Welke LIPO voor de logo10?

Gisteravond in de tuin voor het eerst 10 minuutjes gevlogen met mijn Flightpower 4s4p 5000Mah 50A continu Lipo pakket. Het pakket zo ver mogelijk naar voren om min of meer in het zwaartepunt te komen. Ik ben met met Michel eens dat het verschil in voltage met een 14 cellenpakket te merken is. Vliegen gaat wel goed, maar duidelijk minder toeren. Zou ik dit weten voordat ik lipo's zou hebben gekocht, zou ik waarschijnlijk voor een 5s pakket gaan, zeker als je ook lading mee wilt nemen. Bovendien kom je daarmee waarschijnlijk beter in het zwaartepunt. De vraag is alleen hoe het dan onder het motortandwiel zal passen.

Eerlijk gezegd (Met mijn Ultra Duo 30 Plus) met mijn laadtijd van meer dan een uur voor het Lipo pakket, vraag ik mij af of ik niet net zo veel plezier heb met 2 14cellen Nicad(2400Mah) of NiMh(3300) pakketten. De vliegtijd is dan korter, maar het aantal vluchten neemt wel toe (laadtijd 20 tot 30 minuten) tegen een fractie van de kosten. Ik geloof niet echt dat het gewichtvoordeel écht een issue is in de heli ('t is immers geen indoor kunstvlieger)

Sorry, maar ik ben dus nog niet overtuigd van het nut van de lipo's in de Logo10 (Ik gebruikt overigens in al mijn andere modellen, nou ja muv van de modelauto, met veel succes en plezier lipo akku´s)

1. Erg duur (Nicad 2400 Mah kosten 27% van het Lipo pakket 8O (5s wordt nog erger) )
2. Lange laadtijden (max 1C ?) (Nicad 2400 max 2 tot 3C)
3. Gewichtvoordeel in de heli twijfelachtig (bij mijn vliegstijl (Leuk rondvliegen))
4. langer vliegtijd lipo's valt weg tegen vaker vliegen met NiCad NiMh

Ik denk dat ik straks eerder nog een NiCad of NiMh pakket er bij koop dan een Lipo pakket.
:D

Flightpower 4s4p 5000Mah 50A continu Lipo pakket
Doet het misschien leuker in een 10cellen hotliner :D :D :D

Tja, ik kon in het begin met mijn 8000 mAh pakket 20 minuten non stop rondhoveren / rondvliegen. Nu na 1,5 jaar heb ik een hogere headspeed en ben veel agressiever gaan vliegen en kan ik met het zelfde pakket nog 17 minuten vliegen. Aangezien mijn lader maar tot 5,6 Amp kan laden heb ik dus niet een tragere laadstroom tov Nicad.
Ik heb hier ook nog een 12 cellen nicad 2400 mAh liggen, die heb ik werkelijk niet meer aangeraakt sinds ik op lipo ben gaan vliegen. Ik denk wil je een beetje leuk de voordelen van lipo proeven moet je een accu van grote capaciteit nemen. Nog een voordeel van een accu met grote capaciteit, hun maximale ontlaadstroom is ook hoog. En als je de accu niet op zijn max bent aan het ontladen gaat die veel langer mee.

Overigens, je hoeft je accu niet helemaal vol te laden, vooral de laatste 10% gaat erg langzaam.

Mijn overweging om naar lipo te willen is het feit dat vliegtijd mij nu te kort is met 14 cellen 2400nicad.

Leo geeft terecht aan dat nicads sneller te laden zijn en daardoor per middag ook veel vliegtijd kunnen genereren, echter.... ik heb mijn bedenkingen over het aantal ladingen die uit m'n autoaccu te halen zijn, we hebben het hier over het landen van 2400mah bij een voltage van 16,8 volt, de Schulze330d gaat dus nogal wat stroom trekken.

Dan denk ik dus, beter thuis wat meer capaciteit laden en meenemen naar het veld en na een aantal vluchten eventueel nog wat nicads laden.

Zou ik met 4s4p met een ander tandwiel wel de gewenste headspeedd kunnen halen?

