welke motor op zwever 2.5 meter?

robert14

Forum veteraan
beste zweefvliegers!

ik wil jullie graag even een vraag voorstellen. ik ben op het moment bezig met het restaureren van een oude houtbouwzwever van een span van 2.5 meter. het is een zwever met een 2 delige ribbenvleugel en een romp met t-staart. volgens forumlid bertug is het een graupner morrits maar op google heb ik verder niet veel over deze zwever kunnen vinden. hij zou ongeveer 15 jaar oud moeten zijn. maar nu is mijn vraag wat nu een goede motor is voor deze zwever. het liefste met een motorsteun op de vleugel omdat er voorin een mooie sleepkoppeling zit die ik graag wil behouden.

nu heb ik op het moment 2 motoren tot mijn beschikking:
- enya .15 2.5cc methanolmotor
- 540 electromotor met prop

wat is volgens jullie de beste keuze?? ik zat zelf te denken aan de 2.5cc als dit genoeg is omdat ik dan niet afhankelijk ben van accu's, brandstof zal ik toch wel bij me hebben als ik ga vliegen.

ik hoor graag jullie mening ;)

2,5cc moet zeker wel lukken, tankje direct achter de motor eventueel daar ook nog een micro gasservo en je bent klaar ;-)

2,5cc is eigenlijk alweer aan de zware kant.
Vroegahh vlogen de 3m cirussen altijd met een 1,5cc erboven op. Dat bleek voldoende te zijn om grote hoogtes te bereiken.
Maar wat is er mis om de e-motor op een pylon te plaatsen. Kun je de accu ook op de pylon plaatsen. Klappropje erop. En kun je tevens de sleepkoppeling in de neus behouden.

Veel plezier met je zwever.

ik zal binnenkort hier in dit draadje even wat plaatjes zetten avn de zwever, ook zal ik hem even op de weegschaal leggen en kijken hoe zwaar ie is. er ligt een zware ontvangeraccu in van 4* cub-C 3300mah van de conrad,

misschien een idee voor 2 steunen voor op de vleugel?? 1 voor electro en 1 voor de 2..5cc?? dan kan ik electro, brandstof of sleep worden gevlogen ;)

ik heb net ene paar foto's gemaakt met mn mobiel dus die zijn niet super maar even voor het idee, we hebben wat prblemen met de fotocamera dus dan meot het maar zo.

dit is m dus;
img0808281838zg7.jpg

zoals jullie zien is ie dus nog niet helemaal vliegklaar ;)
klein gaatje in de vleugel :lol:

img0808281839sp1.jpg

de cocpit met de daaronderliggende sleepkoppeling:

img080828183814lk8.jpg

servo's van hoogte en richting:
img080828183827ga7.jpg

en de staat (hoogteroer is krom dus moet nieuwe op)
img080828183852hy0.jpg

de vleugels
de vleugel zoals het hoort:
img0808290756tv7.jpg

gat in de andere vleugelhelft gerepareerd (zon ribbenvleugel is helemaal niet moeilijk)
img080829075616oj0.jpg

img080829075631os0.jpg

dat waren de foto's, hopelijk kunnen jullie hier wat mee, als iemand toevallig nog een tekening heef van een motorsteun voor op een vleugel is dat natuurlijk altijd welkom ;)

op de hele zwever zitten multiplex ms11 servo's, beetje oud maar werken nog gewoon goed, alleen 1x ingebouwd geweest in een ander toestel voor te testen dus nu hebben ze eindelijk hun eigen plekkie. reacties zijn welkom ;)

Als ik eea zo bekijk is het inderdaad de Moritz van Multiplex. Check even of de neus inderdaad van kunststof is, je kon destijds ook een andere kunststof neus (eigenlijk motorkapje) monteren om een .10 motortje te monteren.

Ik heb overigens zeer slechte herinneringen aan dit toestel :( het betekende nl. letterlijk bijna het einde van mijn modelvliegcarriere. Na een zomer lang zwoegen met krantenlopen, tijdschriften bezorgen en schuurtjes en hekken schilderen kocht ik dit toestel incl. een Simprop 4 kanaals besturing welke toen nog zo duur was dat ik toch nog geld van mijn ouders moest lenen.

