welke heli voor een beginner

• Topicstarter Topicstarter nickburgers
  • Startdatum Startdatum
N

nickburgers

Guest
Ik wil van heli vliegen een mijn nieuwe hobby maken en ben op internet al een beetje opzoek gegaan naar een helicopter om mee te beginnen en leren vliegen ik heb heel even een musquito gehad maar die had na twee dagen al een kapot motortje.

Nu ben ik drie modellen tegen gekomen en wil graag van jullie weten wat jullie voor mij adviseren

ik dacht aan een Lama V4, een Belt CP 3D of een Honey Bee King V2

mijn voorkeur gaat uit naar een honey bee king v2 omdat ik daar ook een hoop onderdelen van kan krijgen

wat adviseren jullie mij?

e-sky-dauphin

wat info

Ik zou met een Lama beginnen, daarmee kan je binnen oefenen. Tevens zit bij de Lama een kabel + simulator en kan je dus alvast voor CP heli's oefenen op je PC terwijl je batterij oplaad.

Bij de Honeybee King en Belt CP zal geheid de zelfde sim zitten maar dan kan je enkel buiten vliegen. En de zomer zit er alweer bijna op

Laatst bewerkt door een moderator:
Blijft een moeilijke keuze. Een coaxiaal heli bood mij te weinig uitdaging.
Een FP leek me ook niks, dus ik ben begonnen met een Honebee king 2.
Dit is een moeilijke leercurve. Ben nu 8 maanden verder en kan een beetje hoveren, side in vliegen en wat simpel bochtenwerk. Maar hij biedt nog steeds volop uitdagingen.

Kosten zijn wel wat hoger dan met een FP of COAX heli, maar dat neem ik dan maar voor lief.

Kijk goed naar je budget. Heli vliegen is duur. Ik heb sinds januari van dit jaar een dikke 1000 euro uitgegeven aan accu's, lader, zender, spareparts en de 2 heli's die ik nu heb.

Om het lijstje kompleet te maken:
Ik ben begonnen met de Esky Belt-CP 17 Mei ontvangen en vandaag voor het eerst een volldige LIPO (11:30 minuten) gehoverd zonder onderbreking.
Heb al veel schade gevlogen. Komt ook omdat ik alle kennis zelf heb opgedaan en geen hulp heb gehad bij de setup van mijn heli (Buiten internet dan)

De reden dat ik de Belt heb gekocht en niet de King is dat hij een brushless motor heeft en stabieler zou zijn. (Bovendien kon ik hem voor €150 uit hong kong laten komen).

Groeten,
Wilbert.

PS. Zoek ook eens naar draadjes met ongeveer het onderwerp wat jij gekozen hebt. Ik heb volgens mij sinds mei al wel 10 van dit soort dradjes gezien ;)

Ik heb nog even verder gekeken en er werd vaak aan geraden om eerst een honeybee fp te nemen dit omdat daar de onderdelen een stuk goedkoper van zijn en er makkelijker mee te leren vliegen is dan een cp

is een Honey Bee FP een goede keus om mee te beginnen??

Ik vind het een goede de keuze heb hem zelf ook pas een paar dagen en is ook mijn eerste helicopter.

Zoals je waarschijnlijk ook al gelezen hebt, zijn de meningen daar erg over verdeeld.
Ik vind het zonde van het geld, anderen vinden het een besparing. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik zie dat je uit Eerbeek komt. Er is een fanatiek cluppie in Zutphen, en er zit zelfs een vereniging in Toldijk Heon
Je kunt dus zowiezo eerst eens een kijkje nemen naar de CP heli's waar wij mee vliegen. Bovendien hebben we veel info over laders, accu's etc.

Je bent altijd welkom.

Ja ,maar is het niet erg moeilijk om gelijk met een cp te beginnen als ik daardoor alleen maar een hoop geld kwijt ben aan crashes kan ik natuurlijk eerst beter een fp nemen om dat de onderdelen hier natuurlijk een hoop goedkoper zijn.

als ik een Honey Bee FP zou kopen
koop ik er wel gelijk een lipo 11,1V bij en een lipo lader
en natuurlijk een landingsstel

Tsja, wat is een hoop geld.
Onderdelen zijn iets duurder dan van een FP. En het is inderdaad een wat moeilijker traject om een CP goed onder controle te krijgen.

Naar mijn mening geeft het echter ook veel meer voldoening en je leert ook veel meer over de in's en out's van de heli.

Maar goed, deze discussie is al 1000 keer gevoerd en voor en tegenstanders komen er nooit uit.
Koop gewoon de heli waarvan jij denkt dat je er de meeste fun mee zult hebben.

Ik denk dat ik dan gewoon ga voor een Honey Bee FP, en wanneer ik die goed onder controlle heb en er goed mee overweg kan kan ik daarna de King V2 nemen

Kwaliteit van de honey Bee is neem ik aan goed in orde?

