Welke moter het beste voor een begineling (Robbe Charter)

• Topicstarter Topicstarter Darkmaster
  • Startdatum Startdatum
Een charter met een 6,5 CC motor zal best vliegen, maar of de vliegeigenschappen er beter van worden betwijfel ik.
Als je teveel vermogen op een vliegtuig zet, ga je vliegen op de motor (ballistisch vliegen) en niet meer op de vleugels.
Ik denk dat om goed te leren vliegen, je goed met de eigenschappen van het vliegtuig moet leren omgaan en dus niet op motorvermogen moet vliegen maar op lift van de vleugel.

Je hoeft toch niet de hele tijd op vol gas te vliegen?? :? :?
Als het nodig is heb je het vliegtuig met 6,5 CC sneller boven dan een 4 CC hoor! 8O 8O 8)
Ik vlieg ook altijd op 1/4 gasstand.(kost lekker weinig brandstof) :lol: :lol:
En opstijgen, het gas weer oppakken gaat een poepje sneller. 8O
Duss... voor mij blijft het een 6 CC hoor! :P

Met een 6.5 cc ga je in het begin op half gas vliegen maar naar verloop van tijd ga je vanzelf volgas vliegen en hier is een charter niet echt voor gemaakt.

Een 4 cc os-max fx blijft gewoon de beste motor voor de charter. maarja da vind ik. :wink:

Als je de Charter geheel origineel bouwt is een 4 cc motor meer dan genoeg.
Als je er een 6,5 cc op wil zetten zul je tijdens de bouw al verschillende wijzigingen moeten aanbrengen. Enkele hiervan zijn: de balsa liggers vervangen door vuren liggers, de instelhoek van de vleugel iets veranderen en de motordomping iets veranderen. Dit is allemaal nodig om met die 6,5 cc nog enigzins redelijk te kunnen vliegen.

Heeft iemand de Charter wel eens geelectrificeerd ???

Budget:
SP 700 met 10 cellen ??? of een andere leuke SPxxx op 16 cellen

Of:

Het maakt niet uit wat het kost:
Leuke Brushless....met, uh, een stapeltje Lipoos....

Kistje weegt (net gebouwd) zo rond de 2KG vliegklaar(=afgetankt)...als je alle brandstof "rommel" weglaat, kleinere servo's gebruikt, desnoods zo her en der strategisch wat gaten bijboort......moet je met de hedendaagse electro techniek toch aardig in de buurt blijven van die 2KG....zonder de integriteit van de Charter te beinvloeden....

300W motortje (~30A bij 10 cellen of ~20A bij 16 cellen) en een prop met de juiste pitch-speed moet dan toch ruim voldoende zijn om er vlot mee te vliegen....

Een charter vliegt prima met een 4cc motortje De clubkist is een charter met een 4cc OS met glijlagers (geen LA maar een oudere...een FP??). Zonder/Met weinig wind komt ie soms wat lastig los maar vliegen gaat heel gemoedelijk. Als het waait gaat het prima :)

"k begin zelf met 8.5cc (Irvine) :P (Op een Graupner Trainer 65)

Dirk zei:
Heeft iemand de Charter wel eens geelectrificeerd ???

Budget:
SP 700 met 10 cellen ??? of een andere leuke SPxxx op 16 cellen

Of:

Het maakt niet uit wat het kost:
Leuke Brushless....met, uh, een stapeltje Lipoos....

Kistje weegt (net gebouwd) zo rond de 2KG vliegklaar(=afgetankt)...als je alle brandstof "rommel" weglaat, kleinere servo's gebruikt, desnoods zo her en der strategisch wat gaten bijboort......moet je met de hedendaagse electro techniek toch aardig in de buurt blijven van die 2KG....zonder de integriteit van de Charter te beinvloeden....

300W motortje (~30A bij 10 cellen of ~20A bij 16 cellen) en een prop met de juiste pitch-speed moet dan toch ruim voldoende zijn om er vlot mee te vliegen....

jazeker, vraag het maar eens aan han(die van de lapidar).
ik heb de charter met electro moter vorige week dinsdag nog gezien.
helaas heb ik hem toen niet zien vliegen.
maar, hij weet hier vast wel meer over te vertelen.
suc7 verder,

@laurens
snap ik dit??

groeten,
mathijs

electrocharter

Hoi Dirk en Mathijs.
Hier is die dan de electrocharter.
Hij ie helemaal orgineel gebouwd.
Hij word aangedreven door een ultra 1600-4 en 12 cellen 1700mAh.
Verder heeft die een 9x6 prop. Komt na 2 a 3 meter al los van de grond.
Blijft vervolgens bijna aan de prop hangen.
Vliegt een behoorlijke tijd en met wat nieuwere type cellen nog langer.
Maar deze is gebouwd als uitdaging, en als speeltje erbij.
Hier volgen enkele foto's.
afb1979.jpg

afb1980.jpg

afb1981.jpg

afb1982.jpg

afb1983.jpg

Heb heden avond ook de foto's van de lapidar op mijn site bijgewerkt.
Kijken dus.
Groeten Han.

Han, wat weegt hij.....en is hij zo nog als trainer te vliegen....?

P.S. de 2e foto (uit Winssen) komt uit mijn camera, en niet die van Bert........

Ha die Dirk.

Nou die charter vliegt als een trainer.
Eindeloos gewoon.
Het gewicht is 2375 gram.
Met een moderne motor kan het wat lichter.
Ook met wat kleinere servo"s.
Oja ik haal jullie altijd door elkaar, Hij was wel een euro waard.
groetjes Han.

Jongens,

Die hele motoren discussie hier gaat in feite nergens over!

Waar de discussie feitelijk over zou moeten geen is niet het aantal CC's maar het VERMOGEN van de motor en dat in verhouding tot de afmetingen en het gewicht van het model.
Leren vliegen doen we namelijk met dat model en niet met een aantal CC's. Het is belangrijk in de gaten te houden dat een Charter kleiner en mogelijk ook lichter is dan veel van de populaire ARF trainers waarvoor de 6,5 CC wordt aanbevolen.
Een opmerking als " bij ons leren ze allemaal vliegen met 6,5 CC" zegt dus niets want bij nagenoeg geen enkele club begint iedereen met een Charter. Bijna overal hebben de ARF's een aardig aandeel verworven.

Feit is dat een moderne 4CC zoals een OS 25 FX MEER dan zat vermogen heeft; oudere 6,5cc'ers hebben zelfs vaak minder vermogen. Nadeel is dan wel een hoger gewicht bij de 6,5.

Ervaringen van 23 jaar vliegles geven:
Als je genoegen neemt met een handstart kan zelfs een 3,5 CC-tje nog wel, een moderne 7,5 VLIEGTt ook maar vereist wel ERG veel trottle management en dat is voor een beginner te veel gevraagd. Het zelfde geldt voor de krachtiger 6,5 CC-ers

Wat de kunst is met het motoriseren is altijd het vinden van de aandrijfvorm die voldoende vermogen geeft bij liefst zo min mogelijk gewicht. Afhankelijk van vlieglokatie, beschikbare motoren of de inhoud van iemands bankrekening kan hier dan natuurlijk een concessie worden gedaan.
Eveneen is het een overweging of een beginneling gebaat is bij een vermogensoverschot. Dit is altijd een onderwep van discussie. Voorstanders voeren aan dat extra vermogen handig kan zijn om uit lastige situaties te komen; tegenstanders dat die situaties dan ook veel vaker voor zullen komen. Feit is in ieder geval dat tijdens de eerste vluchten men niet te veel vermogen ter beschikking wil hebben. In deze fase van het lesvliegen; het leren vliegen van de eerste bochten zonder dat de instructeur moet ingrijpen, komt het maar al te makkelijk voor dat de leerling van schrik/onbewust het gas vol open gooit. de keuze van de motor dient derhalve ook enigzins op de eigenschappen van de persoon te worden afgestemd. In de regel zijn de leerlingen die niet gelijk het meeste vermogen willen hebben wel degenen die er het snelst goed mee om leert gaan.

Motoren die goed voldeden op charters (voor zover ik mij die kan herinneren):
OS .25 FX (4cc)
OS .25 tm .40 FP (4 tm 6,5 cc)
OS .25 tm .40 LA (4 tm 6,5 cc)
Webra 6,5 cc Blackhead
Supertigre 5,5 cc (.35)
Thundertiger .25 (4cc).

van de nieuwe wat kleinere Irvines (4 en 5,5cc) verwacht ik eveneens dat zij goed zullen voldoen. Tot op heden heb ik de combinatie echter nog niet gezien....

In de regel zijn de leerlingen die niet gelijk het meeste vermogen willen hebben wel degenen die er het snelst goed mee om leert gaan.

Je kan aan het auto/brommer van de would-be-vlieger als zien wat de vermogens behoeft is.
Brede spoilers duidt op slecht throtlle-management.
Dual-rate op grote bek dan ook vaak nodig :wink:

Maar als ik nou een OS .25 FX koop dan is het toch eigelijk steeds gas op de plank? ik bedoel half gas zal je wel naar beneden gaan. ik wil graag een beetje alles realistich hebben

Is een 5 cc een goede keuze hiervoor?
welke soort os max 5 cc heb je?

De SX32 is gewoon de aller beste :) Genoeg vermogen voor hoog gras en lekker snel omhoog als het mis gaat :) De SX32 is ook erg zuinig en loop super betrouwbaar. Toch is hij op 1/3 gas heerlijk rustig te vliegen. Ik raad iedereen die een charter bouwt een SX32 aan, tot nu toe geen klachten :)

Interessante discussie.

De Charter is een lang bestaand model en was 18 jaar geleden mijn eerste vliegtuig, nadat ie al een jaar of 5 onafgebouwd bij een oom op zolder had gelegen. Ik heb hem afgebouwd en er uiteindelijk mee leren vliegen - mijn oom vond dat zo leuk dat hij me ook nog voor de motor sponsorde.

Ik kan me als de dag van gisteren herinneren dat we samen de motor gingen kopen, een OS Max 20 RC (!) voor iets meer dan 100 gulden. Daar heeft eerst mijn Charter (romp en vleugel met solartex bespannen en gelakt) en vervolgens een hele generatie andere vliegtuigen er mee gevlogen. Veel later kwam er pas een tweedehands .40 Enya motor, voor een Puma, Curare, etc. Zowel de Charter als de OS Max zijn nog steeds in vliegbare staat.

Wanneer het gras niet te hoog was, kon de Charter hiermee zelfs grond starts maken...

Arthur

Back