Dag lezers,
Van een medeforummer heb ik de Donald 4, merk OBAG (Tsjechië) mogen overnemen. Het bouwdraadje wordt vervolgt op het 'watervliegen' forum.
Onderstaand de link naar de fabrikant.
Elektrolety
Het aandrijfvraagstuk en een oplossing wil ik hier graag naar voren brengen. Wijze adviezen zijn zeer welkom.
De Donlad 4
Er is niet zo heel veel over het modelletje te vinden op het internet. RC-Groups e.a. gezocht en gevonden gevonden wat te vinden was en dat bleek mager. Blijkbaar is het geen formule voor succes geweest.
Informatie over aandrijf conceptje 'moderne stijl' ben ik ook niet tegen gekmen. Het kistje is geënt op een Mabuchi RS 550 SH of een Graupner Speed 600.
Enige specificaties
- conform bouwbeschrijving zou het kistje moeten vliegen op 8 cellen NiMH/NiCad 1.700 mAmps. De motor een Speed 600 BB 8,4v #3316.
- Span 1.400 mm, vliegklaar gewicht 1.450 +/- 50gr. op basis van oude receptuur.
- Profiel Clark-Y ten voeten uit (vergelijk Westerly van Svenson)
- Gebouwd model, gefolied, gelakt of bestikkerd en met RC-componenten, heb ik op een totaal van 850 gr geraamd. Het zou nog wel eens iets lichter kunnen uitpakken.
De RC componenten omvatten Jeti Duplex R7 ontvanger, Turnigy Sentry 60amp, Dymond D60 servo's (4x). Alles uit de voorraaddoos.
Motor-orakels raadplegen...
De mabuchi-aandrijving is zwaar, inefficiënt en achterhaald (rendement van rond de 52%)? Met een reductiekast en een hoog Kv borstelmotor is het vast op te krikken naar 65%) Maar... de can-motor blijft een zwaarlijvig ding.
200 Watt er in... 104 Watt er uit... 96% om het heelal warm te stoken?
Ik heb de Speed 600 BB motor maar eens in de calc programmaatjes ingevoerd om als vliegend uitgangspunt te nemen.
Had er drie ter beschikking. Drie 'orakels' met verschillende uitkomsten.
De bekende Brantuas Calc (daar staan nog een hele trits borstelmotoren in), Drive Calc 3.4 en in in de eCalc.ch calculatoren.
In eCalc n.b. in enkele gevallen handmatig de 'constanten' ingevoerd om tot een vorm van resultaat te komen.
Over de Speed 600 BB 8,4v
De DriveCalc zegt: (getallen achter de komma's weg gelaten)
- Prop APC-E 8 x 4
- 8 x Kan 1.800 mAm (1,2v cellen)
- Propspeed 10558
- Power in 174 Watt in, 103 Watt uit (rendement 59%)
- Stuwdruk 734 gram (via Brantuas Calc kwam ik uit op .b. 1.000 gram stuwdruk)
- Vliegduur 4 minuten WOT (WOT=vol gas)
- Gewicht aandrijving rond 600 gram (en als dat 1.700 Sanyo cellen waren geweest) 850 + 600 = 1450 gram.
Met de nieuwe inzichten moet ik zeker op een lager liggend vliegklaar gewicht van ronde de 1250 gram kunnen uitkomen.
Het is nu zoeken naar een modus met een krachtige genoeg zijnde buitenloper, met een lange vliegduur op het oog.
Trainercappaciteit, geen sport of 3D vermogen.
'Sport' vliegeigenschappen kunnen de vleugels doen breken tenzij ik versterk en zwaarder maak, of met struts ga werken à la Piper Cub.
Nu is mijn vraag natuurlijk welke motor te kiezen?
Neem een brandstof motor... zo groot mogelijk... en het zeult wel in een opwaartse vrille omhoog...Neem een Kontronik Kira 600-38... met een 16x16S RFM, en ga virtueel +50 m/s in elke ongewenste riching
Wat zijn de basics dan?
Stel dat ik uit ga van 1.100-1.250 gram vliegklaar gewicht?
Een vuistregel van 100-110 Watt per kilo ingaand vermogen aanhoudt?
Via eCalc krijg je het rendement over de hele voorstuwing in beeld. Accu, regelaar, motor en prop.