En is het aan te raden om een gereedschap set ofzo er bij te nemen
en enige onderdelen?
zo ja welke onderdelen zijn verstandig om alvasts mee te laten komen

Die keuze heb ik ook gemaakt alleen word het dan geen king maar en belt cp.

Het is zoals FranDaMan al aangeeft net wat je wilt.
Na het lezen van verschillende Fora en met name een draadje hier op dit forum heb ik bewust gekozen voor de King 2.

Het is niet de gemakkelijkste route misschien, maar het leven op zich is dat ook niet dus ga ik die uitdaging niet uit de weg.

Een simulator doet ook wonderen, dat wordt door de meerderheid ook aangeraden om mee te beginnen, daar leer je veel van en krijg je zeker profijt van bij het "echte" werk.

Voor een gereedschapsetje zou ik zeker gaan als je serieus wilt gaan hobbyen, ik heb zelf eens gekeken naar wat losse schroevendraaiers, inbussleuteltjes, pitchgauge etc.
Als je zelf nog geen gereedschap (of niet zo veel net als ik) hebt en je wilt het allemaal los kopen ben je al snel duurder uit dan dat je één zo'n setje aanschaft.
4RC (For Radio Control)

Ik heb die zelf ook en vind het vooralsnog een behoorlijk compleet setje
Zelf ben ik ook nog behoorlijk:newbie: en is dat trainingskruis mijn grootste vriend maar ik ben wel bezeten van het heli virus en blij met mijn King.

Waar je ook voor mag kiezen, het gaat erom dat je je er goed bij voelt en die keuze kan alleen jij maken.

Succes en veel plezier

Edwin

Weet niet of je de beschikking hebt over een auto Nick ?
Anders is het zeker de moeite waard om eens naar Doetinchem te gaan en info te vragen.
Ze hebben er onderdelen, heli's, er zijn mensen die vliegen in de hal.
Zowiezo een leuk dagje uit en de info die je vergaart is onbetaalbaar.

Ook staat de uitnodiging open om eens bij ons te komen kijken in Zutphen.
Waarschijnlijk gaan Frans en ik vanavond nog ff vliegen, dus je laat het maar weten.

Weet niet of je de beschikking hebt over een auto Nick ?
Anders is het zeker de moeite waard om eens naar Doetinchem te gaan en info te vragen.
Ze hebben er onderdelen, heli's, er zijn mensen die vliegen in de hal.
Zowiezo een leuk dagje uit en de info die je vergaart is onbetaalbaar.

Ook staat de uitnodiging open om eens bij ons te komen kijken in Zutphen.
Waarschijnlijk gaan Frans en ik vanavond nog ff vliegen, dus je laat het maar weten.

Ja ik beschik wel over een auto waar vliegen jullie dan in zutphen want dan kom ik misschien wel even kijken. Doetichem hed iemand anders mij ook al aangeraden dus misschien dat ik daar dan maandag maar even ga kijken

alleen zie ik op de site van doetichem wel onderdelen van de honey bee fp maar het model zelf hebben ze volgens mij niet

als je dan toch voor een FP gaat waarom geen Walkera 4#3B?
Deze is de helft kleiner dan een Honeybee FP en crashbestendiger door zijn geringe gewicht. Ook heeft hij een kleiner oppervlak en is dus minder gevoelig voor wind.

En hij is klein genoeg om de kat van de buren mee te treiteren! =P

NOg geen idee waar we vanavond gaan vliegen. Hou je PB box maar even in de gaten dan. Het zal wel het veldje worden aan de laan naar eme, net voorbij het politiebureau rechtsaf op de rotonde. Vlak daarna is het aan je rechterhand. Auto kun je wel kwijt in de buurt of paar honderd meter verderop op de parkeerplaats van FC Zutphen.
Anders wordt het ergens in Warnsveld denk ik.

Bij 4rc verkopen ze inderdaad weinig FP modellen. Meer CP of de coax heli's. Wel veel onderdelen en heeeel veel knowhow

Hoi Nick,

We vliegen vanavond om 18:30 op het veldje aan de laan naar eme.
We verzamelen op de parkeerplaats van FC zutphen.

Ik heb net het volgende besteld:
Ben ik nog eventuele belangrijke dingen vergeten?

1 xTail blade
1 xMain blades (FP) Esky
2 xPush rod
1 xMain motor heat sink
1 xTail motor heat sink
2 xLiPo batterij 11.1V 1000mAh
1 xCharger for 2-3cell LiPo battery
1 xLaadstationadapter
1 xTraininglandingsgestel
1 xCabin for HB FP & CP black
1 xHoney Bee FP 4CH v2008
- Mode: 2
- Kleur: Wit

extra flybar + blades?

wel compleet verder. Ik weet niet hoe de Honeybee blades zijn maar van de Lama v4 zijn de E-sky blades super prut. Breken erg snel en als dit je eerste heli is loop je daar helemaal tegenaan.

Misschien blades van een ander merk zoeken

Back