welke motor/esc combo

Discussie in 'Electro auto's' gestart door hengelo78, 5 jan 2017.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.122
    Locatie:
    Zwolle
    Het motortje schijnt goed te zijn, "vroegah" werd vaak een Mamba Max Pro gebruikt zonder de ventilator geloof ik.
     
  2. safffier

    safffier

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Valkenburg a/d Geul
    Gelukkig ben jij wel ingelezen en kun je voor iedereen die hulp nodig heeft Google intypen als advies! Zo kom je in elk geval er behoorlijk belezen uit. Als hij heel Google al heeft gelezen kan er ook wel fatsoenlijk advies uitkomen maar helaas.. egoïst !
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.326
    Locatie:
    Sassenheim
    Schelden is niet echt gewenst. Overigens reageerde je op een post van 3 jaar oud, ik neem aan dat TS ondertussen wel een stuk wijzer is. Voor een deel ben ik het eens met Helikoper dat TS met zijn vragen laat zien dat er niets tot weinig onderzoek is gedaan terwijl er best makkelijk heel veel op zijn vragen te vinden is.
     
  4. Jesse en Luuk Fonteijn

    Jesse en Luuk Fonteijn

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Weert
    Ik heb een combo setje van robitronic gekocht. Genaamd de razer 60 met 4000kv motor. In combinatie met de 2s is hij snel en hanteerbaar en met 3s is het net een vliegtuig mijn rustler 2wd.
     
  5. safffier

    safffier

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Valkenburg a/d Geul
    Hobbywing max6 & 2200kv castle creation motor. Is dat nu snellere/beter/of wat dan ook voor combo?
    Bij 1900kv motie of 1650 kv motor of 1200 kv of 2700 kv...? Wat zou voor een 1/8 truggy nou de beste combo zijn ? Of hoe kom ik daar achter zonder elke kv optie motie te kopen..?
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.122
    Locatie:
    Zwolle
    Dat hangt van veel factoren af, aantal cellen, rijtijd, vertanding, diameter van de banden enzovoort.
    Ik heb daar een programma voor, die kan ik eventueel wel naar u toe sturen via Wetranfser.
    Dit was altijd een website, maar die is offline gehaald.

    Hier is hij ook te downloaden zie ik nu!

    https://www.rc-monster.com/forum/showthread.php?t=2259&page=67
     
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Lier
    Ik ga dit topic even gebruiken om zelf geen nieuw te moeten maken, en gaat toch over hetzelfde.

    Aangezien de blx motor van arrma van men zelfbouwbuggy ( https://www.modelbouwforum.nl/threads/arrma-raiphon.269778/page-2#post-4109119 ) in de soep is gedraaid, ben ik aan het overwegen om eens iets anders te nemen, om voor de volgende redenen.
    De buggy rijdt alleen maar op 4S( 2x 2S in serie, heb alleen maar plaats voor die lipo's), en wil vooral de trekkracht op zijn minst behouden, maar wil iets meer snelheid.
    Ofwel wat spelen met de pinion en spurgear, maar heb niet veel plaats om naar links of rechts te schuiven afhankelijk van de grootte van de tandwielen., maar suggesties zijn welkom, want het is een goede motor.

    Of ik had in gedachten om een motor met lagere kv te nemen de blx is 2050kv, dus dacht als ik nu naar een motor met 1800 a 1900kv met meer trekkracht zou gaan, en zodanig een pinion en spurgear steek dat ik dezelfde trekkracht blijf hebben maar meer snelheid heb op die 4S dus, zit ik hier met mijn denkpiste in de juiste richting of niet?

    Degene die ik in gedachte had
    Castle 1512 1800 kv of,
    Xerun-4268SD 1900kv-g2
    En natuurlijk de blx terug, maar met andere tandwielverhouding.

    Graag jullie ervaring en kennis hierover?
     
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Lier
    Niemand die er ervaring mee heeft?