Uit een lood accu van 25 Ah kan ik mijn 8Ah lipo pakket net 1 keer laden. mijn lader pompt met 5,6Amp, maar verstookt 9-10 ampère (kon mijn metertje nog net hebben ;) ) Een loodaccu van 25 Ah levert ook lang geen 25 Ah als je die met 10 ampère gaat ontladen. Die 25 Ah is meestal bepaald met een ontlading van 0,2C ofzo.

Zou ik met 4s4p met een ander tandwiel wel de gewenste headspeedd kunnen halen?

Aanname:
4s Lipo, 14.8 nominaal, blijft belast 13.8
14 Nicad, 16.8 nominaal, blijft belast 15.4
Hoofdtandwiel Logo 10 = 200 tands
Mambo 15 is 1500 Rpm/V
Mambo 15 max rendement 83%
Gewenst rotortoerental ongeveer 1500 (en hoger ?)

=>

4S Lipo

Tandwiel /// Rotor RPM 100% /// Rotor RPM 83%
14T /// 1449 /// 1203
16T /// 1656 /// 1375
18T /// 1863 /// 1546

14Nicad

14T /// 1617 /// 1342
16T /// 1848 /// 1534
18T /// 2079 /// 1726

Ik zou zeggen met 4S Lipo tenminste 16T en met Nicad tenminste 14T.

Let op! Door mij gemaakte berekeningen geven geen enkele garantie voor de toekomst :wink:

:D[/quote]

Sorry, maar ik ben dus nog niet overtuigd van het nut van de lipo's in ...........

Ik ben het met Leo eens.
Zojuist heb ik met mijn Eco 8 gevlogen met Lipo's erin.
Ik heb nu 26 minuten en 18 seconden gevlogen en het pakket is nog niet leeg. Ik schat dat ik op 40-45 minuten kom.

Ik moet eerlijke zeggen, dat ik dergelijke vliegtijden in 1 vlucht erg belastend vind. Na ongeveer 12-15 minuten is de concentratie al fors minder. Daardoor neemt de crashgevoeligheid evenredig toe.
En dat is niet alleen bij mij het geval........... de ervaring heeft geleerd dat dat bij iedere helipiloot zo is.

Ik vlieg met een Nicad 2400 Sanyo Industricellen 10 cellen op de Eco 9 minuten 50 seconden. Met NiMh 3300 10 cellen 14 minuten 12 seconden.

Met de Logo 10 2400 NiCad 12 cellen, 9 minuten 8 seconden.
Met NiMh 3300 12 cellen, 12 minuten 32 seconden.

Dit bij normaal rustig vliegen met een daarvoor passend toerental.

Dat zijn naar mijn mening voldoende lange vliegtijden in 1 vlucht.
Zeker voor een beginner zijn langere vliegtijden niet aan te raden om reden van afnemende concentratie.

Velen onder ons zijn nog beginners, maar het lijkt wel of de lipo een voorwaarde is om elektro te kunnen vliegen.

Zoals Leo terecht opmerkte, zijn de kosten in vergelijking met NiCad en NiMh aanmerkelijk groter.
Als je voor hetzelfde geld als voor 1 lipo 3 Nicads of NiMh's koopt, deze thuis laadt en dan op het vliegveld nog een keertje laadt na de vlucht, ach dan zit je zo op een uurtje vliegen.
Ook dan is de concentratie afgenomen......

Eerlijk gezegd begrijp ik nog steeds niet waarop "men" zo kikt op lange vliegtijden en dat als noodzakelijk lijkt te zien voor het elektrovliegen.

Ja, 1 reden (nou ja, reden??) kan ik nog bedenken: vele brandstofpiloten geven af op elektro omdat ze te kort zouden vliegen. Dan kan ik me voorstellen dat er eens een keertje het tegendeel wordt aangetoond.

Hetzelfde geldt voor het toerental: leren vliegen met een rpm tot max 1500 is prima. Daarmee kun je zelfs rugvlucht doen.
Dus ook hoge toerentallen zijn niet echt noodzakelijk, zelfs niet voor 3D-vliegen.
En dan bedoel ik dit met name voor de echte beginners, de beginnende en de matig gevorderde piloten.

Maar goed, dit is gewoon mijn mening.
Die wilde ik even kwijt..........bij deze dus. :wink:

vr.gr.

