welke parkflyer als beginner ?

welke parkflyer als beginner ?
als je gewoon wat namen geeft zal ik zelf wel google'n
enneuh wat is zo ongeveer de prijs van een vliegtuigje (excl zender)

- Rhino
- MS-Swift
- Toro

Dit zijn even een paar namen van EPP-vliegende vleugeltjes. EPP is zo goed als onverwoestbaar schuim. Speed300(6V) motortje erbij, 8,4V accu, ontvangertje, 10A regelaar met BEC, 2 mini( of micro) servo's erbij en klaar.
Eventueel als je met een eenvoudigere zender werkt, een V-tail-mixer kopen. die zzet je in het vliegtuig, en je kan met Flaperons vliegen ( ailerons gebruiken voor zowel hoogte als richting).

Kosten ?

Uit blote hoofd: vliegtuigje 40-60 Euro, apparatuur 120-140 Euro.
V-tail-mixer kosten onbekend, zelf even kijken op internet.

Genoemde vliegtuigjes zijn leuk spul om mee te vliegen, hebben ook een hoog stunt-en-scheur-gehalte. En omdat ze van EPP zijn, wordt een stuurfoutje niet afgestraft met een overleden vliegtuig.

Goed voor zover mijn tips.

Ikzelf heb mij op het elektrozweven gestort. Maar ik heb ook nog een MS-Swift ( 3jaar oud ) en een Rhino ( 3 maanden oud ) om even snel bij mij in de duinen ( 600 m achter mijn huis ) een half uurtje te vliegen.

Hoi,

Een klein beetje groter als de gemiddelde parkflyer (1.2 mtr spanwijdte maar maar ca 550 gram) is de picocub van multiplex. Ik heb mijn vader hiermee leren vliegen en hij is heel goedmoedig in vlieggedrag en vliegt ook nog goed met een beetje wind.

Een zogenaamd 'alles erin pakket' van multiplex kost 339,- hierbij heb je een goede 4 kanaals zender met mix mogelijkheden (voor latere modellen) MX-3 servo's een lader voor 4 tot 7 cellen (1,2 en 4 ampere), regelaar, enz. Is veel waar voor je geld.

Meer info:
http://www.mpx.speedkom.net/hp/ -> producte -> flugmodelle -> Pico cub alles-drin pakket

Mark

waarom geen mini piper van graupner

heb ik ook mee leren vliegen en vlieg ik vandaag de dag nog steeds met veel plezier mee...

spanwijdte 75 cm
gewicht zo'n 200/250 gram...kweet het zo niet

zeer goed vleugelprofiel

ik vlieg nu met een lipo paketje van 2 cellen (770 mAh)
25 minuten vliegtijd als je rustig op halfgas vliegt... 8)

Als je van warbirds houdt kijk dan eens naar de Scorpio Hurricane. Spanwijdte 101cm, vleugel oppervlake 18.8dm2, voor Speed280 met vertraging. Volgens de 'kenners' op RCgroups.com vliegt deze zeer beginnersvriendelijk (undercambered profiel en ietwat overdreven V-stelling). Ik heb 'm voor 50 eur gekocht in Dortmund, maar hij is op internet gespot voor 69 eur tot 89 eur
Die van mij gaat deze week het luchtruim in voor de 'maiden flight'.

Ik heb 'm uitgerust met een Speed300 6V, 4.5:1 vertraging (zit in de kit), 9x4.7 prop, 8-10A regelaar, 2s1 ET-1200 lipo en 2x Pico BB servo's. Hiermee komt ie op 370 gram vliegklaar. Hij had iets lichter kunnen worden, maar ik heb wat extra verstevigingen aangebracht bij de rudder aansturing, en ik heb koolstof staafjes in de voorlijst ge-epoxied. En voor de looks heb ik 3mm depron wieldeuren op het fixed gear gedaan. Zoek maar eens op 'Hurricane' en 'Slowflyer' op Google.

ik vind dat wel veel geld,
zal misschien ff toelichten waarom ik intresse heb in een parkflyer

beetje kort
club brandstof heeft ledenstop dus moet wachten om met men trainer te leren
heb nu een robbe cardinal om e leren in een club die enkel electro doet
(andeere brandstofclubs zijn veraf)
als ik dan begin te leren electro wil ik ook thuis oefenen met een parkflyer
ik zal dus niet een complete beginner zijn.
als ik dan zelfstandig kan vliegen ga ik naar brandstofclub en kan ik thuis nog tussendoor de parkflyer bovenhalen om daar wat te vliegen.

dus het mag wel iets moeilijker zijn dan een beginnermodel het enige wat me zo dwarszit is de prijs ... (vooral dan van de aparatuur)

Prijs zal niet veel lager worden daar je voor parkflyers over het algemeen lichtere servo's (= duurder) nodig hebt (massa).
Electrokisten hebben regelaar (=duurder) ipv 'gasservo'. Wat misschien wel een optie is om de "brick" van multiplex te gebruiken, dit is een ontvangerblok met hierin twee servo's. Dan heb je nog steeds een regelaar nodig tenzij je 'vol pot' wil vliegen (motor aan/uit).

