welke motor op zwever 2.5 meter?

vraagje nog,
is 1600 gram zwaar voor een 2.5 meter kist? ik weet nog wel van in de tijd dat ik er mee vloog dat er 3 dikke accu's en nog een berg lood in de neus zaten voordat het zwaartepunt goed was.

Het is niet licht maar mijn DG-100 met 2.25m wegt ook al 1600g zonder motor. Ik heb ook een dikke 6V accu pak en iets meer dan 100g lood in de neus.

... hulpmotortje is een 4cc geworden met een erg klein tankje erachter.

4cc............daar wil die best hard omhoog mee :cool:

Kan me nog herinneren dat de Dädalus met een Cox 0,8cc omhoog ging.
Marginaal en heel provisorisch/middeleeuws maar het ging wel.

Succes en plezier morgen!:cool:

ik heb nog een antiek 0.8cc coxje liggen ;)
ja ik dank dat het ook voldoende zou zijn, of eventueel ene 1.5cc max.

maar een cox 0.8cc kan je geen trottle geven.
dat is vol toeren tot de tank leeg is eh ;)

ik heb nooit de lineare servo's gekend.
maar ik had ze al eerder gezien.
niets zo goed als dat in een oldtimertje ;)
dat maakt het pas af.

je zal merken dat je versteld zal staan van zijn vliegprestaties... want vele nieuwelingen , die denken dat alleen carbon kisten met ailerons goed vliegen.
maar ik kan genoeg toestellen opnoemen die het tegendeel bewijzen ;)

geniet er maar lekker van morgen...

en je MOET dat toch even filmen.

inderdaad. ik ben op de vliegclub ook begonnen met een oude motorkist met ene 4cc os maxje voorop. sommige mensen vinden dat dan erg oubollig maar dat ging prima! enige koolstof kisten die ik heb zijn mijn twister dlg's maar dat is natuurlijk echt niet te vergelijken met dit. dan praat je over 273 gram op 1.5 meter span. gaat echt nergens over.

filmen gaat ook zeker weten gebeuren! nu hopen dat er geen blunders op de film komen te staan :lol:

Volgens mij was de regel voor het VGG geen brandstof....

Los daarvan zat vroeger een 1,76cc OS Max 10 FP-s op deze kist. Er zaten twee verschillende kunststof neusjes bij, een voor met motor (e of br) en een gewone neus voor de zweef versie. De mijne was destijds ook erg zwaar, ik kan me herinneren dat ik er een grote metalen kogel voorin had zitten om het zwp goed te krijgen. En verder: als je mijn bericht over de Phonix gelezen hebt, die is 1740 gram bij 2,60 meter zonder motor.

ik ga ook niet naar de vintage glider treffen ;)
dus dat is geen probleem.

als een 4cc toch teveel van het goede blijkt kunnen we er altijd nog een nieuwe os max .15 ofzo op zetten. ik denk dat dat ook al wat meer in de buurt komt.

Laatst bewerkt:
om wat overpowered te zijn bij de eerste vlucht is niet zo erg ;) als je de gas kan regelen (??) dan is dit niet zo erg moeilijk om alles onder controle te houden :)

het is alvast een superkistje , en dan heeft hij nog niet gevlogen ;)

ik heb ook een kist van 3meter, en 2.2kilo, en die verslaat gewoon iedere F3J op gewone dagen ;) helaas heb ik geen vleugels die ik in thermiekstand kan zetten ;) maar het profiel doet al veel hoor.

voor het zelfde geld presteert hij schitterend.

maiden ging iets minder als geplanned helaas

eerst een paar handstartjes gemaakt om het zwaartepunt te contoroleren. in de wind gewon te weinig te zeggen op alleen het rudder (misschien meer uitslag) en daardoor de motor er voorweg gevlogen, al leken de eerste handstarts niet verkeerd

De vorige post uit dit draadje is al weer erg lang geleden. Ik heb inmiddels een Easystar en een Funcub aangeschaft. Ook heb ik een 1.8m zwever waar ik af en toe mee vlieg. Ik ben van plan om de Moritz weer vliegklaar te maken, maar dan met een elektromotor. Dit moet natuurlijk ook vintage zijn en dus had ik een 540 in gedachten. Komt het vliegtuig hiermee omhoog (hoeft niet snel te gaan) en wat voor prop moet er dan op?

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een D8*P4 (staat erop) klapprop gevonden. Gaat dit werken met een 540 motor of zit ik helemaal in de verkeerde richting?

Oké, de motor met prop heb ik nu ingebouwd. Ik moet nu alleen nog even een geschikte (oldschool) regelaar vinden en inbouwen en dan kunnen we hem eens gaan testen. Als jij het hoogteroer even weer opzoekt ;)

moritz.jpg

moritz3.jpg

moritz2.jpg

Back