Henk-Joyce

henk we kenen je mening.
maar ik vlieg dus brandstof heli en dan ben ik met 20 minuuten nog steeds geconcenteert op de heli.
maar ik heb geen zin om als ik met de logo ga vliegen ik elke 5/8 minuuten hoveren weer een nieuw accu paket er in moet gooien.
als ik met de logo ga vliegen wil ik vergelijkbaare vliegtijd en prestaties.
dus niet de beginners seting want dan moet je later weer helemaal opnieuw de heli leren kenen als je verder gaat en de heli op gevorderde gaat programeren.
in mijn gedachte zou ik zegen leer het meteen zo als de mensen die het al heel lang doen zo dat je niet elke keer opnieuw moet beginnen en elke keer dubbel geld moet uitgeven.
beter in een keer het beste dan elke keer upgraden en die upgrades blijfen betalen

high flyer zei:
henk we kenen je mening
Dat is leuk of juist niet??? :lol:

high flyer zei:
dan ben ik met 20 minuuten nog steeds geconcenteert op de heli

Tja, uitzonderingen bevestigen de regel :wink:
Dus dan zul jij wel die uitzondering zijn.

high flyer zei:
maar ik heb geen zin om als ik met de logo ga vliegen ik elke 5/8 minuuten hoveren weer een nieuw accu paket er in moet gooien.
als ik met de logo ga vliegen wil ik vergelijkbaare vliegtijd en prestaties.
Ja, dat is een mening, maar hoeveel vliegervaring heb je inmiddels met de Logo 10 en met de (verguisde) akku's?

high flyer zei:
dus niet de beginners seting want dan moet je later weer helemaal opnieuw de heli leren kenen als je verder gaat en de heli op gevorderde gaat programeren.
Beginnerssetting en later opnieuw leren?
Marco, dat is onzin.

high flyer zei:
in mijn gedachte zou ik zegen leer het meteen zo als de mensen die het al heel lang doen zo dat je niet elke keer opnieuw moet beginnen en elke keer dubbel geld moet uitgeven.
Waarvoor dubbel geld uitgeven?

high flyer zei:
beter in een keer het beste dan elke keer upgraden en die upgrades blijfen betalen

Upgraden? De Logo 10 hoef je toch niet te upgraden?
En andere akku's kopen is geen upgrade.
Tegen de tijd dat de NiCads en NiMH versleten zijn en je goed overweg kunt met een elektroheli, is het nog vroeg genoeg om het geld over de lipo-balk te gooien.............

vr.gr.

Henk-Joyce

henk ik heb genoeg gemerkt dat jij helaas net zo eigenwijs kan zijn als ik maar ik vind dat als je vooruitgang met je achterste aankijkt omdat het niet bekent is dan sta je niet alleen stil maar ga je achter uit.
en lipo's zijn vooruitgang en dan is jou moto nog wel elektro is de toekomst op je site tenminst.
mij zul je niet zien vliegen met die nicd accu's in de logo.
ik geloof de gene die dat wel heben gedaan en nu op zoek zijn naar vervangende accu's zo als lipo's omlanger te kunen vliegen.
helaas heb ik dus al 160 euro betaald voor die accu''s mischien kan ik ze nog wel eens in een zwever gebruiken.

Waarschijnlijk omdat ik nog niet zolang heli vlieg zal dit misschien een niet zo'n slimme vraag zijn, (7 vluchten van +-5minuten is de ervaring).
Hoe perst men de onderstaande tijden uit een 12 cellen Nicad, wat voor setup is dan nodig? Persoonlijk ben ik alleen nog maar bezig met hooveren en zal daarom dus niet zo heel veel spanning trekken... ik kom echter niet verder dan 5 minuten en 22 seconden. waarvan de laatste +- 20 seconden met vol pitch.

Ha-eM Helifun zei:
Met de Logo 10 2400 NiCad 12 cellen, 9 minuten 8 seconden.
Met NiMh 3300 12 cellen, 12 minuten 32 seconden.

