welke motor/esc combo

Discussie in 'Electro auto's' gestart door hengelo78, 5 jan 2017.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Als er niks bij staat moet je gaan gokken. Lijkt me niet iets wat je moet willen.


    Als je niks veranderd qua gearing gaat hij nu zelfs langzamer.

    Wat ik zo kan zien is de 1600kv een 4268. De 2050kv een 4274.

    De 4274 is iets langer en voor een zwaardere truggy. Daar had je waarschijnlijk meer vermogen mee gehad.

    Hobbywing is in de regel wel goed.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2020
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als stelregel:
    per gram motorgewicht, 3 watt vermogen.
    dus een 100 gram motor, zal +/- 300 watt kunnen hebben.

    in de praktijk zal dit best meer kunnen zijn. maar dit is ff een gok regel.
    stel, je moet er ff snel iets van zeggen.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Een behoorlijke gok regel....

    1:10 auto's zijn rond de 1200 gram maar er is geen 540 motor die in de buurt komt van 3600 watt. De snelste motoren komen net over de 1000 watt

    1:8 buggies gaan snel richting 3kg, geen 1:8 motor komt in de buurt van 9kw, veelal maar rond de 2kw.
     
  4. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Niet de bedoeling om zomaar te gaan gokken.
    En natuurlijk gaat deze motor langzamer, is ook een lager kv, dan de blx.
    En uiteraard ga ik anders moeten gearen.
    Ik ga eerst dezelfde gearing gebruiken, om eerst te zien hoe dit rijdt, en dat zal langzamer zijn, maar veel meer torque.

    En dan om mijn doel te bereiken is om dezelfde trekkracht maar meer snelheid met die motor.
    Dus nu zit er er een 14T pinion en 50T spur op, de standaard gearing. Dan zou ik ofwel ( en die onderdelen heb ik al ) 16T en 50T gearen, of 14T en 46T. Heb daar nog niet zoveel ervaring mee, om maar te zeggen geen, om anders te gaan gearen, dit is de eerste keer.
    Ik denk dat ik eerst ga proberen om de 14T en 46T te proberen, en dan ook de temperaturen in het oog houden.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Het resultaat bepaalt of een motor sneller is of niet :D
    Niet de snelheid waar hij mee draait.
    Normaal zal een motor die meer vermogen aan kan, uiteindelijk sneller zijn.

    met de huidige tandwielen zal hij inderdaad vlot optrekken, langzamer rijden.
    Maar om de nieuwe motor goed tot zijn recht te laten komen, moeten de tandjes anders...

    maar, jouw auto, jouw lol:D
     
  6. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Vandaag de motor kunnen proberen.
    Dus eerst met dezelfde gearing, 14T pinion 50T spur
    En moet zeggen verschil in optrekken was er wel, maar ook weer niet enorm, hetzelfde voor de snelheid.
    De motor is toch een 450kv minder, maar bleef wel een stuk koeler, maar kan met het huidige weer zijn ook.
    Vandaag toch nog de tijd kunnen nemen voor de 46T spur te steken, ben benieuwd naar het resultaat.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kan ook nog zijn dat de 1600 eigenlijk te zwaar gegeared was, en zodoende niet aan zijn top kon komen..
    dan worden ze heet, en wil er wel eens een vlammetje bij komen :D

    omdat deze motor minder kv heeft, is de gearing nu misschien wel goed voor deze motor, en komt hij wel op toeren.

    qua temperatuur: het helpt altijd mee, maar teveel warmte in een motor in een auto zal altijd uitdagingen geven.
    die locatie staat niet bekend om zijn geweldige luchtdoorstroom
    al zijn de uitdagingen met -10 minder als bij +45

    bij de vliegtuigen is dat anders..
     
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Voorbije dagen nog even wat kunnen testen.
    Had vorige keer de 46T spur met de 14T pinion al gemonteerd. en dat gaf weing of geen verschil in optrekken of snelheid.
    Dan heb ik de 14T vervangen voor een 16T, en wat een verschil, nog altijd een serieuze trekkracht en enorme toename in snelheid en dat op 4S. Wat ik zocht is gelukt, met die 1600kv motor, zelfde trekkracht maar meer snelheid en op 4S. En alles blijft koel.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat stukje "koel" is eigenlijk het belangrijkste.
    Alles mag best warm worden.
    maar zodra je je vingers er niet continu op kunt laten liggen, is hij te warm, en gaat het naar heet.
    hou ik erg dat je de accu ook voelt.
    regelaar, motor, accu. als een accu serieus heet wordt wordt het spannend. kans op vuurballen.

    als je dat in de peiling houdt, kun je lekker experimenteren met de tandwielen :D
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Het wordt wel warm warm natuurlijk, maar niet te ...en het bleef alleszins koeler dan met de originele setup( daar bedoel ik tov de originele motor)
    Er is zeker nog plek om wat te experimenteren.
     
  11. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Misschien een beetje laat, maar een goede combo is een Turnigy Trackstar 5200kv. ik heb hem met 4000 kv en hij gaat al 60 op nihm
     
  12. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Misschien een beetje laat, maar als ik een tamiya tt01 koop. met brushless sensored esc(tble-02s). kan ik daar dan ook een sersorless motor aan aansluiten? en zou dat dan goed werken?
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Je hebt heel veel vragen, ook vragen die met een klein beetje eigen moeite beantwoord kunnen worden of kent jouw internettoegang geen zoekfunctie? Het antwoord staat namelijk in de manual als ook op vele forums (en dus ook deze)
    Het antwoord is nee, de Tamiya regelaar vereist een sensored motor.

    Als je de intentie hebt om de Tamiya cup te gaan rijden zit je vast aan andere motoren, lees hun reglementen eens door.
     
  14. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ja klopt. maar ik kon niet echt iets duidelijks vinden, en ik ben niet zo goed in engels. dus een Sensorless esc kan met een sensored motor. maar een sensored esc niet met een sensorless motor. Ja, ik weet dat ze dan meestal een Carson Cup Machine gebruiken. maar anders wou ik tussen de cup door brushless rijden
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan heb je en de reglementen en mijn post over sensored en sensorless niet begrepen.

    De Tamiya cup kent ook een brushless klasse maar dan zit je aan de Carson 16T set vast of in de pro klasse de 12T versie.

    En niet alle sensored regelaars werken alleen sensored, veel kunnen ook sensorless aan, de Tamiya zit helaas in de groep van niet.
     
  16. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Oke, ja maar ik ben niet snel, en heb niet zon groot budget, dus ik ga sowieso niet brushless racen met een tamiya. Tenminste bedankt voor de info!
     

Deel Deze Pagina