Bij de tweede of derde vlucht (precies weet ik het niet meer) brak een van de vleugels op ca. 100 meter hoogte af t.p.v. de vleugelpennen. Het enige dat nog heel was was de motor+pylon die ik op de vleugel had gemonteerd, voor de rest was werkelijk alles kapot. Je kunt je voorstellen dat ik als 15 jarige scholier zeer teleurgesteld was. Bij nadere inspectie, samen met een aantal clubgenoten, bleek dat de wortelribben waarin de vleugelpennen zaten bevestigd van een zeer slechte en zachte kwaliteit triplex waren. Ik heb er nog een brief over geschreven aan Multiplex met het betreffende onderdeel erbij, kreeg nog wel een antwoord maar verder niets. Het is het enige toestel waarvan ik geen tekeningen ed heb bewaard (uit woede?).

Daarna ben ik nooit meer echt verder gegaan met deze hobby omdat ik mij geen nieuwe zender e.d. kon veroorloven. Tegen de tijd dat ik dat wel kon was de interesse er niet echt meer tot ca. 2 jaar geleden.

Ik hoop dat je er meer geluk mee hebt dan ik :) , 't is toch best een leuk model om te zien zo met die T-staart.

bedankt voor dit verhaal. ik heb hem gecontoroleerd en zo te voelen kan de vleuegl toch redelijk wat kracht weerstaan zonder kapot te gaan. we zullen zien :?

de vleugel is inmiddels weer helemaal klaar en opnieuw in de folie gezet, toch goed gelukt voor mijn eerste keer folien moet ik zeggen. het hoogteroer was helemaal krom getrokken dur daarvoor uit de losse hand naar ongeveer de maten van eht orgineel een nieuwe getekend die nu klaar ligt om te worden gefolied. dit gaat waarscheinlijk vandag gebeuren. als dit gebeurt is moet ik alleen nog even de stekkers op de servo's omsolderen (multiplex naar futaba) en dan het zwaartepunt afmeten. weet iemand waar het zwaartepunt moet liggen?? anders ga ik gewoon uit van ongeveer 1/3 of de hoofdligger zoals bij de meeste kisten met een A-symetrisch profiel het geval is.

dit weekend hopelijk dan de maiden van dit kistje. ik wil er nog een haak onder maken om te kunnen starten met een elastiek. iemand een idee waar deze ongeveer moet zitten?? ik meende erges te hebben gelezen vlak voor het zwaartepunt maar heb dat niet weer kunnen vinden.

hmm, een .10 dus 1.5cc motor?? ik zet denk ik eerst een enya 2.5cc op de vleugel en kijken he dit gaat.

de zwever is inmiddels op ontvanger en accu inbouw weer helemaal vliegklaar, zwaartepunt afmeten en vliegen maar.

Ja dat weet ik wel ongeveer, ik zal dat jaartal helaas nooit meer vergeten :(.
Het was in de zomer van 1989, ik denk dat het model maar heel kort is verkocht. Ik heb er daarna nooit meer een gezien. Het was destijds een moldel dat werd gevoerd onder een bepaald programma van Multiplex om jonge mensen enthousiast te maken voor het modelvliegen, Multiplex Junior line oid?? Ik weet het niet precies meer.

Wat ik nog wel weet is dat er redelijk veel lood in moest. Ik zal eens aan mijn ouders vragen of er nog foto's van zijn.

dat loodverhaal kan zekers wel kloppen ja, ik heb er nu een 4x subc cellen accu in van 3300 en nog ligt het zwaartepunt veel ste ver naar achteren.

best oud en uniek kistje dus zo te horen. op google was er helemaal niets over te vinden ;)

ik heb nog even gekeken en er zit inderdaad een neus op van kunstof. ik zat er zelf misschien aan te denken om een 2.5cc op de neus te plaatsen en dan met een landingsgestel eronder. als een motorzwever zegmaar

back to the skys

beetje oud draadje maar toch maar weer even naar boven halen :mrgreen:
moritz weer vliegklaar gemaakt voor een klasgenoot die totaal vintage gaat vliegen (dus ook besturing uit de "goede oude tijd". zondag eerste vlucht zoals het nu lijkt.

bild2256.jpg

bild2259.jpg

bild2257.jpg

KIJK DAT ZIEN WE GRAAG !!! super :)

nu nog dat dingetje laten ronken en je bent weer volledig in nostalgische hogere sfeeren ;)

Leuk!!

Die nostalgie!

Ik kijk er echt naar uit a.s. zondag!

By the way, heeft de friet gesmaakt?;):-D

Louis

jups,, de friet kwam wel goed :mrgreen:

zondag moet dan ook de grote dag zijn voor deze zwever... hulpmotortje is een 4cc geworden met een erg klein tankje erachter. de bedoeling is dat ik hem zondag ga invliegen en dat olaf (olap) gaat filmen. hij is ook bedoelt voor olap. eerst even wat lesjes met de grauner taxi voordat ie hiermee mag vliegen :p

Back