn vliegmaat met zn T-REX 600 ("leeg" ca. 3,5kg) minder last van.
Vanuit 450 oogpunt vind ik dat nog best zwaar, m'n tarot weegt in totaal nog geen 850gram maar dat was al een vooruitgang tov de king. Wat dat betreft zou je dan misschien geen MSH-protos moeten hebben want die is erg licht voor een 500 maar wel een mooie heli.
Heb je hier iets aan? :confused:
Zeker wel, ik ,moet dus toch eens een grotere heli hebben :cool: en zo komen we weer terug bij welke heli :rolleyes:
Zo'n hk500cmt of copterx 500 lijkt me op zich wel wat(immers niet duur he), hoewel, misschien kan ik het beter dan goed doen met iets waar ik wellicht langere tijd mee vooruit kan als een align trex 500 of msh protos 500. Misschien dan in eerste een setje turnigy mg930 ofzo op de swash; ik denk geen swash-servo van 40/50,- nodig te hebben met sportvliegen.. Voorlopig is het nog niet aan de orde maar vast wat rondkijken kan geen kwaad :)

Een 450 is zeker geen indoor heli.

Eigenlijk zijn de enigste beperkende factoren je eigen vliegkunsten en het vermogen van de heli...
Met mijn 450 vlieg ik ook wel eens rond met 4 a 5 bft, het ziet er dan wel eens minder kunstig uit (zeker als het vlagerig is) maar je kan er goed mee vliegen
En mijn 450 komt met groot gemak tegen de wind in gevlogen.

Mijn 250 blijft dan wel aan de grond. Die komt niet tegen die wind in gebokst, en wordt dan echt te licht. (Die vlieg ik tot windkracht 2)

De 600 durf ik eigenlijk meestal wel op te laten, het moet wel erg hard gaan waaien wil ik daarmee niet meer uit de voeten kunnen

Maar het hangt allemaal af van de persoon erachter..
Met windkracht 5 en de 450 ga ik geen nette figuren oefenen, dan ga ik wat meer voor het ragwerk. Het nette werk komt wel weer als het beter weer is. Daarnaast krijg je er wel een goede pitch beheersing van...
En met beter weer vliegen de figuren dan opeens zo heerlijk

Heb je een slechte dag, zet hem dan gewoon neer.
Zeker met de 600, als die voor zichzelf gaat beginnen wil ik niet in de buurt zijn..

Dus: groter is beter, maar groter is ook gevaarlijker. Kun je er mee omgaan, is dat geen probleem, weet je dat niet zeker,kun je beter eerst wat kennis op gaan zoeken

Een grote is gewoon veel makkelijker leren, maar ook duurder crashen.
Leer je het echter met een 450, en dan ook gewoon met 3+ BF...
Dan is het vliegen van een grotere heli alleen maar nog makkelijker.
M.a.w. dan kan je bijna alles vliegen met wieken.
Ga je groter, zoek dan ook gewoon een club waar je op je gemak kan vliegen, en waar de risico's bij iedereen bekend zijn.

Een grote is gewoon veel makkelijker leren, maar ook duurder crashen.
Leer je het echter met een 450, en dan ook gewoon met 3+ BF...
Dan is het vliegen van een grotere heli alleen maar nog makkelijker.
M.a.w. dan kan je bijna alles vliegen met wieken.
Ga je groter, zoek dan ook gewoon een club waar je op je gemak kan vliegen, en waar de risico's bij iedereen bekend zijn.

+1 :worship:

@chrisdv;
"Vind je dat de bladen dan het verschil maken? of is de headspeed met hout te laag?"

Voor mij maken de bladen het verschil, ondanks de betere setup op de Logo 10 met woodies.
De Logo 10 met de carbonbladen:
3x analoge servo's futaba s3115 op de swash, gyro JR 490T+ DS361 op de tail; compact 540 Graupner 1130kV met 60A Align regelaar met BEC voor SMC 16scan ontvanger voor mn Graupner MX-16s synthesizer 35mHz zender.
De Logo 10 met de houten bladen:
4x DS361, 45A ESC ( BRUSHLESS CONTROL 45), 540 compact motor 1130kV en SMC 16scan ontvanger voor mn Graupner MX-16s synthesizer 35mHz zender.

Vanmiddag b.v.:
Met beide Logo's (beide 2 packs) met steeds draaiende wind ca 4Bft (bijna) vloog de carbonversie ook mooi in de hoogte met keren van links naar rechts en omgekeerd (wel pitchen/sturen hoor met die draaiende wind!); ook om me heen side-inn en hooveren op ca. 10m hoogte: MOOI werk man! :cool:
De woodies zijn smaller dan de carbonbladen; het vliegen beperkte zich vanmiddag tot wat geringere hoogte (max 6m) en het voor me langs vliegen heen en weer met keren was letterlijk vechten! :???:

Gr, Tjeerd.

PS: Tja een crash(je) met een 450'er kostte mij gemiddeld E25,-; heb nu met bijna 150 vluchten Logo-vliegen 1x die luchtzak gehad (E230,-) en 1x een haperende servo op de swash (heli viel van ca.1,5m als een baksteen op de grond, geen redden meer aan: E150,- schade). Met een grotere, dus stabielere heli is een crash VEEL duurder, maar komt, met in achtnemen van je eigen skills gelukkig VEEL minder vaak voor :cool: :grin:

Dus zijn we weer :ontopic: betreffende de keuze van welke heli, waar TS aanving! :grin:

Laatst bewerkt:
orièntatie

@chrisdv;
Quote: `king 3 en ook m'n 450 heb ik wel gecrasht omdat ik de orientatie kwijt was, iets wat met een grotere heli dan misschien weer niet was gebeurd omdat je die beter ziet :confused:`

Dat weet ik wel zeker! Maar met een grotere, dus stabielere heli, ga je ook meer proberen/risico´s nemen.
Uiteindelijk vind ik dat de beste piloot diegene is die aan het eind van de middag vliegen met een HELE heli naar huis gaat (non-pilot errors daargelaten). :wink:

Gr, Tjeerd.

Back