Dit bij normaal rustig vliegen met een daarvoor passend toerental.

high flyer zei:
henk ik heb genoeg gemerkt dat jij helaas net zo eigenwijs kan zijn als ik......
Nou dat lijkt me bijna niet mogelijk, ook al zou ik mijn uiterste best doen :wink:

high flyer zei:
omdat het niet bekent is dan sta je niet alleen stil maar ga je achter uit..
Wat niet bekend is?
Deze zin is mij niet duidelijk.
Trouwens waarom is niet vliegen met lipo's achteruitgang?
Leg me dat eens uit.

high flyer zei:
en lipo's zijn vooruitgang en dan is jou moto nog wel elektro is de toekomst op je site tenminst. .
Zeker is elektro de toekomst.
Maar de toekomst hoef je niet op te hangen aan dure lipo's. Er zijn nog alternatieven zoals de NiMh, die ook NU nog steeds verder worden ontwikkeld.
Dus niks achterom. Dit is een beetje dp-en.....

high flyer zei:
mij zul je niet zien vliegen met die nicd accu's in de logo.
Waarom niet?
Je hebt ze in huis.
Of is het je te min?
Met deze akku's leer je in ieder geval de heli goed af te stellen en wel zodanig dat je de langst mogelijke vliegtijden kunt halen.
Dat is een mooi leerproces en dat zou je op zijn minst moeten aanspreken.

high flyer zei:
ik geloof de gene die dat wel heben gedaan en nu op zoek zijn naar vervangende accu's zo als lipo's omlanger te kunen vliegen..

Marco, wij praten over verschillende dingen. Ik heb niet beweerd dat degene die lipo-minded zijn liegen of onzin vertellen. Ik heb zelf ook lipo's.
Ik heb mijn mening gezegd over het gebruik van lipo's, de alom geroemde lange vliegtijden, de prijs etc.

high flyer zei:
helaas heb ik dus al 160 euro betaald voor die accu''s mischien kan ik ze nog wel eens in een zwever gebruiken.

O jee, Marco.....fout antwoord!!
Wel gebruiken in een zwever? Dan ben je toch ook bezig met achteruitgang, net als ik :P :P
De pot verwijt de ketel.......wordt het nu :lol: :lol:

Maar zoals ik al zei: je zou ze ook in de Logo kunnen gebruiken en er ervaring mee opdoen. Daar kun je alleen maar (nog) wijzer van worden.

vr.gr.

Henk-Joyce

Hey Ben,

Zojuist eerste vluchtje (hooveren) gemaakt met de Logo 10 Easy :D . Heeeeel erg fijne machine (en dat na één akku). De vliegtijd was zeker 8 minuten met de volgende setup 8O (voor iedereen die dit ook leest, maak me niet af :hammer: )
Hacker B40-6L + maxon 4,4 op 1
Hacker Jeti Master 99 regelaar
10 cellen akku (gepushed en gematched GM) rc 2400
Motortandwiel 23 tanden

Als ik de regelaar op ong. 80% laat draaien (0 pitch), en mix ong. 5% bij op de pitch, draait de hoofdrotor met 1420 toeren. (heb helaas geen heliregelaar).

Verder gebruik ik een GY240, ontvanger mc18 pcm graupner, en de servo's.. :?: :?: er zit van alles tussen, er is niet één gelijk :oops: .

Het was toch een aardige klus om die B40 pas te krijgen, en het nodige afstel/programeerwerk om de nik/roll/pitch goed te krijgen (er komen zo snel mogelijk 3 gelijke servo's op de swash).

Stroom bij 1420 toeren en ongeveer hooverpitch is ongeveer 16 amps 8O

Als ontvangerstroomvoorziening een eigenbouw bec (met 4 stuks 7805) in combi met een 600 milli's ontvanger nimh pakket.

En het draait allemaal boven verwachting mooi/rustig. :D . De enige zorg op dit moment, blijft die maxon vertraging heel? De tijd zal het leren...

Gr. A.

Bende zei:
Hoe perst men de onderstaande tijden uit een 12 cellen Nicad, wat voor setup is dan nodig? Persoonlijk ben ik alleen nog maar bezig met hooveren en zal daarom dus niet zo heel veel spanning trekken... ik kom echter niet verder dan 5 minuten en 22 seconden. waarvan de laatste +- 20 seconden met vol pitch.
quote]

hallo Ben,

Dat is een combinatie van factoren: de juiste brushless motor/regelaar + motortandwiel + toerental + heli-setup + zender programmering en niet vergeten de vliegstijl...

