welke motorisering voor Bird of Time

Voor een Bird of Time (oldtimer zwever) van drie meter ben ik op zoek naar motorisering. Mijn voorkeur gaat uit naar brushless met lipo maar weet niet of ik dan uitkom met het zwaartepunt. Of lipo voldoende Amp kan leveren voor de Estart weet ik ook nog even niet. (natuurlijk kan je er veel lipo’s instoppen maar het is een Electro zwever en geen motorkist)
Met besturing maar zonder de motor weegt de BoT ongeveer 1200 gr.
Welke combinaties geborsteld en/of borstelloos stellen jullie voor?

Erik

Eerst maar eens uitzoeken hoeveel gewicht er in de neus moet voor een juist zwaartepunt...
Dan weet je ook het vliegklaargewicht en kan je kijken welke motor en lipo's (met dat gewicht) mogelijk zijn.
Ook nodig om te weten is hoe groot de ruimte is voor een accupakket.

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je ermee wilt. Rustig omhoog om daarna thermiek te zoeken, of moet het wat vlotter.

Als je wilt haal ik em even door Motocalc heen, maar dan moet je wel even opgeven wat je wilt in termen van stijgsnelheid. Ook heb ik het vleugeloppervlakte nodig en de dikte/ camber van het gebruikte profiel. Ik heb hier nog ergens een tekening van de BOT liggen, maar als ik het moet uitzoeken moet je nog even geduld hebben.

Het kan ook handig zijn om te weten welke motoren je gemakkelijk kunt krijgen. Er is zo onwijs veel keus, dat je eindeloos veel varianten kunt bedenken. AXI en Mega hebben allebei een mooie spreiding in keuze van wikkelingen. Daarmee kun je gemakkelijk tot een goede keuze komen. Wanneer je bij ACW shopt kun je met de Hyperions uit de voeten.

Peytr,

span 3 meter, het vleugelopp is 69 vierkante dm, vleugelbelasting ongeveer 18 gr/dm bij een gewicht zonder motorisering van 1200 gr
het profiel kan ik niet vinden

een vlotte electro start waarbij ik niet bang hoef te zijn of hij wel naar boven komt is voldoende, wat extra vermogen is altijd fijn maar het is natuurlijk geen hotliner maar een nostalgische zwever

ik bestel regelmatig bij ACW

alvast bedankt voor je moeite

Erik

Dag Erik,

onderstaande is volgens MC wel mooi. FF snel wat geprobeerd. Bestel hier nog even niks op dan kijk ik morgen even verder.

Gaat nog behoorlijk omhoog bij vol gas (ca 3 mtr/s) maar kan rustiger omhoog (net geen 2m/s, mooi voor een thermiekzwever zoals ik graag vlieg) bij iets van 15A. Met Lipo's 4000 mAh kun je dan wel even vooruit. Bovendien hoeft een BOT, bij een beetje weer, maar een keer naar boven op de slagroomklopper voor je het zat bent.

Hyperion HP-Z3013-16
Polyquest 4400 2S
12 x 7 slagroomklopper direct

2,9 m/s @ 20 A

2 m/s @ 15 A

Verhouding stall speed en prop speed bij beide toerentallen netjes. Gewicht hele kist net boven de 1500 gram. Ietsje licht, vind ik, maar bij rustig weer natuurlijk prima. Wanneer je em zwaarder maakt zal de prop speed nog wel voldoen, mits niet teveel sneller gemaakt. Gaat natuurlijk wel iets langzamer omhoog.

Anecdote:

Ik heb een poosje geleden een oude Electra opgeknapt en daar een AXI ingestoken met een mooie CF klapper erop. Volgens motocalc gaat ie met iets van 2,75 m/s sec omhoog en meestal vlieg ik em met beperkt het gas erop. Dat staat sjieker met zo'n soort kistje. Hoewel zo'n BL setup eigenlijk overkill is in zo'n achterhaalde 'gasbag' vind ik het heerlijk om ermee te vliegen. Bovendien zit er nog een vario aan boord. Zodoende heb ik de meest vreemde verhouding kostprijs kist/ RC apparatuur van de club :P.

Ik vertel dit omdat het een beetje vergelijkbaar is met wat je met je BOT van plan bent. Ook een lichte houtbouw kist met een BL setup. Monteer wel remkleppen want, wanneer je een BOT regelmatig boven de 150m wegzet, komt ie met goede thermiek wat moeilijk beneden zonder de vleugeltjes te vouwen. Leuke kist!

Ja, die dingen van Lenger zullen zeker werken. Een gewone SP600 met verstraging krijgt een BOT (en zeker zo'n lichte) ook nog wel op hoogte, maar (zelfs voor het geld) het hoeft niet meer. Met een direct aangedreven buitenloper met een lage KV kun je met veel rendement, weinig gewicht en een mooie loop omhoog.

Back