welke motor op zwever 2.5 meter?

Ja, we hebben vanmiddag dus de maiden gemaakt met de Moritz. Het ding vloog voor geen meter, omdat de richtingsroeruitslag te klein was. Dit hebben we later een beetje aangepast, en toen was het beter, maar nog niet geweldig. Na de tweede vlucht was het scharniertje van het richtingsroer afgebroken. Na deze weer vastgelijmd te hebben hebben we hem maar weer omhoog gestuurd. Deze keer ging het helemaal mis. Er trad waarschijnlijk een storing op, waardoor het vliegtuig nog maar één stand had: vol gas. Het sturen ging wel redelijk, maar ook niet geweldig. Soms viel de besturing ook geheel weg, wat nogal een spectaculaire vlucht opleverde. Nadat het toestel was geland/gecrasht, bleek dat de regelaar helemaal verbrand was. Doordat de motor vol gas heeft gedraaid op 3S, is deze waarschijnlijk ook verbrand. Dit is echter nog niet zo'n ramp.

De filmpjes van de maiden en de crash komen zometeen.

Laatst bewerkt:
Jammer van de crash!

En nog meer jammer is het dat we de foto's op dezelfde dag als de maiden te zien krijgen...

Een aantal opbouwende kritieken:
Ik zie dat je nog op de 35 mhz vliegt, in dat geval Altijd ferrietkernen gebruiken bij de servo-kabels. Zeker met zo'n losliggend printje tussen de servo's in is het vragen om problemen.
Ook mis ik wat ventilatie-gaten voor de koeling van de electronica....

Ik hoop dat je niet bij de pakken gaat neerzitten maar dit toestel weer vliegklaar gaat maken. Is een leuk dingetje!

Succes, en schroom niet om advies te vragen hier op het forum!

Grt, Louis

Ik heb besloten om het heel anders te doen. Het is natuurlijk allemaal erg leuk, dat oude spul, maar ik denk dat ik er maar een paar SG90's, een Turnigy brushed 30A speed controller en een Corona ontvangertje in ga zetten, dat lijkt me beter. Misschien zal ik er zelfs een brushless motortje inbouwen.

Een aantal opbouwende kritieken:
Ik zie dat je nog op de 35 mhz vliegt, in dat geval Altijd ferrietkernen gebruiken bij de servo-kabels. Zeker met zo'n losliggend printje tussen de servo's in is het vragen om problemen.
Ook mis ik wat ventilatie-gaten voor de koeling van de electronica....

Los van de opbouwende kritiek van Loeki valt mij op dat de gebruikte apparatuur uit de jaren 80 van de vorige eeuw is. Als er problemen met de werking zijn geconstateerd lijkt het mij vóór een volgende vlucht geen verkeerde gedachte om eens een range check te doen (met ingeschoven antenne). Al is het niet voor de kist dan wel voor jezelf / omstanders. Als er dan problemen ontstaan zou ik eens gaan uitkijken naar iets nieuws.

Aardig detail: ik zie dat er Graupner CL Lineare servo's in de kist zitten. Die had ik ook in combinatie met een Varioprop C8 zender. Laatst kwam in nog een doosje van een CL servo tegen met het prijsje er nog op: 88 gulden. Kijk wat dat betreft is deze hobby toch een stuk goedkoper geworden.

Onze berichten kwamen tegelijkertijd: ik zie dat je zelf al besloten hebt om één en ander te moderniseren. Dat lijkt mij een wijs besluit. Succes ermee

Aardig detail: ik zie dat er Graupner CL Lineare servo's in de kist zitten. Die had ik ook in combinatie met een Varioprop C8 zender. Laatst kwam in nog een doosje van een CL servo tegen met het prijsje er nog op: 88 gulden. Kijk wat dat betreft is deze hobby toch een stuk goedkoper geworden.
Mijn buurman komt ook altijd kijken en zegt dan ook altijd dat het vroeger zo duur was en dat hij nog één en ander op zolder heeft liggen. Zo heeft hij ook een Piper Cub liggen zegt hij dan. Ik moet daar maar eens een keer gaan kijken.

volgens mij heeft het niet alleen aan storing gelegen. Direct na de crash de zender accu gecontoroleerd en deze stond ver in het rood. Ik denk dat het daaraan te weiten valt

seconds before disaster
moritz.jpg

Ik zit even op het forum te zoeken.
En daar zie ik ineens mijn zwever.
Deze heb ik heel lang geleden gebouwd.
De vleugel was super licht maar wel wat zwak.
Ik had een electro, en een sleepversie van de morrits gebouwd.
Het was een beetje in het begin van het electro tijdperk.
De vleugels en stabilo waren verwisselbaar.
Ik kwam er achter dat je met rolroeren toch beter kon zweven.
Je kon makkelijker in een thermiekbel draaien.
Succes met je zwever, ik heb er erg veel plezier aan beleeft.

Hier zijn jouw vleugels.
Deze keer met een electro romp en super licht stabilo.
Foto-7Q4XN7HW.jpg

Laatst bewerkt:
Back