Rob, Je loopt tegen een aantal puntjes op waardoor je niet vertikaal zult stiigen. Even op een rijtje: Reisenauer geeft theoretische trekkracht. Bij mijn metingen kwam ik vaak zomaar 15-20% lager uit. In de praktijk heb je misschien net 3kg statische trekkracht. Makkelijk te meten, hang het toestel aan een unster of vis/kofferweger, als het goed is zie je het toestelgewicht. Dan volgas geven, kijken wat je unster dan aangeeft en je weet de statische trekkracht. Een snellere test is het model rechtomhoog houden en gewoon eens voelen of hij licht wordt of zelfs omhoog trekt. In het laatste geval heb je meer statische trekkracht dan modelgewicht. Je ziet me steeds statische trekkracht zeggen. Je aandrijving heeft 2 waarden, en die tweede wordt nog wel eens vergeten. De eerste is trekkracht, das makkelijk. De tweede is de 'pitch-speed'. Oftewel hoeveel de prop de lucht versneld. Jouw aandrijving zit zo rond de 70kmh pitchspeed. Die pitchspeed is belangrijk, omdat het iets zegt over hoeveel trekkracht je overhoudt op snelheid. Zie het een beetje als de versnelling waarin je rijdt met je auto. 1e versnelling, heel veel trekkracht, maar de max snelheid licht laag. Volgas in zn 1 redt je misschien net 30kmh. De eerste versnelling kun je zien als een prop met een grote diameter, en nauwelijks spoed. Enorme trekkracht, maar bij een beetje snelheid is daar niks van over. Aan de andere kant heb je de 5e versnelling, weinig trekkracht, maar de max te bereiken snelheid ligt stukken hoger. Als je pitchspeed te laag ligt, heb je op vliegsnelheid eigenlijk geen trekkracht meer over. De 'pitch-speed' moet passen bij je model/toepassing. Waarom dit verhaal over pitchspeed? Om 200mtr in 15 seconden te stijgen (zoals je aangeeft dat je doet), is je vertikale snelheid alleen al 48kmh. Maar je vliegt niet vertikaal, je vliegt ook nog iets voorwaarts, de snelheid ligt dus nog iets hoger, laten we het laag schatten op 60kmh De pitchspeed van je aandrijving ligt zo rond de 70kmh, als ik hem nareken in de bekende programmatjes. Omdat je model al 60kmh vliegt, draait de prop dus bijna 'vrij'. De motor zal nog wel ietsje optoeren omdat hij zo vrij draait, maar de hoeveelheid trekkracht bij die 60kmh vliegsnelheid is veel lager dan wat je op de grond meet. Als je vlotter zou willen stijgen, moet je in dit geval dus niet de diameter vergroten, maar de spoed van de propellor, om de trekkracht op vliegsnelheid te verhogen. De diameter vergoot de statische trekkracht, de spoed vergroot de 'dynamische' trekkracht. Als een accu het echt niet aankan, hoe de motor bij een statische draaiproef heel even op vol toeren draaien, om dan snel in te zakken, toerental loopt terug. Dit merken we bijvoorbeeld met F5B modellen, als je daar meer dan 2-3 seconden de motor aanzet op de grond, dan zakt de accu in en stort het toerental inelkaar. Niet zo gek bij belastingen van 80-100C (bijvoorbeeld 170A uit een 1800mAh lipotje..) Hoop het zo een beetje te kunnen verduidelijken, anders geef je nog maar een seintje.. Gerben
Hoi Gerben, bedankt voor de uitleg. de stroomsensor en toerental sensor van SM modellbau heb ik zelf ook al. Ik zal eens wat metingen gaan doen en kijken wat voor data ik kan verzamelen. aan de hand hiervan kan ik dan prop keuze of batterij keuze aanpassen. Rob
Het is hier al een tijdje stil, is er volgens mij wel veel nieuw spul op de markt en dus mijn vraag wat ik mss nog niet gevonden heb. mijn nieuwe simitri kan wat gewicht in de neus gebruiken. Ik heb een xpower gemonteerd van 80 gram en met een accu van 100 gram er net achter kom ik nog 40 gram te kort in de neus. Nu heb ik natuurlijk verschillende opties, gewoon lood steken, een grotere accu of een zwaardere motor nemen. Mijn voorkeur gaat naar het laatste maar heb al wat gezocht op internet en mijn keuze momenteel is gevallen op een poly-tec motor. https://www.poly-tec.org/Poly-Tec-480-32XS-F5J-mit-Getriebe-44-1 graag hoor ik wat er nog is buiten de gekende schambecks en reisenhauers. Peter
Ik heb een MEGA 16/15/5 CE F5j in mijn elasto zitten (zonder vertraging ) en dat werkt prima. Een MEGA 16/25/4CE F5j kan ook
Ja Willy, dat kan zeker maar voor mij geen oplossing daar het gewicht zo goed als gelijk is als de xpower motor. Dan moet er nog lood bij. Mijn vraag is welke andere opties er zijn op de 40 gram lood of zwaardere accu te vermijden. Dus een motor van rond de 140 gram. In mijn zoektocht kwam ik bij de Poly-Tec motor uit. Misschien zijn er nog mogelijkheden. Daarom mijn vraag hier
Als het verschil 40 gram is dan is die polytec toch te zwaar ? Ik zou eerder kiezen voor een motor van ca 100gram en een beetje lood erbij. , dan kun je ook nog wat spelen met je zwaartepunt.
Met de iets zwaardere motor kan de accu wat achteruit zodat die op een beter toegankelijke plek zit onder cockpit kapje. Ideetjes voor een 100 gram motor? Buiten de schambeck?
Heb zelf alleen ervaring met Schambeck, anders misschien een Tenschock 1515 met reisenauer vertraging ?
Ik heb sinds kort deze combi: https://www.reisenauer.de/aid-2271-...4pol-3770KV-br-mit-Micro-Edition-5-1NL-T.html Prop een GM 13 * 8 Accu een 4S 650 mAh bv deze, (lekker slank) https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-nano-tech-650mah-4s-70c-lipo-pack-hr-tech.html . Is hier op het forum in dit draadje al vaker langs gekomen. Regelaar minimaal 40A. Eerste indruk is positief. Duidelijk meer snelheid en vooral accelleratie dan op de oude 3S combi. In rond 25 seconden motorloop met een 2.1 kg shadow ruim boven de 300 mtr. Mocht het niet bevallen, deze motorcombi op een 15 * 8 op een 3S, geeft minder snelheid en accelleratie, maar meer trekkracht. Dan wel op een 60A regelaar. Een SLS 800 3S heeft hetzelfde gewicht als de hobbyking 4S 650. Hoop zo je een idee te hebben gegeven. Veel plezier! Johnny
https://www.reisenauer.de/PDF/Betriebsanleitung_EDITION_de_neu.pdf Helaas in het Duits. Weet niet of dat een probleem is, onderdeel Wartung. Moraal, kan je zelf. Ik doe ruwweg (!) iedere 100 start een paar druppels van de aanbevolen dunne vet via 1 van de 3 schroefgaatjes of de holle as in de vertraging. In de winter haal ik het geheel uit elkaar (bij bestelling 2 sleutels meekopen), maak het schoon door een paar dagen te "weken" in wasbenzine, droogrollen en zet het geheel met een kloddertje van de dikkere vet weer in elkaar. Klaar in 10 minuten. O ja, vertraging met schroevenzekering vastzetten! Vooral bij hard(er) remmen en hard(er) starten m.n. bij buitenlopers. Johnny
De Schambeck 1015 voor mijn lichte Explorer ( tot 1400 gr.) , een 1025 en een 1025 turbo voor mijn omgebouwde F3J Xplorers (tot max 2,3 kg) alle met een 16x8 GM prop en 800 of 1000 SLS Magnum V2 accu. 300 meter is in alle gevallen eenvoudig haalbaar, al start ik liever veel lager
Qua gewicht is die misschien wel goed, maar qua efficientie gaat een niet vertraagde motor het nooooit winnen van een vertraagde. Een vertraagde is veel efficienter, en haalt derhalve (veel) meer hoogte meters uit 1 accu. Qua prijs is een onvertraagde motor wel met stip winnaar!
om maar eens te slimkakken zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen, dit klopt niet, een vertraging zorgt voor een paar procentjes extra verlies en is dus altijd minder efficient. Het is wel zo dat je dan een grotere propeller kan gebruiken en dat maakt bij een correcte afstemming het verlies meer dan goed. Waarbij ik mijn twijfels heb of die efficientie bij F5J zoveel uitmaakt , je wint maximaal een paar grammetjes gewicht... En je kan waarschijlijk een kleinere spinnerdiameter gebruiken. Zelf gebruik ik een vertraagde motor met een kleine prop ( 10*6 aeronaut) . Mijn 2.2 kg zware Vulture geraakt daarmee moeiteloos op 200m en meer in 30 seconden...Gewoon omdat ik die motor had liggen en ik ook meer gewicht in de neus nodig had.