Het principe is relatief eenvoudig:
Als je het optimale uit je heli wilt halen, dan is METEN = WETEN.
Je moet weten wat de heli aan stroom trekt en in welke omstandigheden.
Dat is de basis. Als je de omstandigheden verbetert, trek hij minder stroom en heb je langere vliegtijden.

Het is dus beslist niet een kwestie van "eventjes een akku erin, pitch op de gok afstellen, een tandwiel erop, onnodig hoge toerentallen" etc.

Nee, het is precies het omgekeerde: alle factoren zodanig combineren dat het afgegeven vermogen gelijk is aan het opgenomen vermogen.
De optimale omstandigheden voor optirmale prestaties, en dat alles zodanig dat er een mooi vliegende heli ontstaat.

Het principe is eenvoudig, de uitvoering daarvan complexer.
Dat kost de nodige tijd om dat alles uit te zoeken.

Een voorbeeld: hete motoren. Alle motoren in mijn heli's worden NOOIT heet, zelfs niet zodanig warm dat ik er mijn hand niet op zou kunnen leggen.
Hitte is een indicatie voor verspeelde energie, dus moet je aan de slag om de motor kouder te laten zijn. Dat kan oa door de tandwielverhouding aan te passen, de verhouding tussen belasting (pitch) en vermogen (gas) aan te passen, een combinatie van deze twee, andere lagers met een betere rondloop ...........afijn ook weer verschillende mogelijkheden.

Nog een praktijkvoorbeeld: Logo 16 met 2x 8 NiCadcellen 2400 Sanyo geeft een vliegtijd van ruim 9 minuten.
Nog een ander voorbeeld: Logo 20 met 24 Cellen, eveneens ruim 9 minuten vliegtijd.
Dat zijn de heli's van voormalige cursisten. De laatste heeft een extra dure Plettenberg motor, de eerste een Plettenberg Orbit....
Dus niet eens de duurste brushless.

Daarmee komen we dus uitsluitend terecht op de nodige aandacht en precisie voor de heli en het geduld om het optimale te willen zoeken.

Het is echt geen geheim. Ook jouw heli zou het moeten kunnen halen, maar natuurlijk niet met rpm 1800 of hoger.

Het is een beetje een hak op de tak verhaal, maar ik hoop dat de intentie voldoende duidelijk is......

vr.gr.

Henk-Joyce

nou henk
je laaste quote had ik al verwacht maar weetje ik zei ook mischien

je andere woorden zijn op zich wel waarheid maar ik zeg dat niet mee gaan met de vooruitgang achter uitgang is in mijn gedachten. ik zeg niet dat het niet gebruiken van lipo's achter uitgang is maar waarom zou ik nog genoegen nemen met 5/8 minuuten hoveren als ik met een beetje sparen 20 minuuten kan vliegen met de door jou o zo geliefde e-heli's. ik vind de logo een leuke heli alleen zo duur maar daarom vind ik ook dat ik geen genoegen kan nemen met nicd 5/8 minuuten vliegen

Henk Joyce,
Het is zeker niet mijn gewoonte mij in dergelijke discussies te mengen, simpelweg omdat ik zelf nog niet weet wat ik onder mijn Logo 10 wil hangen. (zal wel een 5 jaren project worden)
Ik heb zelf 2 nicd pakketten klaar gemaakt, welke ik eerst wil proberen.
Ik zou me voor kunnen stellen waarom Marco lipo's wil.
Als je eenmaal zoals hij op het veld bent. heli klaargezet om te vliegen, dan kun je na 8 min weer de moeite doen om met de rolstoel weer terug te rijden want je akku is weer leeg!
Vindt ik toch een knap voordeel, zoals Michel verwoordde, bijna 20 min vliegtijd.
Ok, al vlieg je niet de 20 min, dat geeft je tenminste voldoende tijd je heli af te stellen. elke keer opnieuw optoeren, stil, afstellen, weer opnieuw optoeren, doet de vliegtijd ook geen goed!

