Welke lipo?

Ik vlieg een easystar met deze motor:
High-End Technology RC, HET-RC

Een HET RC 5W motor dus met 6x4 prop.

Nu vlieg ik deze met:
2200mah 3cell 20C en 2500mah 3 cell 21C

en een 25A regelaar van HIMODEL.

Maar een easystar kan veel meer gewicht mee omhoog nemen.

Nu vroeg ik mij af wat voor zwaardere accu ik erin kan zetten zodat mijn
motor/regelaar het toch overleeft en ik nog langer kan vliegen?

Als je bij 3 cellen blijft, en alleen een hogere capaciteit erin zet, kan er met je regelaar en motor niets gebeuren. Capaciteit die er in kan is afhankelijk van de ruimte die je hebt en het gewicht.

John

De capaciteit van een accu heeft helemaal niets te maken met de regelaar en de motor.
Om een simpel voorbeeld te gebruiken. Stel je hebt een auto en daar zit een benzinetank in van 30 liter. Je kan daar eigenlijk niet lang genoeg op rijden dus ga je op zoek naar een grotere tank die ook nog onder je auto past. Uiteindelijk weet je er een tank van 45 liter onder te hangen. Nu kan je ineens de helft verder rijden met een volle tank. :)
Maakt het iets uit voor de carburateur en de motor dat er een grotere tank onder je auto zit denk je? Zolang je die tank maar netjes kan monteren en hij niet te zwaar is voor de ophanging onder de auto, kan jij zonder problemen met die grotere tank gaan rijden.

Voor die grotere accu geldt hetzelfde, zolang je die maar netjes in de romp kwijt kan en je vliegtuigje het grotere gewicht kan dragen kan je zonder problemen die grotere accu er in zetten.

Nou het is zo dat een EZ zo 500Gr tot 1 kg extra de lucht in krijgt.

Een 3500Mah 3cell is dan al helemaal geen probleem tegenover een 2500mah.
En vliegt langer.

Hoe zit het met een 4cell op deze combo?

Nou het is zo dat een EZ zo 500Gr tot 1 kg extra de lucht in krijgt.

Als EZ= Easystar dan nee, geloof ik niks van dat een vliegtuig van 700 gr (vliegklaar) nog vliegt met 500 tot 1000 gr extra....;)
Een paar honderd grammetjes nog wel als de aandrijving genoeg power heeft.....

Ik wil nog een keer een camera de lucht mee innemen+ zwaardere batt en voor de test er eens 500gr extra ingegooid.

Geen probleem.

Wel met borstelloze 5W Het RC motor.

Dus 500-750Gr extra moet te doen zijn.

Maar oke Hoge Mah 3 cell kan, 4 cell gevaarlijk?

Laatst bewerkt door een moderator:
Iedere motor kan 4 cellen aan, zolang de stroom maar niet te hoog wordt. Bij een hogere spanning moet je dus een kleinere prop kiezen. Even goed zoeken welke prop er op 4 cellen bij een 5W past.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de meeste BEC systemen maximaal op 3 cellen werken. Die van jouw regelaar ook denk ik, even goed de handleiding lezen.
Als je op 4 cellen wilt vliegen zul je dus een U-BEC of aparte ontvangeraccu moeten gebruiken.

Dit is wat ik lees in mijn handleiding:

+++++++++++++
For Li-xx battery,number of battery cells are calculated automatically,low / medium / high cutoff voltage for each cell are: 2.6V/2.85V/3.1V. For example: 3 cells Li-Poly, when medium cutoff voltage is set, the cutoff voltage is: 2.85*3=8.55V.
2) For Ni-xx battery, low / medium / high cutoff voltages are 0%/45%/60% of the startup voltage (i.e. the initial voltage of battery pack), and 0% means low voltage cutoff function is disabled. For example: 10 cells NiMH battery, fully charged voltage is 1.44*10=14.4V, when “medium” cutoff voltage is set, the cutoff voltage is : 14.4*45%=6.5V。
+++++++++++++

Hier is de link:
http://www.rctechnics.eu/download/MAN-HM-HW.pdf

Deze regelaar dus:
RCtechnics Internet Store

Cellen worden auto berkend zegt ie toch???moet ook 4 cell aankunnen lijkt mij dan toch?
Verder, oke mijn motor kan het aan, en mijn BEC?
Kan die een 4 cell aan?