    Nog even wat opgezocht, maar weet niet of het correct is.
    Maar de blx motor is een 2050kv met 50tanden op de spurgear en een 16 pinion dacht ik.
    Dus als ik een 1800 kv neem en ik zet daar bv dan een spurgear met 46 tanden op ( die heb ik liggen ) zou ik dan nog ongeveer de dezelfde trekkracht hebben dan de blx 2050kv maar dan wel sneller gaan dan de blx?
    Klopt mijn redenering of zit ik mis?

    Heb dit wel op het arrma forum zien staan, maar wil graag weten of dit werkelijk is, voor ik geld uitgeef aan die motor.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.815
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik zou zegggen dat je redenering klopt, maar of dat beetje verschil in kV nu erg merkbaar zal zijn? Ik heb niets om mee te vergelijken zelf... Dus ook wel benieuwd.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.225
    Locatie:
    Rotterdam
    ja en nee
    of je nu een snelle motor heel erg "terugtand" of een langzame motor "optand", bij dezelfde snelheid zal de motor en regelaar hetzelfde aan energie verbruiken.
    het wordt er niet meteen beter of slechter van.
    de bron is nog steeds een motor, en als die niet meer watts tegelijk kan verstoken, wordt alles heet en zo.
    als de batterij niet voldoende watts kan leveren, gaat het nooit harder vooruit dan nu.

    qua optrekken zal het dan ook niet zoveel uitmaken. qua snelheid verwacht ik dan ook geen "merkbaar" verschil
    een motor van een bepaald formaat heeft +/- x gram koper erin, en dat bepaald ongeveer hoeveel vermogen er door de motor heen kan lopen voor hij "poef" zegt.
    een maat grotere motor met eenzelfde kv zal dan op zich niet sneller optrekken, maar hij kan wel meer watt verstoken, en zal dus ook een tandje meer kunnen hebben. dus sneller rijden bij hetzelfde optrekken
    hierin moet je dan weer heel goed naar de regelaar kijken, ga je te groot vertanden, wordt de stroom hoger, kans dat de regelaar rook verliest.

    in feite heeft iedere motor gewoon een bepaald bereik.
    heel hard optrekken, of heel snel rijden.
    daar moet je een balans in vinden.

    wil je sneller rijden EN sneller optrekken, moet je gewoon een grotere motor erin hangen, die meer watts kan verstoken.
    en dan niet voor 50watt extra gaan, maar meteen voor een grote hoop watts gaan. 200 extra of zo.
    dan ga je merken dat er een andere motor in hangt...
     
  11. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Lier
    Ik had inderdaad eerst een 1900 kv in gedachten maar ondertussen wat meer opgezocht en ga voor een 1600kv gaan, als ik echt verschil wil zien.
    Nu reed ik nog altijd op de stock gearing 16T en 50T
    Dus vanuit die basis kan ik dan wat proberen en de esc van arrma de blx 185 is normaal zwaar genoeg.

    Eerst had ik de xerun 1900kv op het oog maar die heb je ook in de 1600kv versie.
    Maar heb contact gehad met een winkel en die zeiden dan dat ik een comboset zou moeten nemen om dit te laten werken omdat arrma sensorless is en xerun sensored.

    Nu zo'n comboset is prijzig en dat is op het moment niet de bedoeling.
    Nu na verder gezocht te hebben ben ik op het merk Robitronic razer eight 1600kv gekomen, een mij onbekend merk maar voor die prijs moet ik het niet laten.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.225
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zie graag of je verschil merkt ;-)
    hoeveel kon de standaard motor aan watts hebben, en hoeveel deze?
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.326
    Locatie:
    Sassenheim
    Tijd om niet meer naar die winkel te gaan....
    Een sensored motor werkt altijd op een sensorloze regelaar...
     