Hoe zit het met de thrust-, stuwkrachtfactor t.o.v. het gewicht?
- Is een stuwkacht van 50% van de vliegmassa al voldoende voor een prima 'zeumerensavond' vluchtje?
- Wat is het minimum aan thrust waar je toch echt boven dient te blijven?
Met in ogenschouw nemend de APC E-Props van 8 x 4 tot 9 x 5 (9 x 6), daar een groter formaat niet gaat passen.
Vliegaccu (Lipo)
Voorstuwing op basis van 3.300 mAmp, 3s, 25/35C in de eCalc. In werkelijkheid mogelijk 3.000 of een lichter 2200 3s Lipo-pakket.
Prop 8 x 4 of 9 x 5 APC E. Groter kan niet, dan raakt het de romp.
Mogelijke kanditaten voor aandrijving via eCalc en DriveCac
Inmiddels bekeken budget-motoren die het zouden kunnen wezen met de boven staande prop-varianten (Budget wegens waterpret!). AXI en Pichler Boost zijn duurder opties... maar zitten er net onder of juist er ver boven wat vermogen betreft.
- Neo 450 en 480 (Esprit-USA); beiden (Kv 1.120). De waarden moet ik even nieuw invoeren. Screendumps niet goed opgeslagen...
- Robbe Roxxy 2834 08, (Kv 1.120); Watts incl accu en regelaar 212W; Stuwdruk 1.140 gr.; gewicht aandrijving 420 gr.
- Turnigy 3632 (kv, 1.200); Watts incl accu en regelaar 256W; Stuwdruk 1.310 gr.;gewicht aandrijving 510 gr.
- EMax GT 2218-09 (kv, 1.100); Watts incl accu en regelaar 183W; Stuwdruk 1021 gr; gewicht aandrijving 436.
Doch lees ik na wat speurwerk dat de GT2812-08 net weer iets beter presteert met de gewenste propconfiguraties... mits mits die statische trekkracht versus totaalgewicht door mij juist gesteld is... Daarbij komt nog dat als de kist eenmaal vliegt, de propeller beter tot zijn recht komt en ook het energieverbruik iets afneemt.
Gr Bas
Van een medeforummer heb ik de Donald 4, merk OBAG (Tsjechië) mogen overnemen. Het bouwdraadje wordt vervolgt op het 'watervliegen' forum.
Onderstaand de link naar de fabrikant.
Elektrolety
Het aandrijfvraagstuk en een oplossing wil ik hier graag naar voren brengen. Wijze adviezen zijn zeer welkom.
De Donlad 4
Er is niet zo heel veel over het modelletje te vinden op het internet. RC-Groups e.a. gezocht en gevonden gevonden wat te vinden was en dat bleek mager. Blijkbaar is het geen formule voor succes geweest.
Informatie over aandrijf conceptje 'moderne stijl' ben ik ook niet tegen gekmen. Het kistje is geënt op een Mabuchi RS 550 SH of een Graupner Speed 600.
Enige specificaties
- conform bouwbeschrijving zou het kistje moeten vliegen op 8 cellen NiMH/NiCad 1.700 mAmps. De motor een Speed 600 BB 8,4v #3316.
- Span 1.400 mm, vliegklaar gewicht 1.450 +/- 50gr. op basis van oude receptuur.
- Profiel Clark-Y ten voeten uit (vergelijk Westerly van Svenson)
- Gebouwd model, gefolied, gelakt of bestikkerd en met RC-componenten, heb ik op een totaal van 850 gr geraamd. Het zou nog wel eens iets lichter kunnen uitpakken.
De RC componenten omvatten Jeti Duplex R7 ontvanger, Turnigy Sentry 60amp, Dymond D60 servo's (4x). Alles uit de voorraaddoos.
Motor-orakels raadplegen...
De mabuchi-aandrijving is zwaar, inefficiënt en achterhaald (rendement van rond de 52%)? Met een reductiekast en een hoog Kv borstelmotor is het vast op te krikken naar 65%) Maar... de can-motor blijft een zwaarlijvig ding.
200 Watt er in... 104 Watt er uit... 96% om het heelal warm te stoken?
Ik heb de Speed 600 BB motor maar eens in de calc programmaatjes ingevoerd om als vliegend uitgangspunt te nemen.