Wat ik wel met je eens bent, is dat het inderdaad een MUST lijkt te worden, vliegen met lipo's.
Maar vooral bij een Logo (minimaal 4s4p) loopt het toch aardig in de papieren. Zeker als je dan voor 2 pakketten gaat.
Ik houdt de ontwikkelingen in deze draat in het oog.

Martin

high flyer zei:
maar ik zeg dat niet mee gaan met de vooruitgang achter uitgang is in mijn gedachten. daarom vind ik ook dat ik geen genoegen kan nemen met nicd 5/8 minuuten vliegen

Hey Maro,

ten eerste respecteer ik je mening, het is tenslotte JOUW mening. Maar mijn eerste vlucht met de dure ??? Logo MET NICADS is voor mij een heeeeele vooruitgang. 8 minuutjes vliegen, akku wisselen (dat kan in 15 seconden 8O ) en nog eens 8 minuten vliegen, meer dan een kwartier... :wink:

Gr.A.

Crazylegscrane zei:
Henk Joyce,
Het is zeker niet mijn gewoonte mij in dergelijke discussies te mengen, simpelweg omdat ik zelf nog niet weet wat ik onder mijn Logo 10 wil hangen. (zal wel een 5 jaren project worden)
Ik heb zelf 2 nicd pakketten klaar gemaakt, welke ik eerst wil proberen.
Ik zou me voor kunnen stellen waarom Marco lipo's wil.
Als je eenmaal zoals hij op het veld bent. heli klaargezet om te vliegen, dan kun je na 8 min weer de moeite doen om met de rolstoel weer terug te rijden want je akku is weer leeg!
Vindt ik toch een knap voordeel, zoals Michel verwoordde, bijna 20 min vliegtijd.
Ok, al vlieg je niet de 20 min, dat geeft je tenminste voldoende tijd je heli af te stellen. elke keer opnieuw optoeren, stil, afstellen, weer opnieuw optoeren, doet de vliegtijd ook geen goed!

Wat ik wel met je eens bent, is dat het inderdaad een MUST lijkt te worden, vliegen met lipo's.
Maar vooral bij een Logo (minimaal 4s4p) loopt het toch aardig in de papieren. Zeker als je dan voor 2 pakketten gaat.
Ik houdt de ontwikkelingen in deze draat in het oog.

Martin

hallo martin,

Ik doe hetzelfde want ik zit ook in een rolstoel.
Ik ervaar dat echter als geen enkel beletsel voor het elektrohelivliegen.
En eventjes een akkuutje in een Logo 10 knutselen is zo gepiept.
Dat is de moeite niet.

Het voordeel van 20 minuten vliegtijd zie ik nog steeds niet en zeer zeker niet voor een beginner.

vr.gr.

Henk-Joyce

high flyer zei:
ik vind de logo een leuke heli alleen zo duur

Nog één keertje... Wanneer je idd alleen met lipo's wilt vliegen, en alle techniek up to date, is iedere heli duur. Neem je genoegen met NiCd en "zooi"die je nog hebt liggen, dan vlieg je Logo 10 voor €199,- 8O En Aaalie is er heel erg blij mee, voel me net als een kind met veel geld in de Jamin (hihi)

VOOR MIJ EEN HELE VOORUITGANG :wink:

Groetjes A.

aaaalie ik zou ook echt niet zegen dat jij er niet blij mee bent maar ik in elk geval niet want martin heeft het ook behoorlijk bij het rechte eind

@henk
martin heeft zo als je hier boven kan lezen het heel juist want ook al zit jij ook in een rolstoel met zeer breede banden die ook nog eens elektri's aangedreven word omdat je niet anders kan. zit ik omdat ik niet anders wil/kan in een op mensenkracht aangedreven rolstoel met smalle banden op een veld van gras waar je niet rechtstreeks van uit de auto kan gaan vliegen.
dus is het voor mij een hele opgave om even een accu te verwisselen elke 8 minuuten.
en henk je mag het voordeel voor een beginner dan wel niet zien in langer vliegtijd maar de meesten van ons zien dat wel omdat je met meer motor tijd je ook sneler leert (tenminst dat is mijn ervaring)

Back