  14. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Lier
    Ik hou het hier zeker up to date.
    De standaard motor is 2050kv met bijhorende esc de 185 blx.
    De razor eight combo die ik ondertussen besteld heb is een 1600kv en de esc 150A.
    En bij de specificaties staat op 4S maximum belastbaar tot 3000kv.
    Weet niet hoe ik de wattage moet berekenen, maar afgaand op wat ik nu heb, en de specificaties van de nieuwe zou dit wel moeten lukken. Je mag altijd wel eveneegeven hoe ik de wattage moet berekenen van de motor ;)

    Dan weet ik dat ook weer...
    Is een winkel in het Brusselse, terecht gekomen via Google op zoek naar een een motor. Nog nooit geweest of gekocht, buiten nu die motor van razer eight.
    Ben benieuwd.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.326
    Locatie:
    Sassenheim
    Overigens andersom dat een sensored regelaar met een sensored motor moet werken is meestal ook niet waar, veel sensored regelaars kunnen ook sensorloos werken.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.225
    Locatie:
    Rotterdam
    het aantal watts wat een motor kan hebben, staat eigenlijk altijd in de specs
    kv = toeren per volt.
    daar belast je een motor niet mee, dat is gewoon hoe hard hij draait als je 1 volt gebruikt.
    dus bij 3 cellen zit je rond de 12 volt, 12x de kv waarde is je theoretische motorsnelheid.
    gaat altijd nog wat af in de praktijk.

    watt = volt x amperes
    volt weet je ( je accu)
    amperes weet je niet. die regelaar zegt nl alleen iets over de regelaar, niet over de motor.
    maar, kan een motor 600 watt aan volgens de specs, delen door het voltage van de accu (zeg, 3 cel, 12 volt) = 50 ampere.
    kan een motor 1500 watt aan, = 125 ampere
    hoger is beter.
    gewicht zegt ook iets. des te zwaarder, des te meer hij kan hebben (meer koper)

    ga je dus een bestaande motor van 3s naar 4s zetten, ga je dus van 12 naar 16 volt.
    diezelfde motor van 1500 watt kan dan opeens: 1500 / 16 = 93,75 ampere verwerken.
    dat lijkt minder. maar eigenlijk doet de motor exact hetzelfde qua verbruik, die 1500 watt.
    hij draait nu met name een stuk sneller.
    de amperes zijn lager. wat ook voor minder hete kabels en zo zorgt.
    verder moet je de vertanding gewoon goed zetten. zonder dat, fakkel je iedere motor af.

    daarom is het opgegeven watt nogal belangrijk als je een stap omhoog wilt in performance.
    wordt een motor bloedheet = te zware vertanding. of koeling verbeteren.
    wordt de regelaar bloedheet = te veel amperes, te zware vertanding.
    wordt de accu bloedheet = motor trekt meer amperes dan de accu kan leveren, dus eigenlijk ook vertanding te zwaar (voor de accu)

    bloedheet is iedere temperatuur waarbij je met je vinger iets aanraakt, en meteen met veel plezier terugtrekt omdat het zeer doet.
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.109
    Locatie:
    Emmen
  18. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Lier
    Weeral een formule om te onthouden.

    Maar het vervelende is dat er niet bij elke motor de wattage bij vermeld staat, dus is het eerder ook als je iets aan de gearing aanpast goed de temperatuur in het oog houden.
    Motor is bij de parcelshop aangekomen, dus eens kijken dat er daar iets meer bijstaat vermeld.
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.109
    Locatie:
    Emmen
    Als er bijvoorbeeld 100 ampere max staat.
    Op 6s of 22volt

    Dat is 6x3.7= 22.2

    Vermogen(watt) is volt maal ampere

    22.2x100 is 2220 watt

    Als er niks bij de motor staat dan kan je beter naar een andere kijken.

    Anders bekijk even het filmpje. Daar word het goed uitgelegd
     
  20. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Lier
    Heb eens naar de bekendere merken gekeken, en daar staat de wattage ook niet altijd en overal bij hoor.

    Vandaag de motor aangekregen.
    En is blijkbaar toch ook van Hobbywing.
    20201210_190346.jpg
    De esc ga ik niet direct gebruiken, ik sluit de motor aan op de 185A blx, en ben eens benieuwd dat ik krijg wat ik in gedachten had, dus evenveel trekkracht maar meer snelheid.
     

Deel Deze Pagina