Jongens,
Die hele motoren discussie hier gaat in feite nergens over!
Waar de discussie feitelijk over zou moeten geen is niet het aantal CC's maar het VERMOGEN van de motor en dat in verhouding tot de afmetingen en het gewicht van het model.
Leren vliegen doen we namelijk met dat model en niet met een aantal CC's. Het is belangrijk in de gaten te houden dat een Charter kleiner en mogelijk ook lichter is dan veel van de populaire ARF trainers waarvoor de 6,5 CC wordt aanbevolen.
Een opmerking als " bij ons leren ze allemaal vliegen met 6,5 CC" zegt dus niets want bij nagenoeg geen enkele club begint iedereen met een Charter. Bijna overal hebben de ARF's een aardig aandeel verworven.
Feit is dat een moderne 4CC zoals een OS 25 FX MEER dan zat vermogen heeft; oudere 6,5cc'ers hebben zelfs vaak minder vermogen. Nadeel is dan wel een hoger gewicht bij de 6,5.
Ervaringen van 23 jaar vliegles geven:
Als je genoegen neemt met een handstart kan zelfs een 3,5 CC-tje nog wel, een moderne 7,5 VLIEGTt ook maar vereist wel ERG veel trottle management en dat is voor een beginner te veel gevraagd. Het zelfde geldt voor de krachtiger 6,5 CC-ers
Wat de kunst is met het motoriseren is altijd het vinden van de aandrijfvorm die voldoende vermogen geeft bij liefst zo min mogelijk gewicht. Afhankelijk van vlieglokatie, beschikbare motoren of de inhoud van iemands bankrekening kan hier dan natuurlijk een concessie worden gedaan.
Eveneen is het een overweging of een beginneling gebaat is bij een vermogensoverschot. Dit is altijd een onderwep van discussie. Voorstanders voeren aan dat extra vermogen handig kan zijn om uit lastige situaties te komen; tegenstanders dat die situaties dan ook veel vaker voor zullen komen. Feit is in ieder geval dat tijdens de eerste vluchten men niet te veel vermogen ter beschikking wil hebben. In deze fase van het lesvliegen; het leren vliegen van de eerste bochten zonder dat de instructeur moet ingrijpen, komt het maar al te makkelijk voor dat de leerling van schrik/onbewust het gas vol open gooit. de keuze van de motor dient derhalve ook enigzins op de eigenschappen van de persoon te worden afgestemd. In de regel zijn de leerlingen die niet gelijk het meeste vermogen willen hebben wel degenen die er het snelst goed mee om leert gaan.
Motoren die goed voldeden op charters (voor zover ik mij die kan herinneren):
OS .25 FX (4cc)
OS .25 tm .40 FP (4 tm 6,5 cc)
OS .25 tm .40 LA (4 tm 6,5 cc)
Webra 6,5 cc Blackhead
Supertigre 5,5 cc (.35)
Thundertiger .25 (4cc).
van de nieuwe wat kleinere Irvines (4 en 5,5cc) verwacht ik eveneens dat zij goed zullen voldoen. Tot op heden heb ik de combinatie echter nog niet gezien....