Had er drie ter beschikking. Drie 'orakels' met verschillende uitkomsten.
De bekende Brantuas Calc (daar staan nog een hele trits borstelmotoren in), Drive Calc 3.4 en in in de eCalc.ch calculatoren.
In eCalc n.b. in enkele gevallen handmatig de 'constanten' ingevoerd om tot een vorm van resultaat te komen.
Over de Speed 600 BB 8,4v
De DriveCalc zegt: (getallen achter de komma's weg gelaten)
- Prop APC-E 8 x 4
- 8 x Kan 1.800 mAm (1,2v cellen)
- Propspeed 10558
- Power in 174 Watt in, 103 Watt uit (rendement 59%)
- Stuwdruk 734 gram (via Brantuas Calc kwam ik uit op .b. 1.000 gram stuwdruk)
- Vliegduur 4 minuten WOT (WOT=vol gas)
- Gewicht aandrijving rond 600 gram (en als dat 1.700 Sanyo cellen waren geweest) 850 + 600 = 1450 gram.
Met de nieuwe inzichten moet ik zeker op een lager liggend vliegklaar gewicht van ronde de 1250 gram kunnen uitkomen.
Het is nu zoeken naar een modus met een krachtige genoeg zijnde buitenloper, met een lange vliegduur op het oog.
Trainercappaciteit, geen sport of 3D vermogen.
'Sport' vliegeigenschappen kunnen de vleugels doen breken tenzij ik versterk en zwaarder maak, of met struts ga werken à la Piper Cub.
Nu is mijn vraag natuurlijk welke motor te kiezen?
Neem een brandstof motor... zo groot mogelijk... en het zeult wel in een opwaartse vrille omhoog...Neem een Kontronik Kira 600-38... met een 16x16S RFM, en ga virtueel +50 m/s in elke ongewenste riching
Wat zijn de basics dan?
Stel dat ik uit ga van 1.100-1.250 gram vliegklaar gewicht?
Een vuistregel van 100-110 Watt per kilo ingaand vermogen aanhoudt?
Via eCalc krijg je het rendement over de hele voorstuwing in beeld. Accu, regelaar, motor en prop.
Hoe zit het met de thrust-, stuwkrachtfactor t.o.v. het gewicht?
- Is een stuwkacht van 50% van de vliegmassa al voldoende voor een prima 'zeumerensavond' vluchtje?
- Wat is het minimum aan thrust waar je toch echt boven dient te blijven?
Met in ogenschouw nemend de APC E-Props van 8 x 4 tot 9 x 5 (9 x 6), daar een groter formaat niet gaat passen.
Vliegaccu (Lipo)
Voorstuwing op basis van 3.300 mAmp, 3s, 25/35C in de eCalc. In werkelijkheid mogelijk 3.000 of een lichter 2200 3s Lipo-pakket.
Prop 8 x 4 of 9 x 5 APC E. Groter kan niet, dan raakt het de romp.
Mogelijke kanditaten voor aandrijving via eCalc en DriveCac
Inmiddels bekeken budget-motoren die het zouden kunnen wezen met de boven staande prop-varianten (Budget wegens waterpret!). AXI en Pichler Boost zijn duurder opties... maar zitten er net onder of juist er ver boven wat vermogen betreft.
- Neo 450 en 480 (Esprit-USA); beiden (Kv 1.120). De waarden moet ik even nieuw invoeren. Screendumps niet goed opgeslagen...
- Robbe Roxxy 2834 08, (Kv 1.120); Watts incl accu en regelaar 212W; Stuwdruk 1.140 gr.; gewicht aandrijving 420 gr.
- Turnigy 3632 (kv, 1.200); Watts incl accu en regelaar 256W; Stuwdruk 1.310 gr.;gewicht aandrijving 510 gr.
- EMax GT 2218-09 (kv, 1.100); Watts incl accu en regelaar 183W; Stuwdruk 1021 gr; gewicht aandrijving 436.
Doch lees ik na wat speurwerk dat de GT2812-08 net weer iets beter presteert met de gewenste propconfiguraties... mits mits die statische trekkracht versus totaalgewicht door mij juist gesteld is... Daarbij komt nog dat als de kist eenmaal vliegt, de propeller beter tot zijn recht komt en ook het energieverbruik iets afneemt.
Gr Bas
Laatst bewerkt: