DirkSchipper
Forum veteraan
En juist daarin zit de winst. Niet die 2-5 % verlies in de vertraging, maar de ±15% winst die je uit een grotere langzamer draaiende prop haalt, plus de winst in motor efficiëntie omdat die motor z'n werk kan doen bij veel hogere toerentallen (dat vindt hij fijn).Het is wel zo dat je dan een grotere propeller kan gebruiken
Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie nodig om 1 of 2 keer naar 200 m hoogte te gaan. Als je een motor hebt die 85% rendement heeft ipv. 70% ontwikkelt er minder warmte in die motor die afgevoerd moet worden. Je kunt dus met een kleinere (lichtere!) uit de voeten. Omdat er minder energie verloren gaat in warmte etc. kun je dus ook uit de voeten met een kleinere (lichtere!) accu. Al met al misschien wel 100 gr. winst. En dat merk je bij het thermieken!Waarbij ik mijn twijfels heb of die efficientie bij F5J zoveel uitmaakt , je wint maximaal een paar grammetjes gewicht...
Voor mijn eerste generatie Xplorer van 4 meter (2350 gr) had ik twee accu's 1600 mAh en 1800 mAh. En dat verschil (maar 30 gram!) merk je echt!