Dat staat allemaal in de handleiding.
Ja, hij kan op 4 cellen.
Een BEC maakt van je vliegaccu-spanning 5V om je ontvanger en servo's te voeden, het overschot wordt omgezet in warmte. Van 14,8 naar 5V is 10V. Als je servo's 2A trekken betekent dat dat je BEC 10V*2A=20W kwijt moet raken. Dat is heel veel warmte. In de manual staat dat je om die reden bij 4 cellen niet meer dan 3 servo's mag gebruiken. Opgepast, goedkope lichte servo's gebruiken vaak veel stroom en daar kun je dus vervelende problemen mee krijgen. Persoonlijk gebruik ik op 4 cellen nooit de ingebouwde lineaire BEC. Als die namelijk doorbrandt heb je een serieus probleem.

Ik gebruik dus 4x HXT 900 9Gr servo,s.

Kan ik dan een nimh 4.8V pakketje aansluiten op de ontvanger?
Maar dan moet ik de bec niet meer op de trottle aansluiten... toch?
Of is het zo dat als er een los accu pakketje op de ontvanger zit dat de regelaar dan geen stroom meer pakt van de lipo?

Maar als de bec aangesloten zit op de accu en motor.
Maar niet aan de ontvanger..
Is daar dan een oplossing voor?

En wat als ik mijn bec goed koel door hem buiten de kist te hangen?
En wat vooor prop moet er dan op of kan mijn 6x4 prop blijven?

Laatst bewerkt:
Hoi,
ja hoor, een 4,8V NiMh pakket is prima (liefst een gesoldeerd pakket, geen losse cellen in een houdertje ivm gevaar van slechte contacten)
Als je een ontvangeraccu gaat gebruiken moet je de rode draad van je regelaar naar je ontvanger onderbreken. De puls en min draad laat je zitten. En dan is alles goed.

Je kunt proberen of hij het blijft doen als je hem buiten de kist hangt. als het niet blijkt te werken heb je geen stroom meer naar je ontvanger en servo's. Aan jou de keus of je dit risico wilt nemen. Maar of eventuele omstanders/aanwonenden ook zo blij zijn met het nemen van dit risico weet ik nog zo net niet :-)

Even serieus, niet doen. 4 cellen - geen BEC gebruiken TENZIJ die daar echt voor bedoeld is en ruim bemeten is.

Hoi,
Dat is een regelaar zonder BEC. Ik heb de indruk dat je wat dingen door elkaar haalt.

Je hebt een ESC (electronic speed controller) en een BEC.
Een ESC is niet meer dan het dingetje wat je motortoerental regelt.
Een BEC is een systeem wat een ontvangeraccu overbodig maakt door van je vliegaccu stroom af te nemen en die om te zetten naar 5V.

Veel ESC's hebben een ingebouwde BEC. Het is dus een 2-in-1.

Die ingebouwde BEC's zijn vaak klein en licht, met de beperking dat je ze tot 3 cellen en 4 servo's kunt gebruiken.

Je kunt een ESC zónder BEC kopen (waarnaar jij linkt) maar dan moet je dus een ontvangeraccu gebruiken óf een externe, losse BEC. Die heten dan U-BEC en kunnen veel hogere spanningen en stromen aan.

Dat van die prop weet ik niet. Ik denk dat hih te groot is op 4 cellen. Je motor mag maar 18A trekken. Maar dan moet je even gaan googelen op EDF-5W en 4s of zo, kijken of je iets vindt.

En die 3,7V is de nominale spanning. Een net geladen cel zit op 4,2 maar zakt al snel naar 3,7 waar hij heel lang op blijft. Pas na een tijdje zakt hij daaronder.
NiXX cellen doen hetzelfde. Die leveren nominaal 1,2V maar net geladen zijn ze 1,5V.

In de fabrieksopgaves wordt altijd uitgegaan van het nominale. Dus als een ESC geschikt is voor 14,8V is dat 4 cellen lipo. Die 16V aan het begin kan hij dan ook aan.

Als ik hier wat erop los laat:

Electric Motor Calculator
Geselecteerd:
mega 16/15/5 motor=1800kv
6x4 prop
2500mah 3 cell

Kom ik uit op 13.742 motor amps
Dit bij 3 cell.

4cell= 22 motor amps

Dat van die losse bec wist ik niet.

Maar welke prop nu beter is?

Vind niet echt veel met 5W

22A is te veel voor je motor, die mag maar 18A trekken. Die EDF-5W is (zoals de naam al zegt) eigenlijk voor EDF units bedoelt. Daar draaien hele kleine bladen met hoge toerentallen in. Eigenlijk zit je met je huidige setup aan de grens van wat je kunt halen. Meer vermogen zit er gewoon niet in als je een prop gebruikt
Je kunt op 4 cellen een kleinere prop steken....en dat is erg inefficiënt. Je zou eens 5x4 of 6x3 kunnen uitrekenen maar of je dat veel winst oplevert weet ik niet.
Ik kan je verder niet helpen met een zinnig propadvies. Goed zoeken of een mailtje sturen naar HET-RC?

Back