- Als ik lees 4 kg, dan begrijp ik vliegklaar. Als er dan nog elektro bij moet, dan komt het verhaal ongunstiger uit. Geen 150watt/kg dan met de genoemde 600W, maar slechts 110 watt/kg. Minder stijgen, maar kan nog.
- Die 600 RPM/V (of liever minder) kan je bereiken met een borsteloze motor, een nu "verouderde" neodeem of cobalt borstel motor of voor mij part een feriet motor.
Ik ga er vanuit dat je niet meer in oude techniek investeerd. Heb je al wat liggen (regelaar bijv), of kan je goedkoop oude techniek kopen dan natuurlijk wel.
Zelf heb ik een paar grote motoren goedkoop 2e hands gekocht om met hele grote 6kg kisten wat te proberen. astro 90, 60 en ultra 2000.
In faq noem ik 1 gram per watt voor feriet, 2 gram/W voor coablt/neodeem borstel (bijv een ultra 1600) en 3 watt/g voor borstelloos.
Dus bij 600W minstens:
200g voor borstelloos.
300g voor cobalt (bijv ultra 1300)
600g voor feriet.
Je zou een speed 900 kunnen nemen. Bijna een kilo, maar met een 14x8 op 16 cellen zou het in directdrive nog wel net eens kunnen lukken.
Bedenk maar even: 4 keer zo zwaar als een 600 zwevertje, dus moet kunnen vliegen met 4 keer zo zware motor. Eigenlijk dan ook 4 keer zoveel cellen, maar als je genoegen neemt met minder motor loop.
Niet serieus proberen. Koop liever een oude 2e hands cobalt motor.
Liefts ook meer cellen dan. 20 of zo.
16 cellen is echter een handig maximum omdat veel borsteloze regelaars dat aan kunnen. Met het oog op de toekomst handig om daar niet boven te komen.
@Bertus: Ik heb nergens gezegt dat je een een 13 x 8 moet gebruiken of een grote spoed. Ik noem slechts 13x8 als minumum maat. Natuurlijk moet je altijd een prop afstemmen op de kist. Ik geef alleen maar aan dat je niet kleiner wil op zo'n grote kist. 18x12 prop of zo is natuurlijk nog veel beter, maar daar hoort wel een andere motor bij (nog minder toeren per volt.) Ik bedoel maar dat je met bijvoorbeeld een 10 inch propje op een 4 meter kist niet goed bezig bent.
Jouw motor:
Graupner Ultra 1300-7 12V #6357
1273 RPM/V
5.000 I0
0.0600 ohm
Geen vertraging? Weet je zeker? Volgens mij trekt die motor direct drive met 18 cellen en zo'n prop 100A bij onbruikbaar laag rendement.
Toch een vertraging neem ik aan. Ik schat zo ergens tussen 1:2.5 en 1:3.
Jouw combi (5.5kg):
18 cellen x 37A = 666 watt. geen 150W/kg, maar toch meer dan 100W/kg. OK
ultra 1300 weegt iets van 330g. 2 watt/gram. OK
Met vertraging duidelijk onder 600 RPM/V OK.
Een prop van minimaal 13x8. OK
Mooie illustratie van mijn verhaal.
edit 5 juli:
Bertus zei:
Ik heb het aan mijn broer gevraagd hij heeft een 3300-7
Dat is dus een heel ander motor dan de 1300-7 die wer genoemd.
Deze motor heeft 429 RPM/V (duidelijk minder dan 600 RPM/V, dus grotere prop dan 13 x 8 mogelijk). Motor is ook stukje zwaarder met 729 gram. Een directdrive motor is vaak 1.5 keer zo zwaar dan een vertraagde motor die hetzelfde kan.