Je zegt dat je nu de Robbe Cardinal electro hebt, dan zou je hieruit de ontvanger kunnen overzetten (doe ik ook steeds tussen drie kisten). Ik weet niet hoe je regelaar in de Cardinal zit, en hoeveel Amp. die aan kan maar deze kan je ook overzetten (mits je stekkertjes gebruikt, dit doe ik ook met twee kisten). Dan hoef je alleen nog 2-3 micro/mini servo's aan te schaffen deze zijn ca. 15-20 eur per stuk. En als je echt goedkoop wil gaan zou je een paar platen depron moeten halen (=weinig euri) en zelf een kistje in elkaar gaan flansen. Speed 280 met gunther ca. 8eur en klaar.

Veel goedkoper kan het volgens mij niet worden.

@hansN, waar kan ik de rhino krijgen en wat zijn de grote verschillen in verhouding met de swift ?
beide zijn epp deltatjes, wat zijn de grootste verschillen ? (prijs/kwaliteit/vliegprestaties)

alvast bedankt voor je info.

Phoenix zei:
.... Wat misschien wel een optie is om de "brick" van multiplex te gebruiken, dit is een ontvangerblok met hierin twee servo's.
.
Lijkt mij niets dat ding. Uitermate onpraktisch dat je niet vrij kan kiezen waar je een servootje bevestigd. Ook een beetje zwaar. Tegenwoordig zijn er voldoende 9g servootjes te koop voor onder 15 euro (jamara, GWS...)

Phoenix zei:
....
Je zegt dat je nu de Robbe Cardinal electro hebt, dan zou je hieruit de ontvanger kunnen overzetten (doe ik ook steeds tussen drie kisten). Ik weet niet hoe je regelaar in de Cardinal zit, en hoeveel Amp. die aan kan maar deze kan je ook overzetten...

Volgens mij kan dat prima. De cardinal is een sp600 vliegtuig. Ik heb er hier 1 liggen om wat stekkertjes te vervangen (van AMP shit naar 4mm verguld). Regelaar is een aIrcontrol 819. Geschikt tot 19A. Klein ontavngertje. Dit zat bij de complete set (Toemen).

tis een micro6 ontvanger van ACT en die air control regelaar
ik kijk wel eens rond in de winkels voor modelletjes en servotjes ah en een accu :roll: vergeten...

De manier hoe ik heb leren vliegen:

Koop een vliegtuig, bouw hem, elektonica erin., zoek een wei, opgooien en vliegen.

Ik had niet eens een zweefvlucht gemaakt of naar het zwaarte punt gekeken, want dat wist ik toen allemaal niet.

Ook over "wildvliegen" had ik nog nooit gehoord.

Wel, ik ben nooit gecrashed met dat ding en vlieg er zelfs vandaag de dag nog af en toe mee.

Het is de Jamara Poppy (in amerika de SoarStar) een kloon van de Kavan Wingo.
Dit zijn werkelijk de makkelijkste vliegtuigen die er bestaan, om mee te beginnen.
Als iemand mij vraagt waarmee hij moet beginnen is het deze wel.
Maar dan wel bij een club aansluiten.

Als je hem wil crashen heb je denk ik een jachtgeweer nodig . (en dan nog) :wink:

Dag Cooper,

Fijn kistje voor de (ruim bemeten) achtertuin en indoor is ook de Tiger Moth van GWS, met IPS aandrijving. Als er een beetje gras staat is het ding moeilijk kapot te krijgen en altijd te lijmen. Ook de looks van dat model staan me erg aan: een semi scale Tiger Moth. Niet duur, ik kocht em een jaar of zo geleden voor 60 Euro, of zo. Wel kleine ontvanger, servo's en regelaar nodig, maar dat is in alle gevallen zo.

Nadelen:

IPS aandrijving is wat kwetsbaar en verdraagt geen lange vliegtijden met de 110 of 150 mAh accu's;

Moet zo'n beetje zonder wind gevlogen worden, anders vraagt het wel wat vliegmanskunsten.

Aanbevolen mods:

Vleugeldraden inspannen om handjeklap te voorkomen, bij loopjes en dergelijke;

Ietsje steviger wielen monteren;

CDrom achtig motortje en Lipos erin.

markw zei:
Hoi,

Een klein beetje groter als de gemiddelde parkflyer (1.2 mtr spanwijdte maar maar ca 550 gram) is de picocub van multiplex. Ik heb mijn vader hiermee leren vliegen en hij is heel goedmoedig in vlieggedrag en vliegt ook nog goed met een beetje wind.

Een zogenaamd 'alles erin pakket' van multiplex kost 339,- hierbij heb je een goede 4 kanaals zender met mix mogelijkheden (voor latere modellen) MX-3 servo's een lader voor 4 tot 7 cellen (1,2 en 4 ampere), regelaar, enz. Is veel waar voor je geld.

Meer info:
http://www.mpx.speedkom.net/hp/ -> producte -> flugmodelle -> Pico cub alles-drin pakket

Mark

er staat tcoh 299?

Back