welke motor voor een F5J (SSL)

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 10 okt 2012.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ok, horizontaal vliegend heb je relatief weinig vermogen nodig om tamelijk hoe snelheden te bereiken. Zaak is wel een prop met voldoende spoed te monteren, zodat je ook bij voorwaartse snelheid nog voldoende trekkracht overhoudt.


    Gerben
     
  2. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    t 'is maar wat je wil

    Heren, ik ga me niet inhoudelijk met de discussie bemoeien. Ik ben dermate onkundig op motorengebied dat dit 0,0 toegevoegde waarde zou betekenen. Wat ik echter uit alle antwoorden en opmerkingen proef is dat je met de "low budget" motoren die onder andere Robert gebruikt je ruim binnen de tijd op voldoende hoogte kan komen.

    Mijn insteek is dat F5J in mijn ogen een laagdrempelige en leuke soort klasse van F3J aan t worden is. Teams van 2 man mogelijk, geen gezeul met spul, dus ook voor de oudere en minder valide piloot te doen, en je kan het goedkoop houden. Minder gedoe met carbon, dubbel carbon en Spread Tow. Dit KAN een goedkope kist betekenen . Laat ons welwezen in 75% van de tijd in ons bekende Nederland heb je ook weinig aan een model onder de 1700 a 1800 gram.

    kortom wil je het randje opzoeken moet je dat zeker doen, lekker licht en krachtig waarmee je een behoorlijk strategisch voordeel kan hebben. Maar je kan ook low budget een wedstrijd winnen, daar ben ik van overtuigd. Hoe sterk de motoren, hoe snel de servos en hoe licht de kist ook is,................................... het gaat uiteindelijk (gelukkig) om de knuppel die de knuppel bedient .

    Ik ga gewoon voor een eigenbouw, vliegklaar rond de 1850-1900 gram. Ik zal er geen NL kampioen mee worden, maar heb veel lol voor erg weinig geld.

    Cherio
     
  3. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Thats the spirit Fred.

    Van de week maar weer gebleken dat er voldoende goedkoper motoren zijn.
    Ik heb van de week twee cirussen met de Dymond 3548 V2 uitgerust en getest
    plus minus 290 meter in 30 seconden een hele middag van 13:30 tot 17:30 met een accu gedaan een 2650 mah.
     
  4. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Dat klopt helemaal... Voor en na de wedstrijd was die mogelijkheid er wel , ik,heb nadien met mijn beide toestellen gevlogen en thermiek gevonden op lage hoogte, voor de wedstrijd zag ik oa the Sioux lekker in de thermiek dartelen...
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Niet gezien maar ze zijn er wel degelijk. Om voor mijzelf te spreken; ik zit in 20 seconden op 200 meter en heb 10 seconden over om te zoeken of te verplaatsen. Maar ik doe dat niet omdat de starthoogte me te belangrijk is. Ik heb ronde 4 gewonnen omdat ik de tijd net als drie anderen volvloog, net als de anderen een goede landing had maar een paar meter lager was gestart. Die starthoogte gaf de doorslag. Sprinten maakt het volkomen onmogelijk je starthoogte goed in te schatten en dat is nou juist een cruciaal punt bij F5J.
    Ook Erik, Jacob, Adrie en Henk hebben volgens mij ruim voldoende over om een eindje te sprinten. Met de huidige motoren heb je echt geen dure setup nodig om dat voor elkaar te krijgen. Er worden vaak (dure) binnenlopers met vertraging gebruikt omdat iets anders niet in de neus past; niet omdat er anders te weinig vermogen voorhanden zou zijn.

    En ik val in herhaling maar zeg het toch nog maar een keer; zowel met onze Sioux als met mijn E-Light baksel kan ik meekomen als ik goed vlieg. Het ligt echt niet aan de kisten.
    Maar goed, ieder doet het op zijn eigen manier en als je er maar lol in hebt moet je gewoon doen wat je zelf het leukst vindt.

    Ik moet je zeggen dat het mij niet stoort, ik geniet er erg van om mooie techniek te zien. En als ik die mooie techniek af en toe versla geniet ik nog meer :)

    Ik vind het alleen een beetje jammer dat het door dit soort discussies lijkt alsof je die dure glasbakken met dure setups nodig hebt om mee te kunnen komen. En dat is gewoon niet zo. De mensen die vooraan eindigden in Swalmen zijn goede vliegers, dat maakt het verschil.
     
  6. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Ik ga ook uit van goedkoop als dat kan. Mijn bijna 2 kilo zware Cirrus heeft een AL 3542 V2. En met 9.5 x5 prop kom ik al aan de 220 meter hoogte. Statische stroom ca. 35 Amp. Na 3 starts heb ik nog 58% over in mijn 2200 mAh 3S lipo. Naar mijn persoonlijke smaak schoot ik met een 10 x 6 prop veel te ver door
    Alleen als er maar 30 mm ruimte is voor een motor zou ik een 2 kilo zware zwever uitrusten met een vertraagde binnenloper. Die is dus zes keer zo duur en alleen dan is dat zinvol.
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Waar zit de "Like" knop hier op het forum :D

    Lyckele
     
  8. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Om nog even een duit in het zakje te doen. Ik heb vanaf het moment dat ik F3J vloog met pike's gevlogen. Dat is ook de reden dat ik daar nu ook mee vlieg. Echter, het financiele plaatje laat het echter niet meer toe om nu nog zo iets dergelijks aan te schaffen. Ik denk er dan ook over om de perfect te verkopen waardoor ik dan zeker nog 2 andere kisten kan aanschaffen en nog vele jaren in deze klasse kan vliegen. Bv de cirrus. Naarmate we in deze klasse vliegen zul je merken dat iedereen beter gaat vliegen ,en de verschillen onderling steeds kleiner worden.
    Ik verheug me nu al op Oudenbosh en volgend seizoen.:)
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat is een andere app Lyckele!!!
    Opletten .... ;)
     
  10. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    SSL aandrijving

    In Swalmen vloog ik met mijn super starlight (vleugel) en supra romp.
    Totaal vlieggewicht 1930 gram. de vleugel is 1180 gram. de romp inclusief stabilo, aandrijving, etc 750 gram.
    Ik heb gebruik gemaakt van de motor: Scorpion HK 2221/ 10 - 3000KV met Micro Edition 5:1NL een 18/10 prop, regelaar een SunriseModel ICE 80A, als accu een hyperion 1100Mah 45C

    Per vlucht heb ik ongeveer 300Mah gebruikt.

    Met een stroomptang heb ik op de grond het amperage gemeten. Dit bedraagt 47A.
    Volgens de website van Reisenauer geeft deze set-up iets van 3,5 kg trekkracht. Ik heb het toerental op de grond nog niet nagemeten.

    Wat mij echter opviel was dat het model niet puur verticaal kon stijgen. Ik had dit vanuit de verhouding aandrijfkracht versus gewicht wel verwacht?

    Wat zou hier de verklaring voor kunnen zijn?

    of geeft mijn accu toch te weinig vermogen?

    Nb de setup is voor F5J meer dan sterk genoeg. Na 15 a 20 sec moest de motor uit om onder de 200 meter te blijven. Er is dus ook voldoende marge om een flink stuk "horizontaal"te kunnen verplaatsen.

    Rob Sanders
     
  11. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Rob. We hebben dezelfde motor. alleen een andere regelaar. ik heb bij het invlliegen van mijn perfection 2 verschillende props getest. Eerst met een 15x10. Vlieggewicht was 1670 gram. Na 12 sec zat ik op 124 meter. Met een 18x9 op 126 meter. Ilk gebruik een TP 850 mah accu voor de wedstrijden en als ik geen wedstrijd vlieg de hyperion 1100 mah accu. Ik zit dus een beetje met dezelfde vraag. Kan goed zijn dat de accu het niet aankan. Met de 15x10 laad ik ongeveer 260 mah terug in de accu.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een prop is als banden onder een auto.
    Wel of geen grip.
    Het rendement tussen bepaalde merken props wil nog wel eens verschillen.
    Minder pitch is meer trekkracht, dus ik zou eens een 19x6 of 18x8 proberen.
    Ook kan je je rendement verhogen door de regelaar goed in te stellen.
    Reisenauer heeft totaal geen verstand van motoren of regelaars, veel specs die op zijn website staan zijn niet waar, ik denk trouwens ook dat je veel te veel betaald hebt voor je sunrise 80A.

    Een manier om de efficientie te bekijken is door de Unilog er tussen te zetten met een stroomsensor.
    Je ziet dan ook of de accu het nog wel trekt.
    Je spanning moet onder belasting minimaal 3.4 V per cel zijn.
    Als je spanning laag is mis je toeren, dus ook snelheid.
    Opwarmen van de accu kan iets schelen.

    Wat hebben jullie voor connectors tussen de accu en regelaar, dan kan ik eventueel wel even een sensor meenemen naar Oudenbosch.

    GJ
     
  13. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik gebruik 4 mm goldconnectors. Op de accu zit de bus aan de plus.
    Ik denk dat ik ook maar eens een sensor aanschaf. Jammer dat Robert niet meer te bereiken is. Dan maar een keer bestellen.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik krijg volgende week weer spullen binnen en actieve F5B en F5J vliegers krijgen 10% korting.
    Maar je hebt dus een vrouwtje aan de plus op de accu (red hot woman).
    Ik heb een 150A sensor liggen, die kan je wel lenen.
    Je zou zelfs nog verder kunnen gaan en dan ook nog een rpm sensor monteren, die sluit je op 1 motordraad aan.
    De Himodel (Sunrise) regelaar kan dat aan.

    GJ
     
  15. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Nee, vrouwtje zit op de min van de accu. (black hot man:D)
    En de bus op rood.
    Ik heb bij SM modellbau wel een 80A sensor gezien met 4 mm connectors, zoals ik ze heb op de accu. Maar welke moet je dan hebben voor voltage??
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We spreken over stekker en bus.
    Bus is vrouwtje, stekker is mannetje.
    Je hebt het dus net andersom als wij.
    Dat is niet zo'n probleem, ik zou hem om kunnen solderen.
    Maar jij hebt dit:

    [​IMG]

    Dan moet je de 80A sensor hebben bestelnr 2531.
    Kost ongeveer 18 euro (ik ben nu niet thuis dus kan het niet precies zeggen).

    Voltage maakt niet uit, hij werkt tot 60 volt.

    GJ
     
  17. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    [​IMG]

    Ja, klopt. Als bovenstaande voorbeeld de regelaar zou zijn.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, zoals bovenstaand zou dan op je accu zitten.
    Even overnieuw..
    Pak je accu, wat zit er op de zwarte draad en wat zit er op de rode draad.
    Vergeet de rest... alleen je accu is belangrijk!

    Zit er een bus op je rode draad gesoldeerd (vrouwtje) of een stekker (piemeltje, mannetje).

    GJ
     
  19. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Zo ontstaan er nu misverstanden en soms onbegrip.;)

    De bus zit op de rode en de stekker zit op de zwarte.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan heb je het zoals wij hebben, dus een red hot woman.
    Rood, heet (+) vrouwtje.
    Zo ziet je accu er dus uit.

    [​IMG]

    Dan kan je mijn 150A lenen om te testen en het bestelnr voor een 80A sensor is 2511





    GJ
     

Deel Deze Pagina