Welke koppelingen moet ik gebruiken voor aandrijving SS Minerva?

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Minerva01, 10 jul 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Martijn, Er zit dus iets in het lagerhuis dat de as remt. In het lagerhuis zou, als ik het goed heb een kogellager en een G-ring moeten zitten. Dus even kijken. Het achterlager zou een zelfsmerend Delrin lager moeten zijn. Watergesmeerd. De bedoeling is dat het water de koker inloopt en dan door de G-ring wordt gekeerd. De lipseal in de G-ring is ook watergesmeerd. Het kogellager moet droog blijven. De G-ring moet zo gemonteerd zitten dat de waterdruk de ring tegen as en lagerhuis drukt. Dus de open kant van de (letter) G naar achteren. Hopelijk is er niet met de droge ring proef gedraaid, want dan verbrandt de lipseal. Doe er maar een beetje uierzalf aan en kijk wat er dan gebeurt. De sealringen zijn ook los te koop. Gr. Klaas
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie assen dus Klaas! Dank voor de uitleg.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, hele mooie assen Bas. Jammer dat Raboesch er niet wat meer info bij doet. Heten onderhoudsvrij te zijn, maar dan moet je wel de goede aanloop nemen.
    De kennis van dit soort dingen heb ik opgedaan op mijn zeilboot. Daar zat op de schroefas (25 mm) een Volvo lipseal. Volvo leverde er speciaal een paar cc vet bij om bij montage de boel een beetje vet te maken. Na elke hellingbeurt deed ik er met de steel van een theelepeltje een beetje Vesi vaseliini (waterbestendige vaseline) tussen en draaide de as een paar keer rond. Terug in het water kneep ik dan in het rubber om de boel te ontluchten. Heeft in de 17 jaar (3.000+ uur) dat ik ermee voer geen druppel gelekt. Misschien een beetje vervuiling van je draadje Martijn, maar dient als achtergrondinformatie. Gr. Klaas.
    https://www.bootschappen.nl/volvo-penta-seal-schroefasafdichting.html

    Schroefas.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmmm.... zeer nifty Klaas! Mooier dan mooist!
    Je zet me weer aan het denken!
     
    kikonline vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    En ik zie dat ik mezelf aan het herhalen ben. Beetje erosie in de bovenkamer, of teveel plaatsen, waardoor ik niet meer weet waar ik gebleven was. Herhaling is de kracht van de reclame moeten we maar denken. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo is dat... maar informatie moet je soms herhalen op het moment dat het er toe doet, want ook het opsnorren van wat dan ook op zoektermen, die je dan nog moet verzinnen...

    Maakt informatie toch weer verstopt.

    Dus zo een levend forum en actieve gebruikers geeft zo z’n voordelen!
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    En hoe is het nu met Martijn zijn sleepboot? Al 2,5 jaar niets meer gezien. Gr. Klaas.
     
  8. Minerva01

    Minerva01

    Lid geworden:
    23 jun 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Haarlem
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Martijn, Je reageert nog, maar hoe staat het met je project? Best wel nieuwsgierig! Gr. Klaas.
     
  10. Minerva01

    Minerva01

    Lid geworden:
    23 jun 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Haarlem
    Ha die Klaas,

    Ik was er zelfs zover uit dat ik niet meer wist met welk wachtwoord ik nog op het forum kon komen maar ik heb 't toch gevonden. De minerva staat als een standbeeld naast mijn bureau zonder ooit een eerste proefvaart geprobeerd te hebben. Door diverse medische problemen had ik geen zin om t gevaarte van 3-hoog achter naar beneden te dragen en m in het Spaarne te zetten (of iets ondieper mag ook.). Maar misschien van de zomer als ik echt zin heb...

    2.jpeg

    Ik heb niet stilgezeten verder. In plaats van epoxy ben ik overgestapt op het betere houtwerk. Ben bezig geweest een houten botter te bouwen op basis van tekeningen. In eiken.

    IMG_0217.JPG

    Je kan met een figuurzaag een behoorlijk eind komen maar dat eiken is wel stug :)

    3.jpeg

    4.JPG


    Deze is zeker nog niet af want ik ben pas begonnen met het dek. Roer en zwaarden alsmede tuigage moet nog gebeuren.

    Lekker bezig! Oefeningen in geduld en doorzettingsvermogen. Nog de beste wensen!

    Groet uit Haarlem
    Martijn
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 1.jpeg
      1.jpeg
      Bestandsgrootte:
      160,9 KB
      Weergaven:
      43
    Herby63 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  11. Minerva01

    Minerva01

    Lid geworden:
    23 jun 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Haarlem
    En nog eentje van de botter, valt nog wel wat te schuren en af te werken 5.jpg
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Martijn, Bedankt voor je reactie en ook nog de beste wensen. Je bent in ieder geval nog lekker bezig! En zoals je opmerkt; Met een figuurzaag, geduld en doorzettingsvermogen kom je een heel eind. En je Minerva is een heel schip geworden. En van 3 hoog naar de waterkant en weer terug is een heel gesleep. Zit zelf ook 3 hoog, kan met de lift op en neer, maar betrap me er steeds meer op dat ik de lichtere scheepjes pak om mee te varen. Vind het leuk om te zien hoe een ander bouwt. Je stellage om de botter is ook een idee. Succes met de afwerking en hopelijk komt het deze zomer ervan om de Minerva haar maidentrip te laten maken! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina